Nieuwe accu na 3 jaar niet goed meer

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Huidige accu van mijn motorfiets is nu echt overleden.
Gaf altijd al lage spanning aan in de boordcomputer (10.5V) maar bleef het doen.

Heb al 3 jaar een nieuwe in doos staan, tijd om deze in gebruik te nemen.
Is wel zonder zuurcapsules geleverd (schijnt tegenwoordig standaard te zijn).
Echter gaf deze na uitpakken en aan de lader hangen 7.6V aan.
Spanning begint nu wel op te lopen en het laadproces is ook gestart.

De nieuwe naar de milieustraat brengen en een andere bestellen, of is dit normaal voor een nieuwe reeds gevulde AGM accu?
 
Bestel ook liever een nieuwe dan een verse probleem accu monteren.
Maar blijft wel vreemd, in een warehouse kunnen accu's immers ook jaren op de plank blijven liggen :?
 
Een accu die 3 jaar geleden afgevuld is, is… een 3 jaar oude accu. En als hij nu pas uitgepakt wordt, zal er weinig pit meer inzitten, hoe zuur (sorry) dat ook is.
Je kan er een poging aan wagen, maar verwacht er niet teveel van.

Bestel ook liever een nieuwe dan een verse probleem accu monteren.
Maar blijft wel vreemd, in een warehouse kunnen accu's immers ook jaren op de plank blijven liggen :?
In lege toestand wel, eenmaal gevuld begint de veroudering. Regelmatig laden is dan echt wel nodig.
 
De interne weerstand laat je accu leeg lopen. Onder een bepaalde voltage is hij kapot. Net als een auto accu. Die hoor je ook niet diep te ontladen. Het zijn eigenlijk meer “start” accu’s.
 
Een accu die 3 jaar geleden afgevuld is, is… een 3 jaar oude accu. En als hij nu pas uitgepakt wordt, zal er weinig pit meer inzitten, hoe zuur (sorry) dat ook is.
Je kan er een poging aan wagen, maar verwacht er niet teveel van.


In lege toestand wel, eenmaal gevuld begint de veroudering. Regelmatig laden is dan echt wel nodig.

Ben nog niet helemaal overtuigd.
Accu komt nieuw uit de fabriek en is daar reeds afgevuld.
Vervolgens kan die jaren op de plank liggen bij een leverancier voor iemand deze besteld.

Heb de doos nog even goed bestudeert en kan ook niets van een productiedatum vinden..
Het type is AGM-Ready:

1696278880276.png
 
Ben nog niet helemaal overtuigd.
Accu komt nieuw uit de fabriek en is daar reeds afgevuld.
Vervolgens kan die jaren op de plank liggen bij een leverancier voor iemand deze besteld.

Heb de doos nog even goed bestudeert en kan ook niets van een productiedatum vinden..
Het type is AGM-Ready:

Bekijk bijlage 1931762
Bij 7 volt ben ik wel overtuigd dat die kapot is.
 
Ben het spoor even bijster.
  • AGM ready is geen versproduct (Janbros) en kunnen dus wel jarenlang in de distributieketen zitten ipv onverkochte bananen
  • AGM ready accu' s worden leeg geleverd (Mike Schenk) lijkt wel te kloppen, laden schiet niet echt op en gaat zo te zien wel ruim 10 uur duren (0.4Ah)
  • Li-ion accu's lopen niet leeg (Umop3p1sdn), vertel dat ook even aan mijn laptop :+
Kortom, de nieuwe gaat er komend weekend in zie wel of die de winter overleeft na komend weekend :}
Nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Li-ion kan volgens mij niet aan een normale lader?
Accu's met zuurpakketten worden nog steeds geleverd.

Edit:
Huidige accu in de V-Strom heeft het 2 winters overleeft zonder bijladen ondanks dat die van het begin af aan 10.5V aangaf op de boordcomputer (defecte cel?). Helaas afgelopen weekend geen startcapaciteit meer na een paar weken stilstand. Is nu dus echt overleden.
 
Laatst bewerkt:
Ik bestelde 2 nieuw Bosch accu's met gewoon een zuurpakket en zolang dat zuur niet in de accu zit blijft hij wel 20 jaar of langer goed.
Zo vulde ik accu zelf bij met los zuur pakket.
Gewoon nog zo verkrijgbaar in 2023 bij motorzaak.
Na vullen met zuurpakket en als dat klaar is de accu definitief afsluiten.
De pas gevulde accu moest ik volgens beschrijving die erbij zat even 30 minuten zo laten staan.
Erna werd aangeraden nieuwe accu aan de druppel lader te doen zodat accu dan na druppel laden helemaal vol was met power.

 
Laatst bewerkt:
Huidige accu van mijn motorfiets is nu echt overleden.
Gaf altijd al lage spanning aan in de boordcomputer (10.5V) maar bleef het doen.

Heb al 3 jaar een nieuwe in doos staan, tijd om deze in gebruik te nemen.
Is wel zonder zuurcapsules geleverd (schijnt tegenwoordig standaard te zijn).
Echter gaf deze na uitpakken en aan de lader hangen 7.6V aan.
Spanning begint nu wel op te lopen en het laadproces is ook gestart.

De nieuwe naar de milieustraat brengen en een andere bestellen, of is dit normaal voor een nieuwe reeds gevulde AGM accu?
Heb je er dan zelf zuur in gedaan?
Of gewoon droog aan de lader gezet?
 
Bestel ook liever een nieuwe dan een verse probleem accu monteren.
Maar blijft wel vreemd, in een warehouse kunnen accu's immers ook jaren op de plank blijven liggen :?
Voorgeformateerde accu's waar je voor gebruik accuzuur in moet doen kunnen droog oneindig lang bewaard worden. Vooraf gevulde accu's moeten bij aanschaf meestal aan een lader gehangen worden om de volle capaciteit te krijgen. Bij opslag een paar keer aan een druppellader hangen is voldoende.
 
Als het een AGM accu is kun je er geen zuur in gooien. Dat zit er immers al in, in vaste vorm, opgenomen in glasvezels. (AGM=Absorbed Glass Material)
De Yuasa die ik laatst kocht, was door de leverancier afgevuld. Er zijn blijkbaar 2 types:

IMG_4311.png

Op zich wel fijn dat hij wordt afgevuld vlak voor verzending.
Wat betreft opslag: ongevuld blijven ze 5 jaar goed, gevuld moet hij aan de lader. Dat zegt Yuasa in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan