Er is heel wat te doen geweest rond de nieuwe Belgische motorwetgeving.
Maar al bij al valt het nogal mee, vind ik.
De verplichte fluo-hesjes zijn uitgebleven en onder beschermende kledij verstaat men alleen maar lange mouwen en lange broek. Slippers blijven nog steeds uit den boze.
Filefilteren werd altijd al gedoogd en is nu wettelijk toegestaan.
We kunnen nog steeds vlak bij dat zonnig terras op het trottoir (voetpad) parkeren.
En de leukste vind ik dat je nu ook de busbanen kan gebruiken al deed men dat vroeger ook al.
Dit verandert er concreet voor wie zich vanaf 1 september met een motor op de Belgische openbare weg begeeft.
Interessant voor de Belgische motards die het nog niet wisten en onze Nederlandse collega's die af en toe eens wat zuidelijker trekken. En hopelijk gaan onze beider automobilisten dit ook gauw eens lezen?
1) Filefilteren
Filefilteren is vanaf 1 september toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag rijdende of stilstaande rijen auto’s door willen rijden moet daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
2) Parkeren op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook van minstens 1,50 meter vrij laten.
3) Transport van kinderen op de motor
Vanaf 1 september mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.
4) Beschermende kledij
De verplichting voor motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel – laarzen of bottines - moet de enkels beschermen.
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.
Maar al bij al valt het nogal mee, vind ik.
De verplichte fluo-hesjes zijn uitgebleven en onder beschermende kledij verstaat men alleen maar lange mouwen en lange broek. Slippers blijven nog steeds uit den boze.
Filefilteren werd altijd al gedoogd en is nu wettelijk toegestaan.
We kunnen nog steeds vlak bij dat zonnig terras op het trottoir (voetpad) parkeren.
En de leukste vind ik dat je nu ook de busbanen kan gebruiken al deed men dat vroeger ook al.
Dit verandert er concreet voor wie zich vanaf 1 september met een motor op de Belgische openbare weg begeeft.
Interessant voor de Belgische motards die het nog niet wisten en onze Nederlandse collega's die af en toe eens wat zuidelijker trekken. En hopelijk gaan onze beider automobilisten dit ook gauw eens lezen?
1) Filefilteren
Filefilteren is vanaf 1 september toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag rijdende of stilstaande rijen auto’s door willen rijden moet daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
2) Parkeren op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook van minstens 1,50 meter vrij laten.
3) Transport van kinderen op de motor
Vanaf 1 september mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.
4) Beschermende kledij
De verplichting voor motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel – laarzen of bottines - moet de enkels beschermen.
5) Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.