Originele lak redden

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Omdat er aardig wat lakkers en spuiters op MF rondwaren hoop ik op wat advies voor het volgende:

Ik heb een benzinetank met de originele lak (1975). Al met al is deze lak nog zeer toonbaar en wil ik hem graag gebruiken op een te restaureren fiets. Helaas zitten er her en der roestplekjes op. Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit best behandelen.
  • Is deze tank/lak nog te redden, of betekent roest meteen einde verhaal voor de lak?
  • Ik dacht de roestplekjes te behandelen met roestomvormer (heb een flesje Soudal staan). Goed idee, of bereik je nooit alle roest en woekert die sowieso verder onder de lak? En Soudal OK of zijn er betere alternatieven?
  • Andere methode om het roest aan te pakken zonder de lak aan te tasten?
Tank is van binnen trouwens helemaal schoon en roestvrij. Alvast bedankt voor je tips en tricks!
585E4DF9-443F-418C-AE29-691C6EA5BBFD.jpeg

6F912B3F-3229-4AF3-A059-F9A386A48EB9.jpeg
467ECC7D-BC78-48E9-BE27-B3E7D3292B8B.jpeg

EDA93C8F-4FE3-4BA6-B576-0E821F175985.jpeg

4748784B-1781-47A0-A4C0-8E165F908E6C.jpeg
 
die kras krijg je misschien behandelt en hersteld want die roest komt zeker van buiten. bij die andere roest plekken zou het ook goed van binnen kunnen komen en als je dan de roest weg haalt heb je gat over. dus eerst goed aan de binnenkant kijken hoe de roest situatie er daar uit ziet voordat je een beslissing neemt. en waar je roest weg haalt hou je deuk / gat over en dat zal je eerst moeten herstellen voor je gaat spuiten en tegen die tijd is er niet veel meer van de originele lak over.
 
die kras krijg je misschien behandelt en hersteld want die roest komt zeker van buiten. bij die andere roest plekken zou het ook goed van binnen kunnen komen en als je dan de roest weg haalt heb je gat over. dus eerst goed aan de binnenkant kijken hoe de roest situatie er daar uit ziet voordat je een beslissing neemt. en waar je roest weg haalt hou je deuk / gat over en dat zal je eerst moeten herstellen voor je gaat spuiten en tegen die tijd is er niet veel meer van de originele lak over.
Que? Hoezo komt die roest van buiten?
 
Que? Hoezo komt die roest van buiten?
Kras -> zuurstof en vocht van buitenaf op de plek van de kras veroorzaakt roest die zich van buiten naar binnen vreet. Van buitenaf te verhelpen mits de roest nog niet door is tot de binnenkant.
De andere roestplekken zijn mogelijk van binnen naar buiten ontstaan. Aangezien je die roest aan de buitenkant ziet is dat dan dus helemaal doorgeroest en ontstaat daar op termijn een gat + de roest wordt steeds wijder. Dat valt niet simpel van buitenaf op te lappen.
 
Kras -> zuurstof en vocht van buitenaf op de plek van de kras veroorzaakt roest die zich van buiten naar binnen vreet. Van buitenaf te verhelpen mits de roest nog niet door is tot de binnenkant.
De andere roestplekken zijn mogelijk van binnen naar buiten ontstaan. Aangezien je die roest aan de buitenkant ziet is dat dan dus helemaal doorgeroest en ontstaat daar op termijn een gat + de roest wordt steeds wijder. Dat valt niet simpel van buitenaf op te lappen.
Komt niet van binnenuit maar van buiten ,achter die emblemen blijft vocht zitten en daar de lak op die plek heel dun is roest dat
op een gegeven ogenblik,wacht je lang genoeg dan roest dat inderdaad door.
 
Bedankt voor de tips allemaal! Opnieuw lakken is inderdaad de rationele keuze, maar bij het oplappen van oude meuk krijgt de emotie soms voorrang op de ratio. De lak is maar één keer origineel en een 46 jarige mag er van mij best 46 jaar uitzien. Het lijkt er inderdaad op dat het roest vooral "van buiten" komt. Dus ik ga maar eens een poging doen met roestomvormer. En de binnenkant nog eens extra kritisch bekijken.

Tweede reden om toch te proberen de lak te redden is de rest van de onderdelen: het chroom is nogal "pittig" maar tegelijk nog erg mooi. Verse lak zou nogal afsteken tegen de rest van de fiets. De uitlaat is helemaal gaar, dus het nieuwe setje leg ik een maandje buiten en dan heeft die ook de juiste look :+
 
Dat is inderdaad het idee, beter kan ik het niet verwoorden! Alhoewel oily rag smeriger is dan wat ik wil. Neem een oily rag resto en poets die helemaal netjes. Dus ouderdom en patina wel, viezigheid niet. Een beetje zoals deze - alhoewel mijn lakset minder verkleurd en mooier is:
E49F3E71-98AD-4621-9706-820C1EA0A31E.jpeg


Alleen het stukje “op zo’n manier dat het niet echt verder rot” is de moeilijkheid.

Droog stallen en niet in de regen rijden is een begin, maar iets van chemische preservering zal ook nodig zijn. Coating in tank, roestomvormer en blanke lak erop, zoiets?
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad het idee, beter kan ik het niet verwoorden! Alhoewel oily rag smeriger is dan wat ik wil. Neem een oily rag resto en poets die helemaal netjes. Dus ouderdom en patina wel, viezigheid niet. Een beetje zoals deze - alhoewel mijn lakset minder verkleurd en mooier is:
Bekijk bijlage 1653375

Alleen het stukje “op zo’n manier dat het niet echt verder rot” is de moeilijkheid.

Droog stallen en niet in de regen rijden is een begin, maar iets van chemische preservering zal ook nodig zijn. Coating in tank, roestomvormer en blanke lak erop, zoiets?
Bij USA cars die een vintage look hebben schuren ze de ergste roest weg en gaat er daarna blanke lak op
tegen het verder roesten,origineel is hij inderdaad maar 1 maal,roestomvormer zou ik niet gebruiken,dat krijgt
meestal een vies kleurtje,overspuiten is ook een optie,maar net zoals je zelf al aangeeft moet je dan de rest ook gelijk aanpakken,
anders krijg je een vlag op een modderschuit effect 😬 ;)
 
Owatrol, rx5 of een ander product op lijnolie basis. Dat vult de roest zodat er geen water en, zuurstof bij kan. Veel gebruikt bij klassieke vierwielers. Het verkleurt dan ook niet, die 'omvormers' worden idd paars.
 
Laatst bewerkt:
Kras -> zuurstof en vocht van buitenaf op de plek van de kras veroorzaakt roest die zich van buiten naar binnen vreet. Van buitenaf te verhelpen mits de roest nog niet door is tot de binnenkant.
De andere roestplekken zijn mogelijk van binnen naar buiten ontstaan. Aangezien je die roest aan de buitenkant ziet is dat dan dus helemaal doorgeroest en ontstaat daar op termijn een gat + de roest wordt steeds wijder. Dat valt niet simpel van buitenaf op te lappen.
Als t nou t enigste roestplekje was kon ik wel mee in je verhaal... nu de hele tank eraan is kan ik er niet in mee gaan
 
Bedankt voor de tips allemaal! Opnieuw lakken is inderdaad de rationele keuze, maar bij het oplappen van oude meuk krijgt de emotie soms voorrang op de ratio. De lak is maar één keer origineel en een 46 jarige mag er van mij best 46 jaar uitzien. Het lijkt er inderdaad op dat het roest vooral "van buiten" komt. Dus ik ga maar eens een poging doen met roestomvormer. En de binnenkant nog eens extra kritisch bekijken.

Tweede reden om toch te proberen de lak te redden is de rest van de onderdelen: het chroom is nogal "pittig" maar tegelijk nog erg mooi. Verse lak zou nogal afsteken tegen de rest van de fiets. De uitlaat is helemaal gaar, dus het nieuwe setje leg ik een maandje buiten en dan heeft die ook de juiste look :+
Gewoon 10 a 20% minder glans laten geven en de basislak (kleur) niet te brilliant laten maken ('toner' erbij).. je kan prima de kleur heel goed namaken. Aan metamerie ontkom je misschien niet vanwege t gebruik van andere pigmentne tov toen. Ma een beetje een pro moet jou heel gelukkignkunnen maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan