Nieuwe motor, vraag over VRO.

Hawxx

Rookie
31 aug 2023
25
46
Hallo allemaal!

Ik lees inmiddels al een paar maanden mee op het forum en vond het wel eens tijd worden om een account aan te maken. Vier jaar geleden haalde ik mijn rijbewijs en vond het nu wel eens tijd worden om mijn eigen motorfiets te kopen. Afgelopen mei was het dan zover en kocht ik een mooie Suzuki V-Strom DL650A, bouwjaar 2017 met net geen 8000km op de teller.

Ik gebruik de motor voornamelijk voor woon-werk verkeer en wil volgend jaar mijn eerste tourritje gaan maken de grens over. Ik merk echter dat ik lang niet meer gereden heb, dat ik soms nog moet wennen aan de motorfiets en wat ik tijdens de lessen allemaal geleerd heb..

Nu zag ik dat er via de KNMV diverse opleidingen worden gegeven zoals de VRO (Voortgezette Rij Opleiding). Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met dergelijke opleidingen en wat jullie ervaringen waren/zijn!


IMG-8689.jpg
 
Prima z’n VRO cursus, 15 jaar geleden aan meegedaan in de regen….gelukkig wel een all-risk dagverzekering kunnen afsluiten. Verder niets gebeurd hoor, maar daardoor kon ik net iets meer gasgeven dan normaal….. _O-

Daarna ook een RMT die ik beter vond, mijn mening dan, want die sloot beter aan op rijden zoals ik al dagelijks doe…zegmaar met andere idioten op de weg waar je veel mee moet rekening houden.
 
Nu zag ik dat er via de KNMV diverse opleidingen worden gegeven zoals de VRO (Voortgezette Rij Opleiding). Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met dergelijke opleidingen en wat jullie ervaringen waren/zijn!


Heb je denk ik helemaal niets aan als je de basis dingen alweer kwijt bent, pak dan gewoon 1 of 2 rijlessen of ga lekker eerst zelf eens flink wat kilometers maken en je eigen rijstijl ontwikkelen.

Kun je later over een jaar of misschien 2 nog eens kijken voor een VRO.
 
Laatst bewerkt:
Daarna ook een RMT die ik beter vond, mijn mening dan, want die sloot beter aan op rijden zoals ik al dagelijks doe…zegmaar met andere idioten op de weg waar je veel mee moet rekening houden.

Die moest ik ff Googlen. Nog nooit van RMT gehoord.
 
Ik heb aantal VRO's gedaan, altijd leuk en ook heel leerzaam. Vooral in het bewust worden van 'manieren' die er onbewust ingeslopen zijn, wat je jezelf hebt aangeleerd. De cursus was voor mij altijd nuttig als n soort reset, en zodra je de "fouten" hebt onderkend, nieuwe en betere vaardigheden te ontwikkelen en inzichten toe te passen. De laatste die ik gedaan heb was VRO Expert, mooi gevarieerd lesaanbod.
Ik denk dat jij er juist wél wat aan hebt: je bent je erg bewust wat je tov de lessen kwijt bent geraakt, maar je hebt ook nog geen vaste patronen ingeslepen. Daarmee is er ruimte voor verhoogde rijvaardigheid. Succes en veel plezier!
 
Ik heb een zelfde situatie, zo'n 7 jaar niet gereden en dit jaar weer opgestapt. Waar ik nu veel aan heb is om de AVB oefeningen te doen. Op een leeg parkeerterrein pionnetjes neerzetten en lekker aan de gang. Saai, maar het legt wel de basis om deze motor goed onder controle te krijgen. Als ik dat weer volledig onder de knie heb lijkt een VRO mij ook een goede 'next step'.
 
Gewoon doen, je leert er altijd weer wat van. Of je alweer wat ervaring opgedaan hebt of nog aan het begin staat maakt niet uit.
Nuttige èn leuke dag!

Ik heb in het verleden twee keer een VRO gedaan (met wat jaren ertussen), beide keren goed bevallen.

Eigenlijk breng je me op een idee... 😁
 
Thanks voor de reacties!

@manopmotor Het is niet dat ik alles vergeten ben hoor, ik voel me veilig op de motor en ben ook een rustige rijder. Daarnaast ben ik dagelijks 6 uur op de weg tijdens mijn werk, dus dat scheelt dan ook wel weer iets ;).

En aangezien er zo veel positieve reacties zijn over de VRO ga ik deze maar eens inplannen voordat het volgende motorseizoen begint!
 
Terug
Bovenaan Onderaan