Moto Guzzi V7 III Stone 2018

Ik verschiet ervan dat de Guzzi bij anderen zo slecht schakelen. De mijne heeft net een van de beste bakken die ik ooit gehad heb. Op 8.000km echt nog geen enkele keer een versnelling geweigerd, gemist of vals neutraal gehad. Schakelt licht, precies en loep zuiver. En zeker niet traag!
Heb hier ook een Sevenfifty staan en dat is toch andere soep... Is steeds wennen dat de Honda zoveel stroever gaat. Pas als die echt warm staat schakelt die naar behoren. Die is beduidend minder foutloos. Lang geen slechte of onaangename bak, maar verbleekt naast de Guzzi. Enkel een Deauville 650 schakelde lichter en een VFR vtec gaf nog meer voldoening (maar miste vaker een verzet).
Oja, het blijft wel vreemd dat de schakelweg naar beneden langer is dan naar boven (of toch zeker gevoelsmatig), dat is mijn grootste punt van kritiek.
 
Mmm, ik heb weer andere ervaringen. Betreft een breva 750, dus een bak die niet te vergelijken is met de jouwe. Op enig moment knipperde het neutraallampje, dat gaat me mateloos ergeren. Dacht aan het stekkertje op de neutraalschakelaar, maar de schakelaar bleek niet helemaal ingeschroefd. Dat doe je dus even; het scheelde nog geen hele slag. Vanaf dat moment nauwelijks meer in 2 te krijgen, maar zodra even onderweg en alles functioneerde. Uiteindelijk eens blok gedemonteerd en bleek het alu ringetje nogal ingeklonken. Nieuw ringetje en heerlijk schakelen als nooit tevoren. Tweedehands gekocht en daarmee koop je wellicht de ellende van een ander. Hoe dan ook, hij rijdt heerlijk maar nog nooit zoveel problemen gehad in mijn 40 jarige guzzi carrière.
 
Oude vraag, maar anders gesteld Vraag: de Top dead center (TDC) van bijv. een willekeurige klep vinden:

- koude motor
- in versnelling zetten, bijv. 4
- voorwiel vooruit blijven bewegen
- totdat de arm een in/uitlaat klep naar beneden duwt. De motor zuiger blijft omhoog gaan (gebruik bijv. een schroevendraaien in bougie gat)
- Die klep gaat dan weer omhoog. De schroevendraaier blijft nu verder uitde bougie gat geduwd te worden.
- Net voordat ie verder gaat, en de zuiger weer gaat zakken, de schroeven draaier zakt weer dieper in de cilinder.
- TDC is het punt waar de schroevendraaier het verst uit de bougiegat geduwd wordt.
- Het exacte punt is dan wanneer er speling is op de arm die de in/uitlaat klep omlaag duwd.

Mijn vraag is: door alleen te vertrouwen op hover de schroevendraaier uit het gat gaat, is niet exact genoeg , klopt dat?
Ik moet rondom de TDC punt, het moment aanvoelen of de arm klein beetje speling heeft. Kan ik die speling niet vinden, dan is dat automatisch het verkeerde moment om te gaan losdraaien om te stellen. Want dan heb ik teveel speling.
 
Oude vraag, maar anders gesteld Vraag: de Top dead center (TDC) van bijv. een willekeurige klep vinden:

- koude motor
- in versnelling zetten, bijv. 4
- voorwiel vooruit blijven bewegen
- totdat de arm een in/uitlaat klep naar beneden duwt. De motor zuiger blijft omhoog gaan (gebruik bijv. een schroevendraaien in bougie gat)
- Die klep gaat dan weer omhoog. De schroevendraaier blijft nu verder uitde bougie gat geduwd te worden.
- Net voordat ie verder gaat, en de zuiger weer gaat zakken, de schroeven draaier zakt weer dieper in de cilinder.
- TDC is het punt waar de schroevendraaier het verst uit de bougiegat geduwd wordt.
- Het exacte punt is dan wanneer er speling is op de arm die de in/uitlaat klep omlaag duwd.

Mijn vraag is: door alleen te vertrouwen op hover de schroevendraaier uit het gat gaat, is niet exact genoeg , klopt dat?
Ik moet rondom de TDC punt, het moment aanvoelen of de arm klein beetje speling heeft. Kan ik die speling niet vinden, dan is dat automatisch het verkeerde moment om te gaan losdraaien om te stellen. Want dan heb ik teveel speling.

Lees je eigen verhaaltje even opnieuw man, wat ga je bereiken met de TDC van een klep vinden, terwijl je aan het voorwiel blijft bewegen?!
 
Oude vraag, maar anders gesteld Vraag: de Top dead center (TDC) van bijv. een willekeurige klep vinden:

- koude motor
- in versnelling zetten, bijv. 4
- voorwiel vooruit blijven bewegen
- totdat de arm een in/uitlaat klep naar beneden duwt. De motor zuiger blijft omhoog gaan (gebruik bijv. een schroevendraaien in bougie gat)
- Die klep gaat dan weer omhoog. De schroevendraaier blijft nu verder uitde bougie gat geduwd te worden.
- Net voordat ie verder gaat, en de zuiger weer gaat zakken, de schroeven draaier zakt weer dieper in de cilinder.
- TDC is het punt waar de schroevendraaier het verst uit de bougiegat geduwd wordt.
- Het exacte punt is dan wanneer er speling is op de arm die de in/uitlaat klep omlaag duwd.

Mijn vraag is: door alleen te vertrouwen op hover de schroevendraaier uit het gat gaat, is niet exact genoeg , klopt dat?
Ik moet rondom de TDC punt, het moment aanvoelen of de arm klein beetje speling heeft. Kan ik die speling niet vinden, dan is dat automatisch het verkeerde moment om te gaan losdraaien om te stellen. Want dan heb ik teveel speling.
Is meer dan nauwkeurig genoeg, zolang je maar in de compressie slag zit, waarbij beide kleppen zowel voor als na tdc nog een tijd volledig gesloten zijn.
 
TDC staat vaak gemarkeerd op het kettingwiel, aan het uiteinde van de nokkenas. In een Haynes handboek staan dit soort zaken mooi uitgelegd. :t

Ik ben geen MG kenner, maar als je iets gaat doen waarvoor je het TDC nodig hebt, zal het kleppendeksel er sowieso af moeten lijkt me?
 
TDC staat vaak gemarkeerd op het kettingwiel, aan het uiteinde van de nokkenas. In een Haynes handboek staan dit soort zaken mooi uitgelegd. :t

Ik ben geen MG kenner, maar als je iets gaat doen waarvoor je het TDC nodig hebt, zal het kleppendeksel er sowieso af moeten lijkt me?
Jep.
Maar het heeft een onderligende nokkenas. En de kleppen worden bediend met stangen en tuimelaars.
De enige betrouwbare merktekens zitten op het vliegwiel. En die zijn zichtbaar door een gatje van ongev 20 mm. In de zijkant van het koppelingshuis.
Eigelijk enkel bedoeld voor de afstelling van de contactpunten.
Kleppenstellen gaat op het gevoel, zo als vaak eerder vermeld.
O en voor ik het vergeet, het geheel MOET tikken! Tik het niet direkt stoppen en opnieuw beginnen met stellen!
 
Ben erachter gekomen, dat het schakelen moeilijker wordt als het toerental hoger wordt, na een bepaalde toerental is schakelen van 1 naar 2 vrijwel onmogelijk. Je moet dan eerst snelheid verliezen. Nu ik dat weet, schakel ik door naar 2 bij een lage snelheid. Opgelost.
 
Volgens mijn bescheiden mening laat je tijdens schakelen je toerental altijd zakken. Koppeling inknijpen en gas dicht draaien, schakelen, koppeling oplaten komen en gas open draaien.

grtz,

Cees
 
De V7 en V85 zijn een doorontwikkeling van de "kleine" Guzzi'z, van origine al een heel wat betere bak als de grote guzzi's maar zonder koppeling schakelen kun je vergeten... Als je de motor eenmaal heel goed kent en de verschillende oprimale toerentallen weet om op te schakelen is een fractie koppeling en even van het gas af welliswaar voldoende... Maar terugschakelen altijd met beleid en koppeling... Als de compressie van de moderne Guzzi's nog steeds zo lekker hoog is? Dan is te snel en verkeerd terugschakelen garantie voor een korte piep van de achterband als heel even je wiel blokkeerd...
 
De V7 en V85 zijn een doorontwikkeling van de "kleine" Guzzi'z, van origine al een heel wat betere bak als de grote guzzi's maar zonder koppeling schakelen kun je vergeten... Als je de motor eenmaal heel goed kent en de verschillende oprimale toerentallen weet om op te schakelen is een fractie koppeling en even van het gas af welliswaar voldoende... Maar terugschakelen altijd met beleid en koppeling... Als de compressie van de moderne Guzzi's nog steeds zo lekker hoog is? Dan is te snel en verkeerd terugschakelen garantie voor een korte piep van de achterband als heel even je wiel blokkeerd...
Rem gebruik ook maar zelden.....
 
Lekt af en toe wat olie uit de "gearbox breather", wist in eerste instantie niet met welke kamer van de motor die breather is, maar uit de OEM onderdelen pdf zie ik dat het de versnellingsbak overdruk ventiel is. Heb een kleine gok gemaakt en de verloren olie hoeveelheid bijgevuld.

25 ml erin gespoten.

Olie verversing is maar eens in de 50k kilometer ongeveer. Tegen die tijd , als ik het niet tussentijds wat bijvul, is er geen olie meer.
Raar dat er nergens staat dat je de oliepeil moet checken van de versnellingsbak. Een ontwetend persoon zou gewoon doorrijden en de versnellingsbak aan gort rijden zo.... of niet?

1688132943759.png
 
Laatst bewerkt:
voorkant motorblok lekt heel klein beetje olie. Zie foto.
Blijft de olie onder in een soort resovoir en tijdens het rijden wordt het omhoog gepompd en rond geslingerd neem ik aan?
Als dat zo is, dan is deze lek een kleine probleem neem ik aan?

Je ziet de rechter cilinder als je op de motor zit. De andere kant van het blok, lekt niks. alleen daar waar die bouten zitten en de voorkap.

1690455645467.png
 
wou de kabelsmeer tooltje gebruiken voor nijn motor koppelingskabel:
1693212088549.png


Maar aan de uiteinde is een metalen gebogenstuk erop vastgeklonken. En de dikte van de kabelomhulsel is te dik om in deze tool te doen. Kon niet lekker dichtklemmen. Dus gewoon rustig met spuitbus direct op de leidingsopening erin gespoten en de koppelingskabel bewogen, totdat de smeermiddel onderaan eruit kwam. Koppeling schoner en werkt weer lekker fijn.

dus, heb deze tooltje niet nodig gehad.
 
Extra info voor post #171 (27 july 2023):

De lek wordt veroorzaakt door de Dynamo kabel die de motorblok ingaat. Dat wordt door een rubber en soort kit luchtdicht gemaakt, maar kan door tijd gaan zweten. Zweten is kleine hoeveelheden olie. Dat kan geen kwaad volgens de monteur. IK heb het wel laten repareren, maar was eigenlijk niet nodig. Heb nog 1000 miles te gaan, 5000 miles gereden sinds de laatste olie verversing en er was meer dan genoeg motorolie in het blok. Dus geen probleem.
 
Heb mijn motor buiten staan en je raad het al: roest. Nu valt het nog wel mee, maar het is vandaag mooi weer en weekend. Sinds ik toch ietsie, pietsie verantwoordelijkheidsgevoel heb, dacht ik: laat ik maar naast mijn standaard onderhoud, de uitlaat ook meenemen.

dus heb ik gedaan:
- de hitte schild schroeven met een brander verhit. Als je dat niet doet, gaat de schroefdraad naar de knoppen.
- Schuur papier, 3M schuurpad, staalborstel gebruikt om zoveel mogelijk roest te verwijderen.
- Pure alcohol met doekjes de boel ontvetten en meteen ontdoen van roest stof o.a.
- 2 lagen Hamerite hittebestendig (tot 650 Celcius) 2 lagen, ik deed er flink wat op. Kon niet anders, door de krapte. Heb de uitlaat niet eraf
gehaald.

Het was een beetje een snelle job. Heb het frame ook wat voorzien van hamerite! Niet netjes, maar wou niet nog een extra uur buiten op de knieen werken.... dus effe snel de roest weg en beschermd. Volgens een metaalbewerker was de roest nog oppervlakkig, dus ik was mooi op tijd. Als ik nog een winter had gewacht of 2, dan kan ik een andere uitlaat halen, dank ik. Dat geld bespaar ik liever. Dan even mouwen opstropen en gaan die banaan.

Meteen mijn motor olie, olie filter, luchtfilter, bougie check gedaan. Bougies zagen er nog ok uit, toch weer terug erin gedaan. Een monteur zei dat een bougie binnenin ook kan slijten, dat zie je niet aan de buitenkant. Maar de vorige keer had ik ook met 1 setje bougies 12k miles kunnen afleggen zonder problemen. Denk dat het nu ook wel gaat lukken.

De moto guzzi luchtfilterbox is niet echt goed gemaakt vind ik: zie foto. Aan beide kanten, net buiten de luchtfilter is een spleet. Denk dat er wel iets van buitenlucht langs de filter gaat. Heb wat tape gebruikt om dat te dichten. De luchtfilter laat zien dat er wat kleine deeljes opgevangen worden. De filter heeft een licht grijze vlak, een duidelijke overgang tussen papier dat wel / niet lucht heeft gefilterd. Deze spleet was mij niet opgevallen de vorige keren...
 

Bijlagen

  • 20230916_125217.jpg
    20230916_125217.jpg
    231,3 KB · Weergaven: 8
  • 20230916_132524.jpg
    20230916_132524.jpg
    334 KB · Weergaven: 4
  • 20230916_133417.jpg
    20230916_133417.jpg
    279,5 KB · Weergaven: 4
  • 20230916_121023.jpg
    20230916_121023.jpg
    122 KB · Weergaven: 5
Heb mijn motor buiten staan en je raad het al: roest. Nu valt het nog wel mee, maar het is vandaag mooi weer en weekend. Sinds ik toch ietsie, pietsie verantwoordelijkheidsgevoel heb, dacht ik: laat ik maar naast mijn standaard onderhoud, de uitlaat ook meenemen.

dus heb ik gedaan:
- de hitte schild schroeven met een brander verhit. Als je dat niet doet, gaat de schroefdraad naar de knoppen.
- Schuur papier, 3M schuurpad, staalborstel gebruikt om zoveel mogelijk roest te verwijderen.
- Pure alcohol met doekjes de boel ontvetten en meteen ontdoen van roest stof o.a.
- 2 lagen Hamerite hittebestendig (tot 650 Celcius) 2 lagen, ik deed er flink wat op. Kon niet anders, door de krapte. Heb de uitlaat niet eraf
gehaald.

Het was een beetje een snelle job. Heb het frame ook wat voorzien van hamerite! Niet netjes, maar wou niet nog een extra uur buiten op de knieen werken.... dus effe snel de roest weg en beschermd. Volgens een metaalbewerker was de roest nog oppervlakkig, dus ik was mooi op tijd. Als ik nog een winter had gewacht of 2, dan kan ik een andere uitlaat halen, dank ik. Dat geld bespaar ik liever. Dan even mouwen opstropen en gaan die banaan.

Meteen mijn motor olie, olie filter, luchtfilter, bougie check gedaan. Bougies zagen er nog ok uit, toch weer terug erin gedaan. Een monteur zei dat een bougie binnenin ook kan slijten, dat zie je niet aan de buitenkant. Maar de vorige keer had ik ook met 1 setje bougies 12k miles kunnen afleggen zonder problemen. Denk dat het nu ook wel gaat lukken.

De moto guzzi luchtfilterbox is niet echt goed gemaakt vind ik: zie foto. Aan beide kanten, net buiten de luchtfilter is een spleet. Denk dat er wel iets van buitenlucht langs de filter gaat. Heb wat tape gebruikt om dat te dichten. De luchtfilter laat zien dat er wat kleine deeljes opgevangen worden. De filter heeft een licht grijze vlak, een duidelijke overgang tussen papier dat wel / niet lucht heeft gefilterd. Deze spleet was mij niet opgevallen de vorige keren...
Dat is best wel erg slecht , een stuk uitlaat gewoon geen behandeling tegen roest geven omdat er een kap op zit en je het niet ziet
 
Terug
Bovenaan Onderaan