Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je AVD-examen is niks anders dan een fijn stukje rijden, met dit verschil dat je met een goed half uurtje klaar bent en dat er een auto achter je zit ipv een motor. Die auto moet je trouwens TOTAAL negeren. Gewoon rijden zoals je tijdens de lessen ook hebt gereden, het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen ineens compleet anders gaat rijden dan je geleerd is. Het examen is voorbij voor je het weet!

:]
 
YIPPIE!!! ook mijn AVB examen is binnen...

In de pocket!

Zwollerob
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 1 juni 2016
Theorie: examen 20 juni 2016 (GESLAAGD)
AVB: 6 juli 2016 (GESLAAGD)
AVD: onbekend
Rijschool: De Weerd (Zwolle)
Lesmotor: Kawasaki Er-6n

Oefeningen gehad:

Lopen met motorfiets en in parkeervak
Langzame slalom (in een keer goed)
wegrijden uit parkeervak (linksaf)
Noodstop (opnieuw ivm te hoge snelheid en remverdeling, daarna goed)
Precisiestop
Vertragingsoefening (opnieuw ivm niet trekkende motor in de slalom)
uitwijk oefening

:Y :}
 
Laatst bewerkt:
Lekker, gefeliciteerd! 't rottigste heb je gehad. Wil natuurlijk niet zeggen dat je er nooit meer mee te maken krijgt. Want je zal merken: bij elk ritje dat je maakt, komt het terug.
 
Lekker, gefeliciteerd! 't rottigste heb je gehad. Wil natuurlijk niet zeggen dat je er nooit meer mee te maken krijgt. Want je zal merken: bij elk ritje dat je maakt, komt het terug.

Correct.. maar dan ligt de "druk" net iets anders... :)
Hebben al eindje lekker gereden na het examen.
En rijden elke keer van opstaplocatie naar leslocatie dus openbare weg is geen grote onbekende voor mij :)

Nu gewoon nog lekker :]

En vooral leren kijken kijken kijken en vlot doorrijden :)
Oh ja en putdeksels en strepen :D

Dank jullie!
 
Vandaag was het dan zover!! Om 10 uur mocht ik eindelijk m'n rijbewijs ophalen en zojuist mn eerste rit op de Thundercat mogen maken.

Man man man wat een genot is het toch om alleen te rijden op m'n eigen motor.

Maar, zoals Saabert al zei:
als je zelfstandig rijdt en je doet iets niet helemaal correct, of je hebt je knippertje nog aan, dan zal je je instructeur in je hoofd horen zeggen: 'knippertje', of 'dat mag je me straks even uitleggen'.


Heb welliswaar geen oortje meer in, maar hoor me instructeur nog steeds _O-
 
Vandaag was het dan zover!! Om 10 uur mocht ik eindelijk m'n rijbewijs ophalen en zojuist mn eerste rit op de Thundercat mogen maken.

Man man man wat een genot is het toch om alleen te rijden op m'n eigen motor.

Maar, zoals Saabert al zei:Heb welliswaar geen oortje meer in, maar hoor me instructeur nog steeds _O-

Dat stemmetje ga je nog wel even horen als iets vergeet of minder goed manoeuvre maakt, maar wees niet bang, uiteindelijke verdwijnt dat stemmetje :Y
 
Gefeliciteerd Rob!

Vandaag weer eerste lesje gehad na het zakken vorige week. Ging niet slecht, ook niet heel goed. Kwestie van het vertrouwen weer terug krijgen, halve draai ging bijvoorbeeld vorige week nog prima, maar wou nu niet echt lekker.

Ach, nog een aantal lessen voor de herkansing, dus ik blijf positief. :]
 
Gefeliciteerd Rob

Rustaaagh Mattor, weer even het beestje aanvoelen en dan weer knallen ;)

Vanmiddag les gehad... wat een dag wat een dag...
eindelijk lekker weer, dus dat scheelde al... maarja... dan komt t... *kuch*
handschoenen vergeten dus die van de rijschool aan... zaten niet lekker dus dan begin je al grrr...
Motor wilde eerst niet starten, vaag want net rijdend weggezet door anderen. Enfin, na 4x proberen wilde ie pas. Laat ik em onderweg naar leslocatie een paar x afslaan.... instructeur en ik zijn dat niet gewend dus even op locatie lekker staan vloeken.... na een half uur vloekend oefeningen doen trekt instructeur eens aan de hendel als ik stilsta.... " oei, die staat wel heel erg strak... die hoort niet zo te zijn afgesteld"
Voila, lag dus niet aan mij, koppeling goed gezet en wederom rondje gereden voor precisiestop. Stopt mijn held van de dag op het terrein, met jawel... mijn handschoenen ^_^ Vervolgens de oefeningen een stuk relaxter en met het juiste gevoel....
Instructeur vroeg daarna zelfs welke oefening ik wilde gaan doen.... tja... dan maar ff door de bittere pil heen...
Zelfs de langzame slalom bijna onder de knie.... laatste keer ging lekker en weet zeker dat als ik hem nog 1 x had mogen doen dat ik hem had gehad. Minder gefocussed op de pylonnen en relax op de motor is gewoon de helft... Vervolgens terug rijden. Ik hou ervan om dan voorop te rijden en ff lekker te knallen.... koel ik af en de motor... maar medelessert mocht voorop..... . Vind het tot dusver apart om mee te maken... sommigen knallen die avb oefeningen met 2 vingers in de neus maar rijden vervolgens heel voorzichtig op de weg terwijl ik liever vlot doorrij en dan maar wat meer lessen avb.

Instructeur bracht het op het einde wel relax... "kijk eens hoe ver je al gekomen bent in een paar lessen! Focus daarop ipv wat fout gaat en wat nog moet komen, je maakt echt vorderingen maar staat er te weinig bij stil"
Vervolgens werd mij eerst gevraagd of ik al een andere les gepland had staan voordat t aan de ander werd gevraagd (maandag al vastgelegd dus yay, anders had ik 2 weken moeten wachten)... hoezo het is druk _O-
Stiekem blij dat instructeur het wel relax vind als ik tussendoor kom buurten en tig dingen vraag tijdens les om te blijven verbeteren.

Lang verhaal, voor degene die t niet willen lezen: genoten van t weer, lekkere les gehad en zit na te genieten ;)
 
Laatst bewerkt:
Komt goed.. vertrekpunt staat nog niet vast.
Daarnaast, ook veel leuke routes in Brabant en Limburg. Zelf een import-brabo _O- dus na t behalen van t papiertje staat er hier sowieso een route richting limburg in de planning.

Maar vanwaar uit Limburg moet je vertrekken? Snap dat t van uit Maastricht en omstreken toch al snel een verre tocht is

Brabant is zeker leuk rijden. Vooral de dijken langs de Maas hier rond mijn woonplaats. Tevens ook vlakbij jou, dus als je je papiertje hebt kan in aanraden zeker een keer die routes te gaan rijden ;).
 
Brabant is zeker leuk rijden. Vooral de dijken langs de Maas hier rond mijn woonplaats. Tevens ook vlakbij jou, dus als je je papiertje hebt kan in aanraden zeker een keer die routes te gaan rijden ;).

Thx *D
Staat ook zeker in de planning.... rij voor t werk vaak genoeg binnendoor om files te vermijden... weet wel enkele leuke bochten en verkeerssituaties te vinden :) alleen dat al motiveert voldoende
 
Komt goed.. vertrekpunt staat nog niet vast.
Daarnaast, ook veel leuke routes in Brabant en Limburg. Zelf een import-brabo _O- dus na t behalen van t papiertje staat er hier sowieso een route richting limburg in de planning.

Maar vanwaar uit Limburg moet je vertrekken? Snap dat t van uit Maastricht en omstreken toch al snel een verre tocht is

Het noorden van Limburg dus dat is nog een meevaller haha
 
Beste MF'ers,

Ik ben Daan, 20 jaar en kom uit Hengelo(OV). Ik ben de laatste tijd druk aan het lessen geweest voor mijn A2 rijbewijs, Theorie en AVB beide in één keer gehaald, AVB wel in de stromende regen met minimaal 1.5/2cm water op het asfalt tijdens het examen, alles was doorweekt, maar gehaald :} *O*. Inmiddels al een aantal AVD lessen er op zitten, Vrijdagochtend nog één en dan dinsdag voor het examen zelf. Hopelijk haal ik het. Dan kan ik eindelijk die CB500 uit 1997 uit de schuur halen (waar ie al een maand staat :X ). Wish me luck!!! :]

Groeten,
Daan201
 
Avb/lessen in de (zeik-)regen heeft als voordeel dat het nooit erger kan worden dan dat. wel je snelheid aanpassen natuurlijk en niet, zoals ik deed, blijven doorjakkeren met 130 op de snelweg...

Avd-examen is niks meer dan een 'fijn stukje rijden'. voor je het weet ben je weer terug bij het examencentrum. je krijgt tijdens het examen nog 1 bijzondere verrichting: de stop&go, wat zoveel betekent als dat je de instructie krijgt 'ergens in de straat' te parkeren en weer weg te rijden. dit is voor de examinator om te kijken of je goed (genoeg) kijkt. verder gewoon rijden zoals je tijdens de lessen deed, want 'het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen "ineens" een andere rijstijl zou hebben', aldus mijn instructeur.
 
YIPPIE!!! ook mijn AVB examen is binnen...

In de pocket!

Zwollerob
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 1 juni 2016
Theorie: examen 20 juni 2016 (GESLAAGD)
AVB: 6 juli 2016 (GESLAAGD)
AVD: onbekend
Rijschool: De Weerd (Zwolle)
Lesmotor: Kawasaki Er-6n

Oefeningen gehad:

Lopen met motorfiets en in parkeervak
Langzame slalom (in een keer goed)
wegrijden uit parkeervak (linksaf)
Noodstop (opnieuw ivm te hoge snelheid en remverdeling, daarna goed)
Precisiestop
Vertragingsoefening (opnieuw ivm niet trekkende motor in de slalom)
uitwijk oefening

:Y :}

Gefeliciteerd! Nu zijn de ritjes alleen nog maar genieten!
Ik heb veel moeite gehad met de AVB-oefeningen, maar toen ik het eenmaal onder de knie had, vond ik het eigenlijk heel erg leuk! Nu denk ik bij mezelf, waarom lukte het mij ervoor nooit...? haha :] *D
 
Zometeen dan eindelijk maar toch de weg op. Whaaaaa! Ik zweet me de peentjes, ook gewoon niet goed geslapen! Maar; zennnnn, komt goed.. *insert mediterend poppetje* :+
 
Beste MF'ers,

Ik ben Daan, 20 jaar en kom uit Hengelo(OV). Ik ben de laatste tijd druk aan het lessen geweest voor mijn A2 rijbewijs, Theorie en AVB beide in één keer gehaald, AVB wel in de stromende regen met minimaal 1.5/2cm water op het asfalt tijdens het examen, alles was doorweekt, maar gehaald :} *O*. Inmiddels al een aantal AVD lessen er op zitten, Vrijdagochtend nog één en dan dinsdag voor het examen zelf. Hopelijk haal ik het. Dan kan ik eindelijk die CB500 uit 1997 uit de schuur halen (waar ie al een maand staat :X ). Wish me luck!!! :]

Groeten,
Daan201

Congrats :)
Dat je het gehaald hebt is toch belangrijker dan de regen ;) tis niet prettig maar je kan wel zeggen dat je de AVB onder de knie hebt zelfs in mindere omstandigheden.
 
Avb/lessen in de (zeik-)regen heeft als voordeel dat het nooit erger kan worden dan dat. wel je snelheid aanpassen natuurlijk en niet, zoals ik deed, blijven doorjakkeren met 130 op de snelweg...

Avd-examen is niks meer dan een 'fijn stukje rijden'. voor je het weet ben je weer terug bij het examencentrum. je krijgt tijdens het examen nog 1 bijzondere verrichting: de stop&go, wat zoveel betekent als dat je de instructie krijgt 'ergens in de straat' te parkeren en weer weg te rijden. dit is voor de examinator om te kijken of je goed (genoeg) kijkt. verder gewoon rijden zoals je tijdens de lessen deed, want 'het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen "ineens" een andere rijstijl zou hebben', aldus mijn instructeur.

Op de een of andere manier snap ik dat dan wel weer heel goed :Y Je krijgt immers tijdens de lessen te horen: nat is niet glad, zolang je maar rekening houdt met putdeksels, bitumen en witte lijnen. *note to self: let in zo'n situatie op snelheid en hou je dan aan de 3 seconde regel ipv 2 seconde*

Zometeen dan eindelijk maar toch de weg op. Whaaaaa! Ik zweet me de peentjes, ook gewoon niet goed geslapen! Maar; zennnnn, komt goed.. *insert mediterend poppetje* :+

Rustig aan :) Geniet ervan!
 
dat doorjakkeren met 130 was ook mijn idee, volgens de instructie 'iets harder dan de rest'. aan het eind van de les kreeg ik daar ook wel een opmerking/advies over van mijn instructeur, dat ik bij zulke weerssituaties best wat minder hard mocht rijden.

@Motographic: wat MMB al zegt: rustig aan en genieten. dat 'peentjes-zweten'zal je nog wel even houden. dat is trouwens vrij normaal concentratie-zweet, als ik het zo mag zeggen. het is voor je lijf natuurlijk iets compleet nieuws en dat is wennen. op den duur wordt het wel minder. ik heb het nu, bijna 2 jaar na mijn examen, af en toe nog dat ik drijfnat afstap. en dan doe ik helemaal geen gekke dingen met mijn Pan European van 300kg schoon aan de haak.

@Zwetje: en? geslaagd?
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja, tis toch wat :P Volg je eindelijk de instructies volledig op en dan is t weer niet wat ze bedoelen *sjucht* gekke mannetjes, die instructeurs _O- Maar goed, het is je dus wel goed bijgebleven ;) Das dan heel wat waard.

Peentjes-zweten kennen we allemaal wel.... Denk dat menigeen het tijdens en na het lessen sowieso heeft..... of het nu gaat om nieuwe dingen leren (AVD is spannend, en helemaal als je tijdens AVB niet over de weg gaat) of als je na het examen op je eerste eigen motor zit... of als je onderweg een situatie tegenkomt waarbij je schrikt oid.....
Niks mis mee... zolang het genieten maar voorop staat...
Stap zelf ook op de motor met vlinders in de buik, maar merk nu wel dat ik er ook echt zin in heb en hoe de les ook gaat... toch weer ff 100 minuten mogen rijden *D
 
lessen wordt inderdaad steeds leuker. de kick van 'ik zeg de motor wat-ie moet doen, wat de motor wil is niet interessant. IK ben de baas in het spelletje dat motorrijden heet, niet de motor'. ook tijdens AVD-lessen gaat er wel eens iets niet zoals je het wil. motor die uit- of omvalt, bijvoorbeeld. of voorrangsregeltjes die je effe vergeet omdat je (te) geconcentreerd met je motor bezig bent. maar hé, daar zijn het lessen voor en daarvoor heb je zo'n blauw bordje met wille L achterop, he. het hoeft niet meteen 100% goed te gaan, zolang er maar een stijgende lijn in zit.

:]
 
Veni vidi vici op het fietsie! Rond het middag uur m'n AVB gehaald :) Samen met mede-lessert van m'n school die hem ook behaald heeft.

Qua oefeningen kreeg ik ook precies degene die ik het beste kan, en mijn mede-lesser degene die hij beter kan, dus dat was al mooi.

Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1
Daarna de noodstop en stopproef (eitje) 2 & 3
Toen door naar de volgende parkeerbaan en daar eerst de vertragingsoefeningen (makkie) 4
En daarna de uitwijkoefening (kwam vlak bij de pylon uit maar ging goed) 5
Daar opvolgend de halve draai (gelukkig naar rechts) die net aan was, maar goed ging. 6
En als laatst de langzame sla-om waarvan ik dacht dat ik hem voor het eerst goed deed, maar toen ik in de spiegel keek toch een pylon zag liggen, en waarbij de tweede keer nog slechter ging.. 7

Als het qua planning lukt dan mag ik 2 Augustus voor m'n AVD.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan