Overschrijven zonder overschrijvingsbewijs

ScubaRider

MF veteraan
29 jan 2004
2.813
448
Alphen aan den Rijn
Na twee maanden zoeken heb ik eindelijk een stuk blik gevonden waar ik de MF autosticker op en de MAG sticker op kwijt kan. Stukje proef gereden, prijsje gemaakt waar we ons beiden in konden vinden en afgesproken dat ik het vehikel zaterdag zal komen halen.

Word ik gisteren gebeld: overschrijvingsbewijs is kwijt

Auto gekocht van een monteur van een merkdealer die af en toe een inruiler - die anders naar de opkoper gaat - overneemt van zijn baas en zo een klein eigen handeltje heeft.

Verkoper stelt voor om zaterdag naar de dealer te gaan, die is RDW gemachtigd. Daar schrijven we het blik dan over op mijn naam. Vervolgens vraag ik op zijn kosten een nieuw overschrijvingsbewijs aan en klaar is Kees.

Van de site van de RDW leer ik dat een dealer alleen voertuigen op naam kan zetten die hij eerder al in zijn bedrijfsvoorraad heeft opgenomen. Als die tenaamstelling lukt heb ik dus enige zekerheid dat het voertuig niet gestolen was.

Enerzijds heb ik zoiets van regel nou eerst dat overschrijvingsbewijs maar, dan komt de rest later wel. Anderzijds heb ik ook het idee dat, als de auto via de dealer op mijn naam gezet wordt, ik ook bij de RDW als eigenaar geregistreerd sta end dus eigenlijk geen risico loop.

Vragen:
- mis ik iets?
- waar zit ik mis, welke risico's loop ik als ik de auto bij de dealer laat overschrijven?
- welke stappen kan ik nog ondernemen om te onderzoeken of de auto gestolen is?


Voor de MF puristen: deze vraag gaat dus niet over een koekblik, maar over een drager voor de MF autosticker :+
 
"Verkoper stelt voor om zaterdag naar de dealer te gaan, die is RDW gemachtigd. Daar schrijven we het blik dan over op mijn naam. Vervolgens vraag ik op zijn kosten een nieuw overschrijvingsbewijs aan en klaar is Kees."

Waarom vraagt de verkoper niet eerst zelf een nieuwe overschrijvings bewijs aan ?
 
Het overschrijvingsbewijs is in principe nog steeds het eigendomsbewijs van een voertuig, misschien is er in dit geval niets aan de hand, maar ik zou eerst laten zorgen dat de oude eigenaar zijn papieren kompleet had voor de koop.
 
dat is grappig :P

Precies het zelfde gehad toen ik mijn rf600r wilde verkopen. Was ik mijn overschrijvings bewijs kwijt. formuliertje gedownload iets van 35 euro overgemaakt een week later kreeg ik de nieuwe papieren in de bus. Eventjes langs de dealer voor 5euro nieuw nummer plaat met zo'n eentje. Klaar is kees.......en je raad het al paar maanden later kast aan het opruimen. Pak een mok beet en wat zat daar in, juist het overschrijvings bewijs. Al die moeite voor niks |B

En wat die verkoper tegen jouw zegt. Ik weet niet of dat zo kan dat merk je zaterdag dan wel. Als het klopt dan kan je dit weekend nog rond rijden. Het schijnt erg mooi weer te worden *O* Ik snap het probleem niet echt :? Als de anderen papieren goed zijn en het frame nummer ziet er goed uit. Weinig kans dat het een gestolen bak is...
 
Erg herkenbaar dit probleem. Ik hik er nu ook tegenaan. Wij verkopen onze auto, maar zijn deel 3 kwijt *sught* heeft iemand enig idee hoe ik dit het snelst op kan vragen ???

Groeten p!nki
 
bij het postkantoor kun je de papieren op halen voor een nieuw kenteken
je kunt het bedrag a €29.50 alleen maar overmaken dus niet storten
duurde bij mij ondeveer 2 weken voor ik het kenteken in huis had
 
NIEMAND mag de papieren van naam laten wisselen zonder overschrijvingsbewijs.
Als een dealer dat wél doet, en de RDW komt daarachter, weet ik niet of 'ie zijn erkenning nog wel mag houden...........
Linke soep dus.
Eerst papieren in orde, dán tenaamstellen! dat is de énige juiste manier.
 
:^

Wat betreft het wel of niet gestolen zijn van een auto; als je hem bij een dealer koopt ben je ten eerste beschermd door de consumentenkoop, ten tweede kan je een gestolen auto niet op naam zetten omdat dit door de RDW is geblokkeerd (A87 status).
 
Terug
Bovenaan Onderaan