remweeeeeg

Ja dan remt hij mee, dat helpt alleen niet mee met de maximale remkracht. Je vergroot het contact oppervlak maar dat heeft in principe geen invloed op je remkracht.

Ook weer waar, maar op een motor heb je dan toch iets meer stabiliteit.




Niks nieuws, een vrachtwaggel staat nog eerder stil.

Afhankelijk van hoeveel geremde assen, geladen / gewicht enz enz.
 
Afhankelijk van hoeveel geremde assen, geladen / gewicht enz enz.

Nee, in de eerste instantie alleen afhankelijk van het gewicht en de wrijvingscoëfficiënt van het wegdek en je bandjes. De rest komt daarna pas. Als je een trailer hebt met 2 assen en je doet er een 3e bij gebeurt er niks. Wielen en assen kan je weghalen totdat je aan de limiet van het materiaal zit, remkracht blijft in principe hetzelfde :P
 
Laatst bewerkt:
Nee, in de eerste instantie alleen afhankelijk van het gewicht en de wrijvingscoëfficiënt van het wegdek en je bandjes. De rest komt daarna pas. Als je een trailer hebt met 2 assen en je doet er een 3e bij gebeurt er niks. Wielen en assen kan je weghalen totdat je aan de limiet van het materiaal zit, remkracht blijft in principe hetzelfde :P

leg eens uit wat jij onder remkracht verstaat, want als dat hetzelfde is als wat ik er onder versta, hangt remkracht ook af van het kontaktoppervlak.
dat een motor dat kontaktoppervlak niet maximaal kan benutten is een andere zaak, maar je theorie gaat zo niet op voor voertuigen die een pak meer wegen dan een motor.
 
Laatst bewerkt:
leg eens uit wat jij onder remkracht verstaat, want als dat hetzelfde is als wat ik er onder versta, hangt remkracht ook af van het kontaktoppervlak.

Remkracht begint pas af te hangen van het contact oppervlak als dit contact oppervlak stuk begint te gaan of als de eigenschappen daarvan op een andere manier beginnen te veranderen in negatieve zin (afname wrijvingscoëfficiënt).

In beginsel is de wrijvingskracht alleen afhankelijk van de wrijvingscoefficiënt en de normaalkracht op het oppervlak. Afhankelijk van het materiaal kan je ook nog onderscheid maken tussen een statische of dynamische coëfficiënt. In het geval van banden/droog asfalt is dat niet heel interessant. Ik ga dit nog ongeveer 9000 keer herhalen in dit topic. Gewoon omdat het kan, omdat het waar is en omdat er blijkbaar maar weinig mensen zijn die wel eens gecheckt hebben hoe wrijving werkt. O ja en omdat het inmiddels vrijdag is.

Ik heb ooit eens eindeloos proefjes moeten doen om de wrijvingscoeffcient van een paar materialen experimenteel te bepalen. Helling gemaakt, spul erop gooien en dan meten hoe lang het duurt voordat het beneden is. Versnelling uitrekenen en dan met behulp van de massa van het object de wrijvingscoefficient uitrekenen.
 
Laatst bewerkt:
25 meter, bij slechts 90km/u.
35 meter, bij 120km/u.

Hoeveel mensen houden die afstand ?
En op dat moment BEGIN je pas te remmen. De grootste vertraging krijg je pas naarmate de snelheid afneemt.

Waarom zou je die afstand tot je voorganger moeten houden? Die staat immers niet instantaan stil.
Als je voorganger remt met de maximaal mogelijk vertraging en jij niet, dan is de afstand tussen jullie twee in die eerste seconde afgenomen met slechts 5 meter.

Vertraging neemt toe als de snelheid afneemt? Dit is een uitspraak gebaseerd op de remcapaciteiten van de bestuurder en niet van de motorfiets neem ik aan?
 
Bij een moderne motorfiets, die overbemeten remmen heeft, heeft de massa ook geen invloed meer op de remvertraging. Dus: met passagier of bagage kun je even snel tot stilstand komen als zonder.
 
:^

En irl is je reactietijd echt het dubbele, als je snel reageert. 1 seconde is een normale reactietijd voor een gemiddeld mens.
Dat is dan de tijd tussen dat er 'iets' gebeurd en je dat waarneemt tot aan het moment dat de remwerking daadwerkelijk begint.
Als je dat bij 90km/u overkomt dan ben je dus al 25 verder gereden voor er uberhaupt iets van het remmen te merken is.

25 meter, bij slechts 90km/u.
35 meter, bij 120km/u.

Hoeveel mensen houden die afstand ?
En op dat moment BEGIN je pas te remmen. De grootste vertraging krijg je pas naarmate de snelheid afneemt.

Een goed geoefende motorrijder haalt een vertraging van 8m/s2
Bij 90km/u, reactieafstand + remafstand = 65 meter.
Als je 65 meter uitzet op een weg waar je regelmatig rijd met die snelheid is er grote kans dat je best schrikt van die afstaand.

Vandaar dat er ook een stuur op je motor zit,...pfffft. :P
 
Je hebt geen reet aan keihard remmen met alleen je voorwiel. Als je nog een beetje wilt sturen pak je je achterrem erbij. Ookal wordt je remweg langer.
Vorig jaar heb ik nog een onderzoek gepost, waarin allerlei fabeltjes over wel of niet achterrem uit de wereld worden geholpen.

Met achterrem (dus tezamen met de voorrem) is harder remmen.

Remmen en ook nog sturen is andere koek :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan is de rijopleiding in Belgie beter dan in nederland.

Dat zou ik niet durven beweren, want ik heb mijn rijbewijzen in 1975 in Nederland gehaald. Toen werd mij al verteld dat auto's een groter remvermogen hebben dan motoren. In de loop der jaren hebben allerlei publicaties dat steeds weer bevestigd. ABS of niet doet daar niets ter zake. Een ervaren chauffeur remt zonder ABS nog altijd sneller dan met ABS.
Zowel voor motoren als voor auto's is de regel die je een veilige marge geeft nog altijd de 2 seconden regel. bevind je je binnen 2 seconden van je voorganger, dan zal je, door het feit dat je later reageert dan je voorganger, een veel groter risico lopen in zijn gat te knallen. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat beide voertuigen een gelijke remvertraging hebben. Voor motoren zou je dus eigenlijk nog een ruimere marge moeten aanhouden.
 
Bij een moderne motorfiets, die overbemeten remmen heeft, heeft de massa ook geen invloed meer op de remvertraging. Dus: met passagier of bagage kun je even snel tot stilstand komen als zonder.

Ja en nee. De grotere massa zorgt voor een grotere normaalkracht dus grotere wrijvingskracht en tegelijkertijd moet er ook een grotere massa worden afgeremd. Zet je een passagier achterop veranderd er dus voor het grootste deel inderdaad niks aan de remvertraging.

De maximale remvertraging kan echter wel degelijk toenemen als het zwaartepunt verplaatst. Als ik op mijn GS500 een passagier achterop neem dan verplaatst het zwaartepunt naar achter en is er een grotere remvertraging nodig om over de kop te slaan dan zonder passagier. Zonder passagier is de maximale remvertraging beperkt tot wanneer ik over de kop ga. Met passagier is de maximale remvertraging beperkt door de maximale wrijvingskracht tussen band en wegdek. Verschilt uiteraard per motor. Als je een sjoppert hebt met zo'n lange voorvork liggen die grenzen weer anders.
 
Laatst bewerkt:
full
 
Wat een gelul allemaal - lees toch nog even de restultaten van deze PRAKTIJK test met gemeten remsafstand (staan per motorfiets in de linkjes eronder), kan je zien of je een goeie of slechte remmert hebt..... want grijs is alle theorie en folder/test/reclame praat.

http://www.motorradonline.de/vergle...2012-das-beste-motorrad-fuer-die-alpen/419308

En de beste is niet de lichtste..... maar een explorer zou ik niet kopen ;)

Mijn tip - dikke v-twin - remt op de motor meestal al hard genoeg, hoef je ook niet steeds van die dure remblokjes te kopen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan