Oldtimer vervoeren van Nederland naar België

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

Ik heb net geboden op een oldtimer wagen in Nederland. Ikzelf woon in Gent, België dus.

Als de verkoop doorgaat met mij, zou ik liefst met de trein naar de auto gaan en dan met m'n aankoop naar huis rijden (130km).

Mag dat? En Zoja met welke nummerplaat? Moet ik die op voorhand invoeren hier in België en dan verzekeren en dan met m'n plaat naar de auto gaan? Of kan ik met die plaat die bij de wagen hoort in Nederland naar huis rijden? (Evt onverzekerd, voor dat kleine stukje)

Het is namelijk zo dat ik geen tijd heb voor de wagen tot de zomer...

Alvast bedankt voor tips en ervaringen.
 
Volgens mij kan je een export kenteken aanvragen.
Maar hoe?.....geen idee.
 
Auto topic?

maar goed, simpel antwoord. Je hebt export platen. Verkoper moet de papieren en originele platen (geloof ik, of vernietigen) bij RDW aanbieden en een export papier oid aanvragen, krijgt hij gelijk mee en vermoed dat je daar ook gelijk die plaat aan kan vragen. Platen mag je volgens mij zelf maken maar zoek even op de site van het RDW op "export"
 
Laatst bewerkt:
Bij de RDW in Nederland kun je een ééndagskenteken aanvragen, waarmee je op die ene specifieke dag en met dat ene specifieke voertuig in NL mag rijden met de motor. Kost niet veel en die plaat mag je zelf maken.
 
Eendagskenteken is wat anders.

Deze belg zal een exportkenteken aan moeten vragen.
Vergeet vooral niet dat de auto ook verzekerd zal moeten worden !!

Eigenlijk mag je tot aan de grens rijden met dat kenteken, vanaf de Belgische grens zul je het even met de Belgse instantie's moeten kortsluiten.


Het is een autotopic.... en dus zwaar B| om dat hier te starten en dus zou het topic eigenlijk op slot moeten. Maar de regels zijn voor motoren hetzelfde, dus wellicht heeft iemand er nog wat aan en laat ik hem toch open.
 
Bij de RDW in Nederland kun je een ééndagskenteken aanvragen, waarmee je op die ene specifieke dag en met dat ene specifieke voertuig in NL mag rijden met de motor. Kost niet veel en die plaat mag je zelf maken.

Met een eendagskenteken mag je alleen op 1 bepaalde dag vanaf het stallingsadres via de kortste weg naar het RDW centrum voor je kentekenkeuring.
 
Ik heb zelf een motor aan een Belg verkocht,dat was naar de RDW met de nieuwe eigenaar en daar het kenteken en de plaat inleveren ,dan krijg je de exportpapieren ,een exportkenteken kan je daar ook aanvragen,voor eventuele
verdere vragen kan je daar ook terecht.
 
Laatst bewerkt:
(Evt onverzekerd, voor dat kleine stukje)
.

Zoek iemand met een trekhaak aan een auto, huur een auto aanhangwagen (kost 25€ per dag) en ga hem zo halen, bespaart een heleboel ellende.
Met een onverzekerd voertuig rijden, voor deze personen heb ik geen compassie, deze mogen ze van mij aan den hoogste boom ophangen.
 
Je kunt ook de eigenaar vragen of je met de auto en zijn platen en op zijn verzekering (een dag extra) naar huis kunt rijden. Hij kan dan alle autopapieren vasthouden tot hij de nummerplaten van jou via de post terugkrijgt (officieel kun jij hem dan niet overschrijven) en met de papieren en platen de auto bij de RDW voor Export aanmeld. Deze afgehandelde papieren moet hij dan vervolgens weer naar jou opsturen. Is allemaal een kwestie van goed indekken (en vertrouwen natuurlijk), zoals een verkoopcontract waarin een en ander goed staat beschreven. Ook zijn verzekering even inlichten dat de auto verkocht is naar België en dat de nieuwe eigenaar er nog een dag mee rijdt. Denk ook aan kopie rijbewijs voor de verzekering en eventueel kopie ID. Richting de RDW, de verzekering, de belasting en naar jou is de oude eigenaar dan altijd verzekerd van een goede afloop. Is voor de oude eigenaar nogal wat werk dus bied hem een klein bedrag voor de moeite. Ik heb laatst een klassieke auto zo naar Ierland kunnen verkopen (was 2 dagen rijden en een boottocht) en waren we allebei geholpen; hij geen gezeik, ik de auto kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook de eigenaar vragen of je met de auto en zijn platen en op zijn verzekering (een dag extra) naar huis kunt rijden. Hij kan dan alle autopapieren vasthouden tot hij de nummerplaten van jou via de post terugkrijgt (officieel kun jij hem dan niet overschrijven) en met de papieren en platen de auto bij de RDW voor Export aanmeld. Deze afgehandelde papieren moet hij dan vervolgens weer naar jou opsturen. Is allemaal een kwestie van goed indekken (en vertrouwen natuurlijk), zoals een verkoopcontract waarin een en ander goed staat beschreven. Ook zijn verzekering even inlichten dat de auto verkocht is naar België en dat de nieuwe eigenaar er nog een dag mee rijdt. Denk ook aan kopie rijbewijs voor de verzekering en eventueel kopie ID. Richting de RDW, de verzekering, de belasting en naar jou is de oude eigenaar dan altijd verzekerd van een goede afloop. Is voor de oude eigenaar nogal wat werk dus bied hem een klein bedrag voor de moeite. Ik heb laatst een klassieke auto zo naar Ierland kunnen verkopen (was 2 dagen rijden en een boottocht) en waren we allebei geholpen; hij geen gezeik, ik de auto kwijt.

Vragen kan je het, maar bij mij zou dat een nee zijn. Niet alleen om het gedoe en het risico (tegenwoordig is vertrouwen lastig) maar als hij brokken maakt kost het jou je no-claim.
 
Vragen kan je het, maar bij mij zou dat een nee zijn. Niet alleen om het gedoe en het risico (tegenwoordig is vertrouwen lastig) maar als hij brokken maakt kost het jou je no-claim.

Daarom schrijf ik ook dat je jezelf goed moet indekken.
Dat had ik namelijk ook in de koopovereenkomst gezet, deze kosten waren ook voor hem in geval van schade.
Mijn ervaring is dat kopers van klassiekers erg voorzichtig zijn met hun nieuwe aanwinst, zelfs als ik alleen maar naar mezelf kijk. Ik moet de eerste nog tegenkomen die in het buitenland een klassieker gaat kopen en dan gaat rijden om brokken te maken. De meeste mensen zijn zelfs overdreven voorzichtig.
 
:Z |( |(


Zo'n stomme opmerking zou bijna alsnog reden zijn voor een slotje |(

Het kan nog stommer hoor.
Mijn BMW heb ik met Zweedse kentekenplaten naar zijn huidige bestemming gereden, en daarna nog naar de RDW voor een kentekenkeuring.

Waarom? Omdat het kan!
 
Het kan nog stommer hoor.
Mijn BMW heb ik met Zweedse kentekenplaten naar zijn huidige bestemming gereden, en daarna nog naar de RDW voor een kentekenkeuring.
Waarom? Omdat het kan!

Ik hoop dat je voorzichtig gereden hebt anders klopt mijn laatste opmerking niet _O-
 
Gewoon regelen bij het GWK Travelex (grenswisselkantoor)

Je gaat er heen met de volgende bescheiden:

1. Het complete kentekenbewijs incl. het overschrijvingsbewijs
2. de aankoopnota
3. een geldig legitimatiebewijs
4. de kentekenplaten.

Na het ondertekenen van enige formulieren (worden met de computer ingevuld) en het betalen van € 122,21 sta je na ca. 20 minuten weer buiten met alle benodigde bescheiden, te weten:

1. het complete kentekenbewijs incl. overschrijvingsbewijs met een stempel UITVOER erop. Het is vanaf dat moment ook niet meer geldig.
2. Uitvoerverklaring/uitvoerkentekenbewijs *) van de RDW (dat dit slechts 15 dagen geldig is staat nergens op het document vermeld !)
3. een VWE exportcertificaat
4. een blanco witte kentekenplaat met de plakletters waarmee jezelf het betreffende kenteken moet samenstellen.
5. een groene kaart. Kosten € 64 (maakt deel uit van de eerder genoemde € 122,21 , op de groene kaart staat wél vermeld dat deze slechts 15 dagen geldig is !)
6. een vrijwaringsbewijs bestemd voor de vorige eigenaar of handelaar
 
Ik zeg antwoord op zijn vraag!!!

En voor zoals je het schrijft "klein stukje naar huis onverzekerd rijden" wel blijven nadenken he natuurlijk ga je niet onverzekerd rijden!!! denk eens na over de eventuele gevolgen, hoe leuk het ook is om een auto te kopen voor 122 euro en een klein btj werk staat je old timer voor de deur.
 
Gewoon regelen bij het GWK Travelex (grenswisselkantoor)

Je gaat er heen met de volgende bescheiden:

1. Het complete kentekenbewijs incl. het overschrijvingsbewijs
2. de aankoopnota
3. een geldig legitimatiebewijs
4. de kentekenplaten.

Na het ondertekenen van enige formulieren (worden met de computer ingevuld) en het betalen van € 122,21 sta je na ca. 20 minuten weer buiten met alle benodigde bescheiden, te weten:

1. het complete kentekenbewijs incl. overschrijvingsbewijs met een stempel UITVOER erop. Het is vanaf dat moment ook niet meer geldig.
2. Uitvoerverklaring/uitvoerkentekenbewijs *) van de RDW (dat dit slechts 15 dagen geldig is staat nergens op het document vermeld !)
3. een VWE exportcertificaat
4. een blanco witte kentekenplaat met de plakletters waarmee jezelf het betreffende kenteken moet samenstellen.
5. een groene kaart. Kosten € 64 (maakt deel uit van de eerder genoemde € 122,21 , op de groene kaart staat wél vermeld dat deze slechts 15 dagen geldig is !)
6. een vrijwaringsbewijs bestemd voor de vorige eigenaar of handelaar
Dank! Dat moet vrijwel de meest behulpzame post zijn hier :)
Nog één vraagje dan, hoe verzeker ik die exportplaat? Waar en bij welke verzerkeraar? (NL of BE)
 
Terug
Bovenaan Onderaan