Jaws67
Rookie
Na motorproblemen in oktober vorig jaar (beschadigd kleppendeksel en zuiger), hebben we dit voorjaar een ander motorblok (2005) ingebouwd in mijn R1 van 2004.
Na de inbouw liep het motorblok vlekkeloos , maar tijdens het in leren van mijn gear-indicator kapte hij ermee en was niet meer te starten. Natuurlijk eerst weer gear-indicator verwijdert maar dit hielp ook niet.
Omschrijving van het probleem: de motor start niet, althans slaat niet aan, want de startmotor doet gewoon zijn werk, de bougies geven een vonk en er komt brandstof bij de bougies. Dus in feite zou hij moeten starten. We hebben geprobeerd om hem te starten door rechtstreeks remreiniger in te spuiten, ook dit levert helemaal niets op.
We hebben alle zekering nagelopen en alle op een na waren goed, de zekering van de linker koelvin was stuk, en deze vervangen.
We hebben het interne diagnostische systeem van de R1 doorlopen, er stond een foutmelding in en dat was 12 de krukaspostiesensor, deze is vervangen door die van het oude blok, maar dit zou ook een oude foutcode kunnen zijn. Alles opnieuw doorlopen en er zijn geen foutmeldingen, ook niet nadat we de oorspronkelijke sensor hebben terug geplaatst (dus was waarschijnlijk oude foutmelding die niet was gewist) en alles functioneert naar behoren, dus klopt met de tabellen uit Haynes Manual.
Vervolgens dachten we aan het startonderbrekingssyteem, maar deze functioneert ook naar behoren, althans volgens diagnostisch programma (ook de andere sleutels geprobeerd).
We hebben de ook nog nokkenaspostiesensor en gaskleppenhuis van het oude blok teruggeplaatst maar ook dit hielp niet.
We hebben gekeken of het aan de schakelaar van de zijstandaard en koppeling lag ivm het signaal voor neutraal.
Uiteindelijk hebben wij de ECU laten testen bij Carmo Electronics, maar ook deze is goed.
We hebben inmiddels de bedrading getest en ook deze is goed (althans wij hebben de fout nog niet kunnen ontdekken).
Zoals jullie begrijpen hebben we heel wat geprobeerd en getest en in theorie klopt alles, maar echter de praktijk is weerbarstiger .
Zo langzamerhand zijn we aan het eind van ons Latijn en vandaar ook dat ik de hulp inroepen van jullie mede MF-ers.
Is er onder jullie iemand die nog een idee heeft of die iets soortgelijks heeft meegemaakt (kan ik me haast niet voorstellen).
Na de inbouw liep het motorblok vlekkeloos , maar tijdens het in leren van mijn gear-indicator kapte hij ermee en was niet meer te starten. Natuurlijk eerst weer gear-indicator verwijdert maar dit hielp ook niet.
Omschrijving van het probleem: de motor start niet, althans slaat niet aan, want de startmotor doet gewoon zijn werk, de bougies geven een vonk en er komt brandstof bij de bougies. Dus in feite zou hij moeten starten. We hebben geprobeerd om hem te starten door rechtstreeks remreiniger in te spuiten, ook dit levert helemaal niets op.
We hebben alle zekering nagelopen en alle op een na waren goed, de zekering van de linker koelvin was stuk, en deze vervangen.
We hebben het interne diagnostische systeem van de R1 doorlopen, er stond een foutmelding in en dat was 12 de krukaspostiesensor, deze is vervangen door die van het oude blok, maar dit zou ook een oude foutcode kunnen zijn. Alles opnieuw doorlopen en er zijn geen foutmeldingen, ook niet nadat we de oorspronkelijke sensor hebben terug geplaatst (dus was waarschijnlijk oude foutmelding die niet was gewist) en alles functioneert naar behoren, dus klopt met de tabellen uit Haynes Manual.
Vervolgens dachten we aan het startonderbrekingssyteem, maar deze functioneert ook naar behoren, althans volgens diagnostisch programma (ook de andere sleutels geprobeerd).
We hebben de ook nog nokkenaspostiesensor en gaskleppenhuis van het oude blok teruggeplaatst maar ook dit hielp niet.
We hebben gekeken of het aan de schakelaar van de zijstandaard en koppeling lag ivm het signaal voor neutraal.
Uiteindelijk hebben wij de ECU laten testen bij Carmo Electronics, maar ook deze is goed.
We hebben inmiddels de bedrading getest en ook deze is goed (althans wij hebben de fout nog niet kunnen ontdekken).
Zoals jullie begrijpen hebben we heel wat geprobeerd en getest en in theorie klopt alles, maar echter de praktijk is weerbarstiger .
Zo langzamerhand zijn we aan het eind van ons Latijn en vandaar ook dat ik de hulp inroepen van jullie mede MF-ers.
Is er onder jullie iemand die nog een idee heeft of die iets soortgelijks heeft meegemaakt (kan ik me haast niet voorstellen).