mijn CB 350 F

natuurlijk niet :D
( goede hint )

de bougies en luchtfilter vervang ik in 1 keer met de blokolie :)
de pinkers werken ook weer en het slecht contact bij de koplamp is ook zo goed als verdwenen
hij is dus baanklaar ( tenzij ik toch besluit om hem HELEMAAL op te knappen, maar de plaats ont breekt me een beetje
 
natuurlijk niet :D
( goede hint )

de bougies en luchtfilter vervang ik in 1 keer met de blokolie :)
de pinkers werken ook weer en het slecht contact bij de koplamp is ook zo goed als verdwenen
hij is dus baanklaar ( tenzij ik toch besluit om hem HELEMAAL op te knappen, maar de plaats ont breekt me een beetje
..ik zou die olie er maar es vlot uithalen en vervangen door nwe ! :9
 
Hooi iedereen, is zeker al een tijdje geleden

Ik heb ondertussen toch wat probleempjes met de motor, waarvan het grootste wellicht is dat ik de sleutels ben kwijtgeraakt
ik heb dus voor het goede een andere tankdop met sleutel, zadelslot en contactslot nodig! hoewel ik denk ik voorlopig alleen het contactslot wens te vervangen, heeft iemand toevalling eentje liggen (met sleutel)? en zijn deze dezelfde als voor de 400/500/550/750?

de brommer heeft een tijde bij een vriend gestaan, om de achterband te vervangen, daar zat een "hobbel" in en de binnenband loopt langzaam leeg helaas maar dat is verholpen.
ook is de ontsteking gecontroleerd, is de olie ververst en oliefilter en luchtfilter vervangen
Maar na een maandje stilstaan probeerde ik hem te starten en hij wil maar niet aan.
na de ontsteking te hebben gechecked constateerde ik dat de 1ste en 4de bougie niet vonken maar de 2de en 3de wel.
ik neem dus aan dat mijn bobijn stuk is? maar kan dat door het stilstaan gebeuren? en kan het dat het slechts 1 van de 2 is?
ook is mijn zekering gesprongen, kan het daar iets mee te maken hebben?

ik zoek dus nog een set bobijnen, of 1 bobijn voor cilinders 1 en 4 en een zekeringetje :)

wie kan mij helpen? :)
 
bobine, eerst even de gele en blauwe draad omwisselen. Als dan nog steeds dezelfde is die niet vonkt, dan aan de zwart/witte draad rechstreeks een plus leggen (alleen maar doen om te testen, niet mee gaan rijden!!!!!!). Als je dan nog steeds geen vonk hebt dan lijkt mij de bobine niet goed. Niet vergeten om de gele en blauwe draad weer terug te zetten.
 
en het kan ook gewoon zo zijn dat je bougs 1 en 4 vet zijn, carburateurs 1 en 4 verstopt zitten danwel dat e.e.a. contact maak met de grondplaat van de ontsteking. Check nook nog even de stekker halverwege (waar ook je achterremsensor aan bevestigd is ; wellicht ligt daar een stekkertje los...) ;)
 
aan de carburatie kan het volgens mij niet liggen, hoewel ik die wel eens nakijk.
Ik heb gewoon de bougie eruit gedraaid en tegen de cilinder gehouden, en merkte dat bougies 1 en 4 niet vonkten, 2 en 3 werken wel nog perfect
ik zal eens kijken naar de stekkertjes en eventueel een foto trekken, want ik dacht niet dat ik daar een gele/blauwe en zwartwitte draad had zitten
uit de Bobines komen wel iedere keer 2 draadjes die niet zijn aangesloten, maar dit is bij de werkende ook zo dus daar zou het niet aan mogen liggen?
 
even wat foto's


dit zijn de draden uit bobine voor cilinders 3 en 4 (werkende )
de gele/zwartwitte en een groene die overgaat in zwart maar dit lijkt me een xtra aarding aangezien die aan de bevestiging van de bobine op het frame zit ( zie volgende foto )


een blauwe en zwartwitte van bobine voor cilinders 1 en 4


totaalfototje



zie de groene kabel, die zit los, iemand enig idee waarvoor die dient? en kan dat de reden zijn dat mijn voorlicht/achterlicht niet meer brand? remlicht werkt wel nog naar behoren
 
Laatst bewerkt:
Nog even een tip die ik van ons aller Gerrit heb gekregen:
Bougies 1 en 4 staan in serie met elkaar en bougies 2 en 3 staan in serie met elkaar.
Dit betekent dat als bijvoorbeeld bougie 1 niet tegen aarde ligt, bougie 4 ook niet zal vonken.

Ook is het zo dat als 1 van beide kapot is, beide bougies niet vonken (tenzij in 1 bougie een sluiting naar aarde heeft).

Als je dus een bougie wil testen op vonken, laat dan de bijbehorende bougie in de cilinder zitten of houd deze ook tegen aarde. Dus als je bougie 2 gaat testen, laat je bougie 3 in de cilinder zitten of leg je aan aarde. Als bougie 2 dan niet vonkt kan dat worden veroorzaakt doordat bougie 3 kapot is...
 
ik heb het getest door een schroevendraaier in de bougiekop te steken en dan die tegen het frame te houden, terwijl bougie nr 4 nog steeds in het lok zat met dop
en hij vonkte niet ...
dus het ligt 100% zeker aan de bobines en niet aan de bougies, die zijn namelijk nog maar recentelijk vervangen en maar 25km mee gereden

ik ga nu eens de gele en blauwe draad omwisselen en kijken welke bougies nu vonken, als het nu de andere bougies zijn die niet vonken mag ik er vanuit gaan dat het ligt aan een kabelbreuk ergens VOOR de bobines en die bobine dus niet stuk is?

tot zo!
 
zoals gezegd ; kijk een naar de stekker waar ook je achterremlichtschakelaar aanzit. Komt vanaf de ontsteking...daar zit ook een verbinding met de gele en de blauwe. Verder kan het zijn dat je contactpunten de grondplaat ergens raken. Een bobine kapot is zeer zeldzaam en niet het meest voro de hand liggend. ;)
 
oke, ik heb de gele en de blauwe draad omgedraaid
dus het blauwe stekkertje in het gele draadje en omgekeerd
en nu vonken alle 4 de bougies goed

dus de bobine is niet kapot? maar wat dan wel?
 
@ tria
ik heb niet echt een idee waar die stekker zich bevind, is dat die grote net voor het linkerzijkapje? daar komen draden uit het blok die naar een stekker gaan, heb wel niet gekeken of dit geel/blauw is

en contactpunten die plots uit het niets de grondplaat beginnen raken? door stil te staan lijkt me sterk?? maar ik zal het dekseltje er eens afdoen en bekijken :)

edit: ik heb die stekker bekeken en het ziet er nog prima uit
het zijn 7 draden als ik mij niet vergis die uit het blok komen waarvan 1 een blauw met wat rood op en die lijkt mij intact

maat aangezien beide bobines vonkten met de geel/blauwe kabels omgewisseld moeten beide kabels toch in orde zijn? of ergens een kabelbreuk ofzo dat hij soms contact maakt en soms niet? dan moet alle tape vanaf de draden om ze te inspecteren?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Tria de kabel bedoelt die vanaf de ontstekingplaat (achter het ronde chromen dekseltje rechts op het motorblok) naar achteren loopt. Dit kabeltje heeft als ik het goed heb 2 draden: blauw en geel. Dit komt ergens bij het rechter zijkapje in een stekkerverbinding met de remlichtschakelaar samen. Zo zit het tenminste bij mijn CB550.
 
ik ga het eens bekijken! maar het zou toch geen kabelbreuk of iets dergelijks kunnen zijn aangezien na omwisseling alle bougies vonkten? ik heb ze al terug gewisseld maar nog niet gecheckt of nu weer bougies 1 en 4 niet vonken.
 
jah, ik heb die draadjes gevonden en die zien er goed uit, ook de aansluitfishes en weet ik veel zien er gewoon goed uit

ik snap het wel helemaal niet meer ik dheb blauw nu weer op blauw en geel op geel aangesloten en nu werken alle 4 de bougies weer, zoals het zou moeten zijn
maar starten wil die niet ( terwijl hij wel benzine krijgt denk ik )
ik sluit em vanavond eens aan aan de auto en probeer hem dan met elektrische starter te starten, want de batterij is leeg en ik heb geen zin om 2 uur te staan kicken

nog iemand tips?
 
als je nog maals start na een lange periode
verstuif dan wat deo/remmenreiniger/... in het luchtfilter
 
Oh en die groene draad is waarschijnlijk zelfbouw, welke naar een zelfbouw gelijkrichter gaat en is de aardedraad.

FF voor de duidelijkheid
Zwart bij Honda is dus geschakelde plus
Donkergroen bij Honda is aarde draad

Zwart wit zijn de draden voor de spanning van je bobines, welke naar je startonderbreker lopen.

Blauw is de schakeldraad voor je rechter bobine, die met de contactpunt verbonden zit dus en Geel, ja logisch de andere kant.

Waarschijnlijk ergens een breuk in de kabel waardoor de linker bobine het nu wel doet.

FF met den brommert naar de cbbq en we kunnen er gelijk naar kijken ;) of niet Omer haha
 
jah, ik zou heeel graag naar de CBBQ komen maar ik heb helaas andere verplichtingen en ik vrees dat de papieren niet op tijd in orde zullen zijn ...
maar mss zitten hier in de buurt wel mensen ( omer (a) ) die me een beetje willen helpen ;)

maar voor het goede zou ik dus de de gehele kabelboom eens moeten nalopen?
 
ik heb de kabelboom nagelopen en die ziet er afgezien van dat ene draadje dat geen invloed heeft op het starten goed uit
gisteren een uur lang staan aanlopen en aan de autobaterij gehangen en hij wilt maar niet starten! ik ga dus eens de carburators eraf halen en volledig schoonmaken, want hij krijgt ontsteking!
ook ga de de kabelboom volgende week volledig vernieuwen ( of toch in de mate van het mogelijke ) zodat ik zeker weet dat het daar ook niet aan ligt
dan zou hij toch wel moeten starten !

niemand meer een tip wat ik nog zou kunnen proberen?
die deo hielp ook langs geen kanten, hij deed gewoon niks, zelf niet 1 plofje
daarom denk ik dat er mss water in de carburatoren zit
is het dan het beste om gewoon via die schroefjes ze laten leeglopen? of ineens eraf halen en de vlotterbakjes uitkuisen en sproeiers schoonblazen?
 
Beetje startpiloot (ether) of gewoon wat benzine rechstreeks in de carburateur doen. Wat ook kan is dat je de gele en blauwe verkeerd om hebt zitten, dan start ie ook niet. Er zijn er wel een paar met leuke ervaringen daarmee haha.
 
de gele en blauwe zitten gewoon hoe het zou moeten hoor
geel links ( als je erop zit ) en blauw rechts
hij startte voor dat hij 3 weken heeft buitengestaan altijd vrij makkelijk en liep goed
en nu doet hij plots niets meer, dus denk dat het logischte water in carburateurs is?
hoewel van in het begin de kabelboom nooit optimaal is geweest ( groot licht en pinkers werkten niet goed ) maar ik zie niet in hoe die (verder) kan beschadigd raken door stil te staan ...

edit: kan het trouwens zijn dat hij wel vonkt maar niet sterk genoeg doordat er ergens een kabel bloot ligt en hij dus verliest?
opnieuw vind ik het vreemd dat dat zomaar door stil te staan zou kunnen gebeuren, mjah, het probleem moet ergens liggen ...
 
Laatst bewerkt:
Het kan heel goed hoor, en wat ook heel makkelijk kan is dat je bougies kapot zijn, ja ook na 25km kan het gebeuren. Je wil niet weten hoe vaak we dat al hebben meegemaakt, wel vonken, maar toch kapot, nieuwe er in en meteen lopen.

Ennuh stil staan in warme schuur of koud hok of buiten, dat scheelt ook een gigantische hoop.
 
eerst 1 week in een hok, dan 2 weken buiten helaas :'(

maar het kunnen dus de bougies zijn? want als ik ze in de ougiedopsteek en uit de cilinder en tegen de cilinder hou vonken ze wel netjes sterk en blauw
 
Terug
Bovenaan Onderaan