nieuw en opzoek naar koopadvies

ApaX

Die hard MF'er
2 aug 2011
859
0
Eindhoven
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw op het gebied van motorrijden. Omdat ik rustig de tijd wil nemen om iets leuks voor mezelf uit te zoeken ga ik vast wat koopadvies inwinnen.

Zoals gezegd, ik ben nieuw als het om motoren gaat. Op marktplaats zie ik hier en daar wat honda's staan met 70k en meer km op de klok. Mijn eerste vraag is dan ook deze, is dit idiot veel of is het eigenlijk wel te doen. Waat zou ik nog meer op moeten letten bij de aanschaf van een motor? Wat zijn typisch dure onderhoudsbeurten?

Daarnaast, wat zijn leuke beginners fietsen? Zelf ben ik op dit moment wel gechameerd van de cb600 en de cbr600 (f3). Toch wil ik mijn blik wat verruimen naar andere merken. Heeft iemand leuke suggesties? Het budget is ergens tot 2000 euro.
 
Kawasaki ZX6R van voor 2000 en een Yamaha FZR600 zijn tegenhangers van de CBR600f :) Je hebt ook nog een Yamaha Fazer, dat is meer de tegenhanger van de CB600. Ik denk wel dat de Fazer wat meer kost alleen.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw op het gebied van motorrijden. Omdat ik rustig de tijd wil nemen om iets leuks voor mezelf uit te zoeken ga ik vast wat koopadvies inwinnen.

Zoals gezegd, ik ben nieuw als het om motoren gaat. Op marktplaats zie ik hier en daar wat honda's staan met 70k en meer km op de klok. Mijn eerste vraag is dan ook deze, is dit idiot veel of is het eigenlijk wel te doen. Waat zou ik nog meer op moeten letten bij de aanschaf van een motor? Wat zijn typisch dure onderhoudsbeurten?

Daarnaast, wat zijn leuke beginners fietsen? Zelf ben ik op dit moment wel gechameerd van de cb600 en de cbr600 (f3). Toch wil ik mijn blik wat verruimen naar andere merken. Heeft iemand leuke suggesties? Het budget is ergens tot 2000 euro.

gsx600F

maar met jouw budget kijk dan eens op www.motorhit.nl of eerst op motorshopper.nl
 
70k wordt door veel mensen gezien als veel, maar dit zijn dan ook vaak de mensen die maar 3k per jaar rijden. Er zijn zat motoren waar het klokje al 2 keer rond gegaan is en die het nog steeds perfect doen. Zolang hij goed onderhouden is is 70k niks en kun je er makkelijk nog 70 bijzetten.
 
fzr600 zijn nogal gevoelig, zeker van die leeftijd.

Dit soort info zoek ik eigenlijk. Honda heeft wel de naam betrouwbaar te zijn, maar is dat feitelijk ook zo? Is 70.000 op de teller perse slecht? Wat zijn typische dure onderhoudsgrappen. Bij auto's is vaak de auto afgeschreven terwijl hij motorisch vaak nog in prima staat is.

Een cbr blok met 70.000 op de teller, is dat heel bijzonder? En wat denken julle van een kawa zx6r?
 
Liever een motor met 70k op de teller, die netjes onderhouden is, dan eentje met 15k op de teller die mishandeld is....
 
Dit soort info zoek ik eigenlijk. Honda heeft wel de naam betrouwbaar te zijn, maar is dat feitelijk ook zo? Is 70.000 op de teller perse slecht? Wat zijn typische dure onderhoudsgrappen. Bij auto's is vaak de auto afgeschreven terwijl hij motorisch vaak nog in prima staat is.

Een cbr blok met 70.000 op de teller, is dat heel bijzonder? En wat denken julle van een kawa zx6r?

Tegenwoordig zijn bijna alle merken wel betrouwbaar denk ik zo.
De cbr is wel een fijne beginnersfiets, ken veel mensen die daar op begonnen zijn of er nog steeds op rijden. Ook genoeg onderdelen te verkrijgen.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw op het gebied van motorrijden. Omdat ik rustig de tijd wil nemen om iets leuks voor mezelf uit te zoeken ga ik vast wat koopadvies inwinnen.

Zoals gezegd, ik ben nieuw als het om motoren gaat. Op marktplaats zie ik hier en daar wat honda's staan met 70k en meer km op de klok. Mijn eerste vraag is dan ook deze, is dit idiot veel of is het eigenlijk wel te doen. Waat zou ik nog meer op moeten letten bij de aanschaf van een motor? Wat zijn typisch dure onderhoudsbeurten?

Daarnaast, wat zijn leuke beginners fietsen? Zelf ben ik op dit moment wel gechameerd van de cb600 en de cbr600 (f3). Toch wil ik mijn blik wat verruimen naar andere merken. Heeft iemand leuke suggesties? Het budget is ergens tot 2000 euro.

Wat wilt je precies?

Vind je de genoemde motoren charmant omdat ze er mooi uitzien, omdat ze perfect rijden, omdat het Honda is, omdat ze ni je prijsrange vallen,....?

Je moet er achter komen wat voro jou het belangrijkste is, en op basis daarvan de beste mogelijkheid zoeken.

En ga aub proefrijden.

En voor 2000 euro, kun jij een hele leuke gebruikte motorfiets kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mee eensch. Veel mensen kopen een motor puur op uiterlijk, maar vergeten dat een motor moet passen bij wat je qua rijden wilt van een motor.
 
Dit soort info zoek ik eigenlijk. Honda heeft wel de naam betrouwbaar te zijn, maar is dat feitelijk ook zo? Is 70.000 op de teller perse slecht? Wat zijn typische dure onderhoudsgrappen. Bij auto's is vaak de auto afgeschreven terwijl hij motorisch vaak nog in prima staat is.
Een cbr blok met 70.000 op de teller, is dat heel bijzonder? En wat denken julle van een kawa zx6r?

Een moderne motor gaat makkelijk richting 2 ton, MITS hij netjes onderhouden en bereden is. Helaas trekt het type motor dat jij zoekt vooral jongere bestuurders aan, dan komt het wat vaker voor dat een fiets wat minder goed is bereden en onderhouden. Zo'n fiets heeft vaak al meerdere baasjes gehad en dan wordt de gok een stuk groter.

Belangrijk is dat je weet wat voor motor je koopt. Iedereen kan met wat chroompoets, vervangend plastic en schoonmaakmiddeltjes een "gebakkie" of schadefiets toonbaar maken.
Een goeie dealer heeft vaak de onderhoudshistorie, dan weet je wat je koopt. Koop je van een particulier, dan kan het lonend zijn wat meer tijd aan het gesprek met de verkoper te besteden, dan weet je vaak wel wat voor vlees je in de kuip hebt. Heeft de verkoper bonnetjes van het onderhoud etc. dan is dat meestal een goed teken, al zegt het niet alles.
Er worden ook geïmporteerde fietsen verkocht, dat is vaak nog lastiger qua onderhoudshistorie.

Slechte motoren worden bijna niet meer gemaakt, of je moet naar de meer exotische merken gaan, bv. uit China en Rusland. Honda was ooit de betere qua betrouwbaarheid maar is inmiddels bijgehaald door de andere merken.
Ga je een motor kopen, neem dan iemand mee die er verstand van heeft. Die hoeft zich ook niet blind te staren op wat mooi uitziend plastic.....
 
Ik zal niet zeggen dat uiterlijk niet belagrijk is, dat is toch 1 van de hoofdredenen waarom je voor een betaald type motorfiets gaat kijken. Ik ben niet bang om 100 km voor niets naar een potentiele koop te rijden om vervolgens te zeggen dat het me niet aanstaat.

Als ik kijk naar auto's, onderhoud is belangrijk, maar de manier waarop de auto gebruikt is is net zo belangrijk, en dat is niet te zien in de onderhouds history.

Maar goed, een cbr met 80k op de klok is dus niet iers paar je perse voor moet weglopen...
 
Ik zal niet zeggen dat uiterlijk niet belagrijk is, dat is toch 1 van de hoofdredenen waarom je voor een betaald type motorfiets gaat kijken. (...)
Voor mij was uiterlijk echt niet 1 van de hoofdredenen. Het ligt aan waar je de motor voor wil gebruiken.
In mijn geval: woon-werkverkeer via de snelweg. Dan zoek je iets betrouwbaars, iets dat niet veel kost qua onderhoud en benzine. Dan vind je een ouder model met niet al te veel cc's, iets waar er veel van rond rijden en iets waar veel after-marketspullen voor zijn. Een gs500e in mijn geval. Een best wel lelijke.
En bedenk ook: een supersport met goede looks wordt eerder gejat. Idem voor crossmodellen (joyriding). Waar woon je? Hoe berg je je motor op? Daar neem ik ook mee in de keuze voor een nieuwe motor.
 
Hoewel ik zelf Yamaha rijd staat qua betrouwbaarheid Honda bij mij nog net iets hoger op de ladder dan Yammie. Zelf heb ik een Honda Sevenfifty gehad en geloof me zo`n ding doet het bij normaal gebruik al-tijd! En, niet onbelangrijk, bij deze sevenfifty hoef je nooit kleppen te laten stellen!
 
Allereerst, ik ga alleen maar rijden voor plezier, verder niets! Ik woon in woensel zuid (ik dacht een van de volgelaar probleem wijken). Ik heb een plek om hem binnen te zitten, dat ga ik dus ook doen. Ik heb overigens weinig zin om mijn keuze aan te passen op de kans dat hij gestolen gaat worden. Dan keten ik hem wel vast aan de muur.

Moet je bij een cbr kleppen stellen? Kleppen stellen is (bij auto's) nu niet echt een ingewikkelde klus.
 
Yamaha Thundrcat 600r kan ook een alternatief zijn! Die kan je ook vinden Voor dat budget.



Kleppen stellen hoeft meestal pas rond40.000km bij 4cil jappen en daarna? zou je het boekje via pdf moeten downloaden.
Daar staan de gebruikelijke beurtjes gewoon netjes in.
 
als je d'r niet zoveel verstand van hebt zou ik naar een garage gaan waar je een goed gevoel bij hebt.

en ga zeker op een paar types fietsen proefrijden. bijv. een naked, sport en allroad. dan kun je een betere keuze maken wat echt bij je past.

en tja een fiets van 2 k of minder daarbij is het belangrijk dat het onderhoud goed is. als je er een koopt en je moet meteen banden, ketting en tandwielen vervangen dan ben je meteen nog eens 600 eeuro of meer kwijt.

succes
 
Zoals Martell al zei; Wat wil je EN waar ga je rijden :?
Rijdt je veel in de omgeving van centrums en binnen de bebouwde kom of rijdt je juist veel op de grotere wegen en houdt je ervan om lekker op de snelweg te rijden?

Alleen al met deze vragen is het kiezen van je eerste motor veel makkelijker ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan