Oliefilter eerst vullen?

Jéjé

MF veteraan
12 nov 2003
1.089
0
Dronten Flevoland
Ik heb al een paar keer gelezen dat het verstandig is je nieuwe oliefilter eerst te vullen met verse motorolie voordat je deze monteert.
Ik heb echter het idee dat bij mijn Thundercat veel olie er dan weer uit zal lopen, omdat het oliefilter recht naar voren steekt.
Zorgt de oliepomp er niet voor dat de olie ook in het filter komt?

Iemand tips of suggesties?
8-)
 
Gewoon leeg erop / erin schroeven. Doe ik tenminste altijd en ik het is nog nooit mis gegaan. Ook nog geen haynes boek / manual gezien waarin gesteld werd dat je hem moest vullen.

Wel even het rubbertje voorzien van een likje olie, maar dat is voor een goede afdichting.
 
Ik laat hem na het vervangen van het oliefilter altijd even stationair lopen... En daarna nog een keer olie peilen. Ik ga er dan vanuit dat het filter wel gevuld is. Is eigenlijk nooit mis gegaan :) .
 
Inderdaad droog erop schroeven met likje olie aan rubber.
Olie op peil zetten starten olie filter vult zich daardoor.
Effe minuut laten lopen.
En opnieuw oliepeilen om dat het nivo gezakt is door dat het filter zich gevult heeft.

Groet DAve NAda
 
Als je eerst olie afpeilt en dan de motor effe start vult 't filter zich heel snel (olie wordt met heel wat druk romdgepompt).

Daarna nogmaals afpeilen en klaar ben je...Likje olie op rubberen ring van filter doet wonderen...
 
Dat sommige mensen hem eerst vullen heeft te maken met de inhoud. Als er bijvoorbeeld in het handboek staat dat er 3 liter olie ingaat, is vaak het filter niet meegerekend. Daarom vullen sommige mensen hem eerst zodat ze er gewoon 3 liter in kunnen gooien. Heeft verder helemaal niks geen voordelen of nadelen, is gewoon makkelijk. Het hoeft dus niet, als je maar zorgt dat je de motor even laat lopen voordat je gaat peilen. Een half minuutje is al genoeg, dan zit het filter goed vol en de olie door het blok. Dan heb je altijd een correct peil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan