Remblokken vervangen Yamaha YP 400

LeendertPeter

Rookie
24 aug 2005
27
0
Haarlem
Omdat het Manual niet duidelijk genoeg is over het vervangen van remblokken (achter) van mijn YP 400 maar even navraag doen op het Forum.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van remblokken achter? De uitlaat zal eraf moeten maar ik kan niet inschatten of dat voldoede is. Moet het achterwiel eruit of is de ruimte voldoende als alleen de uitlaat eraf gaat? E.e.a. zal bepalen of dat ik het laat doen of zelf sleutelen. Ik hoor graag ervaringen.

Met dank.
 
Top. Bewijst het nut van goed zoekan maar weer eens. Samen met de illustraties krijg ik genoeg zelfvertrouwen. Er zitten nuttige en essentiele tips bij.

Dank
 


Compliment voor je duidelijk uitleg, maar toch heb ik een opmerking/kanttekening.

Bij mijn weten heeft de remzuiger geen schroefdraad, hoef je dus niet terug te draaien maar kan men normaal terugduwen.

Men moet alleen zorgen dat de inkepingen uiteraard corresponderen met de pinnen op het remblok wat immers niet 'mee kan draaien' !!
Maar bij terug duwen wijzigt dit niet natuurlijk.

Dat terugduwen doe ik altijd met een stukje stevig hout, zelfs een steel van 'n hamer lukt het mee. Je beschadigd daardoor nl. niets.

Verder een mooie duidelijke uitleg, met duidelijke foto's
 
Ik krijg die zuigers gewoon terug met de blote handjes.
Van de week voor+achter nog gedaan..
Wel even het potje open zetten. ;)
 
....Bij mijn weten heeft de remzuiger geen schroefdraad, hoef je dus niet terug te draaien maar kan men normaal terugduwen....
Denk niet dat ik dat niet heb geprobeerd.... Misschien is het slim eerst het voorafgaande aan mijn uitleg te lezen.
Bij gewone remklauwen gaat dat inderdaad, je maakt de zuiger schoon en duwt hem gewoon terug. Dat heb ik toch echt wel vaker gedaan.

Niet voor niets vroeg ik het na op dit forum want bij de achterrem werkt dat dus niet zo, de zuiger laat zich niet terug duwen. Ik schrijf dat toe aan het slijtage compenserend mechanisme van de parkeerrem die deze klauw ook bedient maar dan mechanisch via een kabel en een hevel.

Het is dus geen gewone puur hydraulische remklauw, hij heeft ook een mechanische bediening.

Bij rechtsom verdraaien verdwijnt de zuiger keurig naar binnen, linksom komt ie er weer uit.
Dat is hier alleen nodig voor het "resetten" van het mechanisme; bij normaal bedrijf zal die zuiger natuurlijk niet draaien.

Zie ook de post van Chopper-Cooper daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
.....Wel even het potje open zetten. ;)...

Waarom is dat anders dan bij een voorrem ? Bij de voorrem hoef je het deksel er toch ook niet af te halen ?

In een remvloeistof reservoir zoals ik die ken zit bovenop de vloeistof een balg, de lucht boven de balg staat via een klein gaatje naast het deksel in verbinding met de buitenlucht. Op die manier kan er remvloeistof aangevuld worden in geval van slijtage, en het kan terugstromen als je de blokken vervangt door nieuwe.

Daarom hoef je het deksel er niet af te halen tenzij je vloeistof aanvult of ververst.
 
Waarom is dat anders dan bij een voorrem ? Bij de voorrem hoef je het deksel er toch ook niet af te halen ?

In een remvloeistof reservoir zoals ik die ken zit bovenop de vloeistof een balg, de lucht boven de balg staat via een klein gaatje naast het deksel in verbinding met de buitenlucht. Op die manier kan er remvloeistof aangevuld worden in geval van slijtage, en het kan terugstromen als je de blokken vervangt door nieuwe.

Daarom hoef je het deksel er niet af te halen tenzij je vloeistof aanvult of ververst.
Oh ik dacht dat het meehielp, vroeger me een partij staan aanrommelen met die remzuigers.
Speciale tools gekocht en alles, lukte me alleen met bloed, zweet en tranen.
De motorzaak tipte me zo een keer, en eventueel een lijmtang gebruiken.

Maar tegenwoordig lukt het me bij diverse motoren gewoon met de blote handjes. :? :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan