olie additief

Roger Bandit

Rookie
16 mei 2016
7
0
Belgie
Hey,

ik heb nu al even met mijn suzuki bandit 1200 van 1998 gereden.
Onderhoud gedaan en afgesteld bij Suzuki garage. Rijd super nu.
Maar nu vraag ik of dat een busje olie additief goed is of het beste is voor oudere motoren.
Wordt olie dikker en smeert beter zeggen ze.
Weet iemand in hoeverre dat waar is, wat klopt en of het goed is.

Alvast bedankt!
 
Hey,

ik heb nu al even met mijn suzuki bandit 1200 van 1998 gereden.
Onderhoud gedaan en afgesteld bij Suzuki garage. Rijd super nu.
Maar nu vraag ik of dat een busje olie additief goed is of het beste is voor oudere motoren.
Wordt olie dikker en smeert beter zeggen ze.
Weet iemand in hoeverre dat waar is, wat klopt en of het goed is.

Alvast bedankt!
Niet doen
 
Mijn vraag was er omdat ik vind dat recentere olien (ookal met zelfde viscositeit en zo volgens specificaties) dunn er lijken te worden dan vroeger.
En omdat een Bandit een ouder blok is en zwaardere olie nodig heeft kon dit lichte soelaas brengen.
Ik ben ook tegen deze producten, maar je weet nooit dat dit op een of andere manier toch voor iets kan dienen.

Alvast erg bedankt voor de reacties
 
als je dikkere olie wilt kieper er dan dikkere olie in. en anders deze gewoon op tijd vervangen. hij wordt ook vanzelf wat dikker door alle carbonresten die er in achter blijven. additieven stopt de fabrikant er genoeg in die hoef je zelf niet toe te voegen.
gaat het je om betere smering gooi er dan gewoon auto olie in. heb je wel hele grote kans dat je koppeling gaat slippen maar dan blijft alles wel beter gesmeerd. en met additieven toevoegen loop je de zelfde kans op slippen van de koppeling of bijvoorbeeld dat de hoongroeven dicht gesmeerd worden waardoor de olie niet meer goed aan de cilinderwand blijft plakken.
en volgens verkopers is elk spul goed zolang zij er maar goed aan verdienen. als er schade door ontstaat kan jij toch niet bewijzen dat het door hun goedje komt.
 
Mijn vraag was er omdat ik vind dat recentere olien (ookal met zelfde viscositeit en zo volgens specificaties) dunn er lijken te worden dan vroeger.
En omdat een Bandit een ouder blok is en zwaardere olie nodig heeft kon dit lichte soelaas brengen.
Ik ben ook tegen deze producten, maar je weet nooit dat dit op een of andere manier toch voor iets kan dienen.

Alvast erg bedankt voor de reacties

De viscositeit van de olie wordt aangegeven op de verpakking, en wat jij er ook persoonlijk van vind, 10 w 40 uit 1995 heeft dezelfde dikte als 10w40 uit 2016...

Dus als je 10w40 nodig hebt, moet je die kopen, maakt niet uit uit welke eeuw die komt
 
Ik had een oude brommert erbij (Yamaha Seca, 1982). Die lekte nogal olie. Bij deze brommert heb ik een additief gedaan. Werkte uitstekend. Lekkage verdween.

Naast een brommert ben ik ook een koekblikker. Deze koekblik lekt ook olie. Met een additief valt de olie er nog altijd onderuit.

Moraal van het verhaal; als je problemen hebt dan kun je het als eerste (goedkope) oplossing proberen maar succes wordt niet gegarandeerd. Waarschijnlijk heeft de verkoper als enige succes (die verkoopt).

Werkt je brommert prima en zijn er geen klachten; houd je dan aan de specs.
 
Mijn vraag was er omdat ik vind dat recentere olien (ookal met zelfde viscositeit en zo volgens specificaties) dunn er lijken te worden dan vroeger.
En omdat een Bandit een ouder blok is en zwaardere olie nodig heeft kon dit lichte soelaas brengen.
Ik ben ook tegen deze producten, maar je weet nooit dat dit op een of andere manier toch voor iets kan dienen.

Alvast erg bedankt voor de reacties

Gooi je er toch 15w50 in als jij 10w40 op het oog en zonder enkele onderbouwing te dun vind.
 
Heb zelf ook deze Bandit en gelul over zwaardere olie. Castrol actevo of Motorex is prima olie wat ruim voldoet aan de hoogste eisen en tevens je bak spaard als je in een hogere versnelling zit in de stad. Nooit die bullshit erin gooien.
 
Ik zou zeggen, gooi in gooi in die zooi ! Kijken wij hier wel mee wat er gebeurd.


Serieus;
Veel van die toevoegingen bevatten Teflon. Zit die zooi er lang genoeg in, dan gaat ie ook weer afscheiden. Nou, dan zijn den rapen gaar beloof ik je.

@too;
Zijn jouw hoofdletters kapot?
 
Terug
Bovenaan Onderaan