Nicks4Nix
MF veteraan
Welke vering expert weet wat er hier aan de hand is?
*WARNING* lang verhaal....
de specs
motor = suzuki gsxr 1000 k5
rijdergewicht = 74 kg (in mn blote sjakie)
voorvork = 1.0 kg veren met Ohlins FPK kit
oliehoogte voorvork = 100 mm
instellingen voorvork = 7 clicks reb, 10 clicks comp (geen low/high mogelijk)
achterdemper = wilbers high/low/reb shock met 10 kg veer, gemodificeerd high-comp veertje (zwaarder)
instellingen achterdemper = 14 clicks reb, 10 clicks low-comp, 10 clicks high-comp.
alles is in goede conditie qua service beurtjes
voorvork is afgelopen winter door Rotech geheel nieuw opgebouwd, inclusief nieuwe veren (van 0,95=>1.0)
ook de balhoofdlagers zijn gecontroleerd en afgesteld.
het probleem
de motor slingert als je van het gas af gaat, en de voorvork blijft bottomen in chicanes.
al met al is de motor nerveus en vergt het veel energie van me om hem in het gareel te houden. plus dat het anderen ook stoort (scary mofo ) dus wil ik dit oplossen.
achtergrond en historie
met 1:54 op zandvoort, 1:45 op assen, 2:37 op spa, 2:09 op nurburgring en 1:40 op zolder durf ik te zeggen dat ik een snelle rijder ben. geen ONK, maar zeker geen beginner. ben nog nooit op het circuit gevallen, dus weet het allemaal goed onder controle te houden
qua rijstijl rij ik aggressief op de voorkant door laat te remmen, hard de bocht in te gaan en veel gebruik te maken van de motorrem (hoog in toeren). ik weet dat ik nog moeite heb met hard uitaccelereren, maar dat wordt mogelijk deels veroorzaakt door het veringprobleem (?) wat ik wil oplossen.
vorig jaar reed ik met 0.95 kg voorveren en had ik ook al last van slingeren en bottom-en. we hebben destijds de oliehoogte al van 120 naar 100 verhoogd, maar dat hielp niet. ik bleef de voorvork onderin rijden.
het slingeren merk ik vooral als ik een bocht in wil gaan en daarvoor even van mn gas ga. tussen dat moment en weer op het gas gaan slingert de motor.
ook heb ik veel last van hobbels (meer 'glooingen') zoals net voor de haarbocht op assen, en die voor de 2e bocht op zolder, ook daar gaat de motor van slingeren en is dan lastig(er) in te sturen.
experimenteren met meer rebound demping was geen succes. de motor wordt daar wel iets rustiger van, maar dan kreeg ik het gevoel dat hij teveel in de bocht wilde vallen (8 clicks is opgave van ohlins, getest tot 5 clicks)
ook heb ik redelijk last van gripproblemen met de achterband midden in de bocht. vooral in langeren bochten (bv ossebroeken of duikersloot) wil hij gaan glijden op het moment dat ik wil aanzetten. als ik de motor ook nog eens extra naar de apex wil duwen terwijl ik op het gas ga, wordt dat nog veel erger (uitstapjes, etc).
Afgelopen winter hebben we de voorvork helemaal opnieuw opgebouwd; nieuwe binnenpijpen, zwaardere 1.0 kg veren, nieuwe seals en olie. voor de oliehoogte hebben we dezelfde hoogte als eind vorig jaar aangehouden (100 mm).
ik heb echter nog steeds dezelfde problemen! hij blijft slingeren en bottom-en. Afgelopen race op Zolder in de gilledelatourette chicane bottomt hij zowel erin als eruit, en ook inremmen op de laatste chicane voor start/finish bijvoorbeeld.
daarbij komt dan ook nog dat ik het idee heb dat ik de motor nu veel slechter op de apex krijg en ook wat ruimer bochten uitkom. ik wil eigenlijk weer terug naar mn 0,95 kg veren waar ik veel strakker mee kon sturen.
wat kan hier nu aan de hand zijn?
omdat zowel het overgaan naar meer olie als zwaardere veren geen gewenst effect gehad heeft, vermoed ik dat de voorvork te weinig high-speed compressie demping heeft...
ik kan me voorstellen dat de motor bij abrupt gas los en harde instuurbewegingen door de compressie heen zakt en daardoor teveel gewicht op de voorkant zet. zolang je dan niet remt is het slingeren geblazen, en met remmen *tik* onderin. ik vermoed dat dat dan ook het probleem met de grip midden in de bocht veroorzaakt; de motor heeft dan te weinig gewicht achter en slaat dan snel door.
maar klopt dat? of zijn er nog andere opties?
wie-o-wie heeft er verstand van en kan me helpen?
*WARNING* lang verhaal....
de specs
motor = suzuki gsxr 1000 k5
rijdergewicht = 74 kg (in mn blote sjakie)
voorvork = 1.0 kg veren met Ohlins FPK kit
oliehoogte voorvork = 100 mm
instellingen voorvork = 7 clicks reb, 10 clicks comp (geen low/high mogelijk)
achterdemper = wilbers high/low/reb shock met 10 kg veer, gemodificeerd high-comp veertje (zwaarder)
instellingen achterdemper = 14 clicks reb, 10 clicks low-comp, 10 clicks high-comp.
alles is in goede conditie qua service beurtjes
voorvork is afgelopen winter door Rotech geheel nieuw opgebouwd, inclusief nieuwe veren (van 0,95=>1.0)
ook de balhoofdlagers zijn gecontroleerd en afgesteld.
het probleem
de motor slingert als je van het gas af gaat, en de voorvork blijft bottomen in chicanes.
al met al is de motor nerveus en vergt het veel energie van me om hem in het gareel te houden. plus dat het anderen ook stoort (scary mofo ) dus wil ik dit oplossen.
achtergrond en historie
met 1:54 op zandvoort, 1:45 op assen, 2:37 op spa, 2:09 op nurburgring en 1:40 op zolder durf ik te zeggen dat ik een snelle rijder ben. geen ONK, maar zeker geen beginner. ben nog nooit op het circuit gevallen, dus weet het allemaal goed onder controle te houden
qua rijstijl rij ik aggressief op de voorkant door laat te remmen, hard de bocht in te gaan en veel gebruik te maken van de motorrem (hoog in toeren). ik weet dat ik nog moeite heb met hard uitaccelereren, maar dat wordt mogelijk deels veroorzaakt door het veringprobleem (?) wat ik wil oplossen.
vorig jaar reed ik met 0.95 kg voorveren en had ik ook al last van slingeren en bottom-en. we hebben destijds de oliehoogte al van 120 naar 100 verhoogd, maar dat hielp niet. ik bleef de voorvork onderin rijden.
het slingeren merk ik vooral als ik een bocht in wil gaan en daarvoor even van mn gas ga. tussen dat moment en weer op het gas gaan slingert de motor.
ook heb ik veel last van hobbels (meer 'glooingen') zoals net voor de haarbocht op assen, en die voor de 2e bocht op zolder, ook daar gaat de motor van slingeren en is dan lastig(er) in te sturen.
experimenteren met meer rebound demping was geen succes. de motor wordt daar wel iets rustiger van, maar dan kreeg ik het gevoel dat hij teveel in de bocht wilde vallen (8 clicks is opgave van ohlins, getest tot 5 clicks)
ook heb ik redelijk last van gripproblemen met de achterband midden in de bocht. vooral in langeren bochten (bv ossebroeken of duikersloot) wil hij gaan glijden op het moment dat ik wil aanzetten. als ik de motor ook nog eens extra naar de apex wil duwen terwijl ik op het gas ga, wordt dat nog veel erger (uitstapjes, etc).
Afgelopen winter hebben we de voorvork helemaal opnieuw opgebouwd; nieuwe binnenpijpen, zwaardere 1.0 kg veren, nieuwe seals en olie. voor de oliehoogte hebben we dezelfde hoogte als eind vorig jaar aangehouden (100 mm).
ik heb echter nog steeds dezelfde problemen! hij blijft slingeren en bottom-en. Afgelopen race op Zolder in de gilledelatourette chicane bottomt hij zowel erin als eruit, en ook inremmen op de laatste chicane voor start/finish bijvoorbeeld.
daarbij komt dan ook nog dat ik het idee heb dat ik de motor nu veel slechter op de apex krijg en ook wat ruimer bochten uitkom. ik wil eigenlijk weer terug naar mn 0,95 kg veren waar ik veel strakker mee kon sturen.
wat kan hier nu aan de hand zijn?
omdat zowel het overgaan naar meer olie als zwaardere veren geen gewenst effect gehad heeft, vermoed ik dat de voorvork te weinig high-speed compressie demping heeft...
ik kan me voorstellen dat de motor bij abrupt gas los en harde instuurbewegingen door de compressie heen zakt en daardoor teveel gewicht op de voorkant zet. zolang je dan niet remt is het slingeren geblazen, en met remmen *tik* onderin. ik vermoed dat dat dan ook het probleem met de grip midden in de bocht veroorzaakt; de motor heeft dan te weinig gewicht achter en slaat dan snel door.
maar klopt dat? of zijn er nog andere opties?
wie-o-wie heeft er verstand van en kan me helpen?