Nieuwe Belgische motorwetgeving

Om even dit topic omhoog te halen, onder de wetgeving valt dus elk voertuig met 2 wielen en een motor die een nummerplaat heeft?

Met andere woorden, alle Vespa's en motor scooters die een nummerplaat hebben (en dus feitelijk een motor zijn) moeten zich aan deze wet houden?
 
natuurlijk, die moeten nu ook beschermd rondrijden als ze dat nog niet deden...

Alsmede ook de tweewielers waarop die blauwe lampjes gemonteerd zijn, die willen ook nogal eens in hemdje rondrijden...
 
dat het nog een punt van discussie moet worden over het feit of je wel of geen beschermende kledij aan moet doen. :?

ik werk al jaren als chauffeur op de ambulance en heb dus het nodige gezien.
en geloof me,ook met 50 km/u over het asfalt schaven kan tot het bot aan toe kan ik je vertellen.
tuurlijk is het lekker om in t-shirt te rijden,maar bij de minste glijpartij heb je al flinke verminkingen.

''bedekkende'' kledij is natuurlijk een enorm ruim begrip.
een spijkerbroek overleefd een lullige valpartij met de fiets (ja die met trappers en een fietsbel) al vaak niet,laat staan alles boven de 30 km/u.
zo zijn er ook nog verschillende andere materialen die als het ware in de huid smelten tijdens een schuivertje,het ziekenhuis heeft er soms weken voor nodig om alle kledij uit de huid te verwijderen.

lekker koppig doen hoor,en gewoon in je korte broek en t-shirt of ''bedekkende'' (nee niet beschermende) kledij aan doen.

kom je vast wel een keer tegen op de snelweg met een spoedje,ik neem me plamuurmes wel mee |(
 
In Nederland overlijden per jaar gemiddeld 80 motorrijders. Dat is ongeveer 10% van het jaarlijks totaal aan dodelijke ongevallen. Als men daarbij echter in aanmerking neemt dat motorrijders slechts 1% van het aantal reizigerskilometers voor hun rekening nemen, ligt dat percentage zeer hoog! Ongeveer 1.1.00 motorrijders per jaar lopen ernstig letsel op.
 
In Nederland overlijden per jaar gemiddeld 80 motorrijders. Dat is ongeveer 10% van het jaarlijks totaal aan dodelijke ongevallen. Als men daarbij echter in aanmerking neemt dat motorrijders slechts 1% van het aantal reizigerskilometers voor hun rekening nemen, ligt dat percentage zeer hoog! Ongeveer 1.1.00 motorrijders per jaar lopen ernstig letsel op.

Dat is beeld vertekening , moet je ook vertellen hoe dat komt..... In meer als 70% van de gevallen heeft de motorrijder geen enkele schuld aan het ongeval wat hem/haar is overkomen

Doet niks af aan het letsel dat snap ik wel maar toch. Als je altijd maar alles veilig en dichtgespijkerd wil hebben kun je beter binnen blijven. Ik rij in 99% van de gevallen met mijn motorjas en handschoenen aan maar als ik een keer even naar de winkel ga op mijn motorscootertje in mijn shirt is dat mijn probleem en dat wil ik graag zo houden.

En ook niet beginnen over maatschappelijke kosten want dan moet je bepaalde sporten ook verbieden die kosten de maatschappij ook behoorlijk wat (denk aan politie inzet en vadalisme)
 
Ik ga die nieuwe wetgeving maar met een korreltje zout nemen.

Zie nog continue Vespa's hier in België met korte broek/slippers/moccassine's/...

Daarstrax trok een R1 nog een wheelie voorbij me zonder handschoenen en AllStars...

Zo streng zijn ze er precies niet op :)
 
De oude welles/nietes discussie ...

Een motopak kan je vervangen, je vel niet ...

Ik ben ook voor het duitse systeem ... eigen verantwoordelijkheid, maar indien je niet voldoet aan de wettelijke normen, alles zelf betalen ...
 
't Is en blijft een belachtelijk uitgewerkte regelgeving.
De idee erachter is prima, de uitvoering is ho-pe-loos.
Maar dat zijn wij, Belgen, gewoon.
Dank U politiekers.
 
dat het nog een punt van discussie moet worden over het feit of je wel of geen beschermende kledij aan moet doen. :?

ik werk al jaren als chauffeur op de ambulance en heb dus het nodige gezien.
en geloof me,ook met 50 km/u over het asfalt schaven kan tot het bot aan toe kan ik je vertellen.
tuurlijk is het lekker om in t-shirt te rijden,maar bij de minste glijpartij heb je al flinke verminkingen.

''bedekkende'' kledij is natuurlijk een enorm ruim begrip.
een spijkerbroek overleefd een lullige valpartij met de fiets (ja die met trappers en een fietsbel) al vaak niet,laat staan alles boven de 30 km/u.
zo zijn er ook nog verschillende andere materialen die als het ware in de huid smelten tijdens een schuivertje,het ziekenhuis heeft er soms weken voor nodig om alle kledij uit de huid te verwijderen.

lekker koppig doen hoor,en gewoon in je korte broek en t-shirt of ''bedekkende'' (nee niet beschermende) kledij aan doen.

kom je vast wel een keer tegen op de snelweg met een spoedje,ik neem me plamuurmes wel mee |(

Waar werk jij dan, als Ambulance chauffeur?
 
De nieuwe wetgeving laat ook toe dat nummerplaatdragende tweewielers ook op de busbaanvakken mogen rijden als daar of een bord voor staat of er een markering is aangebracht op dat vak.
Ik moet nog altijd het eerste bord of markering tegenkomen ...
Zucht in het kwadraat.
 
Die borden komen er ook niet... de afkeer/haat voor de motorfietsen bij de gemeentebesturen is in en rond Antwerpen zo groot, dat daar geen cent voor wordt uitgegeven...

Feit is dan weer wel dat in de praktijk die buslanen toch reeds door de motorfietsen en scooters worden gebruikt en er een soort gedoogbeleid schijnt te worden gevoerd... tot je die ene azijnpisser-met-kepie tegenkomt, uiteraard.
 
Inderdaad, Slijkmoto, helemaal mee eens.
Ikzelf kreeg zo de motards van politie eens achter mij.
Ik reed gesapig 65 km/u waar je 70 mocht.
In verre einde geen bus te zien.
Aan het volgende licht kwam èèn van die gasten naast mij staan, bekeek m'n scoot en kledij eens, knikte vriendelijk en scheurde er vanonder bij groen.
Oef, een begripvolle polizei.
 
Motor kleding.

Ik wil ff reageren op bepaalde mensen die zonder beschermde motor kleding reden en/of rijden.
Ik rij zelf woon/werk 9km heen en 9km terug.
Is maar een klein eindje,maar heb altijd mijn motor kleding aan.
Ben ook blij dat ik dat altijd doe gedaan heb,want op de terug reis naar huis heb ik dus een ongeluk gehad.(14 sept 2010)
Ben achter op een auto gereden in een bocht die bij een afslag linksaf wou slaan.
Het was zeer slecht weer die dag en reed niet te hard,maar had het te laat in de gaten dat hij af wou slaan.
Remmen op een nat wegdek en ook nog eens in een bocht was dus niet echt een succes.
Nu had ik dus al mijn motor kleding aan en was er heel blij mee,want ander had het waarschijnlijk anders afgelopen dan nu het geval was.
Ben met een gebroken pols(gebeurd vaak bij motor rijders) en een gat in mijn knie naar het ziekenhuis gebracht met een ambulance.
Ik weet het zelf ook,maar het ambulance personeel en ook de artsen zeiden dat het heel anders afgelopen zou zijn als ik de kleding niet aangehad zou hebben.
Mijn leven is me heel wat waard,dus ik draag gewoon mij motor kleding ook bij warm weer.

Motor Verzekering.

Veel verzekeringen dekken niet als er geen beschermende motor kleding gedragen word.
Het ziekte koste verzekering kan er ook moeilijk over gaan doen.(Eigen bijdrage)

Mijn advies is:
Draag beschermde motor kleding.
Niet alleen voor je zelf,maar ook als er wat gebeurd voor bv familie vrienden ambulance personeel doktoren verplegers/verpleegsters.(Het laatste heeft toch mij voorkeur ;) ).



Dit wou ik gewoon ff kwijt,omdat er vaak zo makkelijk over gedacht word om geen motor kleding aan te trekken bij kleine stukjes rijden.(De meeste ongelukken gebeuren het meest in de buurt)



Mvg Cas.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het mee akkoord, als je zelf de risico's pakt (natuurlijk zonder iemand anders in gevaar te brengen), moet je ook zelf de gevolgen dragen.
Maar dan moet je ook wel volledig zelf de gevolgen dragen, en niet de ziekteverzekering aanspreken...

Dus als je "schade" hebt of gewond bent, ook zelf die ambulance betalen, zelf alle ziekenhuis en revalidatiekosten dragen.

Daarom vind ik de regeling in Duitsland beter. Je bent niet verplicht om beschermende kledij aan te hebben (behalve helm), maar als je een ongeluk krijgt zonder, ben je niet verzekerd.
volledig mee eens ;)
 
Voor mij is er geen discussie over het wel of niet dragen van beschermende kledij op de moto of scooter.Ik draag ze altijd en ben het 100% eens met Cassie69.Ik vind zelfs dat integraal helmen verboden moesten worden,en alleen nog systeemhelmen of jet helmen mochten gedragen worden.Waarom?Het is veel moeilijker of bijna zelfs niet mogelijk om eerste hulp aan te bieden bij een ongeval bij iemand met een integraal helm.De helm afdoen kan fataal zijn om bv zijn mond vrij te maken.
 
ik zag een keer een foto van iemand die geen integraal helm droeg en met zijn gezicht over het asfalt was geschuurd,
neus en lippen waren helemaal weg , was alleen een klomp vlees met bloed. voor mij geen jethelm.
 
Voor mij is er geen discussie over het wel of niet dragen van beschermende kledij op de moto of scooter.Ik draag ze altijd en ben het 100% eens met Cassie69.Ik vind zelfs dat integraal helmen verboden moesten worden,en alleen nog systeemhelmen of jet helmen mochten gedragen worden.Waarom?Het is veel moeilijker of bijna zelfs niet mogelijk om eerste hulp aan te bieden bij een ongeval bij iemand met een integraal helm.De helm afdoen kan fataal zijn om bv zijn mond vrij te maken.
wanneer je een echt goede helm koopt b.v. Arai RX-7 GP kan een evt. hulpverlener in geval van een ongeval eenvoudig een gedeelte van de binnenbekleding verwijderen waardoor de helm veel gemakkelijker van het hoofd gehaald kan worden, maar ja kost wel wat.
 
Jethelmpie
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan