Probleem met distibutieketting op tijd te zetten

yamahaybr

MF'er
11 aug 2012
71
6
Hallo allemaal, ik zit met een klein probleempje die ik waarshijnlik over het hoofd zie.
Ik heb een yamaha ybr van 2006, ik heb een nieuwe cilinderkit gestoken.
Ik zet de de distributie volgens de merktekens op de nokkenas en ook onderaan in het gaatje, en dan zet ik de kettingspanner er op. Volgens de werkhuishandleiding moet ik na de montage een paar toeren tegenwijzerzin draaien om te kijken of alles nog op tijd staat,
maar na reeds 1 omwenteling op de nokkenas (2x op krukas) blijkt er een verschil op te zitten van 1 tand . Ik zie geen overmatige slijtage aan de ketting en tandwielen.
Voor demontage draaide de motor mooi rond.
Waar zou het kunnen aan liggen? dank je alvast
 
de lengte van de ketting maakt niets uit. het aantal tanden op de krukas is precies de helft van het aantal tanden op de nokkenas, dus als de één 2x rond gaat, moet de ander ook precies 1x rond gaan... hoe kort of lang de ketting ook is.

draai de motor voorzichtig nog een aantal slagen rond. je zult zien dat de foute afstelling steeds terugkomt op dezelfde afwijking. Dit wil zeggen dat je de ketting er gewoon 1 tand verkeerd op hebt liggen. Je zou kunnen proberen om de ketting voor je gevoel 1 tand verkeerd "de andere kant op" erop te leggen! Weer voorzichtig rond draaien en uitlijning van de merkpunten controleren.

Als je merkpunt er minder dan een volle tand naast komt te staan, kan het zijn dat de ketting uitgerekt is. Dan moet je hem gewoon vervangen.
 
het staat er welgeteld 1 tand naast na 1 omwenteling, maar hetgeen ik niet snap is dat het voor demontage wel op tijd liep. Zonder te verspringen. Zou het soms aan de kettingspanner kunnen liggen?
 
En na 2 omwentelingen, is het verschil dan nog steeds 1 tand, of is het dan twee tanden geworden? Als het dan nog steeds 1 tand is, moet je de ketting dus gewoon 1 tand terugzetten: dat is wat sodeknetter bedoelt...
 
Iets zegt me dat de tandwielverhouding tussen krukas en nokkenas verschillend is (Aantal tanden).. Andere nokkenas (Tandwiel) gebruikt ??
Volgens mij kun je inderdaad alleen maar consequent een tandje afwijking krijgen als het aantal tanden op het grote tandwiel tweemaal plus twee (of min twee) het aantal tandjes op het kleine tandwiel is. Als het grote tandwiel een oneven aantal tandjes heeft, dan heb je een zeer merkwaardig probleem.
 
Even van voor af aan: Wat heb je allemaal vervangen aan je YBR (125?)

Een YBR heeft een 4-takt blok waarbij je normaliter geen "cylinder kit" hoeft te vervangen.
 
Hoi, ff een update. Probleem lag bij een haperende kettingspanner.
dus bij weerstand versprong de ketting 1 tand omdat het te los was.
Ondertussen weer 300 km gebold.... Een ybr is toch fun ondanks zn 10 pk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan