Radiateur afplakken?

RickLT

MF'er
11 mrt 2003
48
0
Schoonhoven
Mijn Kawasaki GPZ500S uit 1990 wordt niet goed warm. Dit gebeurt alleen als ik stil sta in de file ofzo. Ik dacht dat de thermosstaat open bleef staan. Bij mijn garage zeiden ze echter dat mijn koelsysteem te veel koelend vermogen heeft. Ik moest even een stuk van mijn radiateur afplakken en dan zou het goed gaan. Het werkt wel, maar omdat ik dit toch een beetje een aparte oplossing vind wil ik even weten wat jullie hiervan vinden.
 
Ik ben dan wel niet zo technisch, maar het lijkt me een beetje overdreven. Je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan dat ze de koeling dusdanig ontwerpen dat dit soort huisvlijt niet nodig zou mogen zijn.
 
Een vriend van mij heeft op een gegeven moment ook zijn radiator afgeplakt. Dat was op een AfricaTwin, maar dan wel omdat hij naar de noordkaap aan het rijden was. Het temp. metertje kwam toen niet los van de onderkant.

In Nederland lijkt me dat dan ook een beetje overbodig, maar misschien is het koelsysteem idd wel veel te goed.
 
mijn vriendin heeft een rf600, met hetzelfde probleem.
de thermostaat is nl. op een verkeerde plek geplaatst (bij deze fiets)
waardoor het lijkt dat de motor altijd te koel loopt.
idd als het warm is en/of je rijd file ofiets dergelijks zie je de temp opkomen.
als je thermostaat werkt is er nix aan de hand.

rubster.
 
Ook bij een flinke dag touren blijft hij volgens de meter te koud. Het voordeel van afplakken is natuurlijk wel dat als het 35 graden wordt en ik zie hem te warm worden, dat tape er zo af is ;)
 
Bij een watergekoelde motor moet normaalgezien de thermostaat de motortemperatuur regelen. Dan is het helemaal niet nodig dat de radiator afgeplakt wordt. Een olie-luchtgekoelde motor zoals bij mijn Bandit heeft geen thermostaat, en als het dan koud is, wordt de motor niet warm genoeg. Dan kan het wel eens helpen als er een deel van de oliekoeler afgeplakt wordt.
 
Hallo dan,

Wij rijden allebij een suzuki gsx-r en een rf600r.
Wij moeten tegen de herfst en winter ook afplakken.
Als de motor in de winter hapert dan moet je er een verwarmings element in zetten dit om de vocht in de benziene niet te laten bevriezen.
:] :] :] :]
 
Ik heb een CB500. Als ik normaal rij met normale temperaturen komt ie ook niet in het normale gebied, maar blijft ie tussen het koude en warme gebied staan. Dit is volgens mij gewoon normaal omdat all CB500erds die ik ken dat hebben. Gewoon niet te veel op letten. Als de motor goed en soepel loopt hoef je volgens mij niet af te plakken.
 
Mijn Kawasaki GPZ500S uit 1990 wordt niet goed warm. Dit gebeurt alleen als ik stil sta in de file ofzo. Ik dacht dat de thermosstaat open bleef staan. Bij mijn garage zeiden ze echter dat mijn koelsysteem te veel koelend vermogen heeft. Ik moest even een stuk van mijn radiateur afplakken en dan zou het goed gaan. Het werkt wel, maar omdat ik dit toch een beetje een aparte oplossing vind wil ik even weten wat jullie hiervan vinden.

Het koelsysteem van een gpz500s is vanuit de fabriek wel afdoende, maar niet goed genoeg gemaakt, er zit geen omloopcircuit in opgenomen, ook tijdens het opwarmen loopt de vloeistofstroom (via gaatje in thermostaat) door de radiator, wat eigenlijk niet mag...........

Paul.
 
Ik ben met een GSXR daar ook eens mee teruggeweest. Bleek dat het opnemertje op een redelijk koel plekje zat vanwege de positie tov. de rijwind. Ik vond dat raar om een motor zo te construeren, maar ja. Ik kwam er op een gegeven moment mee in spanje en toen bleek de temperatuurmeter wel voluit te kunnen slaan. En dat de fan verrekte hard kan koelen.

Meten is weten.
Meet gewoon eens de bedrijfstemperatuur van de olie na een kwartiertje rijden. Is hij boven de 70 graden, dan is er niets aan de hand. De thermostaat zit niet alleen in je systeem om open te gaan maar ook om dicht te blijven als het niet nodig is! Op die manier wordt te sterke afkoeling tegengegaan.
Je kunt ook een betere olie kopen bijv. een 5W of zelfs een 0W. Deze zijn iets duurder maar smeren veel beter bij een koude motor.
Bij de GSXR heb ik kunnen vaststellen dat pas tegen het vriespunt de temperatuur van de olie die de kleppentrein moet smeren te laag blijft. Maar dat vind ik niet echt een probleem, bij vorst is het rijden toch over voor mij.
 
Ja, zal wel beveiliging zijn; stel je voor dat die thermostaat ooit een keer klemloopt, blijft hangen, vuiltje of zo. Dan tenminste nog WAT koeling en tijd om op je thermometer te kijken.

Nee Willem, dat gaatje is meestal voor het bevorderen v/d ontuchting bij het vullen van het systeem.
Als een thermostaat stuk gaat, behoort hij "open" te gaan, zodat de motor voldoende koeling krijgt.

Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan