Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eigenlijk te erg om te posten...

Voorbandje vervangen. Motor op de paddocks, remklauwen los, bout van de as er uit gedraaid, en aan de andere kant een enorme inbus in de as zien.
Deze opgemeten, bleek 24mm. Naar de eerste best automaterialen zaak:
"hebben jullie een inbus 24?" - "Hoeveel??" - "Laat maar... -O- "
Zo 4 verschillende zaken langs gegaan, uiteindelijk geholpen maar ik moest hem wel bij de leverancier ophalen.
Goed 15 min rijden, geen probleem. Kan ik in ieder geval verder! *O*
Zo gezegd zo gedaan, terug bij de motor enthousiast de inbus willen gebruiken....

PAST NIET! 23,5 mm!! :( :X '(

Komt er op dat moment een maatje aan lopen met een hamer en drevel...tik tik... as er uit.....
:N

Ik gebruik een pijpsleutel. :Y
Kleine pijpsleutel = grote inbus.
 
Ik gebruikte voor de afsluitdopjes van de versnellingsbak van een golfje 2 gewoon van die verlengde moeren. De drie dubbel op een bout gelaste moeren draaide ik gewoon weer uit elkaar. Het zat goed vast :)

mvg

db
 
Meer een mc Gyver verhaal.

In het pré APK tijdperk was mijn mini zo verroest dat de rubberen bal die als vering dienst doet achter nergens zijn krachten kwijt kon.
Als motorrijder had ik nog wel schokbrekers liggen , je weet wel met een veer aan de buitenkant. ;)
Die veren pasten qua diameter goed om de schokbrekers van de mini , alleen waren ze wat tekort.
Gelukkig had m'n vader een paar stukken steigerpijp liggen en laat dat nou ook net de goeie diameter hebben!!!!
Dus twee stukken op de juiste lengte gezaagd en VOILA rijden maar weer! *O*



Lang leve APK!!!! _O-
 
Een sleutelblunder van iemand uit het VF topic :P

IMG_6132.jpg


Rechts hoort erin, en de linker zou een nieuwe moeten voorstellen :+
wordt weer weken wachten op de goede :P
 
Een sleutelblunder van iemand uit het VF topic :P

[afbeelding]

Rechts hoort erin, en de linker zou een nieuwe moeten voorstellen :+
wordt weer weken wachten op de goede :P

_O-

Mijn grootste sleutelblunder is een boutje op 35nm vast zetten, tenminsten proberen alleen bij 15 nm zei die al boem, kapot dus. Hij moest maar op 12nm. Goed kijken is af en toe lastig. Zat ook nog eens op een veelste moeilijk bereikbare plaatst. Dus dat was een heel gepruts om die halve bout er uit te krijgen.
 
_O-

Mijn grootste sleutelblunder is een boutje op 35nm vast zetten, tenminsten proberen alleen bij 15 nm zei die al boem, kapot dus. Hij moest maar op 12nm. Goed kijken is af en toe lastig. Zat ook nog eens op een veelste moeilijk bereikbare plaatst. Dus dat was een heel gepruts om die halve bout er uit te krijgen.

Herkenbaar...toen ik net 18 was sleutelen aan m'n auto (eigenlijk m'n ouders auto _O- )

Die bout moest ook op moment vast...stond 8/9 Nm in het (slecht gekopieerde) handboek, maar ik las 85 Nm (wist ik veel :o)...knapt dat hele M6 boutje af in m'n kleppendeksel _O-
 
_O-

Mijn grootste sleutelblunder is een boutje op 35nm vast zetten, tenminsten proberen alleen bij 15 nm zei die al boem, kapot dus. Hij moest maar op 12nm. Goed kijken is af en toe lastig. Zat ook nog eens op een veelste moeilijk bereikbare plaatst. Dus dat was een heel gepruts om die halve bout er uit te krijgen.

Daar zal wel meer aan de hand geweest zijn dan.
Een bout die je op 1.2 mag vastdraaien, knapt niet zomaar bij 1.5
 
Ook niet echt een SLEUTEL-blunder, maar wel stom:

merkte op 'n gegeven moment wel dat m'n motor iets minder power had met starten (elektrisch), maar dacht dat 't kwam doordat de laatste tijd veel korte ritjes had gedaan (en accu dus niet genoeg de kans had om op te laden tussendoor). Dat slappe starten werd alleen maar erger tot ie op een koude ochtend helemaal niet meer aan wou. Gelukkig was ik ergens waar auto's en bussen in overvloed waren, dus hup kabels erop en gaan. 100 km van huis gereden naar een verjaardag: "Zo, nou moet ie toch wel weer opgeladen zijn." Niet dus.

Toen herinnerde ik me dat ik ooit wel accuwater had 'geprobeerd' te controleren, maar toen geen duidelijke vloeistof niveau kon ontdekken, waarop ik de conclusie trok: "zal wel gewoon beetje viezig zijn van binnen, die accu, daarom zie ik 't vloeistof niveau niet. 't Zal wel goed zitten." En vervolgens niet meer naar om gekeken dus. Uiteindelijk gortdroog gekookt. Verbaasde me dat er überhaupt nog iets van stroom uit zo'n plastic bak met enkel lood en lucht kon komen ! :)
 
Daar zal wel meer aan de hand geweest zijn dan.
Een bout die je op 1.2 mag vastdraaien, knapt niet zomaar bij 1.5

voorschrift 15, en hij breekt bij 32... da's meer dan het dubbele he!?

1.2 vs 1.5 dat zal inderdaad binnen de veiligheidsmarge liggen bij de overgrote meerderheid van op moment voorgeschreven verbindingen, maar er zijn wel degelijk boutverbindingen waarbij je nog niet eens zoveel procent te hoog mag gaan zitten.
 
voorschrift 15, en hij breekt bij 32... da's meer dan het dubbele he!?

1.2 vs 1.5 dat zal inderdaad binnen de veiligheidsmarge liggen bij de overgrote meerderheid van op moment voorgeschreven verbindingen, maar er zijn wel degelijk boutverbindingen waarbij je nog niet eens zoveel procent te hoog mag gaan zitten.

voorgeschreven 1.2
proberen 3.5
breken op 1.5

Zo had ik het begrepen
 
ik heb nog wel eens met m'n xt in de ronte gereden met een nokkenas die een tandje te vroeg stond
niks aan de hand, alleen werd het vermogen gehalveerd(dus toen was het maar 12 pk haha, ik denk ik maak de grap zelf alvast :Z )
 
Mogge,

Geen sleutelblunder van mij maar van de vorige eigenaar/beunhaas waar de motor in onderhoud was. Gaat hier om een Vmax1200 uit 1985 waarvan het blok denk ik al een keer gesplit is geweest om de 2e versnelling bug te fixen. Normaal als je de bout losdraait van deze olieleiding breekt de leiding af, dat is nou eenmaal zo. Nieuwe bestellen dus. Deze heren hebben echter er iets van 2 componenten prut omheen gesmeerd om hem weer te fixen..... Dat doe je toch niet bij een olieleiding....

Olieleiding.JPG
 
Mogge,

Geen sleutelblunder van mij maar van de vorige eigenaar/beunhaas waar de motor in onderhoud was. Gaat hier om een Vmax1200 uit 1985 waarvan het blok denk ik al een keer gesplit is geweest om de 2e versnelling bug te fixen. Normaal als je de bout losdraait van deze olieleiding breekt de leiding af, dat is nou eenmaal zo. Nieuwe bestellen dus. Deze heren hebben echter er iets van 2 componenten prut omheen gesmeerd om hem weer te fixen..... Dat doe je toch niet bij een olieleiding....

[afbeelding]
"net kleine beurt gehad" :Y


:X
 
Mogge,

Geen sleutelblunder van mij maar van de vorige eigenaar/beunhaas waar de motor in onderhoud was. Gaat hier om een Vmax1200 uit 1985 waarvan het blok denk ik al een keer gesplit is geweest om de 2e versnelling bug te fixen. Normaal als je de bout losdraait van deze olieleiding breekt de leiding af, dat is nou eenmaal zo. Nieuwe bestellen dus. Deze heren hebben echter er iets van 2 componenten prut omheen gesmeerd om hem weer te fixen..... Dat doe je toch niet bij een olieleiding....

[afbeelding]

Ach zo te zien lekt er daar nergens olie in de buurt :+




:X
 
Nog een oude van mij:

Bij de LTD van vrouwlief begon het olielampje te branden. Toertocht afgebroken en de patiënt op een aanhanger naar huis getuft.
Samen met een maatje om te beginnen de oliedruk gemeten. Die was goed. Kabel eens van de druksensor af en starten. Lampje brandde nog steeds. Zat dus in de kabelboom. De hele kabelboom uitgevlooid en uiteindelijk het probleem gevonden. En slecht gemonteerd sierkapje op de toerenteller had het draadje doorgesleten. Draadje voorzien van krimpkous, de hele motor weer in elkaar gezet (zo'n beetje alles was er af omdat ik vanaf het blok de kabelboom aan het navlooien was) en starten. En meteen ging het oliedruklampje weer branden. WTF? Weer de heleboel los en aan de slag. Na het nodige gepiel viel me op dat op kontakt het olielampje uit bleef en het benzinelampje ging branden. Bij een volle tank ging het olielampje weer uit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan