Nissin pomp of Brembo

hc460

MF veteraan
6 nov 2009
1.047
0
Heeft t nut om de standaard Nissin pomp op mijn K6 te vervangen voor een brembo exemplaar.?

Zover ik weet zijn ze beide 19 mm en radial.
De gixxers staan nou niet bekend om hun bijtende stoppingpower dus daar wil ik eea aan verbeteren.

Gelijk question 2. Wat zijn betaalbare discs voor zo'n ding.
De galfers en braking zijn bekend,hoewel ik over de galfer weleens over problemen heb gelezen.
Zijn er alternatieven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb braking schijven met de standaard blokken en rempomp en andere remleidingen,en dat
remt super,alleen een pomp vervangen maakt weinig tot niets uit,wil je echt verbetering dan
moet je alles vervangen door bv Brembo,en dat gaat je heel veel geld kosten,zonde van je
geld als je de motor alleen voor straatgebruik heb,buiten dit zijn bijtende remmen levensgevaarlijk ,je moet soepel aangrijpende remmen hebben met progressieve remkracht,
anders leg je bij de eerste de beste noodstop op je snufferd.
 
Laatst bewerkt:
Heeft t nut om de standaard Nissin pomp op mijn K6 te vervangen voor een brembo exemplaar.?

Zover ik weet zijn ze beide 19 mm en radial.
De gixxers staan nou niet bekend om hun bijtende stoppingpower dus daar wil ik eea aan verbeteren.

Gelijk question 2. Wat zijn betaalbare discs voor zo'n ding.
De galfers en braking zijn bekend,hoewel ik over de galfer weleens over problemen heb gelezen.
Zijn er alternatieven?

Met die nissin pomp is niks mis :) ,zit ook op mijn daytona 675 en de remmen,daarvan, worden geroemd :Y (wel standaard stalen remleidingen en radiale nissin klauwen)
remschijven van frixion wave werkten perfect op mijn SRAD.(ook niet zo'n beste remmer :') )

Suzuki GSX-R600 remschijven frixion wave
 
Het enige wat je echt merkt aan het remgedrag:

- Compound remblokken
- Materiaal remschijven (gietijzer, rvs, keramisch, etc.)
- Rubber of staalflex leidingen
- diameter x slag hoofdremcilinder
- gewone of radiale hoofdremcilinder

De rest maakt wel indirect een verschil, maar niet meteen op het gevoel in de remmen.
 
Monteer eens een setje rvs remleidingen, en nog belangrijker, trek die Tokico's eens volledig uit elkaar en maak de boel eens goed schoon, monteer daarna een goed setje remblokken en je kan gegarandeerd met je wijsvinger je voorrem weer bedienen.
 
Indien er Tokico op één van je remklauwen staat, zou ik die eens vervangen door Nissin of Brembo. Zeker bij zeszuigerklauwen gaat dat je in het onderhoud gewoon veel tijd (=geld) schelen.

Afhankelijk van de zuigeroppervlakte van je nieuwe klauwen, zou ik daar een passende rempomp bij zoeken (mocht je huidige niet goed matchen).
 
Ook van ommantelde remleidingen ga je niet beter of harder remmen. De vervangingstermijn is alleen langer als rubber leidingen.
Die ommantelde remleiding rekken minder waardoor de remhendel harder aanvoeld.
Je hoeft niet eerst de remleiding o te pompen voordat je remkracht hebt.
Hierdoor voel je de rem beter aan.
Bij dezelfde kracht op de remhendel ga je niet harder remmen.
Je kan doordat de rem beter doseerbaar is wel iets harder remmen.
 
Ik heb er SBS gesinterde blokken inzitten,remt op zich prima.
Ik merkte echter op de circuitdag dat de verhalen kloppen,hoe meer je gaat knallen merk je ook met hard aanremmen dat ie niet door wil bijten.
En daar wil ik proberen vanaf te komen.
Stalen leidingen zitten er sinds gisteren op en het remhendel lijkt wat harder aan te voelen als voorheen.
De nieuwe remvloeistof zal hier ook mede iets aan bijdragen.
 
Ik heb er SBS gesinterde blokken inzitten,remt op zich prima.
Ik merkte echter op de circuitdag dat de verhalen kloppen,hoe meer je gaat knallen merk je ook met hard aanremmen dat ie niet door wil bijten.
En daar wil ik proberen vanaf te komen.
Stalen leidingen zitten er sinds gisteren op en het remhendel lijkt wat harder aan te voelen als voorheen.
De nieuwe remvloeistof zal hier ook mede iets aan bijdragen.

Dat kan dan weer komen wat v.d.v. zegt,door de toenemende warmte worden je rubberen remleidingen wat warmer en beginnen iets uit te zetten.
Worden je remmen dan "sponzig"?
Ik gebruik ferodo gesinterde die bijten van begin tot eind.
 
Dat kan dan weer komen wat v.d.v. zegt,door de toenemende warmte worden je rubberen remleidingen wat warmer en beginnen iets uit te zetten.
Worden je remmen dan "sponzig"?
Ik gebruik ferodo gesinterde die bijten van begin tot eind.
Je remmen worden sponzig als er rek zit in de leidingen.
Dit gebeurd zowel koud als warm.
In een rubber leiding zit meer rek dan in een staalomvlochten leiding.
 
Heb zelf geen ervaring met Brembo rempompen,had op mijn K5 een rempomp van Beringer gemonteerd en dat remde echt super,geen fading tijdens circuitdagen.
Twee vingers om te remmen,meer had je niet nodig.

full
 
Die ommantelde remleiding rekken minder waardoor de remhendel harder aanvoeld.
Je hoeft niet eerst de remleiding o te pompen voordat je remkracht hebt.
Hierdoor voel je de rem beter aan.
Bij dezelfde kracht op de remhendel ga je niet harder remmen.
Je kan doordat de rem beter doseerbaar is wel iets harder remmen.
Het zit in de combinatie van factoren. Japanners gebruiken meterslange rubberen leidingen. Dan heb je maar een paar jaar veroudering nodig om rek te voelen. Monteer je dan ommantelde leidingen, keurig met nieuwe vloeistof, dan heb je ineens een keihard remgevoel.

Dat zou je ook bereiken als je keurig volgens de regels elke 5 jaar de rubberen leidingen vervangt.

Dan kom je op het kostenaspect, ommantelde leidingen zijn duurder in aanschaf, maar smoelen beter en gaan langer mee. Veel mensen vinden het harde gevoel ook prettiger.

Maar je remmen worden niet effectiever van ommantelde leidingen. Het gevoel wordt directer.
Als je meer wil remmen met minder kracht moet je een kleinere pomp monteren.

Dat laatste lijkt me het geval met bovenstaande Beringer rem. Als je met twee vingers je voorwiel kunt blokkeren is het vrijwel zeker een kleinere rempomp als origineel.
 
Het zit in de combinatie van factoren. Japanners gebruiken meterslange rubberen leidingen. Dan heb je maar een paar jaar veroudering nodig om rek te voelen. Monteer je dan ommantelde leidingen, keurig met nieuwe vloeistof, dan heb je ineens een keihard remgevoel.

Dat zou je ook bereiken als je keurig volgens de regels elke 5 jaar de rubberen leidingen vervangt.

Dan kom je op het kostenaspect, ommantelde leidingen zijn duurder in aanschaf, maar smoelen beter en gaan langer mee. Veel mensen vinden het harde gevoel ook prettiger.

Maar je remmen worden niet effectiever van ommantelde leidingen. Het gevoel wordt directer.
Als je meer wil remmen met minder kracht moet je een kleinere pomp monteren.

Dat laatste lijkt me het geval met bovenstaande Beringer rem. Als je met twee vingers je voorwiel kunt blokkeren is het vrijwel zeker een kleinere rempomp als origineel.
Daar heb je een punt.
Een nieuwe rubber remleiding zal veel minder rek hebben dan een van enkele jaren oud en het verschil met een omvlochten remleiding of een nieuwe rubberleiding zal dan ook niet veel verschil maken.
Een radiale rempomp heeft een grotere zuiger maar doordat de arm anders is dan die van een conventionele pomp komt dat weer (ongeveer)op hetzelfde neer.
Een 14mm pomp word meestal vervangen voor een 19mm radiaal pomp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zit in de combinatie van factoren. Japanners gebruiken meterslange rubberen leidingen. Dan heb je maar een paar jaar veroudering nodig om rek te voelen. Monteer je dan ommantelde leidingen, keurig met nieuwe vloeistof, dan heb je ineens een keihard remgevoel.

Dat zou je ook bereiken als je keurig volgens de regels elke 5 jaar de rubberen leidingen vervangt.

Dan kom je op het kostenaspect, ommantelde leidingen zijn duurder in aanschaf, maar smoelen beter en gaan langer mee. Veel mensen vinden het harde gevoel ook prettiger.

Maar je remmen worden niet effectiever van ommantelde leidingen. Het gevoel wordt directer.
Als je meer wil remmen met minder kracht moet je een kleinere pomp monteren.

Dat laatste lijkt me het geval met bovenstaande Beringer rem. Als je met twee vingers je voorwiel kunt blokkeren is het vrijwel zeker een kleinere rempomp als origineel.

Durf het niet te zeggen maar ik denk dat de originele rubberen leidingen duurder zijn dan staalommantelde.Ik ben voor een setje Goodridge ongeveer €120 kwijt incl.banjo's en banjobouten en dan voor en achter.
 
Laatst bewerkt:
Het zit in de combinatie van factoren. Japanners gebruiken meterslange rubberen leidingen. Dan heb je maar een paar jaar veroudering nodig om rek te voelen. Monteer je dan ommantelde leidingen, keurig met nieuwe vloeistof, dan heb je ineens een keihard remgevoel.

Dat zou je ook bereiken als je keurig volgens de regels elke 5 jaar de rubberen leidingen vervangt.

Dan kom je op het kostenaspect, ommantelde leidingen zijn duurder in aanschaf, maar smoelen beter en gaan langer mee. Veel mensen vinden het harde gevoel ook prettiger.

Maar je remmen worden niet effectiever van ommantelde leidingen. Het gevoel wordt directer.
Als je meer wil remmen met minder kracht moet je een kleinere pomp monteren.

Dat laatste lijkt me het geval met bovenstaande Beringer rem. Als je met twee vingers je voorwiel kunt blokkeren is het vrijwel zeker een kleinere rempomp als origineel.

Met de originele 19mm Nissin pomp heb je aan 2 vingers ook voldoende om het voorwiel te blokkeren :)

En het kostenaspect is eigenlijk ook geen isue, ommantelde remleidingen kosten je niet meer als originele rubberen leidingen.
 
Ik heb ze van ebay.uk

Venhill remleidingen met allemaal zwart geanodiseerde banjo's en bouten.
De leidingen zelf zijn dmv koppelingen daar weer op aan te sluiten.
Een hele mooie verzorgde set.
Het hele spul kostte me 58 euro incl verzenden.
Da's alleen de voorzijde,achter moet nog,die kost ongeveer 30 euro.
 
Met de originele 19mm Nissin pomp heb je aan 2 vingers ook voldoende om het voorwiel te blokkeren :)

En het kostenaspect is eigenlijk ook geen isue, ommantelde remleidingen kosten je niet meer als originele rubberen leidingen.
Je bent dus eigenlijk geld aan het weggooien als je nog voor origineel gaat, de vervangingstermijn van ommanteld is minimaal een factor 2 hoger.

Maar resumerend: het probleem van de TS ligt niet aan de hardware, hoogstens het materiaal van de blokken en schijven.
Maar ik denk eerder dat het aan de moed van de TS ligt, harder knijpen jonguh!
 
De TS had even naar het gixxer topic moeten gaan en deze vraag moeten stellen ;)

Bij de Gixxer is de pomp met de remleidingen de boosdoener. De klauwen zijn prima daar wordt zelfs mee in het ONK gereden (mede omdat ze dat niet mogen vervangen).

Een brembo rcs 19 mm pompie, een setje stalen HEL leidingen en een setje EBC HH blokken en je remt als een malle.

Bij mij zelf functioneert mijn originele nissin pomp goed met stalen leidingen en EBC blokken, maar heel veel hebben problemen met de nissin pomp.
 
Laatst bewerkt:
Welke remvloeistof gebruik je eigenlijk?
Dot 4 of Dot 5.1?

Ik meen dat 5.1 beter geschikt zou zijn voor circuitgebruik.

Dry boiling point Wet boiling point
DOT 3 205 °C (401 °F) 140 °C (284 °F)
DOT 4 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F)
DOT 5 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F)
DOT 5.1 270 °C (518 °F) 190 °C (374 °F)
 
De TS had even naar het gixxer topic moeten gaan en deze vraag moeten stellen ;)

Bij de Gixxer is de pomp met de remleidingen de boosdoener. De klauwen zijn prima daar wordt zelfs mee in het ONK gereden (mede omdat ze dat niet mogen vervangen).

Een brembo rcs 19 mm pompie, een setje stalen HEL leidingen en een setje EBC HH blokken en je remt als een malle.

Bij mij zelf functioneert mijn originele nissin pomp goed met stalen leidingen en EBC blokken, maar heel veel hebben problemen met de nissin pomp.
Klinkt verstandig.
 
Momenteel gebruik ik dot 4.
Dot 5.1 is meer hygroscopisch dus zou regelmatig ververst moeten worden.
Dot 5. is op siliconenbasis en mag niet gemengd worden met andere varianten en bij gebruik moet t systeem helemaal gereinigd zijn.

Harder knijpen? zou kunnen.
Al lees ik wel veel in tests en merk ik ,dat je onderhand het remhendel tegen je gashendel aanknijpt terwijl de mate van vertraging niet in verhouding is.
Staan ze om bekend en had ik met mijn srad ook last van.
Echter nu ik wat meer circuitdagen wil draaien, wil ik de remmerij op orde hebben.
Op straat is t allemaal geen probleem.

Vwb de schijven en het budget: een set Galfers is geen probleem en schrik ik ook niet van.
Echter,zoals gezegd,lees ik ook andere ervaringen die minder goed zijn en dan zit ik niet vast aan galfers vanwege de naam en ben best bereid een ander merk een kans te geven..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan