Paraplu/plug komt uit band (Tourance): kan dit kwaad?

Bbbrum

Die hard MF'er
27 feb 2006
662
0
Brabant
Bij het schoonmaken van mn nieuwe motor ontdekte ik het volgende in m'n achterband:

full

full

full


Ik heb de motor nu zo'n 1.5 maand, bij verkoop is er niets verteld over deze reparatie...

Kan ik hier mee doorrijden? Ik heb nl alleen ervaringen met binnenbanden, lekrijden was ff nieuw binnenbandje erin en gaaaaan, maar met tubeless geen ervaring en heb deze reparatie ook niet zelf laten zetten dus geen voorlichting gehad over het hoe en wat.
 
hier worden die niet meer gebruikt ivm veiligheid :N

Ouwe discussie. Ik was er ook altijd huiverig voor tot ik m'n derde band in drie maanden tijd lek reed. Toch maar zo'n pluutje laten zetten en die heeft al die tijd keurig z'n werk gedaan.

TS, met een afbreekmesje oid dat uitstekende deel zo dicht mogelijk op de band afsnijden.
 
hier worden die niet meer gebruikt ivm veiligheid :N

Moet ieder voor zich weten imho!
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad!
Ik heb al meerdere (achter)banden 'uitgereden' met een dergelijke reparatie.
Op verscheidene motoren.
Als het vakkundig gebeurd is er geen probleem.
Ik heb de voorlaatste zelf kunnen aanschouwen mbt reparatie. En die werd keurig met gedemonteerde band van binnenuit gerepareerd. Was weer goed voor 17.000km.
 
Een paraplu kan er niet uit komen,word van binnenuit geplaatst.
Deze is idd niet goed afgesneden maar kan geen kwaad.

Een prop in een motorband is een grote NO NO !! :N
Mag niet en deze kan er dus wel uit komen...
 
Een paraplu kan er niet uit komen,word van binnenuit geplaatst.
Deze is idd niet goed afgesneden maar kan geen kwaad.

Een prop in een motorband is een grote NO NO !! :N
Mag niet en deze kan er dus wel uit komen...

ach ook met proppen heb ik goede ervaringen. gloednieuwe, maar lekgereden band langs de weg gerepareerd met een prop en hem 12.000km later versleten weggegooid :)

ik snap dat een dealer het liever niet doet en iemand een nieuwe band aansmeert, maar ik ga gewoon voor een prop (indien mogelijk :+ )
 
Een paraplu kan er niet uit komen,word van binnenuit geplaatst.
Deze is idd niet goed afgesneden maar kan geen kwaad.

Een prop in een motorband is een grote NO NO !! :N
Mag niet en deze kan er dus wel uit komen...
Sorry, je weet niet waar je over praat. Een prop in de band mag wel degelijk, aangezien het niet verboden is. Dat het niet de beste reparatie is, dat klopt wel.....
 
Sorry, je weet niet waar je over praat. Een prop in de band mag wel degelijk, aangezien het niet verboden is. Dat het niet de beste reparatie is, dat klopt wel.....

*zucht*

Waarom reageer je in vredesnaam nog in dit soort topics, je weet toch dat het zinloos is, en als je al iemand weet te overtuigen van de waarheid, staan er alweer 20 nieuwe prop in band topics ;)
 
Sorry, je weet niet waar je over praat. Een prop in de band mag wel degelijk, aangezien het niet verboden is. Dat het niet de beste reparatie is, dat klopt wel.....

Klopt. Het is niet verboden. Als je jezelf realiseert hoeveel er van zo'n band gevraagd wordt (warm-koud, spanningsverschillen, drukverschillen, wringen in bochten en bij remmen) dan gebruik je een prop alleen als -héél tijdelijke- noodreparatie.
En ja, ik ken mensen die er langere tijd vol gas mee hebben gereden en die niets ergs is overkomen. Toch lijkt me dát een (te) grote gok.

Er zijn meerdere redenen waarom fabrikanten op reparatie tegen zijn:
Het rubber wordt in meerdere lagen opgebracht. Door de extreme hitte die in een leeglopende band kan ontstaan (vaak te zien aan de bruine/blauwe verkleuring van het rubber), kunnen de lagen onderling loslaten (delamineren). Gedelamineerd rubber is een stuk minder sterk en -kán- in sommige gevallen spontaan scheuren etc.
Dat proces kan lokaal, rond de beschadigde plek, worden verergerd door straatvuil etc. dat tussen de lagen in komt. Dat zóu er toe kunnen leiden dat zelfs een pluutje los komt.
Nog een ander probleem is dat de in de band opgenomen koordlagen, waar de band zijn vorm en stevigheid aan ontleent, kunnen zijn beschadigd. Daardoor kan een band zich totaal anders gaan gedragen en in extreme gevallen zelfs van de velg af vliegen.

Of dat allemaal sterk overdreven is, of het zelfs ooit gebeurd is? Ik weet het niet. Het klinkt wél logisch......
Ik heb de stelregel: als het lek op het middendeel van het loopvlak zit, de koordlagen niet zijn beschadigd en er maar kort is gereden met een lekke/lege band, dan heb ik er geen enkele moeite mee een pluutje te laten zetten.
 
hoe weet je nou of 1 van de vele koordlagen kapot zijn of niet?
Volgens mij gaan die altijd kapot als er een pluutje ingetrokken word.

Wat je net allemaal beschreef heb ik alleen nog maar gezien bij ene Valentino Rossie die op die manier zijn Michelinband aan flarden reed.

Je mag als gewone motorrijder dit proberen na te doen met normaal rijgedrag.

Zelf mij is het nog niet gelukt om bij een gepluude band de plu er uit te laten vliegen.
zelfs na een burnout zat het pluutje er nog in, de koorden waren wel kapot.

Maar goed het is weer 1 van de vele pluutjestopics _O-

gek word je er van |(

Ik zeg altijd ....doe wat je het beste lijkt

:W
 
Klopt.
.............heel verhaal.............
Ik heb de stelregel: als het lek op het middendeel van het loopvlak zit, de koordlagen niet zijn beschadigd en er maar kort is gereden met een lekke/lege band, dan heb ik er geen enkele moeite mee een pluutje te laten zetten.

Je hebt 100% gelijk. De reden dat ik niet het volledige verhaal heb gepost is dat dit bandenreparatietopic 999 is......
 
Terug
Bovenaan Onderaan