OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
in principe moet je koppeling het dan wel weer doen, al kan het spul wel eens hardnekkig aan je platen blijven hangen.

Misschien eerst eens spoelen met een goedkope olie ( zonder frictieverminderaars)

Maar LET OP !!!! van synthetische olie hoeft een koppeling niet te gaan slippen, dat komt omdat je waarschijnlijk olie hebt gebruikt die niet motorfiets geschikt was ( motoren met natte koppeling bedoel ik)

Let op de juiste codes

Hmm, niet specifiek op gelet, was wel voor de motor...
 
Laatst bewerkt:
Welke vol syntheet had je er bij gegooid?

Ik denk dat je koppelingsplaten al aan het slijten waren, en het scheutje volsyntheet misschien de doorslag heeft gegeven.
Normaal gaat van een half litertje olie extra je koppeling niet slippen.
Misschien staat je koppelingskabel wel te strak.... ;)

Van Shell. ff op internet gekeken, volgens mij is het deze:

Shell Advance Ultra 4 10W-40:
Specificaties :
API SG
JASO MA

Koppelingskabel heb ik niet, is hydraulisch :+
 
Ik vond het wel typisch dat hij dit precies ging doe NA het bijvullen van vol synteet, en ik hier dan lees dat dat ook slippende koppelingen kan veroorzaken.

Aangezien ik me olie toch moet verversen, zal ik dan wel zien of ze op zijn of niet.

bij het olieverversen hoef je de deksel er toch niet af te halen?

En een half syntheet bevat ook synthetische delen, dus alleen het oliemerk zou deze problemen kunnen gaan geven.

Probeer eerst je vertrouwde merk weer, als het niet ophoudt met slippen kun je altijd nog naar je platen gaan kijken.

Vraag ook even in het oldschool gixxer topic over eventuele slippende koppeling en merk/type olie.
 
bij het olieverversen hoef je de deksel er toch niet af te halen?

En een half syntheet bevat ook synthetische delen, dus alleen het oliemerk zou deze problemen kunnen gaan geven.

Probeer eerst je vertrouwde merk weer, als het niet ophoudt met slippen kun je altijd nog naar je platen gaan kijken.

Vraag ook even in het oldschool gixxer topic over eventuele slippende koppeling en merk/type olie.

Nee, maar als de olie er toch uit is, kan gelijk die deksel eraf :)

Maar ik ga daar verder. Bedankt!
 
Nog een vraagje. Olie in ongeopende verpakking is toch enkele jaren houdbaar?
Gaat in mijn geval om vol syntheet.
Ik lees op een andere olie gids dat dit beperkt houdbaar is maar ik meen me van een ander olie topic hier op MF te herinneren dat het gewoon jaren lang goed blijft.
Kheb nog een doosje staan namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje. Olie in ongeopende verpakking is toch enkele jaren houdbaar?
Gaat in mijn geval om vol syntheet.
Ik lees op een andere olie gids dat dit beperkt houdbaar is maar ik meen me van een ander olie topic hier op MF te herinneren dat het gewoon jaren lang goed blijft.
Kheb nog een doosje staan namelijk.

Staat er een houdbaarheidsdatum op de verpakking? Wel even goed schudden voor je de olie gaat gebruiken, er kunnen namelijk bepaalde delen uit de olie zakken en zich op de bodem verzamelen.

Verder denk ik dat het meer van toepassing is voor remvloeistof, omdat deze hygroscopisch is.

Maar ook bij remvloeistof is de houdbaarheid erg lang als de verpakking nog goed afgesloten is.
 
Hoi ik heb een honda cbr600rr 2003 een tijdje geleden gekocht en wilde eigelijk de olie vervangen maar er zijn zoveel soorten dat ik niet weet welke ik moet hebben???????

gr Danny

Let op of het een olie is voor motorfietsen ( JASO MA1 of JASO MA2, voor motoren met natte koppelingsplaten)

Verder voor de viscositeit gewoon aanhouden wat er voorgeschreven wordt door de fabrikant.
 
Van Shell. ff op internet gekeken, volgens mij is het deze:

Shell Advance Ultra 4 10W-40:
Specificaties :
API SG
JASO MA

ik vindt wel dat mijn zrx beter \ soepeler schakelt met bv motul of castrol dan met shell
 
Shell staat niet bekend om haar goede motorolie....

Merk zelf ook dat er duidelijk verschil is. Had in mijn Superduke eerst Motul 10w50 en toen nam hij olie. Met Motorex 10w50 vrijwel niets, raar maar waar. Nu las ik dat deze bepaalde esters zou bevatten, kan iemand dit toelichten?
 
Shell staat niet bekend om haar goede motorolie....

Merk zelf ook dat er duidelijk verschil is. Had in mijn Superduke eerst Motul 10w50 en toen nam hij olie. Met Motorex 10w50 vrijwel niets, raar maar waar. Nu las ik dat deze bepaalde esters zou bevatten, kan iemand dit toelichten?

Er kan een dope inzitten die olieverbruik vermindert. zit dan in de ene wel en de ander niet.

maar het werkt niet voor grote gaten :+ ( niet om alle slijtage te maskeren dus)
 
Laatst bewerkt:
Welke olie heb ik nodig voor een villiers versnellingsbakje? (specsheet zegt : Castrol D SAE 140)
Als ik google op sae 140 olie krijg ik alleen linkjes met webshops met die olie, maar mijn vraag is, wat voor huidige olie kan ik gaan gebruiken als vervanger van die "sae 140" olie...
 
Dus als antwoord op mijn vraag, kan ik elke versnellingsbak olie gebruiken met "sae140".
of moet ik oldtimerolie gebruiken? (heb op webshops gezien dat het bestaat) ivm de oudere "vooroorloogse" metalen die erin zitten?

ik denk zelf niet dat versnellingsbakolie in dezelfde ontwikkelingstrajecten zitten.

Maar als je zoekt naaraanvullende specs van versnellingsbak olie kom ik bijvoorbeeld deze tegen

Home | Blankers Unusual Classics

het lijkt of de GL1 geschikt is voor erg oude versnellingsbakken waar o.a. brons in zit.
 
ik denk zelf niet dat versnellingsbakolie in dezelfde ontwikkelingstrajecten zitten.

Maar als je zoekt naaraanvullende specs van versnellingsbak olie kom ik bijvoorbeeld deze tegen

Home | Blankers Unusual Classics

het lijkt of de GL1 geschikt is voor erg oude versnellingsbakken waar o.a. brons in zit.

ook millers heeft 2 verschillende bakoliën.

http://www.millersoils.nl/index.jsp?USMID=64&subcategorie=2&page=1

Maar de GL1 wordt hier alleen voor zware voertuigen voorgeschreven. misschien een mailtje naar 1 van de 2 om wat meer info in te winnen.
 
Lang! Tenminste als je vraagt hoe lang de olie goed blijft werken. Als je bedoelt te vragen wanneer de blokslijtage te erg wordt dan kan ik daar geen zinnig antwoord op geven........
Maar Motorex is topolie (al ben ik als Motorex-dealer natuurlijk wel bevooroordeeld :+ ).


vermoedelijk verbruikt mijn blade iets olie , hij geeft wel eens een pluimpje bij snel optrekken vanuit stilstand, bij hoge snelheid en gas dichtgooien juist weer niet,vandaar mijn vraag.
zelf verdenk ik eerder de klephoedjes ipv de olieveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan