Oliedop trilt los

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Een paar dagen terug heb ik de olie van mijn Aprilia SL1000 Falco vervangen, alles netjes met de juiste momenten weer aangedraaid en de vuldop stevig vast. Vandaag reed ik ermee naar school (ondertussen al ongeveer 250km na de oliewissel), en kwam er daar achter dat ik wat olie op mijn laars had. Even naar de motor gekeken te hebben kwam ik erachter dat de olievuldop losgekomen was en er van bovenaf olie uit het blok gekomen was.

Nou was dit al een keer gebeurd een tijd geleden, toen dacht ik dat ik hem gewoon niet stevig genoeg vastgedraaid had, maar deze keer weet ik 100% zeker dat ik hem strak vastgedraaid had. De dop is dus op de een of andere manier losgetrild.

Ik denk dat ik maar een andere dop ga bestellen met een afsluitmogelijkheid ofzo, maar tot ik die heb moet hij wel nog blijven zitten. Heeft er iemand een tip waardoor hij niet meer los kan komen de komende tijd?
 
Het gaat om de kunststof olievuldop. Zojuist even gekeken en ik kon hem gewoon doordraaien na een punt, de schroefdraad is gewoon naar de klote. heb m voor de rit naar huis inderdaad maar even vastgetapet.

Hoe moet ik een normale dop borgen met ijzerdraad? Het lijkt mij niet echt verstandig om zo nog door te rijden, maar ik moet toch op zn minst nog een nieuwe dop halen.
 
Als de draad echt kapot is zou ik in eerste instantie gewoon een nieuwe vuldop kopen, loopt hij dan nog steeds los idd borgen net als op het circuit.
Gewoon een gaatje boren in je vuldop en bijvoorbeeld in de kop van een blokdekselbout in de buurt van je vuldop, voorbeeldje van mijn racer :
full
 
het antwoord staat hierboven al geschreven. Of je nou je o ring mist, of de draad is verrot....hij blijft wel zitten met draad :)
Als je olie eruit gutst ontstaan er glijpartijen op het circuit en kost het veel tijd om schoon te maken. Naast je dop borg je ook je aftapplug en je oliefilter. Safety voor alles :Y
 
Als de draad echt kapot is zou ik in eerste instantie gewoon een nieuwe vuldop kopen, loopt hij dan nog steeds los idd borgen net als op het circuit.
Gewoon een gaatje boren in je vuldop en bijvoorbeeld in de kop van een blokdekselbout in de buurt van je vuldop, voorbeeldje van mijn racer :
[afbeelding]

Idee voor de volgende dop idd, maar nu schiet hij er denk ik nog steeds uit met deze optie aangezien de draad bijna helemaal weg is (als hij een klein beetje draait kan hij er volgens mij zo uitspringen, als hij nog moest draaien zou het idd wel werken).

Tijd voor een nieuwe dop dus, tnx voor de ideeen iig :)
 
De falco is een dry sump. Deze dop zit heel hoog boven op de olietank (niet op het blok dus). Zelfs zonder dop ontstaat er geen drama. Paar druppels idd.
Haal gewoon een nieuwe dop, evt aftermarket van alu, maar voorkeur gewoon kunststof zodat je het schroefdraad in de tank in geen geval kunt slopen. Zorg voor een goede rubberen o-ring en draai de dop handvast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan