Nieuwe band loopt aan tegen cardan

Die ene

Die hard MF'er
18 jun 2013
301
4
Bemmel
Heeft iemand hier enig idee of er wat te stellen valt aan de velg of cardan?

heb net een nieuwe band laten monteren en die loopt iets aan met de wang tegen het cardan.
Ook niet de hele tijd, steeds een klein gedeelte, net of er een slag in de band (dus niet de velg) zit.

Band heeft standaard voorgeschreven maat ....
 
Er zit nog een te groot gaatje tbv ventiel in een tl velg met binnenband.

Ik ga niet zeggen dat het ideaal is. Ik ga ook niet zeggen dat lucht niet weg kan.

Hoe zit dat dan met een tt band en tl velg?
Of tt band op tt velg? Want ik ken tt velgen die nog behoorlijk een tl band kunnen hebben zonder leeg te lopen :?
Misschien kan het soms geen kwaad.
Ik heb van deze info van bandenvertegenwoordigers.
Als het niet klopt ben ik voorgelogen.
 
Misschien kan het soms geen kwaad.
Ik heb van deze info van bandenvertegenwoordigers.
Als het niet klopt ben ik voorgelogen.
Een tl band is niet bedoeld voor een biba. En ook niet op een tt velg.

Toch is het ' er blijft lucht tussen zitten' een, eeh, makkelijke manier om er iets over te zeggen.

Vertegenwoordigers zijn verkopers, en niet meer zoals vroeger, experts.
 
Hoe is je bandenspanning ?

Probeer eens een hogere; 3 - 3,5 bar.
Banden worden dan smaller.
Slechte oplossing. Bandenspanning verkeerd zetten om een niet passende band los van cardan te krijgen?

Ik vond het afsnijden van een strookje rubber al een beetje zo zo...

In dezelfde categorie ; ff cardan en achterbrug bijbuigen :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Martell weet het beter:

Slechte oplossing. Bandenspanning verkeerd zetten om een niet passende band los van cardan te krijgen?

een band met een hogere spanning werkt het loopvlak naar buiten toe en de wang naar binnen.
't kan net het verschil maken.

Ik vond het afsnijden van een strookje rubber al een beetje zo zo...

dat zou geen optie moeten zijn; je maakt de wang van de band zwakker

In dezelfde categorie ; ff cardan en achterbrug bijbuigen :+

't ligt weer aan mijn nick zeker B| -O-
 
Laatst bewerkt:
een band met een hogere spanning werkt het loopvlak naar buiten toe en de wang naar binnen.
't kan net het verschil maken.
dat zou geen optie moeten zijn; je maakt de wang van de band zwakker
't ligt weer aan mijn nick zeker B| -O-
Dan pomp je hem toch op tot 3.5 bar :Z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een band met een hogere spanning werkt het loopvlak naar buiten toe en de wang naar binnen.
't kan net het verschil maken.dat zou geen optie moeten zijn; je maakt de wang van de band zwakker't ligt weer aan mijn nick zeker B| -O-

Waarom een bandenspanning veels te hoog zetten? Kost grip. Is nog gevaarlijk ook.

Zoals al uitgelegd, hebben veel banden een loos stukje, of randje, rubber. Dat kan er gerust af, zonder dat je bij de wang in de buurt komt. Niet fraai, maar o,o invloed op rij eigenschappen of veiligheid.
 
Heb je die band zelf gemonteerd of heb je dat je leverancier laten doen? Indien door leverancier gedaan gewoon teruggaan, zeggen dat je die goedkope band niet hoeft en dat je gewoon een goeie wilt.

Het riekt een beetje naar : Ik heb op internet een zo goedkoop mogelijke band gekocht en nu heb ik een probleem waardoor goedkoop toch nog (weer) duurkoop gaat worden.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

:^
 
Andere oplossing, iets meer werk: een afstandring (laten) draaien die over de cardankrans past.
Zo valt het wiel iets minder (namelijk de ringdikte) over de krans-splinevertanding en zou je ook een nóg bredere band kunnen monteren, heb ik ook gedaan destijds voor m'n XS 750 chop..
Wel er aan denken aan de andere kant er evenveel tussenuit te halen, bijvoorbeeld door een ring weg te laten.

Kijk even naar de werking van het cardan, misschien kun je gewoon simpelweg een klein ringetje plaatsen alvorens het achterwiel weer geplaatst wordt om zodoende bovenstaand effect (ook) te bereiken.

Slijpen/ snijden/ k*tten aan (nieuw) rubber heeft namelijk niet mijn voorkeur.
 
Andere oplossing, iets meer werk: een afstandring (laten) draaien die over de cardankrans past.
Zo valt het wiel iets minder (namelijk de ringdikte) over de krans-splinevertanding en zou je ook een nóg bredere band kunnen monteren, heb ik ook gedaan destijds voor m'n XS 750 chop..
Wel er aan denken aan de andere kant er evenveel tussenuit te halen, bijvoorbeeld door een ring weg te laten.

Kijk even naar de werking van het cardan, misschien kun je gewoon simpelweg een klein ringetje plaatsen alvorens het achterwiel weer geplaatst wordt om zodoende bovenstaand effect (ook) te bereiken.

Slijpen/ snijden/ k*tten aan (nieuw) rubber heeft namelijk niet mijn voorkeur.


Huuhh, opzich wel een slim idee. Maar waar praat je dan over? Ik zou toch echt niet verder gaan dan 2mm max.
Bang dat de spline teveel op zijn donder krijgt '(
 
Nog geen reactie gehad van leverancier (internet idd), morgen maar eens bellen.
De band heb ik door een goede motorzaak laten monteren, dat ging ook allemaal al niet soepeltjes.
Maar toen was het maar iets wat hij aanliep, nu zit hij af en toe bijna klemvast en over zo'n beetje de hele wang...
Ik vindt het een ondeugdelijk product en ga het op de garantie gooien denk ik..., ook de extra kosten van demontage en het er weer opzetten van een andere band.
Verder baal ik van het feit dat je banden kunt kopen met hetzelfde profiel voor en achter, die dan dus toch géén setje blijken te zijn.
Ik heb nu dus ook geen idee welke achterband er nu gekozen moet worden om de rijeigenschappen goed te houden...
 
Een tl band is niet bedoeld voor een biba. En ook niet op een tt velg.

Toch is het ' er blijft lucht tussen zitten' een, eeh, makkelijke manier om er iets over te zeggen.

Vertegenwoordigers zijn verkopers, en niet meer zoals vroeger, experts.
Dat was vroeger.
Dat van die lucht heb ik meerder keren ervaren bij mijn supermotardwielen.
Als ik er een band op legde met binnenband in een tubetype spaakvelg dan liep soms na enkele minuten of uren de band half leeg.
Pompte ik hem daarna weer op dan bleef hij hard.
Ik hoorde het ook soms sissen bij de spaken.
Ik me niet voorstellen dat zoiets niet kan gebeuren op een tubeless velg.
 
Andere oplossing, iets meer werk: een afstandring (laten) draaien die over de cardankrans past.
Zo valt het wiel iets minder (namelijk de ringdikte) over de krans-splinevertanding en zou je ook een nóg bredere band kunnen monteren, heb ik ook gedaan destijds voor m'n XS 750 chop..
Wel er aan denken aan de andere kant er evenveel tussenuit te halen, bijvoorbeeld door een ring weg te laten.

Kijk even naar de werking van het cardan, misschien kun je gewoon simpelweg een klein ringetje plaatsen alvorens het achterwiel weer geplaatst wordt om zodoende bovenstaand effect (ook) te bereiken.

Slijpen/ snijden/ k*tten aan (nieuw) rubber heeft namelijk niet mijn voorkeur.
En dat je remschijf dan gaat aanlopen geeft niks?
 
Dat was vroeger.
Dat van die lucht heb ik meerder keren ervaren bij mijn supermotardwielen.
Als ik er een band op legde met binnenband in een tubetype spaakvelg dan liep soms na enkele minuten of uren de band half leeg.
Pompte ik hem daarna weer op dan bleef hij hard.
Ik hoorde het ook soms sissen bij de spaken.
Ik me niet voorstellen dat zoiets niet kan gebeuren op een tubeless velg.
Dus de lucht bleef er niet tussen zitten :?

Nah ja, discussie is ook al eerder gevoerd, en hoort hier niet thuis :)
 
Nog geen reactie gehad van leverancier (internet idd), morgen maar eens bellen.
De band heb ik door een goede motorzaak laten monteren, dat ging ook allemaal al niet soepeltjes. Maar toen was het maar iets wat hij aanliep, nu zit hij af en toe bijna klemvast en over zo'n beetje de hele wang...

Maar je hebt de montage geaccepteerd terwijl hij aanliep. En die motorzaak baalde al omdat ze waarschijnlijk een probleem met garantie gingen krijgen. Sowieso een wonder dat ze je band gemonteerd hebben. Als er weer een klant komt met een band van internet monteren ze hem waarschijnlijk niet. Ze leren nl. ook nog steeds, die motorzaken.

Ik vindt het een ondeugdelijk product en ga het op de garantie gooien denk ik..., ook de extra kosten van demontage en het er weer opzetten van een andere band.
Verder baal ik van het feit dat je banden kunt kopen met hetzelfde profiel voor en achter, die dan dus toch géén setje blijken te zijn.
Ik heb nu dus ook geen idee welke achterband er nu gekozen moet worden om de rijeigenschappen goed te houden...

Je hebt er geen verstand van maar je wilt niet betalen voor goed advies. En dan noem je het een ondeugdelijk product. Kijk eens naar een setje BT45, hebben die voor en achter hetzelfde profiel? Nee, maar voor jouw motor is het een perfect setje banden.

Als je gelijk naar een goede motorzaak gegaan was hadden ze je zo verteld welke band je moest hebben. Is het dan niet goed lossen ze het voor je op. (waarschijnlijk hadden ze je setje BT45 aangeraden, niet om 2 banden te verkopen maar omdat dat het beste advies is).

Door je eigen onkunde heb je nu een probleem en je gaat hoe dan ook proberen een ander voor de kosten op te laten draaien.

En alles omdat je een paar tientjes goedkoper uit wilde zijn.
 
Laatst bewerkt:
Originele maat band zou horen te passen, als de band steeds meer gaat aanlopen, zou ik de oorzaak niet in de band zoeken, maar in verkeerde montage achterwiel, of lagers die stuk zijn. Meestal heeft een Honda genoeg ruimte in de achter brug en gaat een originele maat band niet zomaar aanlopen.
 
Maar je hebt de montage geaccepteerd terwijl hij aanliep. En die motorzaak baalde al omdat ze waarschijnlijk een probleem met garantie gingen krijgen. Sowieso een wonder dat ze je band gemonteerd hebben. Als er weer een klant komt met een band van internet monteren ze hem waarschijnlijk niet. Ze leren nl. ook nog steeds, die motorzaken.Je hebt er geen verstand van maar je wilt niet betalen voor goed advies. En dan noem je het een ondeugdelijk product. Kijk eens naar een setje BT45, hebben die voor en achter hetzelfde profiel? Nee, maar voor jouw motor is het een perfect setje banden.

Als je gelijk naar een goede motorzaak gegaan was hadden ze je zo verteld welke band je moest hebben. Is het dan niet goed lossen ze het voor je op. (waarschijnlijk hadden ze je setje BT45 aangeraden, niet om 2 banden te verkopen maar omdat dat het beste advies is).

Door je eigen onkunde heb je nu een probleem en je gaat hoe dan ook proberen een ander voor de kosten op te laten draaien.

En alles omdat je een paar tientjes goedkoper uit wilde zijn.


:} dit gebeurd heel vaak, en gelukkig maar, naar de garantie kun je dan ook fluiten want de band is volgens het protocol gemonteerd en de band is op bestelling geleverd.
 
Maar je hebt de montage geaccepteerd terwijl hij aanliep. En die motorzaak baalde al omdat ze waarschijnlijk een probleem met garantie gingen krijgen. Sowieso een wonder dat ze je band gemonteerd hebben. Als er weer een klant komt met een band van internet monteren ze hem waarschijnlijk niet. Ze leren nl. ook nog steeds, die motorzaken.Je hebt er geen verstand van maar je wilt niet betalen voor goed advies. En dan noem je het een ondeugdelijk product. Kijk eens naar een setje BT45, hebben die voor en achter hetzelfde profiel? Nee, maar voor jouw motor is het een perfect setje banden.

Als je gelijk naar een goede motorzaak gegaan was hadden ze je zo verteld welke band je moest hebben. Is het dan niet goed lossen ze het voor je op. (waarschijnlijk hadden ze je setje BT45 aangeraden, niet om 2 banden te verkopen maar omdat dat het beste advies is).

Door je eigen onkunde heb je nu een probleem en je gaat hoe dan ook proberen een ander voor de kosten op te laten draaien.

En alles omdat je een paar tientjes goedkoper uit wilde zijn.

Voor die paar tientjes rijd ik weer een paar weken...
Die motorzaak heeft zichzelf opgegeven als montagepunt, geen gemor gehoord totdat de band een klein beetje aanliep.
Toen ik de band bestelde heb ik ze ingelicht (merk, type én afmeting doorgegeven), mijn motor is bij hun bekend én de band is bij ze bezorgd, wat kan ik dan nog doen??

De montage kostte me, incl. haaks ventiel en afvoer oude band, €45,- (vast wiel), nog geen half uur werk...., dus zo'n medelijden hoef je met hen niet te hebben.

Achteraf zeggen dat Maxxis geen goede keuze was is lekker makkelijk, voorop hebben ze hem ook zonder morren gemonteerd en het merk kan ik niet echt 'B' noemen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan