Pan European Topic! deel 2

hey hoi
zit jaren op ht forum hier, maar ben niet zo'n pos(t)er , zit af en toe op het pan forum..te kijken

dacht laat ik mee helpen om dit topic in leven te houden....



voor de mensen die het willen weten, rij een st1100 abs etc... uit 97

grtz mex
Ik ook!
 
Hallo Heavy,

Je reageert nu op berichten van heel lang geleden. De kans is aanwezig dat deze mensen al lang geen Pan meer rijden.
 
De banden die ik het vaakst onder een ST1300 monteer zijn de Dunlop Roadsmart III.
Vooral vanwege de zeer goede levensduur, maar ook vanwege de minimale verslechtering van de stuureigenschappen als de band een paar duizend kilometer oud is.
Voor diegenen die vooral grip in de regen wensen monteer ik meestal Pirelli Angel GT2.
De nieuwe Michelin Road 5 GT die verleden maand zijn uitgekomen zouden ook een prima keuze kunnen zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Ik zou bijna denken dat je die band onder de meeste motoren monteert :p
Ik heb eens op de website van dunlop rond gekeken en zag dat de roadsmart 3 eigenlijk voor zware motoren is ontwikkeld. Dat wist ik niet.
Ik denk dat het deze set wordt.
Ik heb al met michelin, metzeler, pirelli, bridgestone en continental banden op mijn motoren gereden maar dunlop nog niet.
Tijd om ze eens te testen onder de Pan.
 
Klopt, het is mijn meest verkochte band.
Op dit moment is zo'n 60 tot 70 % van de motorbandenmarkt allroad of naked/tourmotoren, en de DRSM3 past op bijna allemaal.
Met name de verkoop in sportbanden is ontzettend fors teruggelopen. Vroeger was ca. 50% van mijn verkoop sportbanden, nu nog iets van 20%.
 
Klopt, het is mijn meest verkochte band.
Op dit moment is zo'n 60 tot 70 % van de motorbandenmarkt allroad of naked/tourmotoren, en de DRSM3 past op bijna allemaal.
Met name de verkoop in sportbanden is ontzettend fors teruggelopen. Vroeger was ca. 50% van mijn verkoop sportbanden, nu nog iets van 20%.
Dan geef je je klanten goed advies.
Veel mede motorrijders die ik ken zweren bij sportbanden.
Ik ben geen Rossi maar kan aardig sturen (op circuit), ik weet dat ik met sporttour banden meer grip heb dan ik op straat ooit nodig heb omdat ik al met sporttour banden op circuit gereden heb.
 
onderhoud zou ik op 10.000km zetten. het is tenslotte al een motor op leeftijd.

dirstributieriem: controleren bij 100.000km, vervangen bij 150.000. maar of je 'm nou controleert of vervangt, het werk is hetzelfde. dus gewoon vervangen, inclusief rollers. ook/juist als je geen onderhoudshistorie hebt. officieel moet de waterpomp ook meevervangen worden, dacht ik. maar als die geen speling heeft, lekker laten zitten. vervangen van de riem is goed zelf te doen, het is alleen even klooien om de riem uit het distributiehuis te krijgen. er loopt namelijk een frame-buis voor het deksel langs.

er zijn 1100-rijders die er een stuurgewei van een BMW K100 op zetten, waardoor de zit wat beter/rechter-op wordt. maar je hebt dan wel het risico dat de kabels en leidingen (koppeling/remmerij) te strak komen te staan. het 1100-gewei kan je iets kantelen voor een wat betere zit. maar als dat niet werkt, kan je er dus een BMW-gewei op zetten.
Ja, het 'lage' stuur is idd een ding voor de wat langere medemens.
Ik liep ook tegen de beperkingen aan die de kabels opleveren bij een hoger stuur.
Met stuurverhogers verdwijnt het contactslot in een gat.
Met een ander stuur is het nog maar de vraag of de kunstof bedekking nog terug te plaatsen is.
Uiteindelijk een Bagster zadel laten bouwen, met een wat lagere zit en een soort rugsteuntje voor de berijder.
Nu zit ik iets lager en iets meer naar voren. Bijkomend voordeel is dat de spiegels nog steeds als goede
rijwind opvangers / begeleiders werken.
Ik vindt het Bagster zadel mooier (zelf te ontwerpen) maar ook veel prettiger zitten dan de tijdelijke Corbin èn
het standaardzadel van de Pan.

Hieronder het tijdelijke Cobin zadel (wel fijner dan het standaard Pan zadel)
Corbin zadel 3.JPG


Hieronder het uiteindelijke Bagster zadel.
IMAG0973~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
De banden die ik het vaakst onder een ST1300 monteer zijn de Dunlop Roadsmart III.
Vooral vanwege de zeer goede levensduur, maar ook vanwege de minimale verslechtering van de stuureigenschappen als de band een paar duizend kilometer oud is.
Voor diegenen die vooral grip in de regen wensen monteer ik meestal Pirelli Angel GT2.
De nieuwe Michelin Road 5 GT die verleden maand zijn uitgekomen zouden ook een prima keuze kunnen zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Ik sta op het punt om een GT set aan te schaffen:
Bridgestone BT-023 oftewel ‘Battlax-BT-023’
120/70ZR17 en 180/55ZR17.
Deze twee kregen de bruto adviesprijs mee van respectievelijk € 190,- en € 253,-
 
De BT023 is goedkoop, en voor veel mensen goed genoeg.
Maar vergeleken bij moderne banden loopt deze wel behoorlijk achter, maar ik zal hem niet slecht noemen.
Vooral grip in de regen en cuppinggevoeligheid zijn zaken waar veel verbetering is geweest.
 
De BT023 is goedkoop, en voor veel mensen goed genoeg.
Maar vergeleken bij moderne banden loopt deze wel behoorlijk achter, maar ik zal hem niet slecht noemen.
Vooral grip in de regen en cuppinggevoeligheid zijn zaken waar veel verbetering is geweest.
Wat zou jij aanraden voor een zware Pan ST1100?
-en ik ben zelf ook Heavy-
 
Dan heb je 120/70-18 en 160/70-17 nodig.
In die maten zijn er 2 moderne bandensets te koop. De Dunlop Roadsmart III en de Bridgestone T31 (voorband in GT-versie).
Ik zou voor de Dunlop gaan. Stuurt beter, en gaat langer mee.
De Bridgestone is iets beter in de regen.
Ik denk dat je daar altijd een disclaimer bij moet geven:
"Iets beter in de regen" betekent: onder gecontroleerde omstandigheden (met de banden achter elkaar te testen) is er enig verschil te merken bij snelheden die je op straat om andere redenen niet kan/mag halen.


Sommige mensen denken echt dat het verschil duidelijk voelbaar is voor de meeste mensen.
(Terwijl meestal het gevoel van controle belangrijker is dan ultieme grip)
 
Moest van ver komen inderdaad. Nu we dan toch wakker zijn...

Ik overweeg helemaal autoloos te gaan, maar daar moet dan wel een zeer comfy motor voor in de plaats komen. De st1100 lijkt mij de ideale kandidaat binnen m'n budget.

Kan iemand mij de onderhoudsinterval vertellen voor een st1100? En verder nog tips voor als ik er een ga bekijken?

en de cardan, niet meer nieuw te koop en gebruikt erg duur.
Dat ding slijt hoofdzakelijk door verkeerd smeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik sta op het punt om een GT set aan te schaffen:
Bridgestone BT-023 oftewel ‘Battlax-BT-023’
120/70ZR17 en 180/55ZR17.
Deze twee kregen de bruto adviesprijs mee van respectievelijk € 190,- en € 253,-

da”s duur, zaterdag net een nieuwe Bridgestone achterband gekocht voor €160,00. Met een los wiel in de kofferbak, dat wel.
 
ja daar was een oplossing voor, met een ????? ik weet het niet meer precies. Niet iets wat je standaard in de winkel kopen kon.
De ST1300 werd iets te arm afgesteld vanwege milieuperikelen. Er was een aangepaste brandstofdrukregelaar te koop waarmee dat probleem was opgelost. Geen idee of daar nog aan te komen is.

Er was inderdaad een aangepaste 'Fuel Pressure Regulateur' te koop die, als ik het goed onthouden heb, door de firma Turbo City in de USA verkocht werd. Er was een Nederlander, weet de naam van hem en zijn site niet meer, die ze importeerde.
Door de aanpassing werd de brandstofdruk iets groter.

Heb er zelf ook een geïnstalleerd met als reden dat het aan/uit-effect bij het (opnieuw) gas geven minder aanwezig zou zijn. Dit effect is niet helemaal verdwenen maar voor een groot deel wel.

Inmiddels worden ze al lang niet meer door Turbo City verkocht, de firma bestaat geloof ik niet eens meer.
 
Goedemorgen, leeft dit topic nog?
ik ben op zoek naar een ST1100 uit een van de laatste jaren, mocht men verkopen, DM graag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan