Bougie moeilijkheden

freetimeweb

Rookie
20 apr 2023
3
2
HET RAADSEL VAN DE MZ...
Ik weet het. Valt niet onder mijn belangstelling, maar een kameraad van mij heeft een MZ250cc. Met een NGK bougie de straat uitrijdend en stoppen, geen vonk meer. Een CHAMPION L-78c is een prima bougie en in de juiste warmtegraad, heeft een mager vonkje en de motor slaat niet aan, echter een oude bougie uit bv. een Opel Kadett van voorheen vonkt als de beste en de motor slaat bij de eerste trap meteen aan en deze bougie is niet eens de juiste voor deze motor. Ik heb er bij gestaan en kom mijn ogen niet geloven, maar het is zo. Iemand een idee?
Dank voor Uw aandacht.
Mvgr.
 
Bougies zijn er in een ontstoorde en niet ontstoorde variant. Hetzelfde is met bougiedoppen. Die ontstoring is niets meer dan een weerstand.
Waarschijnlijk heb je nu een ontstoorde bougie (bij NGK te herkennen aan de R) en een ontstoorde dop. De weerstand is dan te groot geworden voor een goede vonk. Vooral klassiekers zijn hier gevoelig voor.

Controleer ook even of de ruimte tussen de electroden niet te groot is
 
Laatst bewerkt:
Elke bougie die je er in draait zal vonken, ongeacht de warmtegraad. Dat hij op die Opel bougie loopt is dus helemaal niet gek . Kennelijk is die champion bougie inwendig gebroken of zo. Als je maar nog zo een metalen ontstoorde bougie kap heeft moet hij die maar vervangen en gelijk een verse bougie van de juiste warmtegraad.
 
Het is mij een raadsel hoe dat kan, maar vroeger met de Kreidler had ik het ook,
de NGK ging na enkele dagen al stuk, een Champion of Bosch bleef heel.
Elke bougie die je er in draait zal vonken, ongeacht de warmtegraad. Dat hij op die Opel bougie loopt is dus helemaal niet gek . Kennelijk is die champion bougie inwendig gebroken of zo. Als je maar nog zo een metalen ontstoorde bougie kap heeft moet hij die maar vervangen en gelijk een verse bougie van de juiste warmtegraad.
Ik zou zeggen, als het es/ets/ts 250 is stop er een isolator m14-260 of gelijkbaar in wat neerkomt op warmte graad acht in met de electrode afstand op 0,4 in als ie nog de originele ontsteking heeft. Mijn ts 150 wil namelijk ook niet lopen op een electrode afstand van 0,6 wat voorgeschreven is.

Mocht dat niet werken dan zou ik de bobine eens vervangen. De bobines voor mz vinden het namelijk niet leuk om lang met contact aan zonder lopend blok te staan. Dan gaan de bobines kapot.

De stap daarna is de accu met spanningsregelaar. Als de afstelling van de elektromechanische spannigsregelaar verlopen is of de accu in slechte staat krijg je ook problemen met de ontsteking aangezien de accu nodig is om de ontsteking te laten werken. De accu zorgt er namelijk voor dat dat het magnetischveld in de ontsteking opgewekt word. Kantnoot daartoe, rij overdag met de 6v 60w ontsteking zoveel mogelijk met licht uit, de ontsteking kan door oude wetgeving (geen verplichting om met licht aan te rijden ook snachts) in de DDR met licht aan net wel net niet aan.

Met de etz serie gaat het licht verhaal niet op omdat die een iets andere ontsteking heeft. Principe is net even anders maar werkt net even anders.

Hoop eerlijk gezegd dat TS dit nog leest. Na het aanmaken van dit topic is ie hier niet meer geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan