Purists, avert your eyes: Project Matchless

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.220
54
Het lijdend voorwerp van dit topic is deze lelijkert:



Een wat aangepast '49 Matchless G3l. Er gaat een gezegde rond over iets als een uiterlijk 'only a mother could love', ik vrees dat de geestelijk moerder van deze fiets hem toch maar ter adpotie heeft aangeboden.... En terecht. Ik ga eens kijken of ik hem met wat plastische chirurgie wat toonbaarder kan krijgen.


Het goede is dat frame, wielen, uitlaat en blok er superstrak uitzien. Er zou ook net een nieuw bigend in zitten (kan geen kwaad) en er is niet gelast/geslepen an het frame (nog niet).



Ik heb hem vandaag opgehaald. Vanuit Zwartsluis naar Utrecht, binnendoor. De motor loopt als een dolle (loopt zo hard dat ik me afvraag of alles (nokken) nog 100% origineel is van binnen?) en klinkt heerlijk. Maar de rit ging niet bepaald vlekkeloos.



- Starten was 1 schop: lopen. Behalve als ie uitgevallen was om een andere reden (reden volgt), dan was ie niet te starten. Ik heb een keer een 'pauze' van 45 minuten gehad en 1 van 30 waarin ik alleen maar aan het schoppen ben geweest. De reservebougie hielp (1 keer...), dus daar gaat iets niet goed.
- Na een pauze kon ik in ene alleen nog maar kiezen tuusen neutraal en zijn 4. De pook ging alle kanten op zoals normaal, maar alleen de 4 pakte (motor sloeg af. 45 minuten schoppen).
- De uitlaat scheurde los (niet helemaal en lasbaar gelukkig)
- De koppeling is niet ok (afgesteld)
- Ik ben een handvat verloren.


Kortom. Het is een echte Engelse motor.
 
Laatst bewerkt:
Owja: de plannen. De vele klinkerweeggetjes hebben het laatste beetje kom-ik-maak-er-een-offroad-van-gevoel er volledig uitgeschudt (die zadelveren zijn verbluffend stug). Verder heb ik geen plannen... Ik ben zelf benieuwd wat er uit gaat komen. Iets met een andere tank en andere spatborden in ieder geval :)
 
Andere tank en spatborden en je hebt visueel al iets heel anders staan :)

Alleen waarom is dat Engelse spul mechanisch altijd zo klote ?

Als een motor 500meter kan rijden, waarom dan geen 500km ? :/

Vind het zelf altijd jammer, dat Engelse spul is leuk, maar zo onbetrouwbaar. Ik ben bang dat de lol er voor mij dan al snel afgaat.

Dus +1 omdat je het volhoud met Engels spul en het maar lekker laat rijden :) :}
 
Andere tank en spatborden en je hebt visueel al iets heel anders staan :)

Alleen waarom is dat Engelse spul mechanisch altijd zo klote ?

Als een motor 500meter kan rijden, waarom dan geen 500km ? :/

Vind het zelf altijd jammer, dat Engelse spul is leuk, maar zo onbetrouwbaar. Ik ben bang dat de lol er voor mij dan al snel afgaat.

Dus +1 omdat je het volhoud met Engels spul en het maar lekker laat rijden :) :}


Je hebt mijn Enfield topic zeker nooit gelezen? :9




De genoemde problemen zijn vooral afstelwerk schat ik zo in. En (oude) jappeners kunnen er ook wat van. Ik heb ooit een Suzuki SP370 gehad waar ik echt hoofdpijn van kreeg, ik kan mij een Virago herinneren waar ik ook niet zo vrolijk van werd en ik heb samen met een vriend een SR500 waarvan we, letterlijk, het halve blok hebben moeten vervangen.



Maar goed. De Matchless. Ik heb er zin in :)
 
Leuk ding, maar die tank is wel heel erg fout. :P
En die schakeling is misschien wel af te stellen.
 
Op de tank en de wielen na ziet ie er redelijk 1949 uit. :Y

Met een ori tank en wielen met platte trommelremmen heb je een nice oldie! :9

Ben benieuwd wat je er van maakt.

Enne engels loopt niet? :?
Ik heb twee Matchlessen gehad en daar viel wel eens wat van af ivm trillingen. Langeslagmotor houdt niet van volgas. (wat ik wel graag gaf }) )
Verder lekken ze altijd wel, wat een gezond signaal is. Er zit dan namelijk nog olie in...

Veel plezier ermee. *O*


;)
 
Wat een ontzettend cool ding, je maakt er vast weer iets moois van. Ziet er uit als een top-basis om wat moois van te maken.
 
Ik heb in mijn jonge jaren 3 jaar lang op zo'n machine gereden, een G3L, afkomstig uit de legerdump.

De enige kosten in die 3 jaar (buiten olie en benzine) waren:
- gelijk cilinder op laten boren naar 1e overmaat + draadgewonden zuiger (35 gulden)
- dynamo opnieuw laten wikkelen (80 gulden) + afstellen van de spanningsregelaar.
- tanksteun laten lassen bij de plaatselijke smid (5 gulden)

Alleen een keer de primaire ketting gebroken dus door de kettingkast naar buiten komen zetten. Zelf opnieuw dicht kunnen krijgen.
Ik heb nog steeds het werkplaatshandboek(je) van Olieslager.

full


Kruissnelheid was 100 km/h en kon ik lang volhouden, top was iets meer dan 110 km/h.
 
Het lijdend voorwerp van dit topic is deze lelijkert:

[~[url="http://i1185.photobucket.com/albums/z341/Miob80/IMG_1023_zpsa01ec34f.jpg"]afbeelding~][/URL]

Een wat aangepast '49 Matchless G3l. Er gaat een gezegde rond over iets als een uiterlijk 'only a mother could love', ik vrees dat de geestelijk moerder van deze fiets hem toch maar ter adpotie heeft aangeboden.... En terecht. Ik ga eens kijken of ik hem met wat plastische chirurgie wat toonbaarder kan krijgen.


Het goede is dat frame, wielen, uitlaat en blok er superstrak uitzien. Er zou ook net een nieuw bigend in zitten (kan geen kwaad) en er is niet gelast/geslepen an het frame (nog niet).

[~[url="http://i1185.photobucket.com/albums/z341/Miob80/IMG_1044_zpsaa4800f4.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik heb hem vandaag opgehaald. Vanuit Zwartsluis naar Utrecht, binnendoor. De motor loopt als een dolle (loopt zo hard dat ik me afvraag of alles (nokken) nog 100% origineel is van binnen?) en klinkt heerlijk. Maar de rit ging niet bepaald vlekkeloos.

[~[url="http://i1185.photobucket.com/albums/z341/Miob80/IMG_1043_zpsdcbcef57.jpg"]afbeelding~][/URL]

- Starten was 1 schop: lopen. Behalve als ie uitgevallen was om een andere reden (reden volgt), dan was ie niet te starten. Ik heb een keer een 'pauze' van 45 minuten gehad en 1 van 30 waarin ik alleen maar aan het schoppen ben geweest. De reservebougie hielp (1 keer...), dus daar gaat iets niet goed.
- Na een pauze kon ik in ene alleen nog maar kiezen tuusen neutraal en zijn 4. De pook ging alle kanten op zoals normaal, maar alleen de 4 pakte (motor sloeg af. 45 minuten schoppen).
- De uitlaat scheurde los (niet helemaal en lasbaar gelukkig)
- De koppeling is niet ok (afgesteld)
- Ik ben een handvat verloren.


Kortom. Het is een echte Engelse motor.
Met andere woorden gewoon een kutding dat zorgt voor veel ergernis? :)
 
En een beetje zieke magneet of condensator die niet/slecht vonkt als het warmer wordt?

Verder leuk ding maar offroad met een hardtail?
Dan ben je wel erg masochistisch ingesteld
 
En een beetje zieke magneet of condensator die niet/slecht vonkt als het warmer wordt?

Verder leuk ding maar offroad met een hardtail?
Dan ben je wel erg masochistisch ingesteld

Ik denk dat het een afstellinsgkwestie is, de bougie raakt vervuild. Met een nieuwe bougie erin start ie meteen (maar ik had maar 1 reserve bij me). Schoonschrobben hielp ook.

Als ie liep, bleef ie lopen.



En door dit plaatje heb ik kort met de offroadgedachte gespeeld:

a1%2Btracker.jpg


Maar het zou inderdaad onzinnig zijn.




Ik heb gisteren even een Enfieldtankje erop gelegd, dat zag er al 100x beter uit. Ik heb er ook een mooi stalen achterspatbord bij gekregen, die zal het ook een klap verbeteren.
 
..of slurpt íe olie waardoor de bougie volkoolt..?


Aan gedacht en gechecked for wetsumping (nee), verder:
- rookt niet
- uitlaat heeft nauwelijks roetaanslag
- Bougie is eerder te wit dan te zwart en kurkdroog.


Ik denk dat de olie daarmee van het lijstje met verdachten af kan.
 
...Of een NGK bougie? er direct uitmikken!
maar simpel draadbreukje kan't ook zijn natuurlijk..
maar je zegd, bouge raakt vervuild, maar is wel wit=meestal schoon..
Raad je toch aan de magneet als verdachte aan te merken..
In de tijd dat je een nwe plug inzet kan hij even afkoelen en weer oppakken.. of de condensator-ja die zit er ook in- kan slecht zijn..
 
Laatst bewerkt:
champion (en de reservebougie ook). Ik was al bekend met reputatie van NGK.

De magneet is automatisch verdacht, maar de relatie met wel en fwen nieuwe bougie plaatsen en wel of niet meteen starten is wel wat te toevallig.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat kick-ass zou zijn?
Als je er een - replica- webb-vorkje in frut,. :9~ 8-) :] :Y *O*
Dan een iets breder stuur dan normaal, vol achterspatbord en leren-enfield-model- zweefzadelt.. :j
 
Weet je wat kick-ass zou zijn?
Als je er een - replica- webb-vorkje in frut,. :9~ 8-) :] :Y *O*
Dan een iets breder stuur dan normaal, vol achterspatbord en leren-enfield-model- zweefzadelt.. :j

Een replica webvork staat inderdaad op de planning, maar dan met een smal stuur, morte spatborden en een zweefzadeltje zoals nu op de enfield zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan