ratel moto guzzi

Mr. Sik

MF veteraan
16 jan 2008
1.257
0
Schiedam
Goedendag,

zojuist reed ik, met mijn v50 nato zo hard als ie kon op de rijksweg (zo'n 125 km/h) naar huis. (en ja ik weet dat ie daar niet echt op gemaakt is) Opeens begon de motor in te hopuden en een soort rauw ratelend geluid te maken alsof de uitlaatpakking lek was of de cilinder begon te rammelen/los zat.
Gelukkig kon ik direct het pompstation oprijden. Meteen zag ik dat er rerdelijk wat olienevel aan de linkerkant van het blok zat. Olie gepeild, veel te weinig, heb er een liter bij moeten gooien terwijl ik het peil niet al te lanmg geleden nog na had gekeken. Motor weer gestart en na iets lastiger starten dan normaal liep ie weer als vanouds. Totdat je gas begint te geven, rond 4000 toeren hoor je de rammel weer. Ook brand het olielampje bij stationair draaien samen met het accu lampje (dit brande altijd al tijdens stationair draaien) deze gaan tegelijkertijd uit bij een heel klein beetje gas geven.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

groet niels
 
net de olie eruit laten lopen, zaten eigenlijk geen metaaldeeltjes in.
Toch denk ik zelf dat het het big end is (al blijft het wel vreemd dat nu ineens bij stationair het olielampje brandt)
Wat is de manier om dit te controleren? Ik las al ergens anders op het forum door de cilinder te verwijderen en de drijfstang heen en weer te jutteren. Is dit voldoende of kan het ook zijn dat je het op deze manier niet voelt maar hij toch niet stuk is? Hij doet het namelijk tot 3-4000 toeren goed.
Zijn er nog andere mankementen die deze symptomen kunnen verklaren?
 
dat het olielampje gaat branden bij stationair kan best wijzen op een uitgelopen big end.
er is normaal al minder oliedruk bij stationair, en met een uitgelopen big end nog minder.
de enige manier om dat goed te controleren is de cilinder eraf.
 
Een big end moet je stationair ook horen kloppen.
Maar dat van de oliedruk klopt dan weer wel.

maar dat moet een samenloop van omstandigheden zijn. Een V50 Nato is eigenlijk een 350 met 500cc cilinders. Hetzelfde blok als de V65 maar dan met minder vermogen. Ik kan me voorstellen dat je hem over zijn toeren jaagt, maar aan de belasting kan het niet liggen. Of je moet vol gas gereden hebben met te weinig olie, dan krijg je alles stuk natuurlijk.
 
laatste keer dat ik bij een kleine guzzi flink geratel hoorde was er een uitlaatklep afgebroken.......... maar dan start ie niet meer.......
zou het verder ook niet weten buiten de al gegeven suggesties, hooguit de nokkenasketting, als die erg ver op is wordt hij in het midden door de spanner tegen zichzelf aangedrukt en dat maakt bij wat meer toeren waarschijnlijk ook behoorlijk wat herrie, maar als je hulp en/of tips nodig hebt bij het uit elkaar trekken (heb daar behoorlijk wat ervaring mee) moet je het even laten weten; ik zit in rotterdam, dus dat is redelijk om de hoek
 
laatste keer dat ik bij een kleine guzzi flink geratel hoorde was er een uitlaatklep afgebroken.......... maar dan start ie niet meer.......

En toch kwam er bij ons eens iemand op 1 cilinder aangereden, want in de andere cilinder lag een losse klep :Y

xo8h.jpg

0wrk.jpg

7z2k.jpg
 
Dat ken ik ook gehad met een vierklepper guzzi van 750cc was in een tel gebeurt reed maar een 120 op dat moment .
Olie druk minder en geratel is bijna 100% big-end
Hangt er van af hoe erg de beschadiging is of je het nog kan repareren zijn namelijk voor de kleine modellen geen ondermaten in lagerschalen gemaakt op de fabriek .
Niet meer mee rijden ook al klinkt het bij lagen toeren nog goed
De foto spreek boekdelen na een iets te lange rit om veilig te kunnen stoppen bij een bonkend geluid uit het vooronder van een V50 I
gebrokenkrukas.jpg
 
Laatst bewerkt:
hmmm, persoonlijk moest ik toch echt naar huis lopen, motor sloeg niet meer aan en klonk tijdens het starten alsof er een handje losse bouten door het blok rondslingerde.......

full


maar de kleppen van een Monza zijn dan ook relatief groot voor een 500tje..........

kop en cylinder zagen er overigens vergelijkbaar uit met de foto's boven, maar de kop is gelast en de cylinders vervangen door een bigbore-kit (aangepaste V65 cylinder, 80mm boring)
 
Laatst bewerkt:
Dat ken ik ook gehad met een vierklepper guzzi van 750cc was in een tel gebeurt reed maar een 120 op dat moment .
Olie druk minder en geratel is bijna 100% big-end
Hangt er van af hoe erg de beschadiging is of je het nog kan repareren zijn namelijk voor de kleine modellen geen ondermaten in lagerschalen gemaakt op de fabriek .
Niet meer mee rijden ook al klinkt het bij lagen toeren nog goed
De foto spreek boekdelen na een iets te lange rit om veilig te kunnen stoppen bij een bonkend geluid uit het vooronder van een V50 I
[afbeelding]

Dit riekt naar een vermoeiingsbreuk, maar daarvoor moet het breukvlak in beeld worden gebracht zodat je de oppervlaktegesteldheid kan zien.
 
lijkt me een klassiek geval van uitgelopen bigend.
valt niets aan te reviseren bij een klein guzzi blok , dus reken maar vast op de aankoop van een ander blok, dan kan het hoogstens meevallen.

mooie foto's van die 4 klepper trouwens , een lario blok?
ik heb zo'n ding als dagelijks vervoer in gebruik, is altijd even slikken als je dat soort foto's ziet.
misschien binnenkort maar eens investeren in andere kleppen en klepveren.
 
Kruk is gebroken door een uitgelopen big-end lagerschaal deze heeft de radius van de kruk ingekerfd en dat heeft de aanzet van de breuk gegeven als ik me nog goed de tellerstand kan herrineren was het bij een 80.000 km
Ik heb hem nog op zolder liggen dus als er gegadigden zijn voor detail foto's kan ik ze maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan