olie tot boter geslagen?

blissard

MF'er
25 okt 2002
198
46
den haag
Nou peil ik net m'n olie, ligt er een laagje witte drap op de peilstok. :+ Nu heb ik ooit eens begrepen dat dat komen kan door te korte stukjes rijden. Wat ik echter vergeten ben is of het ook kwaad kan voor de ingewanden van m'n fietsje? Moet ik als de sodemieter olie gaan vervangen of is dat weggegooid geld?
 
Omdat ik tevens de blije bezitter ben van een mini ook ff op de mini7 site gekeken. Daar geeft men dit antwoord op een schijnbaar bekend probleem:

"Die witte mayonaise zeggen ze ook wel eens die soms aan de dop zit of aan het kleppendeksel is meestal het resultaat van korte ritjes zoals al werd vermeld.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, toch zou ik je aanraden om het waterpeil regelmatig te kontroleren. Zou het waterpeil regelmatig zakken dan kan dit door een lekkage zijn aan het een of ander.

Maar ook niet achterwegen gelaten dat je een slechte carter ventilatie hebt, kan hier de oorzaak van zijn. Er zit namelijk daar waar de slang op zit van de carter ontluchting achter op het blok een soort filter in de behuizing die veel lijkt op een stalen schuur sponsje op zijn gemakkelijkst gezegd en vertaald. Maar ook in de plastic afsluitdop van de kleppendeksel bevindt zich dit soortgelijk stalen schuursponsje, deze kunnen verstopt raken waardoor een slechte carterventilatie ontstaat."

Nou hoef ik met m'n bol niet bang te zijn voor koelvloeistof in m'n olie maar dat stukje over carter ontluchting is wellicht wel van toepassing?
 
Je moest maar eens heel goed je waterniveau in de gaten houden.
Olie wordt inderdaad mayonaise door heel veel korte ritten.
Zo kort zelfs dat het blok niet op temperatuur komt.
Indien je blok nu wel steeds op temperatuur komt kan wellicht je koppakking kapot zijn.

In de gaten houden!
 
Dat komt gewoon doordat een luchtgekoelde motor bij korte ritten niet warm genoeg wordt om het vocht uit de olie te laten verdampen.
Als je een keertje een lange rit maakt, lost dat probleem zichzelf op, maar ververs de olie wel sneller wanneer je altijd korte ritten maakt, want door dat vocht verzuurt de olie veel sneller.
 
Is meestal een combinatie van te korte ritten en te veel gasgeven bij een koude motor...... In het begin, als de motor nog koud is, condenseert er veel vocht (dat bij verbranding nu eenmaal ontstaat) in het inwendige van het blok.
Door het blok -rustig- op temperatuur te rijden verdampt het vocht weer.

In jouw geval "stapelt" het vocht zich op. Vocht en olie gaan niet samen. Het verhoogt de slijtage van het blok énorm.

Je zou er ook aan kunnen denken om de motor niet meer voor korte afstanden te gebruiken. 10-15 km heeft ie toch wel nodig om op temperatuur te komen.
 
Hoi ze noemen het ook wel sludge dat komt idd door te korte stukjes rijden, waardoor je de bedrijfstemp niet haalt, of je olie is al heel erg oud, maar daar gaan we neit vanuit, gewoon ff warm rijden en dan vervangen die mayonaise en natuurlijk ook het filtertje he, hoop je te hebben geholpen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan