Nokkenas plaatsen (honda xl600r '83)

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Beste mensen,

Ik ben bezig om het motorblok van de xl600r weer op te bouwen. Maar nu loop ik vast.
IK heb het vliegwiel op de juiste positie gezet n.a.v. de merktekens. Op het nokkenas tandwiel zitten ook merktekens. Dus die kan ik ook op de juiste positie zetten, maar waar in mijn werkplaatshandboek geen woord over word gerept is de positie van de nokkenas.

Deze kan er op 2 posities in. En op beide posities zijn de merktekens goed uitgelijnd. Op de nokkenas zelf staat er op de ene positie een B (de nokken zijn dan allemaal zichtbaar). Op de andere positie een i of een streep (de nokken zijn dan niet zichtbaar).

Misschien is het wel zo dat hij bij elke omslag een vonk krijgt, dan maakt het denk ik niets uit hoe ik hem plaats, maar als hij niet bij elke omslag een vonk krijgt maakt het natuurlijk wel uit.

Nou zou ik hier heel graag willen lezen hoe ik de nokkenas moet plaatsen *O*

En dan bijkomend misschien wat tips hoe ik de nokkenasketting op een handige manier om het tandwiel kan krijgen. Want dit gaat ook nog een stoeipartij worden omdat ik er eigenlijk geen ruimte voor heb.

Mijn dank is groot.
 
Maakt niks uit, je hebt elke slag een vonk.
Bij montage is het echter wél zo makkelijk dat je de nokken omlaag laat staan.
De spanner moet gemonteerd worden met de ringveer los, de ringveer-pen moet daarna met wat moeite en handigheid in zijn gaatje geplaatst worden.
piece of cake...............
 
Maakt niks uit, je hebt elke slag een vonk.
Bij montage is het echter wél zo makkelijk dat je de nokken omlaag laat staan.
De spanner moet gemonteerd worden met de ringveer los, de ringveer-pen moet daarna met wat moeite en handigheid in zijn gaatje geplaatst worden.
piece of cake...............

Oke bedankt :)

De spanner heb ik er al inzitten, helemaal gespannen, zodat hij niks doet. Maar de ketting wil niet om het tandwiel heen. Is hier ook een trucje voor?
 
om de ketting om het tandwiel te krijgen moet je het tandwiel van de nokkenas halen.
zet de krukas op de juiste stand en frot het tandwiel zonder nokkenas op zijn plaats met de ketting erop en de merktekens op de krukas en op het tandwiel in lijn.
blijf het tandwiel vasthouden en trek de ketting strak en tegelijkertijd verdraai je de krukas totdat de uitsparing in het tandwiel omhoog staat.
plaats nu de nokkenas op het tandwiel.
 
om de ketting om het tandwiel te krijgen moet je het tandwiel van de nokkenas halen.
zet de krukas op de juiste stand en frot het tandwiel zonder nokkenas op zijn plaats met de ketting erop en de merktekens op de krukas en op het tandwiel in lijn.
blijf het tandwiel vasthouden en trek de ketting strak en tegelijkertijd verdraai je de krukas totdat de uitsparing in het tandwiel omhoog staat.
plaats nu de nokkenas op het tandwiel.

Op deze manier is het gelukt *O*

In het werkplaatshandboek moest het anders, maar dat ging gewoon niet werken B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan