Nieuwe subfora op MF: Recensies (+verbeteringen TKM)

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Beste MFers,

We hebben vanavond een aantal nieuwe subfora toegevoegd aan MF. In deze subfora kun je recensies plaatsen en lezen van verschillende soorten motorproducten:

"Diversen" is een beetje het "doucheputje" zeg maar: alles wat niet in andere categorieën past kun je daar kwijt :)

En voor de oplettende lezer: dit zijn idd dezelfde categorieën als op Motorshopper. We hebben de recensie-functie van Motorshopper namelijk overgeheveld naar MF. Als je een recensie schrijft verschijnt deze op beide sites, maar je kunt voortaan dus gewoon op MF blijven. Groot voordeel is ook dat je ook hier kunt reageren, de recensies komen voorbij in de Actieve Onderwerpen en Mijn MF, etc.

Er zijn op dit moment twee soorten tests/recensies: die met één pagina en die met meerdere pagina's. Recensies met meerdere pagina's kunnen nu alleen worden geschreven door een beperkt aantal MFers, waaronder deelnemers aan de MF Journalist acties en een kleine groep "vaste" testers. Als je dus zelf een recensie schrijft bestaat deze altijd uit één pagina. In de toekomst willen we meer mensen de mogelijkheid gaan geven om langere artikelen te schrijven.

Ook handig trouwens: als je een test leest van een motor en je wilt weten of iemand die verkoopt, dan kun je snel switchen naar het Te Koop: Motoren gedeelte. En omgekeerd natuurlijk, dus als je wilt weten wat andere MFers van een bepaald motormodel vinden kun je daar naartoe springen.

Over TKM gesproken, dat subforum hebben we ook onder handen genomen en voorzien van nieuwe manieren om motoren te zoeken. Je kunt nu veel makkelijker filteren, b.v. op merk, motormodel of motorsoort (zoals supersport). Heel handig, al zeggen we het zelf :+

Hier alvast een paar recensies om dit weekend te lezen:


We hopen dat jullie het een nuttige toevoeging vinden, wij iig wel en we zien de verhalen graag verschijnen :) We hebben ook nog plannen om met enige regelmaat de beste recensie van de afgelopen tijd te selecteren en deze te belonen met een prijs, maar daar zijn we nog ff mee bezig. Komen we nog op terug dus :)

Hopelijk wijst e.e.a. zich vanzelf, maar als er vragen zijn of als je iets tegenkomt dat niet werkt, laat het dan vooral hier even horen. En tot slot: alle credits voor het harde programmeerwerk om dit voor elkaar te krijgen op MF gaan zoals altijd naar Pierre!

Have fun!
 
Jullie zijn maar druk bezig achter de schermen en dit ziet er goed uit :Y

Wat wellicht nog een toevoeging kan zijn voor de site (misschien zijn jullie er ook al mee bezig), is een overzicht van alle specificaties van motoren af fabriek. Zeg maar zo: www.bikez.com
Dit is één van de weinige punten die ik nu nog niet op MF kan zoeken/vinden. Ik denk dat ik met deze optie aan alleen MF genoeg heb om alle informatie over een motor te krijgen :Y
 
Jullie zijn maar druk bezig achter de schermen en dit ziet er goed uit :Y
Thanks! Het houdt ons voor de straat ;) en we hebben nog meer ideeën waar we mee bezig zijn. Meer dan we eigenlijk aankunnen, maar ok ;)

Wat wellicht nog een toevoeging kan zijn voor de site (misschien zijn jullie er ook al mee bezig), is een overzicht van alle specificaties van motoren af fabriek. Zeg maar zo: www.bikez.com
Dit is één van de weinige punten die ik nu nog niet op MF kan zoeken/vinden. Ik denk dat ik met deze optie aan alleen MF genoeg heb om alle informatie over een motor te krijgen :Y
Zeker een goed punt. En we hebben tot op zekere hoogte een dergelijke database: als je namelijk een advertentie of recensie van een motorfiets zoekt of plaatst, kun je kiezen uit de verschillende merken en vervolgens uit de verschillende modellen van dat merk. Per model hebben we opgeslagen wat voor type fiets het is (sport, toer, cross, etc.), hoeveel cilinder deze heeft, wat de cilinderinhoud is, etc. Dat is redelijk basale informatie en we hebben deze database ook een beetje "platgeslagen" omdat het doel niet zozeer was om een overzicht van alle exacte specificaties te hebben. We hebben b.v. de cilinderinhoud vaak afgerond.

Het probleem is namelijk dat het heel moeilijk cq. bewerkelijk is om zo'n database met exacte specificaties aan te leggen én te onderhouden. Want ieder jaar komen er natuurlijk nieuwe modellen of nieuwe versies van modellen uit. En er zijn wel websites die al die info hebben (zoals b.v. bikez.com) idd, maar die behandelen hun data alsof het puur goud is. In 2009 heb ik al eens aan bikez.com gevraagd of wij (eventueel tegen betaling) hun data zouden kunnen gebruiken. Het antwoord was nee, en waag het niet om onze data te jatten want we klagen je direct aan. :')

Dus om een lang verhaal kort te maken: we willen graag zo'n database met specificaties toevoegen, maar dan moeten we ergens een goede bron zien te vinden. Het zou namelijk zeker wat toevoegen als je b.v. bij een advertentie of recensie direct de exacte specificaties kunt bekijken.
 
Bikez.com leeft van de advertenties dus die willen zelf de bezoekers trekken en hebben niets aan een bronvermelding.

Een bedrijf als Louis heeft andere belangen en zou mogelijk met een linkie of bronvermelding al blij zijn.
 
Klopt, maar dan zouden de data kunnen "licenseren" aan ons. Maar voordat dat uberhaupt ter sprake kwam dreigden ze al met een rechtszaak :P

Maar met een beetje googlen heb ik inmiddels verschillende aanbieders gevonden van een dergelijke database. Wellicht dat we die gaan gebruiken om de technische gegevens toe te voegen aan MF (met name TKM en motortests denk ik dan).
 
Terug
Bovenaan Onderaan