Motor vervoeren achter auto, zonder aanhangert!

comep

Rookie
26 okt 2004
9
0
Urmond
Hallo allemaal,

ik zag van de week een trike achter een auto hangen, dmv een speciale trekstang die op de trekhaak van de auto is gemonteerd. Het voorwiel stond als het ware op de trekhaak van de auto en de achterwielen reden als een aanhanger mee. (Heb me suf gegoogled maar kan helaas geen actiefoto vinden, alleen foto van zo'n trekstang...)

Nou vraag ik me af, zou dat ook mogelijk zijn voor het vervoer van een motorfiets? Kan me best voorstellen dat dat soms handig kan zijn, bv als motor of auto naar garage moet. Of bij een weekendje weg me de fam, want de motor is natuurlijk ook een volwaardig gezinslid :Y .

Ik stel me dan voor een soort constructie op de trekhaak lijkend op zo'n TwinnyLoad fietsdrager. Het voorwiel van de motor wordt erop gezet en dmv het stuur en twee spanbandjes wordt de motor rechtop gehouden. Bij een trike hoeft dat niet, die valt toch niet om... :?
Maargoed, het achterwiel van de motor draait mee en in de bochten scharniert de motor over het balhoofd.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Of misschien wel een idee om zoiets te fabrieken?

Of is het gewoon niet verantwoord om op deze manier een motor te vervoeren?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Rick
full
 
opduwen lijkt me iets moeilijker gaan dan oprijden met al die kilo's, maar...ik heb geen ervaring.

Ja, ik zie nu ook dat omklappen bij de bevsetiging op de kogel van de trekhaak, al vraag ik me af, of die zo steil kan scharnieren zonder de achterbumper te beschadigen.
Ik ben in ieder geval nieuwsgierig genoeg geworden om dat ding eens in gebruik te gaan bekijken. ( voor ooit, als de verzekering het thuisbrengen niet meer dekt)

Nou dat is dus niet zo :+ ga minstens een motorlengte achter de rijplaat staan, en begin met de motor te lopen/rennen, de eerste wet van Newton en de door jou genoemde kilo's doen de rest :+ Daarbij wil een oprijplaat met nat/koud weer wel is dusdanig glad zijn dat oprijden uberhaupt niet wil.

Ken er meerdere die zo'n ding gebruiken. Beetje onstabiel op illegale aanhangersnelheden, en een vrij pittige aanschafprijs, maar verder heel gebruiksvriendelijk. In het bijzonder met opladen, omdat de hoek vele malen flauwer is als een motoraanhanger met oprijplaat, en omdat de goot zelf de oprijplaat is heb je ook veel minder ruimte nodig voor het opladen.
 
Laatst bewerkt:
Op zich vind ik dit een fantastisch ding. Eenvoudig en compact. Maar ik vind dat het er zo goedkoop en helemaal niet stevig uitziet. In een stevigere uitvoering ipv zo een zet-het-zelf-in-mekaar-ding zou ik het zeker willen

2 maten van me rijden ermee, en ik vind het opzich meevallen, je moet geen 120+ willen rijden. Ik schrik persoonlijk meer terug van de aanschafprijs, en hoe weinig je er voor krijgt. Een enkele kost ca. 950€. Een geremde vouwwagen met gegalvaniseerd chassis bouw je om voor <100€ en daar kan je als het moet wel 3 brommers op kwijt...


Heb een motor gekocht om ermee te rijden , in geval van nood (panne) met lichte vrachtwagen terug naar huis . Heb slechte ervaringen met aanhangwagens en diets meer

Ik ook... mijn FZR zou ik ook nooit op een aanhanger vervoeren, maar 750km+ met een stuntbike rijden op een dag is geen pretje, en het verbruik is ook niet echt gunstig. Nou zie ik daar nog wel een uitdaging in, maar als er tijdens het gestunt wat naar de kloten gaat (en die kans is behoorlijk groot), dan sta je daar met je goede gedrag O-)

Wat zijn jouw slechte ervaringen? Laat me raden, brommert van de aanhangert gedonderd omdat je hem zelf niet goed hebt vastgezet :+
 
Ik vraag me af hoe de nederlandse wetgeving hiernaar kijkt...??


Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik heb zelf nl echt geeeeen idee... :)



Als ik eraan denk ga ik dat eens navragen van de week :)

Hoewel een oude discussie, wil ik hier toch even op reageren. Het is in Nederland niet toegestaan om een motor (of een ander tweewielig motorvoertuig) te slepen. Ook het gebruik van hulpmiddelen, zoals die van Bosal, verandert daar niets aan.

De fabrikant heeft deze constructie dan ook uit de handel genomen.

Zie artikel 5.18.2 lid 5 uit de Regeling Voertuigen. Een bekeuring (P020b) kost 160 Euro.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ook niet, echt helemaal niet.....


Voertuigreglement

Artikel 5.18.2

1. Met een motorrijtuig mag niet meer dan één motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Een afsleepdolly en een zich daarop bevindend motorrijtuig worden als één motorrijtuig beschouwd.

2. Met een motorrijtuig mag geen tweewielig motorrijtuig worden voortbewogen.

3. Met een tweewielig motorrijtuig, een gelede bus of een samenstel van voertuigen mag geen motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden voortbewogen.

Daar zijn en worden nog steeds rechtzaken over gevoerd....
Ik sleepte onlangs een auto, trek op bij een kruizing, en 100 mtr verder komt een auto vreselijk hard de hoek om, waarbij de bestuurder vrolijk aan het SMSen was...
de inzittende van de gesleepte auto ziet dat en trap van schrik op de rem, waardoor de sleepkabel breekt.....
Ze zijn al anderhalf jaar aan het vechten of de auto een aanhanger had, of de trekkende bestuurder verantwoordlijk is, of de gesleepte, wanneer de kabel brak lijkt daarbij een cruziaal punt, maar ze komen er waarschijnlijk niet uit, en beide bestuurders hebben al het voorstel gehad zelf voor hun schade op te komen....
De wet maakt het er ook niet duidelijker op...
Als een alledaags voorbeeld, zoals een door een auto gesleepte andere auto wordt bezien in het licht van deze definities, blijkt dat de bestuurder van de gesleepte auto geen strafrechtelijke ‑ of administratiefrechtelijke ‑ verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van het niet‑nakomen van de gedragsregels uit het RVV 1990 . De door hem bestuurde auto moet immers worden aangemerkt als een aanhangwagen. De bestuurder van de gesleepte auto heeft wel bijvoorbeeld een rijbewijs nodig op grond van artikel 107 WVW 1994, omdat een gesleepte auto volgens de WVW 1994 niet als een aanhangwagen wordt aangemerkt, doch gewoon blijft vallen onder het begrip ‘motorrijtuig’. Tot slot blijft de bestuurder van de gesleepte auto verantwoordelijk voor de technische staat van de auto op grond van de Regeling voertuigen , omdat volgens de definitie in art. 1.1 van de Regeling voertuigen een gesleepte auto evenmin als aanhangwagen wordt beschouwd.
Gezien het feit dat de werkgever in art. 1 , onder a l , RVV 1990 heeft gedefinieerd wat onder voertuigen moet worden verstaan, worden de navolgende gesleepte voertuigen voor de toepassing van het RVV 1990 aangemerkt als aanhangwagen: gesleepte fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens. Deze uitdrukkelijke opsomming betekent dat nog onduidelijk is bij de toepassing van de gedragsregels uit het RVV 1990 , wat de juridische status is van bijv. gesleepte kinderwagens, kruiwagens, dolly's en surfkarren.
Volgens de Nota van Toelichting bij het RVV 1990 dienen kruiwagens en kinderwagens niet als aanhangwagen te worden aangemerkt, doch bijv. de dolly en de surfkar wel. De rechtspraak zal naar mijn ( schr. ) mening hierin duidelijkheid dienen te brengen. De vraag daarbij zal zijn: welke van de hiervoor genoemde voertuigen zullen onder het begrip ‘wagen’ uit de definitie van voertuig (art. 1 , onder a l , RVV 1990) worden geschaard? Het belang van het bovenstaande ligt in de vraag of bijv. de gedragsregels uit het RVV 1990 voor het betreffende voertuig dienen te worden opgevolgd, dan wel dat andere gedragsregels voor de bestuurder van het voertuig (met aanhangwagen) gelden.
Vorige << 2/17 >> Volgende
 
Hoewel een oude discussie, wil ik hier toch even op reageren. Het is in Nederland niet toegestaan om een motor (of een ander tweewielig motorvoertuig) te slepen. Ook het gebruik van hulpmiddelen, zoals die van Bosal, verandert daar niets aan.

De fabrikant heeft deze constructie dan ook uit de handel genomen.

Zie artikel 5.18.2 lid 5 uit de Regeling Voertuigen. Een bekeuring (P020b) kost 160 Euro.

Heel goed :)

Maar zie eens Baksteen in "Motor vervoeren achter auto, zonder aanh..." :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan