Nieuwe band niet goed op velg. Wat nu?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal.
Gisteren met veel moeite een nieuwe band (Mitas E07) op mn spakenvelg gelegd.
Vandaag proefgereden en hij wiebelt. De lijnen die op de band zijn aangebracht rond om de velg laten zien dat de band niet overal even ver van de velg af ligt. Het centrum van de band en de velg liggen als het ware uit elkaar. Hoe krijg ik dat nou goed. De band is erg stug.

Alvast bedank voor het meedenken.

Hoi,
Aad.
 
Gek eigenlijk dat bijvoorbeeld de Triumph Thruxton R ze niet heeft, terwijl die toch echt wel meer vermogen dan een oude Trident en veel betere remmen dan een oude Norton heeft...
Ik weet ook niet waarom dat was, misschien maat velg ic met bandmaat. Ik had er altijd Dunlop TT100 op liggen trouwens. Kopen bij de Zwarte Arend in Kapelle (B) zucht, dat waren nog eens tijden.
 
Als je in een buba een biba moet doen dan is het verstandiger om zowel in de buba als ook op de buitenkant van de biba wat talkpoeder te strooien.Hierdoor kan de biba zich makkelijker zetten in de buba. En vervolgens het ventiel van de biba een stuk terug drukken zodat de overtollige lucht tussen buba en biba kan ontsnappen en de biba langzaam oppompen.
Dat zelfde spul als voor babybilletjes. :P

Als ik dit lees krijg ik ook het idee dat ik op een babyforum zit.
 
Hallo allemaal,

Vandaag het wiel er weer uit gehaald en de lucht eruit gelaten. Goed ingesmeerd met zeepwater en opgepompt tot 6 bar. Het bleek dat de rand van de band gewoon niet genoeg naar buiten gedrukt werd met 3 bar en nu met 6 bar mooi op zn plek kwam. Daarna de druk weer verlaagd tot 3 bar.
Dat klemding heb ik eruit gelaten en een fietsbanden ventiel met een stukje rubber eraan in het gaatje gestopt. Fietsje rijdt weer prima zo.

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken.

Hoi,
Aad.
 
Hallo allemaal,

Vandaag het wiel er weer uit gehaald en de lucht eruit gelaten. Goed ingesmeerd met zeepwater en opgepompt tot 6 bar. Het bleek dat de rand van de band gewoon niet genoeg naar buiten gedrukt werd met 3 bar en nu met 6 bar mooi op zn plek kwam. Daarna de druk weer verlaagd tot 3 bar.
Dat klemding heb ik eruit gelaten en een fietsbanden ventiel met een stukje rubber eraan in het gaatje gestopt. Fietsje rijdt weer prima zo.

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken.

Hoi,
Aad.
:t
 
:^

Ook leuk als iemand draad in een pvc pijp getrokken heeft met afwasmiddel en je wil daar ooit nog een draad bij trekken of de boel vernieuwen B|

Het is ook de bedoeling dat het droogt. Glijmiddel voor draden te trekken droogt namelijk ook en mag je officieel zelfs niet gelijk spanning op zetten zodat het kan drogen.

Idd lekker bandenvet gebruiken. afwasmiddel blijft een beetje vettig.
 
Het is ook de bedoeling dat het droogt. Glijmiddel voor draden te trekken droogt namelijk ook en mag je officieel zelfs niet gelijk spanning op zetten zodat het kan drogen.

Idd lekker bandenvet gebruiken. afwasmiddel blijft een beetje vettig.

Probeer dan maar eens een draad erbij te trekken als ze afwasmiddel gebruikt hebben :N
als dat een tijdje gezeten heeft plakt alles vast.

trekvet, zoals wij het noemen droogt ook maar wordt niet plakkerig.
 
Gek eigenlijk dat bijvoorbeeld de Triumph Thruxton R ze niet heeft, terwijl die toch echt wel meer vermogen dan een oude Trident en veel betere remmen dan een oude Norton heeft...

Noppenbanden icm lage bandenspanning loop je het risico dat de buitenband gaat verdraaien op de velg. Als je met normale bandenspanning rijdt is er niks aan de hand.

Voor kruisspaakwielen zonder binnenband bestaan ze ook.
 
Voor crossmotoren zie ik het nut wel ja, maar de Trident van cmk, de Norton van Han S en de Commando die ik vroeger had en ook voorzien was van die dingen zijn toch allesbehalve crossers...

Dat is allemaal echt ver voor mijn tijd. Wel eens aan een norton gesleuteld hoor maar het doet en zegt me allemaal vrij weinig.

Wellicht waren de maatvoeringen/velgprofielen vroeger anders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan