Originele lak redden

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Omdat er aardig wat lakkers en spuiters op MF rondwaren hoop ik op wat advies voor het volgende:

Ik heb een benzinetank met de originele lak (1975). Al met al is deze lak nog zeer toonbaar en wil ik hem graag gebruiken op een te restaureren fiets. Helaas zitten er her en der roestplekjes op. Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit best behandelen.
  • Is deze tank/lak nog te redden, of betekent roest meteen einde verhaal voor de lak?
  • Ik dacht de roestplekjes te behandelen met roestomvormer (heb een flesje Soudal staan). Goed idee, of bereik je nooit alle roest en woekert die sowieso verder onder de lak? En Soudal OK of zijn er betere alternatieven?
  • Andere methode om het roest aan te pakken zonder de lak aan te tasten?
Tank is van binnen trouwens helemaal schoon en roestvrij. Alvast bedankt voor je tips en tricks!
585E4DF9-443F-418C-AE29-691C6EA5BBFD.jpeg

6F912B3F-3229-4AF3-A059-F9A386A48EB9.jpeg
467ECC7D-BC78-48E9-BE27-B3E7D3292B8B.jpeg

EDA93C8F-4FE3-4BA6-B576-0E821F175985.jpeg

4748784B-1781-47A0-A4C0-8E165F908E6C.jpeg
 
Bij USA cars die een vintage look hebben schuren ze de ergste roest weg en gaat er daarna blanke lak
Bij USA cars die een vintage look hebben schuren ze de ergste roest weg en gaat er daarna blanke lak op
tegen het verder roesten,origineel is hij inderdaad maar 1 maal,roestomvormer zou ik niet gebruiken,dat krijgt
meestal een vies kleurtje,overspuiten is ook een optie,maar net zoals je zelf al aangeeft moet je dan de rest ook gelijk aanpakken,
anders krijg je een vlag op een modderschuit effect 😬 ;)
Welke blanke lak is dat dan?
 
Gewoon 10 a 20% minder glans laten geven en de basislak (kleur) niet te brilliant laten maken ('toner' erbij).. je kan prima de kleur heel goed namaken. Aan metamerie ontkom je misschien niet vanwege t gebruik van andere pigmentne tov toen. Ma een beetje een pro moet jou heel gelukkignkunnen maken
Kijk eens Tony je hebt je redder gevonden 🤣
 
Laatst bewerkt:
Als t nou t enigste roestplekje was kon ik wel mee in je verhaal... nu de hele tank eraan is kan ik er niet in mee gaan
Ok, nu is het niet één roestplekje, maar verschillende roestplekjes. Die, eens behandeld, lelijk paars worden en zo niet heel hard opvallen tov de originele lak.

Hoe bedoel je heel de tank eraan - oprechte vraag - ?

Ik zou graag hebben dat je toch mee kan in mijn verhaal anders ga ik huilen - niet-oprechte mededeling 😉
 
Ok, nu is het niet één roestplekje, maar verschillende roestplekjes. Die, eens behandeld, lelijk paars worden en zo niet heel hard opvallen tov de originele lak.

Hoe bedoel je heel de tank eraan - oprechte vraag - ?

Ik zou graag hebben dat je toch mee kan in mijn verhaal anders ga ik huilen - niet-oprechte mededeling 😉
Wat ik bedoel dat de tank volledig onder de roest zit.. Gewoon onder de lak door ook. Dus maakt niet uit of er iets aan de buitenkant zit..
 
Hmm dat valt wel mee lijkt me... De binnenkant is redelijk schoon, ook onderin. Die wil ik dus behandelen met zuur om alle spoortjes roest te verwijderen. Dan de tank coaten, dus kan er geen roest van binnen naar buiten gaan, toch? Dan het roest aan de buitenzijde omvormen en dan is dat toch ook gestopt?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
 
Hmm dat valt wel mee lijkt me... De binnenkant is redelijk schoon, ook onderin. Die wil ik dus behandelen met zuur om alle spoortjes roest te verwijderen. Dan de tank coaten, dus kan er geen roest van binnen naar buiten gaan, toch? Dan het roest aan de buitenzijde omvormen en dan is dat toch ook gestopt?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Dat zie je goed.
 
Het is altijd wel bij te werken maar de vraag blijft hoeveel "originele" lak je nog over wilt houden.

Ik heb pas een vergelijkbaar project gedaan. Honda met veel deuken, roest, beschadigde striping en nog meer ellende. Moest zo origineel mogelijk blijven maar wel gewoon strak en netjes.

Dat werd dus een uitdaging:

20210515_123032.jpg20210515_123034.jpg

Uiteindelijk alle deuken gevuld en gladgemaakt, en kleur voor kleur afgeplakt en gespoten:

20210515_123040.jpg20210515_134246.jpg20210515_134254.jpg20210515_151034.jpg20210515_151242.jpg20210516_120240.jpg20210516_121156.jpg20210516_123917.jpg20210516_123913.jpg20210516_123933.jpg

Na de laatste laklaag was het weer bijna als nieuw:

20210529_102451.jpg20210529_102447.jpg20210524_202018.jpg20210524_202010.jpg

Best mooi geworden, maar hij is wel voor meer dan 60% overgespoten.

Zijn wel de leukere uitdagingen dit.
 
Maar alles opnieuw is veel makkelijker dan dit

Dat ontken ik zeker niet. Alleen wilde de eigenaar niet te veel van de originele lak verliezen.

Nou is dat erg discutabel want grote delen zijn overnieuw gedaan en de striping is bijgewerkt. Dus dat "zoveel mogelijk behouden" zit voornamelijk tussen de oren.

Dan was alles overnieuw met een nieuwe striping mooier, strakker, sneller en wellicht goedkoper.

Maar dat was de wens van de klant niet.
 
Zo FZRene, ik wist niet dat je zo’n vakman bent! Resultaat is echt ongelooflijk. Je deed me ooit eens een voorstel in het Kawasaki Z1B topic en nu ik je skills zo kan bewonderen vraag ik me toch af of ik de conservatie niet beter aan jou overlaat. Kan jij op basis van de foto’s in de OP een inschatting maken van de staat van de tank, en de kans op slagen van mijn plan (binnen ontroesten + coaten, buitenkant roestomvormer gebruiken die dan toevallig een niet te lelijke kleurmatch geeft).
 
Ik doe niks wat iedere redelijk ervaren spuiter ook niet kan hoor. Alleen zijn de meesten zo verstandig er niet aan te beginnen omdat het nou eenmaal veel makkelijker en mooier is om het gewoon helemaal overnieuw te doen.

Maar ik zag de uitdaging wel zitten en als hobbyist hoef ik ook niet van te leven, want er gaan wel een berg uren in zitten zo.

Zoiets zou ik bij jouw tank ook kunnen doen ware het niet dat ik niet goed kan inschatten hoe de originele lak er nog uitziet. Dat bordeaux rood lijkt een grove metallic (inkt?), en in dat goud zie ik ook allerlei vlekken/spots/oneffenheden.

Zal dus niet makkelijk bij te spuiten zijn. Hoe meer afwijking van kleur hoe groter de uitspuitzone moet zijn en uiteindelijk heb je alsnog de hele tank overnieuw gedaan.

Als je het mij vraagt over de tank van de TS: ik zou hem het liefst gewoon helemaal overnieuw spuiten.
 
Ok here goes. Ik heb deze week wat met de roestomvormer lopen stoeien en dit geeft best een mooi resultaat. Zoals verwacht wijkt de uitgeharde opvormer niet zo gek veel af van de originele lak en ziet het geheel er best OK uit.
8C285C0E-803A-478D-B791-C68704D29735.jpeg
Bij de ergste roestplekken aan de buitenkant heb ik op dezelfde plek IN de tank gekeken tot ik er scheel van zag, maar het roest komt echt niet van binnen in de tank. Tank binnen = redelijk schoon, ook daar waar aan de buitenzijde lelijke roestplekken zaten. Dus in theorie is het roesten nu gestopt.

In een ander topic raadde @halflive aan om de originele lak licht op te ruwen met scotch bright en dan met een blanke lak (van de action, maar daar kom ik uit principe niet binnen: het is via de action dat china de EU van binnenuit overneemt, mocht je dat nog niet weten.)(meldt hij op z’n MIC Appol telifoon). Maar omdat halflive wel vaker dwaalt (zie z’n onderschrift over 4-cilinders) dacht nog eens te checken bij de pro’s die hier meelezen.

Zie trouwens het stuk linksonder dat ik met de roestomvormer instreek: zo’n effect verwacht ik ook van blanke lak. De lak knapt er erg door op...
EEA8B9D1-D4BD-4639-BBF8-AA4636948EA9.jpeg
Zoals een groot filosoof vaak zegt: “once a pickle, it will never return to being a cucumber”, maar met deze tank (en de bijhorende fiets) moet komkommer in het zuur best mogelijk zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan