Ode aan de kleinere originele ontwerpen, hun ingenieurs en de piloten. De underdogs.

171070494_4502704753078931_5294742544190441714_n.jpg

170768356_4502705156412224_3964487946333523907_n.jpg

171057733_4502704946412245_4676881307741880846_n.jpg

172670608_4502704849745588_3507321542899369656_n.jpg

171564527_4502705183078888_4356879136712096598_n.jpg

171062073_4502704836412256_1951607459500589023_n.jpg

171286721_4502705523078854_7498488009321198039_n.jpg

171557590_4502705329745540_3583339358697246483_n.jpg

170742297_4502705266412213_8365569922654730181_n.jpg

171130449_4502704936412246_7920106697866965844_n.jpg

171016886_4502705236412216_3915140495251776071_n.jpg

171831580_4502705063078900_1267919426138451593_n.jpg

171180609_4502705336412206_3315069874963349528_n.jpg

172584117_4502705443078862_155210484031237007_n.jpg

170753802_4502705089745564_1732030186126273357_n.jpg

171112660_4502705453078861_2795718085744170523_n.jpg

171481410_4502704769745596_2766075176955471607_n.jpg
 
430029041_2679850758839426_8493365794993268450_n.jpg
432232405_10161229115302453_6593514805304276524_n.jpg


Het leven van de sub toppers gaat niet over rozen als je er ook van moest leven.
In 1976 is er onder andere een wedstrijd in Venezuela voor de 200miles FIM 750.
Roger Ruiz schraapt al zijn geld om mee te doen en wordt mooi 8e.

Helaas is er een groot probleem met de telemetrie en klagen vele piloten hun plaats aan.
De organisatie ziet zich genoodzaakt om de uitslag volledig te schrappen.
Deze wedstrijd wordt niet opgenomen in het kampioenschap. Heel zuur voor iedereen, maar extra hard voor de kleinere teams.

ps : op de eerste foto zie je het circuit van Folembray die hem ook sponsort.
Om wat bij te verdienen is hij er ook instructeur.
 
Ik vind 1 ding onbegrijpelijk met die straatracers op hoogste niveau.
Lees onbegrijpelijk als niet te vatten. Niet als veroordeling.
Namelijk het stichten van een gezin tijdens je carrière. Je moet echt in 2 gescheiden levens kunnen staan om vader en racer te zijn.
Ik heb dat niet zo met dakar, f1, motogp, superbike piloten.
Maar met straatracers heb ik dat heel erg.
Zelf heb ik ook +10j straatracers gedaan met kleine kinderen thuis en reed steeds met een ruime marge, maar toch veel geluk gehad.
Alweer 2 vrienden en ex concurrenten gestorven vorig jaar op Chimay. Kan ik toevoegen aan de lijst. Ik kan het niet meer opbrengen.
Gisteren nog telefoon voor een team te vormen op datzelfde Chimay met gsxr1100. Het is ego strelend dat er nog piloten aan mij denken en een klein stemmetje zegt : go go go. Maar de tijd is ( momenteel?) voorbij.
Een beetje vrij rijden doe ik nog. Geeft natuurlijk niet half de kick dan straatracen maar is leuk genoeg.;) ( jointje tov onversneden heroìne) Misschien ligt daar het antwoord van mijn begin bemerking : zwaar gedrogeerd die toppers aan dopamine. ;)
 
Laatst bewerkt:
het is een ingesteldheid. Ik heb me die gedachte nooit gesteld. het is wat het is en er gebeurt wat er moet gebeuren. Nooit aan gedacht of ik wel zoveel gas moet geven. Ook al ging het ettelijke keren mis.
zelfs nu met mijn kapotte duim (kraakbeen), ook al is het maar brommercross, ik geeft niet minder gas terwijl ik dus eigenlijk mijn duim riskeer (ok, daarna kan er een prothese in, maar dat is toch niet hetzelfde, je mag er maar veel minder kracht opzetten)
 
Ik vind 1 ding onbegrijpelijk met die straatracers op hoogste niveau.
Lees onbegrijpelijk als niet te vatten. Niet als veroordeling.
Namelijk het stichten van een gezin tijdens je carrière. Je moet echt in 2 gescheiden levens kunnen staan om vader en racer te zijn.
Ik heb dat niet zo met dakar, f1, motogp, superbike piloten.
Maar met straatracers heb ik dat heel erg.
Zelf heb ik ook +10j straatracers gedaan met kleine kinderen thuis en reed steeds met een ruime marge, maar toch veel geluk gehad.
Alweer 2 vrienden en ex concurrenten gestorven vorig jaar op Chimay. Kan ik toevoegen aan de lijst. Ik kan het niet meer opbrengen.
Gisteren nog telefoon voor een team te vormen op datzelfde Chimay met gsxr1100. Het is ego strelend dat er nog piloten aan mij denken en een klein stemmetje zegt : go go go. Maar de tijd is ( momenteel?) voorbij.
Een beetje vrij rijden doe ik nog. Geeft natuurlijk niet half de kick dan straatracen maar is leuk genoeg.;) ( jointje tov onversneden heroìne) Misschien ligt daar het antwoord van mijn begin bemerking : zwaar gedrogeerd die toppers aan dopamine. ;)
De grootste groep bestaat uit Ieren en Engelse rijders die het net niet kunnen redden om succesvol te zijn in het BSB. Als je dit wilt begrijpen moet je naar Ierland gaan. Grote gezinnen en een hard bestaan dat alleen eiland bewoners kennen.
Ik begrijp ze een beetje, ik ben vaak in Ierland en noord Engeland geweest in de jaren 90. Maar de gedrevenheid begrijp ik ook niet. Maar het is wat het is.
 
de piloot kloeg over de vering : te zacht om mee te springen
de monteur zette er een hardere onder. was beter voor het springen maar nu stuiterde hij over het veld.
dan maar iets tussenin dat nergens goed voor was, maar ook nergens echt slecht in. alleen sloeg de veer achteraan nog regelmatig dicht bij het springen, waardoor 2 keer het achterframe krom gesprongen was omdat de veer maar aan 1 zijkant zit.
en dus ging de ingenieur aan het werk met 2 doelstellingen : 1 of andere vorm van progressieve vering, en als de vering achteraan toch nog zou dicht slaan (de rijders doen maar alsof ze kunnen crossen en springen O-) ), de krachten op het achterse deel van het frame symetrisch zouden zijn.
en kwam hij op de proppen met dit :
veer L.JPG

veer R.JPG

al een paar jaar in gebruik tot grote tevredenheid. zacht en hard, en +/- de helft aan veerweg gewonnen.
rara, hoe werkt het ?
 
Ik heb er vertrouwen in. ;)
Die veercurve van het geheel wil ik wel eens zien. Een gemiddelde van beide?
 
Ik heb er vertrouwen in. ;)
Die veercurve van het geheel wil ik wel eens zien. Een gemiddelde van beide?
dat was niet 1 van de doelstellingen.
wil je een hard en een zacht deel (zonder de mogelijkheid om een progressieve link te monteren), zet je een zachte en een harde veer in serie op 1 veerpoot, of 2 veerpoten (1 zachte en 1 harde) in serie, en dat 2de heb ik gedaan. ze zijn verbonden met elkaar door de 2 armen en de as die in lagers draait.
hoe scherper de hoek tussen veerpoot en achterbrug, hoe zachter de veer wordt, immers : bij eenzelfde beweging van het achterwiel omhoog, wordt de veer met scherpe hoek minder ingeduwd dan een veer die rechter op de achterbrug staat.
de linkse is dus de zachte kant, de rechtse de harde.
hoe werkt het nu ? de achterbrug gaat omhoog. doordat de rechtse harder is, gedraagt die zich als een vaste baar. de linkse wordt dus ingedrukt. echter de rechtse beweegt tegelijk ook omhoog, duwt tegen de arm en doet de as verdraaien. Aan de linkse kant verdraait de as natuurlijk ook en doet op zijn beurt de linkse arm bewegen : de zachte veer wordt dus langs beide kanten ingedrukt. Als de zachte volledig is ingedrukt, draait het systeem zich om : de zachte veer is nu een starre verbinding, en dmv de armen en as wordt nu de rechterkant langs beide kanten ingeduwd.
door met de lengte van de armen te spelen kan ik ook de hardheid van de veren regelen : stel ik maar de arm van de rechterkant langer, gaat de as tijdens de eerste fase minder roteren (vanwege de grotere straat), en wordt bijgevolg de linkse veer minder ingeduwd via de bovenkant en wordt ze dus minder belast, oftewel zachter. tijdens de 2de fase wordt de rechterkant echter meer ingeduwd (ook weer vanwege de grotere straal) en wordt de rechterkant dus zwaarder. maw : ik kan beide veren dichter bij elkaar of verder uiteen brengen kwa zwaarte.
heb veel moeten experimenteren met hoeken en positie van de as, verschillende veerpoten en veren, maar het werkt prima en voldoet 100% aan beide doelstellingen. en het heeft veel beziens op iedere cross :+
 
Amai Janbros. Met de uitleg erbij ( 3x lezen) en terug kijkend naar de foto merk ik wel het vele werk dat erin steekt. Je bent de eigenzinnige creaties nog steeds niet verleerd.:t:t.
Ik zou er in geen 100 jaar op gekomen zijn.
En wint die brommer dan wedstrijden met al die techniek erop? (In jou klasse en overall?)
 
Laatst bewerkt:
En wint die brommer dan wedstrijden met al die techniek erop? (In jou klasse en overall?)
af en toe
2018 de vario/scooter klasse gewonnen in de 10u van Laon
2019 klasse gewonnen en zelfs 3de algemeen in de 6u van Klotten
2022 3de algemeen en in klasse 4u Kleinhau
2023 2de in klasse 6u van Klotten
Maar bijna elke race heeft zo zijn eigen regels , en soms vallen die mee en soms vallen die tegen voor ons. In Duitsland bv rijden we altijd in de klasse met ook handgeschakelde 3-bakken, en kwa topsnelheid kunnen we die niet volgen. Als we vooraan rijden, is het omdat we die race weinig tot geen (en al zeker geen grote) technische problemen hadden, zonder dat kunnen we zelden vooraan eindigen.

In 2019 bv hebben we 6u aan een stuk alleen maar moeten tanken, nul problemen. zelfde gelde voor de 2de die amper sneller was dan wij. De winnaar heeft toen 3 kwartier uit koers gelegen in het begin, en toch nog gewonnen.

hoe minder cross en hoe meer het veldrijden is, des te groter onze kansen. geen van ons zijn crossers, allemaal ex-weg racers met genoeg ballen :+ om te doen alsof we kunnen crossen. tegen de rij-techniek van echter crossers kunnen wij niks beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan