Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Story continuous......,
vandaag toch maar ff uit laten lezen bij ex-Aprillia dealer, geeft een melding dat gasklepsensor en of het fly by wire niet klopt, ook de niet aanwezige second air sensor staat geregistreerd.
Opnieuw inleren wil hij niet met de melding dat sensoren (1 op ieder gasklephuis) mogelijk verkeerd om werken??
Zijn idd los geweest maar meende zeker te weten dat die, wat lengte kabel betreft, niet anders aangesloten konden worden. Om dat uit te sluiten ter plaatse "ff" airbox en kelkenspul gedemonteerd, één klephuis eraf en bleken dus goed aangesloten te zijn c.q. kon niet verkeerd.
Dan toch maar ff verder kijken, moest dus wel iets anders zijn wat de gasklepbediening, fly by wire dus, hinderde, servo of kabels naar gashandle nooit losgehad dus maar eens met hand bedienen. En daar kwam aap uit de mouw......., mijn mooie, oorspronkelijk voor Suzuki bedoelde smalle slangklemmen, (originele klemmen, zo'n mooi "inkliksysteem" krijg je wel los maar zonder speciale tang in die beperkte ruimte never meer vast) voorzien van langere M4 inbusboutjes waar je met lange bolkop inbus nét bij kunt, blokkeerden het mechanisme dat de kleppen roteert.
Typische is dat ik bij m'n oude 2009 hetzelfde had gedaan zonder problemen, nu echter de klemmen/boutjes naar de andere kant laten wijzen ivm iets betere bereikbaarheid, dit echter zonder te checken of de doorstekende boutjes na aandraaien mogelijk iets in de weg zou zitten.
Kleppen konden dus wel stukje open, vandaar normale gasrespons, nu werd het echter een 10Kw begrenzing bij meer gasgeven. Reguliere gaskabels had ik het kunnen voelen, nu dus niet met dat "bluetooth" gebeuren.
Hoe dan ook....., zaak weer in elkaar en na resetten loopt het weer als vanouds, meteen ook maar de 2-airsensor aangesloten onder de klephuizen vastgezet zodat ECU denkt dat die z'n werk doet. Sensor kan er, mits "racing map" geladen wel af. Nu moet ik het met een Akra map doen.
Volgende week fijntunen bij Ruud op de bank, benieuwd of hij hem net zo mooi als mn voormalige duikboot aan het lopen krijgt.
Ook eens zoiets gehad.
Klemmen van de carb's iets verdraaid zodat ze makkelijker bereikbaar waren.
Rijdend op snelweg, hoogste versnelling bleek er een 'hard punt' te zitten toen ik flink door wilde rijden
Gewoon war harder gas geven en plots schoot ie door en het gas kon weer volledig open
Tot ik wilde afremmen. Gas dicht.... Nope, hij bleef het gas erop houden
WTF..??
Maar er was toch echt druk verkeer voor me, zo druk dat het eigenlijk een rijdende file was.
Met veel remmen, terugschakelen toch nog met een vrij hoge snelheid door de file tot ik bij de afslag kon komen en m beneden stil heb kunnen zetten.
Na een peukje maar s kijken wat er aan de had was. 3 x raden
Wat is het?
Eventjes eentje om alle vooroordelen te bevestigen...
Mijn motor startte niet. Nouja, checklist hier, daar, alles. Kijken of de bougies vonken. Gelukkig wist ik wat bougies waren, die had ik namelijk net allebei vervangen. Youtube filmpje erbij, dat moest me wel lukken, kijken of ze vonken. Dacht ik.
Zodoende, en nee, geen vonk. Wel verdraaid. Twee dagen lang gezocht naar het probleem in de elektra. En ik Haat elektra. Ik heb een basisbegrip van de principes, maar meer dan dat ook niet. Schakelborden uitdenken kon ik wel op school, maar zodra er daadwerkelijk draadjes gesoldeerd moeten worden ben ik weg. Niet mijn hobby. Niet goed voor m'n humeur ook, eerlijk gezegd.
Uiteindelijk met iemand aan het praten over wat er nou mis kon zijn aan die motor dat 'ie deze problemen gaf, want het was toch wel heel vreemd. En toen stelde diegene voor de bougiekabels te vervangen. Ik: 'Maar op zich zouden de bougies gewoon moeten vonken dan, toch. Want die kabel is sowieso niet aangesloten als je de bougie op het blok legt.' Hierop volgde een lachsalvo wat ik totaal niet begreep, en na een tijdje een tekening van hoe ik had moeten controleren op een vonk.
Dus toen ben ik alsnog even gaan kijken of mijn bougies vonkten en ja hoor, mooie blauwe vonk. Wel verdomme.
Los op het blok gelegd.Wat was dan het probleem? En hoe heb jij je bougie dan gecheckt vraag ik me af?
Dat is de eerste keer dat ik lees, dat iemand een molotov cocktail op z'n vloer mengt.
en wat is TEC?
en wat is TEC?