nieuw of tweedehands

enforcerer

Die hard MF'er
11 sep 2020
948
405
hallo!
ik zit met een lastige keus
ik wil graag een xmax 300 kopen
alleen de nieuwprijs is 7100
en een tweedehandse is 1500 goedkoper
is het slimmer om nieuw te doen of toch tweedehands tegaan?
 
Lijkt me een financiële overweging, niet een slimmigheid. Bij nieuw kopen zit je altijd met een afschrijving zodra je de showroom uitrijd.
 
Dat is toch zo niet te zeggen ,nieuwe al over de prijs onderhandeld ? wat is de algehele staat van de tweedehandse ,misschien kom je nog iets korter bij elkaar qua prijs ,dan ging ik voor de nieuwe
 
Dat is toch zo niet te zeggen ,nieuwe al over de prijs onderhandeld ? wat is de algehele staat van de tweedehandse ,misschien kom je nog iets korter bij elkaar qua prijs ,dan ging ik voor de nieuwe
nieuw is 6900 onderhandeld van 7100 2021
tweedehands
7500 km 2020 lichte kras 5800
 
nieuw is 6900 onderhandeld van 7100 2021
tweedehands
7500 km 2020 lichte kras 5800
Nou , wat zijn je plannen , is t een vervoermiddel of ook liefhebberij ,kun je tegen een krasje hier en daar ,staat t ding bij je binnen of buiten ,en wat vindt je zelf ?
 
als van de 2de hands de historie bekent is kan dat minder problemen op leveren, als deze bij dezelfde dealer te koop staat
is het een klant die om de 1 of 2 jaar de motor inruilt voor een andere of is er iets mee zodat je toch beter af bent met een nieuwe die geen maandag morgen monster is
 
Nou , wat zijn je plannen , is t een vervoermiddel of ook liefhebberij ,kun je tegen een krasje hier en daar ,staat t ding bij je binnen of buiten ,en wat vindt je zelf ?
moet buiten staan helaas. onder een afdak en gps en alarm
ik wil het liefst geen krassen etc erop hebben natuurlijk maar ik dacht ook
6000 of 6900 is niet zo een enorm verschil.
nieuw ben je zeker van wat je koopt.
 
dus ik heb eens gezocht
nieuw dus idd 2021 0 km voor €6900
2e hands 2017 859 km voor €5700
wat zouden jullie kiezen
ook doorverkoop in gedachten houden
 
moet buiten staan helaas. onder een afdak en gps en alarm
ik wil het liefst geen krassen etc erop hebben natuurlijk maar ik dacht ook
6000 of 6900 is niet zo een enorm verschil.
nieuw ben je zeker van wat je koopt.

Als je dat niet wil moet je dat ding niet kopen. Ga je je alleen maar aan storen. Waarschijnlijk al vanaf dag 1 dat je 'm hebt....
 
Als je dat niet wil moet je dat ding niet kopen. Ga je je alleen maar aan storen. Waarschijnlijk al vanaf dag 1 dat je 'm hebt....
komop je weet wat ik bedoel. je koopt liever ook geen auto met een kras erop. tuurlijk is er kans dat je die zelf maakt
 
Ik heb de Beverly tweedehands gekocht in 2019. Bouwjaar 2012, in 2019 7 jaar oud, 9200km op de teller.
Ik zocht een scooter waar ik voor mijn plezier mee rijd. Niks fancy, niks chic, gewoon een degelijk ding, maar moest wel Italiaans zijn.
Leeftijd is voor een motorfiets niet van belang en met iets van 3000 - 4000km per jaar wat ik er mee rij gaat zo een scooter nog vele jaren mee.
Een nieuwe vond ik voor mijn vrije tijdsbesteding te duur. Een goedkopere tweedehands van enkele jaren oud rijdt even goed.
 
komop je weet wat ik bedoel. je koopt liever ook geen auto met een kras erop. tuurlijk is er kans dat je die zelf maakt
Wij kunnen niet voor jou bepalen hoe zwaar die kras op dat 2e hands ding voor jou weegt. Dat moet je zelf bepalen.
Voor die paar euro verschil kocht ik een nieuwe.
 
hallo!
ik zit met een lastige keus
ik wil graag een xmax 300 kopen
alleen de nieuwprijs is 7100
en een tweedehandse is 1500 goedkoper
is het slimmer om nieuw te doen of toch tweedehands tegaan?
Prijsverschil tussen gebruikt en nieuw is imho veel te klein in dit voorbeeld, dus ik zou voor de nieuwe gaan.

Je kunt mijn bewering testen: koop 1 van beide, ruil het ding na een klein poosje weer in, en schrik je kapot van wat je afschrijft. Wss schrijf je meer af op de gebruikte, want die is te duur (wishful thinking), zeker gelet op jouw kennelijke onderhandelingsresultaat m.b.t. de nieuwe.
Als je de prijs van die gebruikte een 1000 of 1500 Euro omlaag onderhandelt, dan wordt het verhaal anders, en kun je desgewenst ook de kras professioneel weg laten werken (een nieuwe kap monteren is dan wss het makkelijkst, en kan dan ook uit).

Maar begrijp ik goed dat de bromscooter alsnog een schop krijgt? :+
 
Prijsverschil tussen gebruikt en nieuw is imho veel te klein in dit voorbeeld, dus ik zou voor de nieuwe gaan.

Je kunt mijn bewering testen: koop 1 van beide, ruil het ding na een klein poosje weer in, en schrik je kapot van wat je afschrijft. Wss schrijf je meer af op de gebruikte, want die is te duur (wishful thinking), zeker gelet op jouw kennelijke onderhandelingsresultaat m.b.t. de nieuwe.
Als je de prijs van die gebruikte een 1000 of 1500 Euro omlaag onderhandelt, dan wordt het verhaal anders, en kun je desgewenst ook de kras professioneel weg laten werken (een nieuwe kap monteren is dan wss het makkelijkst, en kan dan ook uit).

Maar begrijp ik goed dat de bromscooter alsnog een schop krijgt? :+
hahahaha heb het al verkocht idd. trouwens ik waardeer het dat jullie mij helpen. ik wou gewoon wat nieuws om van te genieten weet echt niet wat een leuke 300cc kan mijn vespa ging 25km per uur
 
Je kunt mijn bewering testen: koop 1 van beide, ruil het ding na een klein poosje weer in, en schrik je kapot van wat je afschrijft.
"na een klein poosje" heb je vooral te maken met het verschil tussen koopprijs en inruilprijs. Afschrijving krijg je mee te maken over een langere periode.
 
Ook de garantie is belangrijk. Hoe lang op een nieuwe Yamaha en hoe lang op een occasion. Ik kreeg 3 jaar bij mijn nieuwe Burgman. Een occasion is vaak 6 maanden en soms nog korter.
 
Leeftijd is voor een motorfiets niet van belang
Dat geldt mss in jouw specifieke situatie, maar is zeker niet in algemene zin een feit. Als een fabrikant een jaar nadat jij een nieuwe motor kocht besluit het kleurtje of stickertje te veranderen, dan rij je ineens op een ouwe fiets, althans vwb de dag- c.q. inruilwaarde.

Daarnaast geldt dat dealers bepaalde verwachtingen hebben m.b.t. het moment dat je je nieuw aangekochte fiets weer komt inruilen. Zomaar een voorbeeld uit de praktijk: een BMW K16GT van 34k€ (nieuwprijs) brengt bij inruil na 2.5 jaar en 55k km slechts 13.5k€ op, terwijl het ding dealer-onderhouden was, dientengevolge nog een 3 jaar fabrieksgarantie had, en in nieuwstaat verkeerde. En zo kan ik legio voorbeelden opsommen die over Yamaha’s, Honda’s en KTM’s gaan, en die niet heel erg anders zijn.
Reden: het ding had ivm de handel een jaar eerder ingeruild moeten worden, en met een km.stand van 15k of minder. Maarja, 15000 km... dat rij ik met gemak in een maand of vijf. Dus als je veel rijdt, dan geldt bovenop de courantheid van model ook dat je heel tijdig moet wisselen ivm de courantheid voor de handel. Of gewoon doorrijden natuurlijk, totdat-ie zo’n beetje uit elkaar valt.
 
"na een klein poosje" heb je vooral te maken met het verschil tussen koopprijs en inruilprijs. Afschrijving krijg je mee te maken over een langere periode.
Ik noem dat gewoon afschrijving: ik ben het geld kwijt, en ik krijg het niet meer terug, en dus is het voor mij een afschrijving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan