Motor ongeluk fout van garage?

John00

Rookie
18 mei 2023
13
9
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg
 
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg
Wat is een rembout?
 
2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat.

- Was dat de eerste keer dat je remde dan (had je daarvoor niks gemerkt tijdens remmen)?
- jouw snelheid was 30-40km/h en wilde een noodstop maken/uitwijken , reed je dan niet dan veel te dicht op je voorganger?
 
Aan jouw relaas te horen maken ze zich er wel makkelijk vanaf, als t zo is als jij t schets, gewoon de rechtsbijstand inschakelen, daar hebben ze vaak echt geen zin in.
Maar probeer hun eerst met een eigen oplossing te komen, niet afdoende dan juridische stappen.
Op basis van wat dan?
Dat ze 4 nieuwe rembouten (waar de klauw mee aan de bracket zit) vervangen hebben zegt niets over de werking van de rem.
(Tenzij de hele remklauw is afgebroken)
 
Ik vind het vreemd dat je dat bij de eerste keer wegrijden bij de garage niet gevoeld hebt.
Tenzij het probleem daarna ontstaan is.
Sponzigheid duid vaak op lucht.
Heb je de remmen na het ophalen niet eerst fatsoenlijk ingeremd?
Het maakt voor het maken van een noodstop niet veel uit, maar je controleer dan wel op juiste werking.
Is je bij de remmen na het ophalen niets bijzonders opgevallen in gevoel?
Ben je vertrouwd met je motor, of was het de eerste rit van het jaar?

Maar voor nu zou ik het systeem bij een onafhankelijke partij laten controleren, daar komt waarschijnlijk wel aan het licht wat er mis is.
 
Even reactie op de vragen:
- De bouten die doorgedraaid waren, bedoel ik de bouten waarmee de remklauw in elkaar zit. Die wilden ze demonteren op de band te vervangen, toen brak deze af.
- Ik heb geprobeerd er met de garage uit te komen, maar ze vertelden mij dat het een oude motor was, daar is vaak wel wat mij aan de hand. Ze vonden de staat van onderhoud niet goed (hier was niks over vermeld, totdat ik ze opbelde na het ongeluk pas), dus er zou zo veel mee aan de hand kunnen zijn. Hun oplossing was gwn dat zij het probleem zouden proberen te achterhalen (zonder korting of tegemoetkoming, gwn voor de volle mep).
- Ik trok net op van een stoplicht over de kruising, ongeluk gebeurde op de weg naar school in Utrecht (erg druk punt, veel auto's). Ik had ruimvoldoende afstand om te remmen gehad, als de rem naar behoren had gefunctioneerd wel. De motor remde wel (had ik uiteraard ook gedaan op de weg erheen), maar ik kwam er pas bij de noodstop achter er te weinig remdruk op zat (heb verder niet hard hoeven remmen op de weg erheen).
- In mijn ogen zou de garage hier verantwoordelijkheid voor moeten nemen, omdat zij de hele voorrem uit elkaar gehad hebben en het gebrek zelf hebben geconstateerd tijdens de proefrit na de reparatie (maar dit niet vermeld hebben bij het ophalen van de motor)
 
Was de rem al sponzig voordat zij ermee bezig waren geweest?
Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

Neem maar contact op met je rechtsbijstand maar denk dat het weinig voeten in de aarde heeft, met name vanwege dit en het feit dat ze alleen bezig zijn geweest met de montage van de remklauw. Stukje 'meldingsplicht' is voldaan.
 
Welkom op het forum.
Ik vind het een beetje een onduidelijk verhaal.
Puur vanuit monteurs oogpunt gekeken, de bouten waarmee de remklauw aan de voorvork zitten moeten misschien los voor het vervangen van de band, maar de remklauw hoeft voorderest in princiepe niet uit elkaar.
Daarnaast check ik zelf altijd of mn rem werkt VOOR ik ga rijden, niet tijdens.
In principe heeft de garage niets gedaan wat de werking van je rem zou kunnen beïnvloeden, dus denk ik dat het lastig is om ze er voor aansprakelijk te stellen.
 
Ik heb overigens op advies van de garage (na het ongeluk) een touwtje om de remhendel gedaan en die ingedrukt een nacht laten staan. De vrije slag van de rem kon ik nog verder naar voren zetten, dus dat heb ik ook gedaan. Rem functioneert nu beter, maar nog steeds niet naar behoren.

Ik heb de motor al een jaar of 2, behoorlijk wat km's mee gemaakt. Dus ik ben wel bekend met hoe de motor rijdt, al heb ik in de periode voor het vervangen van de band er niet veel mee gereden. Dus het was wel weer even Inkomen, denk dat ik het daarom ook niet sneller gevoeld heb.
 
Ben ik zeker van plan, ga het laten nakijken bij een andere garage. Maar wilde eerst kijken of ik eruit kon komen met de garage waar ik heen geweest was. Inschakelen van de rechtsbijstand was overigens het advies van de verzekering om dat te doen.
 
'Een sponzig' is wel erg vage term. Immers een rem moet in zekere zin een sponzig gevoel hebben. Een baksteen gevoel is een niet te doseren rem.
Was de rem bij binnenkomst werkplaats al in die toestand? Heeft de werkplaats bij de werkzaamheden het hydraulisch systeem open gedraaid?
Na weg rijden bij de werkplaats had jij vrij snel kunnen voelen dat de remdruk niet zo was als voorheen.
Is de remvloeistof in de afgelopen 2 jaar vervangen, volgens fabriek opgave?
 
Ik heb overigens na het ongeluk niet meer gereden met de motor (afgezien van een stukje in de straat nadat ik hem een nacht heb laten staan met dat touwtje en de vrije slag aangepast heb).
 
Je hebt zwevende klauwen.
Kan het zijn dat die niet lekker gecentreerd zitten op de schijven?
Dan moet je remzuigers ook een grotere slag maken voordat de blokken aan beide kanten aanliggen.

Conclusie: kijk het complete systeem eens goed na.
Heb je trouwens abs op die sv650?
 
Terug
Bovenaan Onderaan