N00b vraag: Slippende koppeling

Karoshi

Die hard MF'er
8 apr 2004
524
0
Belgie
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe fazer 2004 en ben er echt heel blij mee.
Ben dan ook hier verzeild geraakt en heb al veel geleerd.

Toch kwam ik geregeld een "slippende koppeling" tegen.
Heb effe de search gebruikt en daar ging het vooral over olie (synthetisch, mineraal,... ) en koppelingsplaten met bijbehorende veren.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel.
Wat is nu eigenlijk een slippende koppeling en hoe merk je dat? Is een slippende koppeling wanneer je te vroeg op het gas gaat en de koppeling nog niet compleet hebt gelost dat ie effe in toeren jaagt?

Om de hoeveel km moet ik dan de olie vervangen?

Alvast bedankt om deze nieuweling een beetje te helpen :9
 
Als je rijdt met slippende koppeling (meestal bij het optrekken), dan laat je de koppeling langzaam los en geeft ondertussen gas. Wanneer de koppeling pakt en je rijdt weg, op dat moment slipt de koppeling even. Als je de koppeling niet verder loslaat blijft deze slippen.

Als je LAST hebt van een slippende koppeling dan gebeurt bovenstaande zonder dat je het wilt. Je koppeling is versleten en pakt niet meer goed, ook al heb je je koppeling volledig losgelaten. Je geeft een dot gas.....toeren gaan omhoog maar motor komt bijna niet vooruit.
 
Hoe kan je dus het leven van je koppeling verlengen?

In de eerste 2 verscnellingen heb ik best veel last om dat vingerspitsengevoel te krijgen bij mijn fazertje. De bovenst versnellingen laat ik de koppeling dan weer niet slippen en schakel ik koppeling los en op het laatste een dot gas dat motor niet effe induikt...
 
last hebben van een slippende koppeling is in principe als je motor toeren maakt en dit niet in verhouding staat met "snel" optrekken.

bijv:
12000 toeren maken en optrekken als een scooter |(
 
Bij het wegrijden laat je de koppeling even slippen, anders zou je motor afslaan. Het gevolg is dat de op dat moment even langs elkaar wrijvende koppelingplaten slijten. Dit slijten wordt voor een deel opgevangen door de drukveren in het koppelingshuis. Dit gaat door tot de voering van koppelingsplaten is versleten en geen grip meer kan vinden en dus gaat slippen. Dit slippen betekend vermogens verlies op het achterwiel en is hoorbaar door een te hoog toeren bij een te lage snelheid dan voor die motorfiets gewoon is. Het is dan zaak deze te vervangen, als ze breken kan dat grote schade veroorzaken. Fragmenten van de gebroken platen kunnen via de olie ook tussen de tandwielen van de versnellingsbak komen. Ook kan het (dure) koppelingshuis kapot gaan.

In geval van twijfel de het koppelingsdeksel van het motorblok schroeven, de bouten van de drukgroep losdraaien en het pakket er uit halen. Aan de voering van de beklede platen is dan te zien dat hij wel of niet versleten is. Bij de meeste motoren is de koppeling gemakkelijk bereikbaar zonder dat het hele blok onder de motor vandaan moet. koop eventueel een Haynes werkplaatshandboek voor jou motor (± 30 euro) daar staat de dikte van de beklede platen in wat ze maximaal en minimaal mogen zijn, meten is weten. In een normale omstandigheid worden alleen de beklede platen vervangen. Is er lang mee doorgereden dan zullen ook de stalen platen moeten worden vervangen. Is er te lang mee doorgereden dan zullen de nokken van (meestal alleen) de beklede platen in het koppelingshuis hebben gevreten welke dan ook moet worden vervangen. Als je problemen hebt met je koppeling, kijk hier dan zo snel mogelijk naar, dit is een essentieel onderdeel van je motor.

full

Foto: natte platen koppeling zoals gebruikelijk is in de meeste motoren.

De koppeling ken 2 soorten platen.
A: aluminium platen met voering. (nummer 9 op de foto)
B: stalen platen. (nummer 10 op de foto)

De beklede aluminium platen (9) grijpen in het koppelingshuis (15) die op de krukas van de motor zit via een tanwieloverbrenging. De gladde stalen platen (10) grijpen in de koppelingsnaaf (7) welke via een spiebaan construktie op de ingaande as van de versnellingsbak is aangesloten. De drukgroep is het groepje veren (4) aan de voorkant bij de druktafel (13). Deze houd het hele pakket bij elkaar dat op zichzelf weer "los" in het koppelingshuis (15)zit. Het aantal veren verschilt van merk tot merk, in het algemeen kan je stellen, hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer veren er op de druktafel zitten.

1: bout
2: druklager
3: drukplaat
4: drukveer
5: moer
6: borgring
7: koppelingsnaaf
8: eerste beklede plaat (aliminium)
9: beklede platen (aluminium)
10: gladde plaat (staal)
11: tussenplaat (staal, sommige motoren hebben dat niet)
12: laatste beklede plaat (aluminium)
13: druktafel
14: drukring
15: koppelingshuis
16: lagerbus
17: drukring
18: bus

Dit is slechts een voorbeeld, in principe ziet vrijwel elke motorfietskoppeling er zo uit, maar er kunnen kleine verschillen in zitten welke van merk tot merk en type tot type weer anders kunnen zijn. Het wordt een natte koppeling genoemd omdat de koppeling in een oliebad draaid.
 
kan je dat ook voelen als je schakelt, ik denk dat mijn koppeling ook door is. Telkens als ik schakel is het net dat er geen tegendruk gezet word op mijn voet, normaal (toen mijn koppeling nog nieuw was) moest ik tegen mijn schakelpook nog stevig aan drukken voor dat ik van versnelling kon veranderen.
iemand raad :}
 
kan je dat ook voelen als je schakelt, ik denk dat mijn koppeling ook door is. Telkens als ik schakel is het net dat er geen tegendruk gezet word op mijn voet, normaal (toen mijn koppeling nog nieuw was) moest ik tegen mijn schakelpook nog stevig aan drukken voor dat ik van versnelling kon veranderen.
iemand raad :}

Ik zie het probleem niet, eigenlijk... :) Volgens mij schakelt jouw fietsie nu juist heel erg soepel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan