Op vakantie met een gloednieuwe motorfiets.

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.681
1.601
Even een praktische vraag omtrent op (kampeer) vakantie met je nieuwe motorfiets.

Is er veel kans op diefstal op de camping, tijdens het winkelen, of als je een avondje aan de wandel gaat?

Natuurlijk is dit per regio verschillend, waarschijnlijk zullen er ook gebieden zijn waar je motor gewoon op straat onder je reet vandaan getrokken wordt.

Hoe ga je met deze risico’s om?
Zoals locaties vermijden, de motor achter de tent zetten, (zware) kettingen meeslepen?

Wie heeft er tips?
Zelf blijf ik in Europa, maar er zullen er vast wel een aantal naar andere werelddelen trekken.
 
Even een praktische vraag omtrent op (kampeer) vakantie met je nieuwe motorfiets.

Is er veel kans op diefstal op de camping, tijdens het winkelen, of als je een avondje aan de wandel gaat?

Natuurlijk is dit per regio verschillend, waarschijnlijk zullen er ook gebieden zijn waar je motor gewoon op straat onder je reet vandaan getrokken wordt.

Hoe ga je met deze risico’s om?
Zoals locaties vermijden, de motor achter de tent zetten, (zware) kettingen meeslepen?

Wie heeft er tips?
Zelf blijf ik in Europa, maar er zullen er vast wel een aantal naar andere werelddelen trekken.
Ik zou een goede verzekering afsluiten en je gezonde verstand gebruiken. En lekker met vakantie gaan op je nieuwe motor. De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
 
Ik zou een goede verzekering afsluiten en je gezonde verstand gebruiken. En lekker met vakantie gaan op je nieuwe motor. De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
Eens, vaak ben je te bang.

Maar, soms te naïef en onvoorzichtig.
Want het lijkt me dat je met sommige handige tips een hoop ellende kan voorkomen.
En je slaapt dan gewoon lekkerder;)
 
Even een praktische vraag omtrent op (kampeer) vakantie met je nieuwe motorfiets.

Is er veel kans op diefstal op de camping, tijdens het winkelen, of als je een avondje aan de wandel gaat?
Ik laat de hele handel achter en er is nog nooit wat gejat. Hoe exemplarisch dat ook is; volgens mij is het wel redelijk veilig. Wel neem ik altijd m'n sleutels , portemonnee en telefoon mee. Mensen gaan echt niet zomaar een motor met schijfremslot en stuurslot een camping over slepen. En al het andere is 2e hands geen drol waard.
 
Man ik heb in Den Haag mijn sleutels eens dagenlang in het contact laten zitten. Nachtdiensten gehad, vergeten en daarna 4 dagen vrij. Toen ik daarna de motor weer pakte was er nog altijd niks gebeurd.

Gewoon een goed slotje meenemen een verzekering hebben met diefstaldekking. Verder niet druk om maken.
 
Motor zo wegzetten dat hij nooit op jou in je tentje kan vallen. En zoveel mogelijk in het zicht.
Waardevolle spullen en papieren bij je houden en dan komt het wel goed.
Deze tip is wel een goede.
Als de motor klem naast de tent staat, altijd er van af.
Bij enige afstand maakt het niks meer uit.

Dus op de camping:
Verzekering.
Schijfremslot.
Stuurslot.

Nu trekken we richting de stad!
Boodschappen, bezoekjes, enz.
Stuurslot.
Schijfremslot.
Verzekering.
Op een zichtbare plaats.
Naast de ingang van de winkel.

Zoiets?

3e situatie:
Ongure buurten, achterstandswijken, ghetto’s.
Waar zijn die?
Is daar een kaart van?:)
 
Het mooie van een nieuwe motor is dat je die gewoon all-risk verzekerd, jatten ze het ding dat bestel je weer een nieuwe. :) Exact dezelfde motor is dan ook nog gemakkelijk te krijgen meestal.
Dat is minder gedoe als een WA-verzekerde 10 jaar oude motor.

Maak je niet te druk en geniet straks gewoon van dat ding. :t
 
Deze tip is wel een goede.
Als de motor klem naast de tent staat, altijd er van af.
Bij enige afstand maakt het niks meer uit.

Dus op de camping:
Verzekering.
Schijfremslot.
Stuurslot.

Nu trekken we richting de stad!
Boodschappen, bezoekjes, enz.
Stuurslot.
Schijfremslot.
Verzekering.
Op een zichtbare plaats.
Naast de ingang van de winkel.

Zoiets?

3e situatie:
Ongure buurten, achterstandswijken, ghetto’s.
Waar zijn die?
Is daar een kaart van?:)
Mijn hemel. Een halve handleiding voor zoiets eenvoudigs. Zet dan ding op slot en heb gewoon een leuke vakantie. Zoveel motoren worden er echt niet gejat elke dag.
 
Afgelopen zomer met gloednieuwe Ducati multistrada wezen kamperen. Ging goed tot de laatste camping op de terugweg langs de Moezel, we hadden half Frankrijk al gezien, geen probleem. Laatste avond tent opgezet (midden op een veld, geen buren de eerste 20 meter) en gegeten, loop even naar toiletgebouw, we kwamen terug en op een afstand zien we 2 personen snel weglopen bij onze tent. Check gedaan en we misten niets. Midden in de nacht werden we wakker van geritsel en zie ik 2 schaduwen, na een schreeuw uit de slaapzak en de tent uit maar ze waren uiteraard al op de vlucht, duurt gewoon ff voor je er uit bent helaas. Hele voortent overhoop maar weer niets weg.
Eerste keer met nieuwe motor camperen, ben je bijna thuis krijg je deze ervaring:).
Had alles al dubbel op slot, zou ik altijd doen, liefst als je met twee motoren bent aan elkaar en je waardevolle spullen in je slaapgedeelte tussenin, niet aan de zijkant.
 
Afgelopen zomer met gloednieuwe Ducati multistrada wezen kamperen. Ging goed tot de laatste camping op de terugweg langs de Moezel, we hadden half Frankrijk al gezien, geen probleem. Laatste avond tent opgezet (midden op een veld, geen buren de eerste 20 meter) en gegeten, loop even naar toiletgebouw, we kwamen terug en op een afstand zien we 2 personen snel weglopen bij onze tent. Check gedaan en we misten niets. Midden in de nacht werden we wakker van geritsel en zie ik 2 schaduwen, na een schreeuw uit de slaapzak en de tent uit maar ze waren uiteraard al op de vlucht, duurt gewoon ff voor je er uit bent helaas. Hele voortent overhoop maar weer niets weg.
Eerste keer met nieuwe motor camperen, ben je bijna thuis krijg je deze ervaring:).
Had alles al dubbel op slot, zou ik altijd doen, liefst als je met twee motoren bent aan elkaar en je waardevolle spullen in je slaapgedeelte tussenin, niet aan de zijkant.
die wilde niets stelen, maar je verlossen van dat ding... :+
 
als ik zo moet gaan leven dan is de lol er zo af..
het is maar een motor, er hoeft maar een hond over te steken en je bent de sjaak..
Verzekeren, en gaat het mis jammer maar helaas..
We gingen naar de laatste MOTOGP op zeltweg...., vanaf stuttgart alleen maar regen, niet een beetje, plensbuien, achter een camper op de achterlichten rijden zo'n noodweer...
Motor bij een boer in de schuur geflikkerd, en met de trein naar huis..
Man het moet plezierig zijn, is het dat niet , dan is het over....
2 weken later met de auto opgehaald
 
Ik heb gewoon plezier gehad, is ie weg dan is ie weg, probeer het wel te voorkomen. Ga ook gerust weer komende zomer. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Ik laat de hele handel achter en er is nog nooit wat gejat. Hoe exemplarisch dat ook is; volgens mij is het wel redelijk veilig. Wel neem ik altijd m'n sleutels , portemonnee en telefoon mee. Mensen gaan echt niet zomaar een motor met schijfremslot en stuurslot een camping over slepen. En al het andere is 2e hands geen drol waard.
Zo stond ik er met festivals ook altijd in, zorgen dat je geen waardevolle spullen meeneemt, en wat wel waarde heeft draag je bij je.

Helaas dit jaar toch een mindere ervaring, onze tenten zijn doorzocht op spullen die ze konden gebruiken.
Mijn voortent zijn ze ook in geweest, maar binnentent zat op slot met een klein hangslotje aan de rits, dus bij mij niets gejat.
Bij de rest van ons groepje wel, wat hebben ze mee genomen denk je, een powerbank, een paar bluetooth speakers, en een paar slaapzakken.
Een telefoon (batterij leeg), en een portemonnee (met cash erin) zijn gewoon blijven liggen.

Laat ik me er volgende keer door tegen houden, absoluut niet, maar denk er wel over na wat ik meeneem.
Als festivalgast heb je qua camping ook weinig keus, of je gaat, of je blijft thuis.

Heeft er iemand hier als motorrijder wel eens besloten een andere camping op te gaan zoeken vanwege het idee dat je er niet veilig staat.
Kan me voorstellen dat dit niet echt ideaal is, meestal heb je al een dag gereden, laat middag/begin avond, en een andere camping kan zomaar eens uren verderop zijn, of helemaal niet te vinden.
 
Ik lees hier in diverse topics op MF dat motorrijders onderweg, en van te voren, vooral druk bezig zijn met de vraag: "het hotel heeft toch wel een afgesloten garage?". Hoe is het mogelijk dat dit zo ontzettend belangrijk is? (Oké, geen vage achterbuurten).
Mijn africatwin staat gewoon naast de tent buiten, ook in de regen. En igv een hotel: op de stoep op stuurslot.
Onafhankelijk van wie dan ook s-morgens weer vertrekken.

Edit: iedereen moet gewoon doen wat hij of zij het prettigs vindt hoor!!
 
Laatst bewerkt:
Zo stond ik er met festivals ook altijd in, zorgen dat je geen waardevolle spullen meeneemt, en wat wel waarde heeft draag je bij je.

Helaas dit jaar toch een mindere ervaring, onze tenten zijn doorzocht op spullen die ze konden gebruiken.
Mijn voortent zijn ze ook in geweest, maar binnentent zat op slot met een klein hangslotje aan de rits, dus bij mij niets gejat.
Bij de rest van ons groepje wel, wat hebben ze mee genomen denk je, een powerbank, een paar bluetooth speakers, en een paar slaapzakken.
Een telefoon (batterij leeg), en een portemonnee (met cash erin) zijn gewoon blijven liggen.

Laat ik me er volgende keer door tegen houden, absoluut niet, maar denk er wel over na wat ik meeneem.
Als festivalgast heb je qua camping ook weinig keus, of je gaat, of je blijft thuis.

Heeft er iemand hier als motorrijder wel eens besloten een andere camping op te gaan zoeken vanwege het idee dat je er niet veilig staat.
Kan me voorstellen dat dit niet echt ideaal is, meestal heb je al een dag gereden, laat middag/begin avond, en een andere camping kan zomaar eens uren verderop zijn, of helemaal niet te vinden.
Slaapzakken stelen.. wat is dat spul 2e hands waard?

Nee, ben nooit gaan verkassen, maar ik pak altijd de kleine campings. Als Het er shady uit ziet ben ik sowieso al meteen weg
 
Mijn hemel. Een halve handleiding voor zoiets eenvoudigs. Zet dan ding op slot en heb gewoon een leuke vakantie. Zoveel motoren worden er echt niet gejat elke dag.
Haha, geen handleiding hoor.
Gewoon een opsomming van wat er aangedragen is.
 
Ik lees hier in diverse topics op MF dat motorrijders onderweg, en van te voren, vooral druk bezig zijn met de vraag: "het hotel heeft toch wel een afgesloten garage?". Hoe is het mogelijk dat dit zo ontzettend belangrijk is? (Oké, geen vage achterbuurten).
Mijn africatwin staat gewoon naast de tent buiten, ook in de regen. En igv een hotel: op de stoep op stuurslot.
Onafhankelijk van wie dan ook s-morgens weer vertrekken.

Edit: iedereen moet gewoon doen wat hij of zij het prettigs vindt hoor!!
Deze benadering is ook deels de reden dat ik er over begin.
Als hotelslaper hop je van hotelparking naar hotelparking.
En meestal met duur spul.
De kampeerders hebben over het algemeen een motorfiets in pakezel uitvoering.
En dus minder gewild bij de lange vingertjes.

Maar aan de andere kant, ding is verzekerd dus het wordt hooguit een stukje lopen.
 
Deze benadering is ook deels de reden dat ik er over begin.
Als hotelslaper hop je van hotelparking naar hotelparking.
En meestal met duur spul.
De kampeerders hebben over het algemeen een motorfiets in pakezel uitvoering.
En dus minder gewild bij de lange vingertjes.

Maar aan de andere kant, ding is verzekerd dus het wordt hooguit een stukje lopen.
Op een camping staat de motor ook wat meer tussen de mensen. Bij een hotel slaapt er niemand op straat er naast, of wel maar dan is de buurt niet echt goed 😄
 
Helaas ook een paar keer slachtoffer geweest van diefstal (geen motor, maar wel fietsspullen, brommer, en diefstal uit de auto met een ingeslagen ruit). leuke opmerkingen zie ik langskomen van "je bent toch verzekerd". Helaas heb je daar op dat moment niets aan. Je vakantie wordt ff eea regelen. Een nieuwe of andere motor is de volgende dag (meestal) niet geregeld.... Lees de kleine lettertjes maar eens op de polis. Vervangend vervoer is meestal een blik op 4 wielen...

Ik vind het een valide vraag van de topic opener om eens na te gaan hoe anderen hiermee omgaan. Het is natuurlijk van belang hoe aantrekkelijk is je nieuwe motor voor diefstal. Is het een bijzondere aantrekkelijke (voor diefstal dan he .. ) motor / of gemonteerde spullen ?

Voor mijn verzekering moet ik hem ook "vastzetten aan een object" . Dat is op de camping niet altijd gemakkelijk.
Ik vind het dus wel fijn dat er een afgesloten ruimte is bij de overnachting.

Bij sommige campings moet je de auto / motor op een parkeerplaats zetten. Deze camping hebben dus niet de voorkeur.

Ik zie het zoals voorkomen is beter dan genezen. Het geeft geen stress en ik heb er geen "last" van. Anders is elk bezit een kwelling .
 
Helaas ook een paar keer slachtoffer geweest van diefstal (geen motor, maar wel fietsspullen, brommer, en diefstal uit de auto met een ingeslagen ruit). leuke opmerkingen zie ik langskomen van "je bent toch verzekerd". Helaas heb je daar op dat moment niets aan. Je vakantie wordt ff eea regelen. Een nieuwe of andere motor is de volgende dag (meestal) niet geregeld.... Lees de kleine lettertjes maar eens op de polis. Vervangend vervoer is meestal een blik op 4 wielen...

Ik vind het een valide vraag van de topic opener om eens na te gaan hoe anderen hiermee omgaan. Het is natuurlijk van belang hoe aantrekkelijk is je nieuwe motor voor diefstal. Is het een bijzondere aantrekkelijke (voor diefstal dan he .. ) motor / of gemonteerde spullen ?

Voor mijn verzekering moet ik hem ook "vastzetten aan een object" . Dat is op de camping niet altijd gemakkelijk.
Ik vind het dus wel fijn dat er een afgesloten ruimte is bij de overnachting.

Bij sommige campings moet je de auto / motor op een parkeerplaats zetten. Deze camping hebben dus niet de voorkeur.

Ik zie het zoals voorkomen is beter dan genezen. Het geeft geen stress en ik heb er geen "last" van. Anders is elk bezit een kwelling .
Mooie samenvatting 👍

Je bent op vakantie, en wil gewoon de volgende dag weer opstappen.
En niet gaan bellen, regelen, en je vakantie moeten afbreken omdat je zonder vervoer zit.

Maar als je kijkt naar de meeneemkans, lijkt daar geen inschatting van te maken.
Op vakantie lijkt het voornamelijk de gelegenheid te zijn.
Of bendes die met een busje door de populaire gebieden trekken om te kijken wat er te halen valt.

In de thuissituatie lijkt het gewoon via de rdw te lopen.
Je zoekt op gewenst type, en je kan zo naar het adres rijden waar die staat.
Hoef je alleen maar een medewerker om te kopen.

Maar soms worden er ook motoren gestolen waarvan je denkt, waarom? Geen zin om te lopen of zo:?

Ik heb in ieder geval een hoop meningen gehoord, en het een beetje proberen los te laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan