Verschil tussen Z400 en Z600 teruggevoerd?

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Ik heb net mijn rijbewijs A2 gehaald en ik wil een motor kopen. Nu zit te kijken naar de Kawasaki Z400 en de Z600. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een Z400 met 33 kW en een Z600 met 35 kW, die teruggevoerd is. Zijn er echt voordelen om de 600 te kopen? Ik ben sowieso van plan om een motor te kopen die 2 jaar te rijden tot dat ik volledig A mag.
Alsvast bedankt.
 
Z600=Z650?

Buiten max vermogen is er natuurlijk ook nog max koppel.
Z650 (64Nm) heeft veel meer koppel dan Z400 (37Nm)

Een Z650-A2 kan je bijna net zo rijden als een gewone Z650.
Alleen op top is het max vermogen flink omlaag gebracht.
Verder kan je over paar jaar de A2 er weer afhalen en 'm als gewone Z650 gaan rijden.

Dus wel vergelijkbaar vermogen, maar aanzienlijk minder koppel.
De Z400 zal steeds achterblijven op de Z650.
Verder zal de Z400 altijd moeten janken om er een beetje vermogen uit te krijgen. Op de snelweg ga je niet blij zijn.
 
Z650 zal veel meer motor zijn, in alle opzichten. Komt ook iets meer gewicht bij, al is dat na een week geen nadeel meer.
Z400 zal veel meer een grote brommer zijn. Remmetjes, geluid, beleving, alles.

Over 2 jaar kan je de z650 weer upgraden, de z400 niet.
 
Kan je moderne motoren nog begrenzen en ontgrenzen tegenwoordig (voor RDW bedoel ik dan voornamelijk)?

In aanvulling daarop: de Z400 is 20kg lichter dan de Z650 (tenminste, de Z600 ken ik niet?). Dat klinkt niet als veel, maar dat is het zeker wel. Als je je nog onzeker voelt qua motorrijden dan kan dat erg prettig zijn.

Ik ben persoonlijk erg fan van lichtere motorfietsen (qua gewicht en vermogen) omdat dat gewoon een stuk speelser is en je vaker vol op het gas kan. Ook met een Z400 kun je je RBW zo kwijt zijn als je wilt ;)
 
In aanvulling daarop: de Z400 is 20kg lichter dan de Z650 .
Dat klinkt niet als veel, maar dat is het zeker wel.
Ik ben persoonlijk erg fan van lichtere motorfietsen omdat dat gewoon een stuk speelser is en je vaker vol op het gas kan.
De Z650 heeft 27Nm meer koppel dan de Z400.
Dat maakt die 20kg meer dan met gemak goed.

Ja, een heel lichte motor is idd wel handelbaar, maar eigenlijk blijft 't een opgevoerde bromfiets.
Vol op het gas? Dat kan met iedere motor.
Ik heb een 750 en een 1100. Die kunnen ook allebei VOL op het gas.
Het kan wel, maar wil je dat ook? Steeds weer een versleten achterband!
 
Zo'n z650 is zelf al niet een zware jongen. Prima te bedienen en te verslepen uit een garage bijvoorbeeld.

Ik ben het geheel eens met de opmerking dat een z650 wel wat meer 'motorgevoel' geeft. Uiteraard is dit subjectief en zullen sommige de voorkeur aan lichter geven. Het verhoogde koppel zorgt ervoor dat je redelijk schakellui kan rijden.

Tijdens mijn lessen van A2 naar A heb ik best genoten van het rijden op dit model. Lekker geluid komt er uit zo'n staande twin overigens.
 
Kijk, die 400 is lichter.

Maar je moet het wel in perspectief zetten.
In de wereld van het motorrijden, zijn het beide lichte fietsen.

M.a.w.
Je hoeft niet de 400 te nemen omdat je een lichte motorfiets zoekt, dat is die 650 namelijk ook.
 
Niet op die plekken waar je onder het maximale vermogen waarop hij begrensd is blijft.
M.a.w, tot waar je begrenzer werkt, heb je je normale koppel en vermogen beschikbaar.

edit:
en koppel wordt hier vaak gebruikt om aan te geven hoe schakellui je bij lage toeren kunt rijden.

Dat voordeel behoudt een 650 tov de 400
 
Terug
Bovenaan Onderaan