Raadsel voor de vering experts

Nicks4Nix

MF veteraan
26 nov 2002
2.046
92
Eindhoven (Noord Brabant)
Facebook
Welke vering expert weet wat er hier aan de hand is?

*WARNING* lang verhaal....

de specs
motor = suzuki gsxr 1000 k5
rijdergewicht = 74 kg (in mn blote sjakie)
voorvork = 1.0 kg veren met Ohlins FPK kit
oliehoogte voorvork = 100 mm
instellingen voorvork = 7 clicks reb, 10 clicks comp (geen low/high mogelijk)
achterdemper = wilbers high/low/reb shock met 10 kg veer, gemodificeerd high-comp veertje (zwaarder)
instellingen achterdemper = 14 clicks reb, 10 clicks low-comp, 10 clicks high-comp.
alles is in goede conditie qua service beurtjes
voorvork is afgelopen winter door Rotech geheel nieuw opgebouwd, inclusief nieuwe veren (van 0,95=>1.0)
ook de balhoofdlagers zijn gecontroleerd en afgesteld.

het probleem
de motor slingert als je van het gas af gaat, en de voorvork blijft bottomen in chicanes.
al met al is de motor nerveus en vergt het veel energie van me om hem in het gareel te houden. plus dat het anderen ook stoort (scary mofo :P) dus wil ik dit oplossen.

achtergrond en historie
met 1:54 op zandvoort, 1:45 op assen, 2:37 op spa, 2:09 op nurburgring en 1:40 op zolder durf ik te zeggen dat ik een snelle rijder ben. geen ONK, maar zeker geen beginner. ben nog nooit op het circuit gevallen, dus weet het allemaal goed onder controle te houden :)

qua rijstijl rij ik aggressief op de voorkant door laat te remmen, hard de bocht in te gaan en veel gebruik te maken van de motorrem (hoog in toeren). ik weet dat ik nog moeite heb met hard uitaccelereren, maar dat wordt mogelijk deels veroorzaakt door het veringprobleem (?) wat ik wil oplossen.

vorig jaar reed ik met 0.95 kg voorveren en had ik ook al last van slingeren en bottom-en. we hebben destijds de oliehoogte al van 120 naar 100 verhoogd, maar dat hielp niet. ik bleef de voorvork onderin rijden.
het slingeren merk ik vooral als ik een bocht in wil gaan en daarvoor even van mn gas ga. tussen dat moment en weer op het gas gaan slingert de motor.
ook heb ik veel last van hobbels (meer 'glooingen') zoals net voor de haarbocht op assen, en die voor de 2e bocht op zolder, ook daar gaat de motor van slingeren en is dan lastig(er) in te sturen.
experimenteren met meer rebound demping was geen succes. de motor wordt daar wel iets rustiger van, maar dan kreeg ik het gevoel dat hij teveel in de bocht wilde vallen (8 clicks is opgave van ohlins, getest tot 5 clicks)

ook heb ik redelijk last van gripproblemen met de achterband midden in de bocht. vooral in langeren bochten (bv ossebroeken of duikersloot) wil hij gaan glijden op het moment dat ik wil aanzetten. als ik de motor ook nog eens extra naar de apex wil duwen terwijl ik op het gas ga, wordt dat nog veel erger (uitstapjes, etc).

Afgelopen winter hebben we de voorvork helemaal opnieuw opgebouwd; nieuwe binnenpijpen, zwaardere 1.0 kg veren, nieuwe seals en olie. voor de oliehoogte hebben we dezelfde hoogte als eind vorig jaar aangehouden (100 mm).
ik heb echter nog steeds dezelfde problemen! hij blijft slingeren en bottom-en. Afgelopen race op Zolder in de gilledelatourette chicane bottomt hij zowel erin als eruit, en ook inremmen op de laatste chicane voor start/finish bijvoorbeeld.
daarbij komt dan ook nog dat ik het idee heb dat ik de motor nu veel slechter op de apex krijg en ook wat ruimer bochten uitkom. ik wil eigenlijk weer terug naar mn 0,95 kg veren waar ik veel strakker mee kon sturen.

wat kan hier nu aan de hand zijn?
omdat zowel het overgaan naar meer olie als zwaardere veren geen gewenst effect gehad heeft, vermoed ik dat de voorvork te weinig high-speed compressie demping heeft...
ik kan me voorstellen dat de motor bij abrupt gas los en harde instuurbewegingen door de compressie heen zakt en daardoor teveel gewicht op de voorkant zet. zolang je dan niet remt is het slingeren geblazen, en met remmen *tik* onderin. ik vermoed dat dat dan ook het probleem met de grip midden in de bocht veroorzaakt; de motor heeft dan te weinig gewicht achter en slaat dan snel door.

maar klopt dat? of zijn er nog andere opties?
wie-o-wie heeft er verstand van en kan me helpen?
 
Ik denk dat je gewoon wat rustiger moet rijden ;)

Zoals je waarschijnlijk wel verwacht heb ik er natuurlijk helemaal geen verstand van. Succes met het oplossen van je probleem. Ik merk dat iedereen dus wat problemen heeft, maar het vreemde is dat jullie nog wel snel rond gaan en ik helemaal niet.

Hoe dan ook.. ik blijf even meelezen :P
 
ik zag net dat Wilbers een oliehoogte van 85mm opgeeft, en Ohlins 100mm.
zou het eventueel dan een te lage oliehoogte kunnen zijn?
de standaard oliehoogte is overigens 100mm, dus lijkt mij dan weer sterk...
de 'hydro-stop' is er wel uit, dus kan ik m wel helemaal onderin krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gewoon wat rustiger moet rijden ;)
*noted*

ongetwijfeld ben ik zelf ook onderdeel van het probleem. ik zou wat eerder moeten remmen, wat meer op snelheid de bocht in moeten rollen, en nog veeeel relaxter erop moeten zitten. maar dankzij al dat slingeren en die kleine gripprobleempjes is dat verrekte lastig :P
 
Laatst bewerkt:
Stuurt de motor ook zwaar in Erik?
Met remmend insturen stuurt ie nog moeilijker in?
Bij loslaten van de voorrem wil hij beter plat en afdraaien?
 
Laatst bewerkt:
ik had op zolder inderdaad last van zwaar sturen. de initiele aanzet ging dan nog wel, maar m echt op de apex zetten wilde niet lukken. voelde gewoon erg zwaar, te geforceerd. de keer dat ik m toch op de apex duwde was ik gelijk de achterkant kwijt.
en met remmen erop was het nog zwaarder om m op de apex te krijgen. 1e race moest ik m zelfs de grindbak inzetten omdat het allemaal niet goed aanvoelde :(
ik dacht eerst nog dat het de slick voorband was en heb die nog gewisseld voor een Diablo. maar dat was het uiteindelijk ook niet echt. in de 2e race was ik zelfs nog bijna de motor kwijt op de 1e bocht. ik haalde de apex wel, maar was op dat moment de voorkant kwijt. voelde m op mn knie zakken maar gelukkig pakte hij m weer op pfeuhh!

maar ik ben benieuwd!! wat denk jij dat er loos ist?
 
Heeft je voorvork veel doorsteek en is je achtershock vrij lang?

nope. standaard hoogte. achtershock zonder shims.
free sag aan de voorkant is 25mm, achter ongeveer 10mm.
niet echt raar zeg maar.

misschien dat nog wel de achterveer iets aan de zware kant is. maar hij is destijds wel besteld op mijn gewicht bij Wilbers.
 
nope. standaard hoogte. achtershock zonder shims.
free sag aan de voorkant is 25mm, achter ongeveer 10mm.
niet echt raar zeg maar.

misschien dat nog wel de achterveer iets aan de zware kant is. maar hij is destijds wel besteld op mijn gewicht bij Wilbers.

Hierdoor gaat ie na de sag natuurlijk wel op zijn neus staan. Is dit gewenst bij de k5?
 
Okay, nog meer bevestigingen. Je motor staat teveel op zijn neus. Achter de shock 3 mm inkorten. Flibke stap. Gewoon proberen.
Op de voorkant genoeg preload aan de 25 mm te zien.
Gewoon shock inkorten en verder niets veranderen. Rijden. Daarna verder aanpassen.
Misschien is je achtetveer iets te zwaar maar die stap is wellicht later nodig. Eerst met de geometrie klooien! :)
 
ik heb geen hoogte instelling op de shock. hij zit er ook zonder shims op dus alles staat op originele hoogte.
ik kan nog wel proberen met minder voorspanning op de achterkant.
maar wordt het dan niet nog lastiger om in te sturen? hij geeft me nu juist het gevoel bij het insturen te veel onderstuur te hebben...
met de lichtere veren had ik helemaal geen last van zwaar insturen. alleen wel van het slingeren en het bottomen.
 
ik heb geen hoogte instelling op de shock. hij zit er ook zonder shims op dus alles staat op originele hoogte.
ik kan nog wel proberen met minder voorspanning op de achterkant.
maar wordt het dan niet nog lastiger om in te sturen? hij geeft me nu juist het gevoel bij het insturen te veel onderstuur te hebben...
met de lichtere veren had ik helemaal geen last van zwaar insturen. alleen wel van het slingeren en het bottomen.
Ok dan minder preload achter doen. Je naloop is nu te klein bij het insturen. Teveel gewicht op de voorkant. Plus geen gewicht en zo te weinig invering en grip op je achterkant waardoor je ook niet in kan sturen.
 
Denk dat we eerst de achterkant moeten veranderen. :

Hoe zwaar is je achterveer eigenlijk? Ik reed toen met een 100 veertje in de K5 met Wilbers shock. Dat ging behoorlijk goed
 
Laatst bewerkt:
ik meende dat het een 10kg veer is maar zal dat zsm eens checken.
wat ik wel vreemd vind is dat ik zwaardere voorveren heb en de problemen identiek zijn aan die ik met de lichtere had. met zwaardere veren zou de gewichtsverdeling toch ook meer naar achteren gaan liggen.
 
Denk dat we eerst de achterkant moeten veranderen. :

Hoe zwaar is je achterveer eigenlijk? Ik reed toen met een 100 veertje in de K5 met Wilbers shock. Dat ging behoorlijk goed
Wat ik in het verhaal mis.
Heeft de Soes het al vanaf het begin :? ,of na wat veranderingen :?

Afgelopen week dat ik de Tech: keuring op Assen,een X aantal ook van redelijk snelle groep 4 rijders stonden de kettingen veellllllll te strak.
Zomaar iets hoor, maar dit geeft een heel vreemd effect op het gedrag van een motorfiets en met name hard remmen insturen en uitkomend bochten.
Zal vast niet het probleem zijn dit maar ze zitten bij zo'n keuring mij gek aan te kijken als ik hier een opmerking over maakt...zo van hoe weet jij dat nou :Z
Oja zeg ik dan,je sloopt ook je ketting met dit de tandwielen baklagers etc: dus een hoop ellende.

Je ziet het FF,ik zit vanavond in mijn praatstoel :+
 
Misschien gekke tip, maar spreek uit ervaring...

Bij mij was de ring welke op de dop van poot zat lek,. Kon aan de data zien dat de duiksnelheid ineens veel hoger lag, dacht eerst aan inwendige slijtage tot ik de lucht hoorde ontsnappen aan de bovenkant
 
Laatst bewerkt:
nee gedrag is niet nieuw. vorig jaar ook hele seizoen last van gehad en daarvoor in eerste instantie olieniveau voor verhoogd. afgelopen winter hele voorvork opnieiw opgebouwd en gedrag heeft ie dus nog steeds.
ketting staat overigens ook netjes losjes.

tis wel een.uitdaging toch?
 
Ja he. Om dat beetje te testen kan je je preload eraf draaien 10 klik ingaand eraf. Kijken of het dan beter gaat. Ow en 1 of 2 klik minder uitgaand.
 
te zware achterveer

ik ga zeker de veer checken maar voor mijn nieuwsgierigheid..
waarom zou het de achterveer zijn?

met de lichtere voorveren stuurde hij veel makkelijker (niet zwaar/log) maar had ik voornamelijk last van het slingeren en bottomen. nu heb ik zwaardere voorveren en houd ik de problemen en krijg ik er zwaar sturen bij. ik had dan eerder verwacht dat hij dan meer in balans zou zijn (voor en achter relatief zwaar geveerd)
 
:^

Hé Eric

Dat "gebottomon" van je voorvork kan ook te maken hebben met het olie niveau in de vork, als je de luchtkamer verkleint wordt de vork van de helft tot aan het eind van de slag stugger en heb je minder last van doorslaan


JaJa "Vering" het blijft een zoektocht :?

Was idd gezellig zo bij elkaar, ook goed om ervaringen tips en reserve onderdelen uit te wisselen :Y

Ligt het niet gewoon aan je olie niveau in de voorvork?
Dat lijkt me het meest simpele om uit te proberen in ieder geval, voordat je weer andere veren en dergelijke zou aanschaffen.

Gewicht op de voorkant is goed, maar alles waar "te" voor staat niet ;)

Meer ingaande demping is misschien ook een oplossing, mits de voorkant te snel duikt.
Theoretisch gezien regelt de demping alleen maar de snelheid waarmee je in/uit veert. Als je altijd even hard remt haal je wel dezelfde slag van je veerweg, alleen minder snel.

En hoe rijd je met betrekking tot remmen. Rem je tot aan de apex de bocht in, of ben je voor het insturen klaar met remmen?
 
Laatst bewerkt:
ik ga zeker de veer checken maar voor mijn nieuwsgierigheid..
waarom zou het de achterveer zijn?

met de lichtere voorveren stuurde hij veel makkelijker (niet zwaar/log) maar had ik voornamelijk last van het slingeren en bottomen. nu heb ik zwaardere voorveren en houd ik de problemen en krijg ik er zwaar sturen bij. ik had dan eerder verwacht dat hij dan meer in balans zou zijn (voor en achter relatief zwaar geveerd)

Alles wijst in die richting. Ik zou een 90 veer monteren met .95 voorveren.



.
 
het verkleinen van de luchtkamer was vorig jaar ook al mijn idee. we hebben destijds de luchtkamer al van 120 naar 100 mm opgehoogd zonder positief resultaat. 100mm is overigens de originele hoogte, dus hoger dan dat lijkt mij erg onlogisch. dit jaar heb ik er zelfs nog zwaardere veren in gezet en toch heeft het niet geholpen.
het zou dus uit een demping karakteristiek of vanuit de achterkant moeten komen.

de Ohlins FPK kit is eigenlijk voor een GSXR K7, maar mij is verteld dat deze ook in de K5 goed moet functioneren. daar zit dan wel mijn twijfel over de dempingkarakteristiek, want is het echt wel uitwisselbaar??

maar aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat een te harde achterveer teveel druk op de voorkant zet zodra je van het gas af gaat en gaat insturen. een te harde veer is wel de constante factor in mijn zoektocht...

zoals HenkvW al voorstelt ga ik dus eerst maar eens terug naar een 90 veer, EN ik wil terug naar mijn vertrouwde 0.95 vriendjes in de voorkant. hopelijk gaat ie dan weer sturen zoals voorheen, maar dan veel relaxter en met meer vertrouwen mid-corner :)

zodra ik ervaring met deze setup heb laat ik het weten!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan