olie in luchtfilter (virago)

Okki

MF'er
26 aug 2004
87
0
Utrecht
Mijn XV1100 uit 86 begon een tijdje geleden met knallen uit de uitlaat, 3 weken later begint ie in eens in te houden, verlies van trekkracht op zo’n 3000/4000 rpm. Nu toch echt maar eens gaan kijken. Blijkt de achterste carb helemaal los te zijn van het luchtfilter “huis”. Ik vermoed dat ie al een tijdje niet lekker zat en daarom de knallen, vervolgens is ie helemaal los gekomen, vandaar het inhouden. Alles schoongemaakt, vast gezet en alles werkt weer goed.
Maar nu het volgende:
Toen ik hier mee bezig was zag ik hoe smerig alles onder de olie zat. Er loopt een slangetje van de voorste cylinder naar het luchtfilter huis, de olie moet daar vandaan komen. Volgens de Yamaha website is dat een “breather pipe” maar die mag toch geen olie in het luchtfilter huis gooien? Weet iemand waarom die dat toch doet, of misschien deed? Nu alles weer goed op z’n plek zit is het misschien wel over maar dat weet ik pas na wat kilometers rijden. En dan weet ik nog niet waarom?

Alvast bedankt Okki
 
Is vrij normaal, vooral als je 'm niet regelmatig schoonmaakt, als je 1 keer per jaar kijkt zal er altijd wel een beetje(veel) olie drab in zitten.
Ik heb twee maanden geleden het luchtfilter vervangen, en toen was er geen druppel olie te bekennen, alles heel schoon. (dat was dus ook voordat er problemen waren met knallen in de uitlaat)
 
Je carterventilatie zit op je luchtfilterhuis, een beetje oliedamp en neergeslagen olie daar in is normaal. Als het extreem veel is dan heb je misschien wat versleten zuigerveren bijvoorbeeld, waardoor er druk in je carter ontstaat.
Dat er een carburateur afploft door een verkeerde afstelling of back-fire is een redelijk bekend fenomeen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan