De R60/6 van BMWoman

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.191
9.407
Purmerend
De motor is sinds 1994 in ons bezit. Ik heb hem toen van een collega overgenomen. Helaas kan ik geen digitale foto's meer vinden van de staat door de jaren heen.

Nieuwe document.jpg

De lachebek op de foto rijdt intussen zelf motor. Naast de BMW hadden we toen een Triumph TR7RV met zijspan, vandaar het T-shirt.

Het politiezadeltje was doorgerot, dat is toen vervangen door een imitatie buddy van de Hobbyist.
Het politie voorspatbord heeft heel rap zijn grote zijkanten aan de decoupeerzaag verloren.
Het scherm is per direct verwijderd.
Later is hij blauw geworden.
Hij is in de jaren door BMWoman gebruikt voor vakanties naar Horst, Heerlen en de de Ardennen. Ik heb er zelf ook een paar jaar woon-werk op gereden.
De kilometerstand is onbekend maar zal ergens tussen de 250.000 en de 300.000 zijn.
De zo'n vijf jaar terug is hij nog een paar keer gebruikt maar daarna heeft hij meer accu's als benzine verbruikt.

Problemen?
Riant olieverbruik, ergens tussen de 1:1000 en 1:1500, Nooit nagerekend, gewoon elke week bijvullen.
Cosmetisch niet helemaal lekker. Een witte tank op blauwe spatborden.
De tank van de foto is tijdens laswerkzaamheden ontploft. Toen is er een /5 tank op gekomen. Dat ging prima met de trommelrem. Maar toen ik hem een jaar of wat terug omgebouwd heb naar schijfremmen moest de splitter onder de tank. Toen heb ik met Nitromax de blauwe /5 tank geruild voor een witte /6 Behörden tank.
Van stilstaan word een motor niet beter. De uitlaatbochten bruin en de balanspijp doorgerot.

Ik ben al minstens vijf jaar van plan het ding op te knappen, ik ben al die tijd spullen bij elkaar aan het scharrelen.
Ik heb via 2Ventiler een gebruikt origineel spatbord gekocht.
Bij mijn R100 project zat een goed achterspatbord, daar komt ook het voorwiel met schijfremmen vandaan.
Uitlaatdempers heb ik nieuw gekocht via Marktplaats.
De Beck ontsteking heb ik van Daf400 overgenomen
Cilinders heb ik via het GS forum van RJB overgenomen.
Het vervangende achterlicht is afkomstig van Bosso.
Een fatsoenlijke buddy seat ook via 2Ventiler.
Nette uitlaatbochten van 4Strokerrules.
 
Laatst bewerkt:
De oude puntjes ontsteking.
Ik heb hem nooit op de merktekens gekregen zoals het hoort. De motor heeft er nooit last van gehad. Statisch afstellen gaat natuurlijk altijd, dynamisch niet te doen.
Veertjes zijn al eens vernieuwd, het vervroeger mechanisme rammelt natuurlijk. En dan de gewone puntjes ellende, verlopen en inbranden. Zoals te zien was de seal ook niet wat het 46 jaar terug was. Siliconenkit was ook hier geen redding.

IMG_20210104_134944619.jpg


Puntjes er uit, Beck ontsteking er in. Het is al een ouder model met een sluisje. Tegenwoordig heeft Beck een platte Hall sensor en een schijf met magneten. Ik dacht eerst dat het een lichtsluisje was. Maar het is een Hall sensor waar aan de andere kant van het sluisje een magneetje zit. Het schijfje met metalen vleugeltjes onderbreekt het magnetisch veld.

IMG_20210108_122811485.jpg

IMG_20210108_122838655.jpg


Het sealtje om de kamer voor de gever heeft intussen ook weer een origineel rubbertje.
 
Cilinders.
De klepgeleiders hadden niet veel speling. Het olieverbruik kwam dus uit de zuigerveren en cilinders. Dat had ik ook wel ingeschat. Met rijden rookte hij niet echt maar na het parkeren kon ik rustig de hele straat blauw zetten. En dan stond hij nog op de middenbok.
We gaan van 600cc gietijzeren cilinders naar 800cc Nicasil. De slag van alle tweeklepsboxers (behalve R45, R65) is hetzelfde, alleen de boring is anders.
Zie het verschil in wand dikte.
IMG_20210104_161548699.jpg


De verbrandingskamer is natuurlijk wel kleiner maar om de squishband een beetje redelijk te krijgen en pingelen te voorkomen moet er een 0.8mm voetpakking tussen komen. Het is een modificatie die al vaker gedaan is. Zeker nu de R80 setjes voor het oprapen liggen vanwege Siebenrock ombouwen van R80G/S naar 1000cc of meer.

Ik heb toen ik het setje kocht op mijn werk twee aluminium voetpakkingen van 0,8 aluminium laten maken. Die gaan er met vloeibare siliconen pakking tussen.
Niet teveel, anders smeer je de oliekanalen naar de kop dicht. Met mate dus.
IMG_20210105_122429817.jpg


Niet dus. Aan de kant van de cilinder de O-ring hem af. Aan de kant van het carter is het alleen het siliconenfilmpje van drie mm breed dat de drie bar oliedruk moet tegenhouden. Misschien kan het wel maar ik was te langzaam, of te zuinig. Ik had zwetende voetpakkingen. Maar als ik een Engelse motor met lekkage had willen hebben had ik er wel eentje gekocht. Operatie opnieuw dus.
 
Hier hoort nog wat tussen. Natuurlijk heb ik de big end lagers vervangen. Van te voren op de gok standaard lagerschalen besteld en dat pakte gelukkig goed uit, het was standaard.
IMG_20210104_131642353.jpg

Nu met nieuwe schalen en boutjes, lekker strak, zoals het hoort.

IMG_20210104_130611268.jpg
 
Mooi project! Ik heb een tijdje terug een R50 van een bekende aan de gang geholpen, en daar klopte ook geen achterwerk van de merk tekens voor de ontsteking... gewoon met een beetje gevoel afgesteld op lekker stationair en vollast.
 
Ik heb vandaag de cilinders er weer afgehad om het doorzweten van de voetpakkingen te verhelpen. In plaats van de aluminium shims heb ik nu "voetpakking speciaal" van de Hobbyist er tussen gezet. Dat is een pakking van 0,75 dik van grijs materiaal. Sommigen vergelijken het met koppakking, het lijkt ook op het spul van een carterpan pakking. De kans dat dit doorzweet is minimaal.
Pokkewerk om die siliconen weer netjes weg te werken.

Nu heb ik de uitlaatbochten er weer af. Dat komt wel goed uit omdat ik vergeten was de schroefdraad van de middenbok te repareren. klusje voor morgen.
Als hij dan oliedicht is doe ik de ontsteking met de stroboscoop. Desnoods zet ik er een gradenschijf op.
 
Vandaag heb ik de schroefdraad van de middenbok weer gefixed, nu heeft de bok ook weer twee veren zoals het hoort. Een rondje door de stad gereden. Het is een heel aparte belevenis om weer eens op zo'n machine met smalle bandjes te rijden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik daar tien jaar geleden de kleppendeksels mee aan de straat reed.
Over de oude banden, de voorband was van 2009, de achterband week 21 van 1997. Dat voelde in de regen niet heel prettig meer.
Nu zit er een mooi setje Heidenau 34/36 op.
De ontsteking was een beetje trail and error. Op de basis instelling van de Beck instructie stond hij te vroeg. Dan blokkeerde hij tijdens het starten. Met verstellen, starten, stroboscoop er op en dit een paar keer herhalen start en loopt hij prima. Deksel er op en nooit meer naar kijken.

De voetpakkingen zijn nu ook dicht. weer een overwinning.
 
Terug naar afgelopen winter.
De schokdempers waren niet netjes meer na zo'n 40 winters. Voor de demontage was mijn plan om de veren te laten coaten.
IMG_20210304_104523521.jpg


Maar na demontage bleek dat dit idee iets te optimistisch was. Het bovenste oog dat in het subframe valt bleek doorgerot.

IMG_20210304_104702291.jpg


Via Marktplaatse een stel veel jongere en frissere schokkertjes gescoord.

IMG_20210304_104549305.jpg


Alleen het bovenste oog is nu verchroomd staal, niet helemaal originool dus.
Maar ik kan prima leven met het resultaat.
IMG_20210304_111919956.jpg
 
Ik heb de carterpan er ook maar eens onderuit gehaald, dat was volgens mij nog nooit gebeurd.
Dat was niet helemaal voor niets. Deze pannen lopen nooit helemaal leeg dus er was wat zwarte meuk verzameld. Ik kwam gelukkig geen zaken als paspennen tegen.

IMG_20210104_134041370.jpg


IMG_20210104_134214885.jpg
 
Ik heb er geen plaatjes van maar ik heb ook het tellerhuis uit elkaar gehad. Toen we de motor in 1994 kochten zat er geen toerenteller in. Die heb ik er nu na 27 jaar eentje ingezet. Buiten schoonmaken en draadbusjes repareren heb ik ook alle lampjes, behalve het laadstroomlampje door LED vervangen. Die gaan nu niet meer stuk.
 
Inderdaad. Ik heb vanmorgen nog wat benzineslang en een vork harmonica binnen gekregen. De benzineslang doe ik binnenkort wel, de harmonica als het weer warmer is.
Ik heb een tijd terug mooie ommantelde benzineslang overgenomen. Helaas kan dat spul niet tegen E10. Na een paar dagen begint de boel te lekken. De stukken heel oude slang die ik nooit vervangen heb zijn kneppelhard maar kunnen weer wel tegen E10.
Ik heb nu bij de Hobbyist NBR slang 6x12 gekocht dat zou tegen E10 moeten kunnen.

En ik heb nog een hele lijst kleine dingetjes die ik nog wil verbeteren en veranderen aan de motor. Ik heb dit wintertopic als startpunt gebruikt, er komt meer. Als het zaterdag lekker weer is zal ik een proefrit gaan maken en plaatjes schieten.
 
Heb je gewoon de originele r60 koppen en carburateurs gebruikt? Ben benieuwd hoe die daar op loopt, en wat de sproeiers doen.
 
Ja, dezelfde koppen en carburateurs. Daarom moet er ook een dikke voetpakking tussen, om pingelen tegen te gaan. Ik heb nog niets kunnen vinden over aanpassing van de carburateurs. Ik heb nu de mengselschroeven helemaal ingedraaid. Maar dat was met een te vroege ontsteking. Nu staat de ontsteking wel goed maar heb ik nog geen gelegenheid gehad om hem warm te draaien.
Hij loopt er prima op. Ik ben ook niet de eerste die het doet. Duitsers moeten het kenteken aanpassen, dan komt hij op 48PK.
 
Ja, dezelfde koppen en carburateurs. Daarom moet er ook een dikke voetpakking tussen, om pingelen tegen te gaan. Ik heb nog niets kunnen vinden over aanpassing van de carburateurs. Ik heb nu de mengselschroeven helemaal ingedraaid. Maar dat was met een te vroege ontsteking. Nu staat de ontsteking wel goed maar heb ik nog geen gelegenheid gehad om hem warm te draaien.
Hij loopt er prima op. Ik ben ook niet de eerste die het doet. Duitsers moeten het kenteken aanpassen, dan komt hij op 48PK.
Ah super. Ik heb er ook een dikke voetpakking tussengedaan. En ja dat kenteken aanpassen zou in NL ook moeten, maar ja niemand ziet van buitenaf hoeveel cc die is.
 
In de herfst van 2010 heb ik een R100 overgenomen om een zijspan te bouwen. Daar zat een hoop spul bij waaronder een gespaakt voorwiel met dubbele schijven en ATE vorkpoten en klauwen. Ergens in de afgelopen tien jaar heb ik dat spul in de R60 gefröbelt.

Oud:

full


Voor toen, begin jaren '70 een heel behoorlijke trommel. Hij remde beter als menig schijfrem uit die tijd. De R60/6 was de laatste uitvoering met een trommel.

De huidige situatie:

Schijven.jpg


Ik moet zeggen, dat remt toch iets betrouwbaarder. Het aangrijppunt en de progressie zijn voorspelbaarder als met de trommel

Op het stuur zit tegenwoordig een potje dat oorspronlijk op een R65 dienst gedaan heeft. Hierdoor kunnen de originele schakelaars blijven.

potje.jpg


Onder de tank zit een splitter van 1 leiding van het potje naar twee voor de remklauwen. Zo zit dat op de latere tweekleppers ook. Ik wil geen rempomp onder de tank, te indirect en een te grote zuiger waardoor je net zo goed remt als de trommelrem.
 
Hoi.

Als er een beetje temperatuur in die trommel zit, rem het best.
Op straat dan, op mijn off-roader was het een beetje teveel en slecht doseerbaar.

Ook de 1e remactie als die brommer s'nacht buiten had geslapen en de boel wat vochtig was, was een 'interessante' ervaring. :)

Groeten, Paul.
 
Ik ben er zondag voor het eerst een echte proefrit mee gaan maken. Het starten is een drama. De Bosch startmotor krijgt hem niet door de compressie. En niet afvallen met een ratelend startrelais omdat de accu leeg is maar gewoon brommen, oempf, oempf, brom. Dus maar eens open maken en schoon maken. Anders gaat er een Valeo in.
Hij wil ook niet lekker luisteren naar de carburateurs. Om hem lekker stationair te stellen moet ik nog even wat geduld hebben.
 
Dat is wel veel geld voor een carter met een krukas. Dank voor de tip maar ik heb er geen bestemming voor.
 
Vandaag was het weer Sinterklaas.
Met de grotere proefrit vorige week durfde ik de motor eigenlijk niet uit te zetten. De startmotor kon de motor bijna niet door de compressie trekken. Nu had ik deze startmotor wel geverfeviseerd maar dat was kennelijk niet voldoende.
IMG_20210420_172546377.jpg


Daarom maar bij een Europese handelaar een imitatie Valeo `besteld. De Bosch vraagt veel stroom omdat het magneetveld bekrachtigd moet worden. De Valeo heeft vaste (min of meer) magneten en een planeetstelsel om meer kracht te genereren.

IMG_20210420_185532987.jpg
 
Oh ja, die rode startkabel. Op een Amerikaans forum kwam ik mensen tegen die voor 35 dollar een samengestelde startkabel hadden gekocht. Origineel zijn het twee draadjes. Een dikke 16*2 van de accu naar de startmotor en een los draadje van de startmotor naar de diodeplaat. Dat losse draadje was bij mij nogal gammel.
Goede raad kost niets.
Met beide draadjes naar de auto elektrieker in het dorp gegaan. Kan jij dit voor mij namaken maar dan bij elkaar gesoldeerd?
En tien minuten later en 15 euro armer stapte ik naar buiten met een beter dan originele startkabel.

IMG_20210106_144039206.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan