Missend rubber achtertandwiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpb92

Rookie
13 aug 2021
4
3
Hoi Motorvrienden,

Bij het wisselen van de achterband kwam ik er achter dat in de tandwielhouder van het achterwiel een rubber mist. Dit is op mijn (voor mij) nieuwe circuitmotor, waar ik aankomend weekend voor het eerst mee wil gaan rijden. Ik ga sowieso het missende rubber aanvullen, maar voor het geval ik dit niet optijd geleverd krijg, is het veilig om te rijden met 1 missende rubber?

Thanks!
Harald
 
Ik geloof je. Hoe groot schat je de kans dat ze elk technisch probleem boven halen? Gezien de topics op dit forum is dat lastig als er informatie over het probleem is. Laat staan zonder informatie en een gecrashte motor..?

Het is inmiddels wel bekend dat veel motorongelukken minder slecht afgelopen waren of gewoon niet gebeurd waren als de bestuurders het volle potentieel had benut van de remmen en een betere voertuig beheersing hadden gehad
 
Waarom toch steeds weer die eeuwige vergelijking met alleen verkeersdoden of het zoeken naar 1 enkele oorzaak? KAP DAARMEE!!
Motorongevallen en de ernst van motorongevallen zijn bijna altijd afhankelijk van meerdere factoren. Zelfs de oorzaak is meestal betwistbaar.
Ik weet zeker dat een aantal verkeersdoden nu niet dood waren geweest als hun motor in betere staat was geweest. Dat de OORZAAK was dat een auto geen voorrang gegeven heeft wil nog niet zeggen dat zij het met betere remmen en/of vering ook niet hadden overleefd. Mogelijk hadden ze dan die auto kunnen ontwijken of was de klap minder geweest. Het is niet zo simpel als jij het wil stellen.
En nee, ik ben het niet met je eens dat je beginnende motorrijders of mensen die denken te gaan motorrijden moet ontzien van horror-verhalen. Het is juist goed dat ze nadenken over de gevaren van onze hobby. Ik heb liever dat ze niet opstappen dan dat ze na hun eerste serieuze (bijna-)klapper niet meer durven op te stappen. Ook al is dat niet in het financiële voordeel van mijn branche.....
Onzin.
 
Ik gebruik al een eeuwigheid dezelfde bandenzeep.
In de 16 jaar dat ik dit werk doe heb ik heel veel klanten zien terugkomen voor een bandenwissel, en de montagestip zit eigenlijk altijd nog op dezelfde plaats (bij het ventiel). Dus echt vergelijken kan ik het niet met andere merken, maar degene die ik gebruik werkt gewoon goed. Wat niet wil zeggen dat ze niet allemaal goed werken.....
Ik heb trouwens voor banden die zeer zwaar monteren ook een flesje vloeibare bandenzeep. Erg duur, maar maakt montage wel een stuk makkelijker.
Nu heb ik het natuurlijk over circuit gebruik en ik moet zeggen op een wegmotor heb ik er nooit naar gekeken....

Gasgeven? het is dat ik hem niet meer heb anders had ik je wel uitgenodigd voor een rondje rond de kerk:]}),
ik heb het bij niet 1 van m,n motoren gemerkt dat de band verdraaid was en dat zijn er toch meer dan 100 geweest,
ook niet bij m,n circuit motoren.En gasgeven deden we wel,heb er zelfs het nationale nieuws mee gehaald:$🤫
Niet zo happen, was niet serieus ;)
Bij statisch of dynamisch balanceren?
En die strips heb je in 40 tot 60 gram...... Sterker nog, je hebt ze ook op rol (=20 kilo) :+
Statisch en mijn strips zijn dacht ik 45 gram. 3x 10gr en 3x 5gr
 
Gasgeven? het is dat ik hem niet meer heb anders had ik je wel uitgenodigd voor een rondje rond de kerk:]}),
ik heb het bij niet 1 van m,n motoren gemerkt dat de band verdraaid was en dat zijn er toch meer dan 100 geweest,
ook niet bij m,n circuit motoren.En gasgeven deden we wel,heb er zelfs het nationale nieuws mee gehaald:$🤫
En toch.
Bij m'n wegmotor heb ik een streep gezet op de band en velgrand.(naar aanleiding van dezelfde discussie in het circuit banden topic enkele maanden geleden)
Na 5 dagen woonwerk verkeer zat de streep 2cm verschoven.(vlot woonwerkverkeer :+ )
 
En toch.
Bij m'n wegmotor heb ik een streep gezet op de band en velgrand.(naar aanleiding van dezelfde discussie in het circuit banden topic enkele maanden geleden)
Na 5 dagen woonwerk verkeer zat de streep 2cm verschoven.(vlot woonwerkverkeer :+ )
Het zal erg aan de velg liggen en ik vermoed vooral de start van een race is een grote factor. Dan komt er vanuit stilstand ineens veel kracht op.
(Misschien kan ik dit eens filmen met Gopro… misschien dat je hem dan zelfs ziet bewegen in slowmo?)
 
Vraag me af hoe ze dat bij de motoGP is,dingen hebben zoveel vermogen dan zou de band stil blijven staan😮
ook zou balanceren geen nut hebben,op een circuit rij je ook nog eens met een lagere spanning.
;)
 
Vraag me af hoe ze dat bij de motoGP is,dingen hebben zoveel vermogen dan zou de band stil blijven staan😮
ook zou balanceren geen nut hebben,op een circuit rij je ook nog eens met een lagere spanning.
;)
Zoals eerder vermeld,die velgen hebben op schuurpapier lijkend velgrand aan binnenzijde.
Dus een verdraaiende band is niet zo vreemd anders zou dit ook niet bestaan.
90400C45-36D9-4F96-AF63-AD5C1E6C0003.jpeg
D68A9423-F70E-48E9-9AB7-D1B0B61C0424.jpeg

PVM doet het op een andere manier.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk (weet) dat je dat verkeerd denkt.
Kom maar eens bij mij in de zaak langs, dan zal ik je het verschil laten zien. En ik kan het je ook laten voelen.....
Dat geloof ik wel.
Ik heb zelf 10 jaar lang machines gebalanceerd terplekke bij klanten, en op de zaak op een balanceerbank.
(En ook af en toe smalle statisch op een bokje, zonder balanceerapparaat, alleen met testgewichtjes).
Er werd gewoon hetzelfde mobiele balanceerapparaat gebruikt, en die gaf bij smalle rotors altijd een foutmelding als ik het voor de gein dynamisch probeerde.
Ik heb het ook enkele keren bij klanten bij ventilatoren geprobeerd maar ook zonder succes, error.

Maar ik had al aangegeven dat ik het dynamisch balanceren van wielen niet onmogelijk acht, het was meer gericht op Rob RD die zei dat veel mensen denken dat gewichtjes links en rechts altijd betekend dat het dynamisch geval is.
Mijn wilde gok was ook aardig goed, dat hooguit 10% á 20% baat heeft bij dynamisch.

Maar zijn al die balanceerbanken tegenwoordig dan dynamisch?
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet allemaal.
Maar wel de duurdere banken die gebruikt worden door de professionele bandenboer. Je praat dan al snel over meerdere duizenden Euro's.
En er zijn natuurlijk ook bedrijven die die duurdere machines alleen gebruiken voor statisch balanceren omdat ze er ofwel niet in geloven, nooit van gehoord hebben, lood willen besparen, of gewoon niet weten hoe de machine werkt.....
Ik balanceer ook bij smalle velgen dynamisch, behalve als de klant dat echt niet wil (bijvoorbeeld spaaklood). Het is natuurlijk wel zo dat hoe smaller het wiel is, hoe meer balanceergewicht je nodig hebt om te corrigeren. Maar ook hoe smaller het wiel is, hoe sneller (en meer) je onbalans krijgt.
 
Ik balanceer ook bij smalle velgen dynamisch, behalve als de klant dat echt niet wil (bijvoorbeeld spaaklood). Het is natuurlijk wel zo dat hoe smaller het wiel is, hoe meer balanceergewicht je nodig hebt om te corrigeren. Maar ook hoe smaller het wiel is, hoe sneller (en meer) je onbalans krijgt.

Bedoel je dat de onbalans op een breed deel zit. En je correctie lood op een smal deel. En daardoor meer gewicht nodig hebt?
 
Bedoel je dat de onbalans op een breed deel zit. En je correctie lood op een smal deel. En daardoor meer gewicht nodig hebt?
Nee, een smal wiel is in verhouding zwaarder dan een breed wiel.
Daarom zijn er daarbij ook meer problemen.
Ook dat er veel sneller een slag inkomt.

Ook metaalmoeheid treedt veel sneller op. En dan gööt et zwabberen. Komt nooit meer goed, container.
 
Bedoel je dat de onbalans op een breed deel zit. En je correctie lood op een smal deel. En daardoor meer gewicht nodig hebt?
Ik begrijp niet wat je wil vragen.
Bij dynamisch balanceren wil je het lood/balanceergewicht zo ver mogelijk bij de middellijn vandaan hebben (moment = kracht x arm). Bij een smalle velg moet je dus meer lood plakken om dezelfde dynamische onbalans te kunnen compenseren. De arm (afstand tot de middellijn) is namelijk kleiner.
 
Wat is in hemelsnaam een -1tje?
Bij de telefoon kun je je in het midden plussen of minnen.
Wat een kutsysteem. Van die Mongolië die gaan minnen terwijl ze er geen kaas van hebben gegeten. Totaal niet, dat merk je gelijk.

Een reden om helemaal te kappen met techniek, zo simpel word je ervan.
Bij de computer kun je rechts plussen.
 
Bij de telefoon kun je je in het midden plussen of minnen.
Wat een kutsysteem. Van die Mongolië die gaan minnen terwijl ze er geen kaas van hebben gegeten. Totaal niet, dat merk je gelijk.

Een reden om helemaal te kappen met techniek, zo simpel word je ervan.
Bij de computer kun je rechts plussen.
Ah, duidelijk.
Om te proberen heb ik je dat derde minnetje gegeven. Het werkt...... :+
 
Het is inmiddels wel bekend dat veel motorongelukken minder slecht afgelopen waren of gewoon niet gebeurd waren als de bestuurders het volle potentieel had benut van de remmen en een betere voertuig beheersing hadden gehad
Je gelooft het misschien niet, maar al waren ze allemaal thuisgebleven was zelfs 100% van de ongelukken niet gebeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan