onderhoud compressor motor

svv1972

Rookie
19 okt 2015
11
0
Hallo,

Ik heb een oude compressor gekocht alleen heb niets van handleiding etc. Zelf internet geeft geen info over deze compressor motor. Ook de fabrikant van de motor kan mij geen info meer geven omdat deze te oud is. (1965)

Ik heb 2 vragen betreffende deze motor.

1. Ik heb de olie uit het blok gehaald en wil deze nu gaan vullen met nieuwe olie. Alleen ik heb geen pijlstok of iets dergelijks zodat ik weet of er wel of niet voldoende olie in zit.
Ik heb nu 200 ml olie via de vuldop in het blok zitten tot aan de rand.

Hoe weet ik of er wel / niet voldoende olie in het blok zit?

2. Op de cylinder zit een luchtfilter. Aan de buitenkant van de luchtfilter staat een "hochst und normal" stand.

Moet ik vloeistof in dat reservoir doen? En zo ja wat voor vloeistof?

Als bijlage enkele foto's

Alvast bedankt
Sander
full
 
Knorr remsystemen zaten en zitten ook op locomotieven, al denk ik dat deze te weinig opbrengst heeft om een trein los te pompen binnen een redelijke tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ok.
Verse olie in blok en olie in de luchtfilter.
Maar bij monteren kom ik een nieuwe verrassing tegen.....

Vanuit de aan/uit schakelaar komt een elektra draad met een soort nipel (zie foto)

Weet iemand wat de functie hiervan is en waar ik dit moet monteren?

Dank.
full
 
Ok.
Verse olie in blok en olie in de luchtfilter.
Maar bij monteren kom ik een nieuwe verrassing tegen.....

Vanuit de aan/uit schakelaar komt een elektra draad met een soort nipel (zie foto)

Weet iemand wat de functie hiervan is en waar ik dit moet monteren?

Dank.[afbeelding]

Druksensor voor het automatisch afslaan misschien :?
Zou dan dus in de tank/drukleiding moeten
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook, gewoon het motortje even aanzetten (zonder op de compressor aan te sluiten) , en dan zwartje dingetje onderop indrukken, kijken wat er gebeurd.

En als je goed bij de draadjes kan (aan de andere kant van het snoer) kan je het ook even met de multimeter meten, contact, of geen contact.

Maar iets anders kan het niet echt zijn lijkt me...
 
Hallo,

Ik heb een oude compressor gekocht alleen heb niets van handleiding etc. Zelf internet geeft geen info over deze compressor motor. Ook de fabrikant van de motor kan mij geen info meer geven omdat deze te oud is. (1965)

Ik heb 2 vragen betreffende deze motor.

1. Ik heb de olie uit het blok gehaald en wil deze nu gaan vullen met nieuwe olie. Alleen ik heb geen pijlstok of iets dergelijks zodat ik weet of er wel of niet voldoende olie in zit.
Ik heb nu 200 ml olie via de vuldop in het blok zitten tot aan de rand.

Hoe weet ik of er wel / niet voldoende olie in het blok zit?

2. Op de cylinder zit een luchtfilter. Aan de buitenkant van de luchtfilter staat een "hochst und normal" stand.

Moet ik vloeistof in dat reservoir doen? En zo ja wat voor vloeistof?

Als bijlage enkele foto's

Alvast bedankt
Sander[afbeelding]
Waar zit die motor dan???
 
Hallo,

Ik heb een oude compressor gekocht alleen heb niets van handleiding etc. Zelf internet geeft geen info over deze compressor motor. Ook de fabrikant van de motor kan mij geen info meer geven omdat deze te oud is. (1965)

Ik heb 2 vragen betreffende deze motor.

1. Ik heb de olie uit het blok gehaald en wil deze nu gaan vullen met nieuwe olie. Alleen ik heb geen pijlstok of iets dergelijks zodat ik weet of er wel of niet voldoende olie in zit.
Ik heb nu 200 ml olie via de vuldop in het blok zitten tot aan de rand.

Hoe weet ik of er wel / niet voldoende olie in het blok zit?

2. Op de cylinder zit een luchtfilter. Aan de buitenkant van de luchtfilter staat een "hochst und normal" stand.

Moet ik vloeistof in dat reservoir doen? En zo ja wat voor vloeistof?

Als bijlage enkele foto's

Alvast bedankt
Sander[afbeelding]

www.Compressorforum.nl
 
Ik weet niet wat er wel en niet origineel is.
Ik heb deze zo gekocht. Wat ik heb toegevoegd / vernieuwd is motor olie en een nieuwe euro snelkoppeling.
En een wat boutjes en een poetsdoek.

Maar ik heb dus geen idee waar ik de sensor moet koppelen. Het lijkt erop dat deze "nooit" in gebruik is geweest.
Is dat een probleem als deze niet is aangesloten? (technisch dan)
 
Ik weet niet wat er wel en niet origineel is.
Ik heb deze zo gekocht. Wat ik heb toegevoegd / vernieuwd is motor olie en een nieuwe euro snelkoppeling.
En een wat boutjes en een poetsdoek.

Maar ik heb dus geen idee waar ik de sensor moet koppelen. Het lijkt erop dat deze "nooit" in gebruik is geweest.
Is dat een probleem als deze niet is aangesloten? (technisch dan)

Jij zegt dat het een elektra draad is, ik heb volgens mij op mijn Airpress eenzelfde 'draad' zitten wat in werkelijkheid een luchtslangetje is. De nippel daarvan zit inderdaad in de drukleiding van pomp naar tank geschroefd en moet dus haast wel voor een druksensor zijn (die dan in het zwarte kastje zal zitten). Ik kan mij voorstellen dat deze bij bijv. 10 bar een signaal geeft (of onderbreekt) waardoor de pomp afschakelt. In jouw geval is dat misschien anders opgelost. Ook kan ik me voorstellen dat jouw pomp de tank niet tot 10 bar gaat vullen en je om die reden deze veiligheid niet nodig hebt ;)

full
 
Die luchtleiding moet vanaf de pressostaat (dat zwarte kastje met de rode aan/uit-knop er op) naar (bij voorkeur) de drukleiding tussen de cilinder en de luchttank. Daar zijn speciale verloopnippels/aansluitnippels voor te koop.

EDIT: die zie je dus ook in de foto hierboven.....
De genoemde druksensor zit dus IN de pressostaat, en die moet dus d.m.v. dat luchtslangetje te weten komen welke druk er in de luchttank zit. Bij de maximale druk slaat de pressostaat de compressor af.
 
Laatst bewerkt:
Jij zegt dat het een elektra draad is, ik heb volgens mij op mijn Airpress eenzelfde 'draad' zitten wat in werkelijkheid een luchtslangetje is. De nippel daarvan zit inderdaad in de drukleiding van pomp naar tank geschroefd en moet dus haast wel voor een druksensor zijn (die dan in het zwarte kastje zal zitten). Ik kan mij voorstellen dat deze bij bijv. 10 bar een signaal geeft (of onderbreekt) waardoor de pomp afschakelt. In jouw geval is dat misschien anders opgelost. Ook kan ik me voorstellen dat jouw pomp de tank niet tot 10 bar gaat vullen en je om die reden deze veiligheid niet nodig hebt ;)

[afbeelding]
Bij die Airpress wordt het slangetje gebruikt om de drukleiding drukloos te maken, zodat de compressor makkelijker aanslaat. Dat messing ding, waarop deze leiding is aangesloten, is de terugslagklep.

Voor de TS:
Aan het (schone) schroefdraad is te zien dat de nippel wel degelijk gemonteerd is geweest. Moet je dus alleen nog uitzoeken waarop.
 
Laatst bewerkt:
Bij die Airpress wordt het slangetje gebruikt om de drukleiding drukloos te maken, zodat de compressor makkelijker aanslaat. Dat messing ding, waarop deze leiding is aangesloten, is de terugslagklep.

Voor de TS:
Aan het (schone) schroefdraad is te zien dat de nippel wel degelijk gemonteerd is geweest. Moet je dus alleen nog uitzoeken waarop.

jij mag door voor de koelkast
 
Bij die Airpress wordt het slangetje gebruikt om de drukleiding drukloos te maken, zodat de compressor makkelijker aanslaat. Dat messing ding, waarop deze leiding is aangesloten, is de terugslagklep.

Voor de TS:
Aan het (schone) schroefdraad is te zien dat de nippel wel degelijk gemonteerd is geweest. Moet je dus alleen nog uitzoeken waarop.

Kijk, en alweer wat geleerd *O*
 
Hier is een foto van de compressor.
Aan de rechterkant zie je de sensor hangen. (tussen de motor en de drukmeter)[afbeelding]

Het lijkt er op dat de compressor veel ouder is dan de pressostaat, dat zwarte kastje dus want die lijkt veel moderner. Het leidinkje moet op de tank worden aangesloten en bij een bepaalde druk zal dan de pressostaat de spanning naar de elektromotor onderbreken. Die druk is instelbaar, haal het kapje er maar af en je ziet een stelschroef en daar zal ook een + en - teken naast staan zodat je weet welke kant je op moet draaien.
 
Zoeken op internet bij type V 36 gaf aan dat dit soort compressoren veel op vrachtwagens gemonteerd zit voor de remmen. Misschien dat je bij zo'n garage meer info kan krijgen.
Compressoren die op vrachtauto's trekker's kranen enzovoort worden gesmeerd via de motorolie systeem en hebben geen aparte luchtfilter, dat is bij deze niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan