Nieuwe Vespa 300 Super

Ik heb de Almax III van 2,0 meter + squire padlock gekocht. Niet te kraken (hoop ik...)
 
Hallo,

Ik heb nu ruim 2 jaar mijn zwarte Vespa GTS 300. (geheel origineel gehouden) Volgens mij een van de eerste 10 in NL. Ruim 4.000 km erop zitten, allemaal probleemloos. In wintermaanden aan de oplader (druppelaar) en af en toe uitlaten in een ritje in de buurt. Heb hem echt gekocht voor de lol, dus geen woonwerk e.d.

Tip met slot is wel handig, maar waar ik woon, is stuurslot al voldoende en vanaf terras hou ik hem altijd in zicht. De motor bevalt goed. Lekker schakellui rijden en ook lange tijd 30 per uur is prima. Als je snel wilt, zit je in no-time op de 100 per uur. Harder kan ook, snelweg is geen pretje ivm kleine wieltjes en spoorvorming.

Wat me opvalt is dat auto's zich vergissen in je. Ze willen je bij voorbaat inhalen alsof je een brommer bent. Daarentegen rij ik regelmatig met de scooter rustig binnendoor op fietspaden. Ook op de veerpont betaalde ik soms het brommertarief, terwijl je toch echt met 300cc op pad bent.

Lange ritten gemaakt naar Amsterdam, Den Haag, Nijmegen en Breda (altijd tochten circa 100-150 km), napruttelen van uitlaat wel aardig dan of je handen warmen als het wat kouder is. Valt op dat motorblok ook snel warm genoeg is. Na langere tocht, een uur rijden merk je wel dat je moe wordt in je onderrug.

Wat me opvalt bij wassen van de motor is dat er water blijft staan op de treeplank. Dat maak ik dan handmatig droog. Voor de rest is het een fluitje van een cent om te onderhouden en mee te rijden. De uitlaat schijnt slecht te zijn voor NL's weer, maar ik rij nooit in regen en hij staat binnen, dus dat zal wel meevalen. Binnenkort moet ik een eerste 5.000 km beurt. Na 1.000 km heb ik het de dealer laten doen. Nu ga ik weer naar een specialist

Wat ik handig vindt aan de GTS is de vele bergruimte. Ook de haak, is ideaal voor halen van broodjes of om je tas aan vast te maken. De GTS is compleet en een genot.
Ik kan hem iedereen aanraden!
 
Op een nat wegdek is het altijd een beetje glibberig,dan doe ik ook altijd rustig aan,

'k zag zonet nog een splinter nieuwe (kenteken 14-7) witte 300 gts op de scheveningse boulevard staan,iemand van hier?
 
ideaal woon werk verkeer motortje,
heb zelfs de 250 maar haal makkelijk 130 km p/u op de snelweg zelfs met mijn vrouw en kind achterop (vrouw is zwanger dus kind zit in de buik :) )
Menig motor rijder vergist zich bij het optrekken :)
vandaag ook nog een stukje fietspad gepakt !
rijd heerlijk en zuinig !
 
Heb de afgelopen jaren een paar keer de comments gelezen en kan toch niet verder komen dan de conclusie te trekken dat de schrijvers niet in staat zijn de Vespa op waarde in te schatten. Los van het feit dat er beperkingen aan de scooter zitten die grotendeels door de charme van het apparaat weggenomen worden.


Hm... dan heb je nooit goed gelezen wat ik heb geschreven ....
 
Ik ben erg gelukkig met m'n Vespa 300 GTS super. Ik heb er helaas door omstandigheden weinig tijd voor gehad om er op te rijden. Heb ik met alle motoren sinds 2002 z'n 32.000 km weggetuft, maar de laatste tijd is er echter weinig van gekomen. De Vespa is super al vind ik het nog steeds vreemd dat de koelingstemperatuur snel hoog oploopt als het maar een beetje warmer is en je boulevardtempo rijdt en dan meteen de ventilator aanspringt.

Intussen toch nog een Aprilia Pegaso 650 Strada ERBIJ aangeschaft. De Vespa is en blijft super, maar ik mis toch wel die tank tussen m'n knieën. Om het maar even netjes te zeggen. En niet te vergeten het rijgedrag van een motor. Bochtjes rijden met de motor is toch effe wat anders dan met de Vespa en dat ga je al heel snel missen. Helaas is de levering even uitgesteld, maar ik hoop daar mogelijk toch volgend weekend mee op het Mega treffen in Veenendaal aanwezig te zijn. Vorig jaar was ik er ook, maar toen met de Vespa en ook nog met een oproep aan de scooterrijders om ook te komen maar dat heeft dus weinig of niets opgeleverd. Jammer dat er kennelijk toch zo'n kloof moet blijven bestaan tussen scooterrijders en motorrijders. Ik ben er als het goed is in ieder geval wel bij met m'n Pegaso.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen ik rij er elke dag op ik vind het echt lekker rijden,tuurlijk het is geen race motor.
Als je diep in de bochten wil hangen koop dan een racer.
Ik vind het bochten werk nog best meevallen,hij is zeer wendbaar en gaat 130 over de snelweg (zelfs met z'n 2-en !)
Ik ben erg blij met de aanschaf van mijn Vespa voor woon/werk verkeer en nog makkelijker te stallen dan een motor (qua lengte)
 
Nieuwe 300?
full
 
ik hen nu sinds 3 weken deze grijse vespa 300 gts super sport.
hij bevalt echt heerlijk!
gebruik hem hier in de stad(utrecht) en hij is echt perfect.
heeft iemand van hier ervaring met de malossi cdi?
 
het schokken komt door dat je tegen de toeren begrenzer aan zit, het kan zijn dat je door multivar en lichtere gewichten eerder op je max aantal toeren zit
 
waarschijnlijk te lichte rollen inderdaad.

gewichten aanpassen voor meer pit onderin bestaat in principe niet, omdat een scooter het beste wegtrekt op 1 bepaald toerental.
Als je overbrenging goed is afgesteld, trek je EN hard op EN je topsnelheid ligt hoog.

in de multivar is toch wel minstens rond de 16 gram aan te bevelen, op het lage toerental haalt de motor het meeste koppel en daarmee de meeste trekkracht.
 
Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af. Ik heb ook een Multivar erin. Ik ga ervan uit dat Malossi standaard de juiste rollen erin doet? Voor de Vespa zal dit dan misschien anders zijn dan een Beo?

Msh
 
er zitten standaard een set 14 gram en een set 15 gram in de varioset, maar die 15 gram zijn eigenlijk nog wat licht.
 
Ik moet het toch maar vragen, want ik betwijfel of ik de enige ben.. Als ik op de snelweg mijn teller op de 130 zet (op de GPS 120 km/h) dan gaat mijn scooter schokken.. dit komt waarschijnlijk doordat mijn varioteur maximaal uit elkaar staat en de v-snaar begint te slippen.

Ik merk dat ik nog gas over heb.. dus ik kan harder. Kunnen er mensen de scooter boven de 130 krijgen op de teller? Ik rijd wel met een andere varioteur, nl. een Malossi. Ook zijn de gewichten aangepast voor meer pit onderin.
De Malossi vario voor de quasar 300 blok heeft zware rollers t.o.v. de standaard. Bij deze wordt een gele drukveer geleverd, deze is stijver dan de standaard.
Als de extra aanpassing ( waarschijnlijk lichtere rollers) aan de rollers buiten het bereik van de gele drukveer komt loop je het risico dat de snaar gaat slippen bij de vario.

Wat is het gewicht van de rollers? en Zit de gele drukveer in de koppeling?
 
Laatst bewerkt:
met een zwaardere drukveer gaatie ook weer meer toeren draaien, icm zwaardere rollen krijg je het zelfde effect als lichterer drukveer lichtere rollen.
 
Vandaar mijn vraag ook;
De Malossi vario voor de quasar 300 blok heeft zware rollers t.o.v. de standaard. Bij deze wordt een gele drukveer geleverd, deze is stijver dan de standaard.
Als de extra aanpassing ( waarschijnlijk lichtere rollers) aan de rollers buiten het bereik van de gele drukveer komt loop je het risico dat de snaar gaat slippen bij de vario.

Wat is het gewicht van de rollers? en Zit de gele drukveer in de koppeling?

Ohjajoh geeft aan dat er andere rollers zijn geplaatst, dit suggereert dat dit niet de rollers zijn die bij de Multivar zijn geleverd, zo lees ik het dan.

Zoals Maksor aangeeft kan de oorzaak zijn te hoge toeren door te lichte rollers en de ECU grijpt in, maar op dat moment kan de vario voldoende druk op de snaar zetten en de koppeling ook genoeg tegendruk. Bij een niet goed gekozen configuratie van gewichten en drukveer loop je het risico dat de snaar bij de vario gaat slippen of bij de koppeling gaat slippen, of zie ik het verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan