Moeilijke koudstart

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.196
2.938
Erps-Kwerps
Mijn er-5 heeft moeite met starten als hij koud is. Startmotor draait vlotjes rond en met de choke op springt hij heel even aan om daarna weer stil te vallen. Dan wil hij op de choke zo goed als niet meer starten, af en toe een plofje. Choke uit en doorstarten en langzaamaan begint hij dan mee te draaien. Eens dat hij gestart is moet ik hem even op toeren houden en een beetje warm laten draaien en dan blijft hij wel lopen met een toerental net onder de 1000. Eenmaal warm is er niks aan het handje. Draait mooi stationair, start ook direct. Moet ik weer de carbs uit elkaar halen voor dit euvel?
 
Dat, en hoe schoon zijn je luchtfilters ?

En, hoe is het probleem ontstaan ? Ineens ? Sloop het er langzaam in ? Komt het omdat de nachten weer wat kouder zijn en had je dit probleem vorig jaar ook met koudere nachten/hele koude start ?
 
er-5 heeft een aantal jaren stil gestaan. Sinds kort weer gangbaar gemaakt (zie ander topic) en daarbij zijn de carbs ultrasoon schoongemaakt. Daarna nog last gehad van vervuilde stationairsproeiers maar dat ook opgelost. Motor staat gewoon buiten. Hoe controleer ik de werking van het choke mechanisme?
Kabel is in orde en bij bediening choke hendel gaan op beide carbs de choke pinnetjes uit.
 
Kleppen en compressie? Geen idee. Iets om na te kijken dus?

Ik neem aan dat als er water in de tank komt dat hij daar bij een warme motor toch ook last van zou moeten hebben? Het heeft hier de afgelopen dagen wel gegoten maar hij had het tijdens drogere periodes ook.
 
Laatst bewerkt:
stationair toerental onder de 1000 rpm is weinig. Bij warme motor moet je tegen de 1200 zitten, helemaal als je de carbs nog niet optimaal afgesteld hebt.

Stel je klepspeling, en synchroniseer je carbs. Ga daarna met je mixture screws aan de gang. Zo ver mogelijk in draaien bij een draaiende motor (dan gaat 'ie stotteren/uitvallen), vervolgens uit draaien tot je het punt van hoogste rpm hebt gevonden, waarbij je toerental niet blijft 'zweven' als je even gas hebt gegeven. Beide carbs stellen, totdat je het optimale plekje hebt gevonden. Dan je stationair toeren schroef stellen om je rpms weer bij warme motor tussen 1100-1200 rpm te krijgen.

Als hij dan nog niet goed start en netjes loopt is er inderdaad iets in je carbs mis of mis je compressie.
 
Warm is er niks aan de hand. Draait mooi regelmatig rond de 1200 toeren, reageert lekker op het gas en valt mooi terug in de toeren. Alleen koud starten is lastig. Dan pakt'ie niet aan. Niet met en niet zonder choke.
 
Nee, accu is splinternieuw, startmotor krijgt de motor ook goed rond.

Welk merk accu heb je?

Dat zegt nog niks, want er zit veel verschil tussen accu's en accu's! De vorige accu in mijn motor (Honda Magna V65 VF1100C uit 1986) was een Yuasa. Altijd moeilijk starten en voordat die aansloeg duurde een eeuwigheid. Met dat probleem terug geweest bij de dealer. "Het lag aan de ouderdom van mijn motor vanwege de slijtage". Aan m'n hoela!!! Deze accu is maar 3 jaar meegegaan. Ik ben toen eigenwijs geweest en heb een Varta besteld. (Was nog behoorlijk goedkoper dan die Yuasa ook.) Je wilt niet geloven hoe snel mijn "oude" motor weer deed starten. Ik hoefde de startknop maar even aan te raken en de motor liep.

Een advies dat ik gekregen heb bij een accuspecialist was; Zorg dat het getal van de koude startstroom hoog is.

P.S. Dit zelfde geintje heb ik ook bij m'n auto meegemaakt. Geef mij maar Varta. Ik weet nu beter.
 
klinkt of de choke werking niet goed is. sluit hij wel dat deel af wat hi moet afsluiten.
mijn z500 kawa miste een deel van de klepjes en werkte daardoor niet goed.

na dit te hebben gerepareerd werkt hij weer super, zelfs na een jaar stil is het sleutel om en lopen op de choke.
 
choken met koude motor is voor zover ik weet normaal. mijn cb500 komt koud zonder choke ook niet op gang, maar met choke springt ie met een fractie van een seconde tot leven.
 
Ik heb dit weekend de luchtfilter vervangen. Motor start nu beter zonder choke. Met choke nog niet echt geprobeerd aangezien het zonder ging.

Das mooi, een goed afgestelde motor/carburateur heeft de choke niet nodig !

Mijn CB77 heeft ook de choke niet nodig.

Misschien alleen voor echt koude winterdagen, als het onder de 5graden is, dan zal je de choke wel nodig hebben. Maar dat geeft niet, want dat is normaal. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan