remweeeeeg

Ik ben een ervaren chauffeur met een motor met ABS. In al die jaren heeft de ABS een paar keer ingegrepen. Als ik sneller stilstond zonder ABS had de ABS niet ingegrepen.

Dus je stelling klopt niet.

Jouw stelling klopt niet, dankzij de abs reclamepraat ben je op het verkeerde (rem)spoor.....
Ook voor jou - lees de test en de remafstanden.

ps: als de abs ingrijpt rem je dus niet.....
 

Gelukkig :+

Ik denk nog dat t waar is ook trouwens, al was dat ene totallllosje niet eens mij aan te rekenen.
Op de motor rij ( ik iig ) je toch wat bewuster.


Prutser :+ Ik ben niet eens agent en heb al 3 autos en 1 motor aan mijn lijst kunnen toevoegen :P

Ik had t ook alleen over werkgerelateerd, prive kan ik er ook nog wel wat auto's aan toevoegen :+ :X
Geen motoren trouwens...alweer... :P




Waarom zou je die afstand tot je voorganger moeten houden? Die staat immers niet instantaan stil.
Als je voorganger remt met de maximaal mogelijk vertraging en jij niet, dan is de afstand tussen jullie twee in die eerste seconde afgenomen met slechts 5 meter.

Vertraging neemt toe als de snelheid afneemt? Dit is een uitspraak gebaseerd op de remcapaciteiten van de bestuurder en niet van de motorfiets neem ik aan?

5 meter ?
Bij 100 km/u rij je ongeveer 36 meter per seconde.
Vanaf het moment dat je de remlichten van je voorganger ziet gaan branden begint je reactietijd, op het moment dat je zelf begint te remmen heb je dus 36 meter dus al overbrugt.


Als je het voor elkaar zou krijgen.
Rij met 15 km/u en rem.
Rij met 120 en rem naar 105.
Beide 15 km vertraging.
In het eerste geval heb je een meter of 2 nodig ?
In het tweede geval kost dat veeeel meer meters. ( geen zin om t uit te rekenen nu )
 
Je hebt geen reet aan keihard remmen met alleen je voorwiel. Als je nog een beetje wilt sturen pak je je achterrem erbij. Ookal wordt je remweg langer.



Alleen moet je dan aub wel zien te voorkomen dat de boel blokkeert.

En dat is wat de gemiddelde motorrijder nu eenmaal bijna nooit lukt. Noodgeval/stress...en je ramt beide remmen gewoon dicht, tot diep in het blokkeren.
Om op dat moment, terwijl die stilstaande auto steeds dichterbij komt, de coolheid te hebben je remmen iets te lossen tot je weer grip hebt is slechts weinigen gegeven.
Lang leve ABS in die situatie's.

Ik ken eigenlijk maar 1 iemand die dat echt volledig beheerst, en dat is dan eigenlijk ook nog in situatie's waarin het gedaan word voor ongevalanalyse.

Ik ken ook een (politie)motorinstructeur die eigenlijk dagelijks bezig is met juist dit automatisme te laten inzien en te leren te lossen als het nodig is om weer te kunnen sturen. Tot hij prive rijdend in zo'n situatie kwam en een gewoon mens bleek en al blokkerend van de dijk afreed :X :+
 
Laatst bewerkt:
Een ervaren chauffeur remt zonder ABS nog altijd sneller dan met ABS.

Ik denk dat ik redelijk ervaren ben.
Op een afgesloten stuk terwijl ik weet dat ik bewust dit ga uitproberen... dan zou ik het wellicht halen, maar het zou ook zeker een aantal keer mislukken. Ik verwacht dat ik eerst op iedere keer hetzelfde stuk een aantal keren moet 'proefremmen' om te merken hoe hard ik kan remmen zonder dat de boel gaat blokkeren en dat ik na een aantal keer dan idd de ABS eruit zou kunnen remmen.

Maar gewoon op straat... lekker doortuffend en plots geconfronteerd worden met iets waarvoor ik vol in de remmen moet ??
No way.

Wie doet er wel eens oefeningen in het remmen, echt voluit de maximale remvertraging halen onder gecontroleerde omstandigheden ?
En dat zou je dan wel halen op een onverwacht moment terwijl je je motor onder die omstandigheden niet door en door kent op een onbekend wegdek ?

"Niemand" remt op zo'n moment een ABS motor eruit.
 
Grootste vertraging heb je bij +/- 15% slip, kan wiskundig bewezen worden.
Als je als rijder dus kan remmen in de zone tussen 0 en 15% sta je sneller stil.

Een aantal % slip heb je vrijwel altijd, ook tijdens gewoon rechtdoor rijden heb je slip.
Hoe hoger de snelheid hoe meer slip.

Remmen is niets meer dan een negatieve versnelling, dus ook slip.
Probleem is alleen dat bij remmen met 15,1% slip de boel blokkeert, je de controle kwijtraakt en op je bek gaat :+


( 15.1% is willekeurig gekozen getal aan de hand van de quote, geen wetenschappelijk getal )



Dat kan je helemaal niet wiskundig bewijzen. De wrijvingscoëfficiënt moet je experimenteel bepalen.

Soms moet je in een voorbeeld een uitgangspunt nemen, een soort gemiddelde. Er staat ook al +/- bij.
Maar dat snap jij ook wel :)
 
Laatst bewerkt:
Wie doet er wel eens oefeningen in het remmen, echt voluit de maximale remvertraging halen onder gecontroleerde omstandigheden ?
elke crosser
En dat zou je dan wel halen op een onverwacht moment terwijl je je motor onder die omstandigheden niet door en door kent op een onbekend wegdek ?

"Niemand" remt op zo'n moment een ABS motor eruit.
niet op een biljart laken, maar op klinkers, kinderkopjes etc ga ik de uitdaging lachend aan
 
elke crosserniet op een biljart laken, maar op klinkers, kinderkopjes etc ga ik de uitdaging lachend aan

Crossers zijn een apart soort volk, die tellen we niet mee :+


Liefst als het dan ook nog regent, neem ik aan ?


Overal zijn uitzonderingen op en dingen te bedenken.
Maar voor de gemiddeld ervaren motorrijder in NL is ABS geen overbodige accessoire, toch ?


Ik mag best eens doorrijden en denk dat ik mag zeggen dat ik wel wat ervaring heb, maar zeker tijdens het werk gaat het er soms net even heftiger aan toe en pak ik net iets makkelijker een aantal km/u erbij die ik niet zou pakken als ik er rustig over na zou kunnen denken. Ik heb toch wel wat momentjes gehad dat ik de ABS flink aan het werk heb gezet en verwacht dat ik zonder ABS op dat moment toch de BMW dealer/chirurg wat werk had bezorgt.
(oke, BMW type 1 ABS is misschien een uitzondering :P )
 
Laatst bewerkt:
heb ABS zelf nooit ervaren op de motor, wel in de auto, en ik kan me inderdaad voorstellen dat het voor een gemiddelde rijder best een handig iets kan zijn.
Ik heb met de auto diverse noodstops gemaakt (van die idioten voor je.. en mogelijk ook iets te weinig afstand van mijzelf :+) waarbij ik vermoed dat het zonder abs minder goed was afgelopen.

als je crosst, extra rijopleidingen hebt gehad en of je hele leven op de motor afspeelt, red je je vast ook prima zonder extra toeters en bellen :)
 
Overal zijn uitzonderingen op en dingen te bedenken.
Maar voor de gemiddeld ervaren motorrijder in NL is ABS geen overbodige accessoire, toch ?


:P )~[/size]

Dat beweer ik ook niet. Maar er zijn best genoeg voorbeelden van omstandigheden waar ABS de remweg merkelijk verlengt. Overigens ben ik van mening dat elke zichzelf ernstig nemende motorrijder af en toe de grenzen van zijn remmen eens opzoekt, juist om het gevoel te behouden.
 
Crossers zijn een apart soort volk, die tellen we niet mee :+


Liefst als het dan ook nog regent, neem ik aan ?


Overal zijn uitzonderingen op en dingen te bedenken.
Maar voor de gemiddeld ervaren motorrijder in NL is ABS geen overbodige accessoire, toch
gemiddeld ervaren in NL betekent onervaren en rijden als automobilist. Ja, daarvoor zijn zelfs fluor hesjes uitgevonden :+
 
Dat beweer ik ook niet. Maar er zijn best genoeg voorbeelden van omstandigheden waar ABS de remweg merkelijk verlengt. Overigens ben ik van mening dat elke zichzelf ernstig nemende motorrijder af en toe de grenzen van zijn remmen eens opzoekt, juist om het gevoel te behouden.

Ik zou toch eens op een moderne motor gaan rijden met modern ABS. Ik ben het met je eens dat een ouder ABS systeem een metertje of wat laat liggen in het behalen van de kortste remweg, maar we zitten echt al een paar jaar op het niveau dat een ABS systeem 120 keer per seconde de remdruk moduleert en dus ook 120 keer per seconde de ideale remdruk bepaalt voor het contact wat de banden op dat specifieke moment met de weg hebben.

Als je echt een goede remmer bent, en je remactie is op een stuk weg wat van constante kwaliteit is en waarbij je dus niet tijdens het remmen de remdruk hoeft te variëren voor de veranderingen in grip die je tegenkomt, dan behaal je in het meest optimale geval exact dezelfde remvertraging als een modern ABS remsysteem. Zodra het wegdek niet van constante kwaliteit is (je rijdt over wegbelijning, een teerstreep, stukje oud asfalt ertussen) ga je het keihard verliezen.

En ja, ook als je meteen in ABS schiet verplaatst het gewicht zich razendsnel naar het voorwiel en remt de motor ook een stuk sterker af.

Daarnaast vergeten we voor het gemak ook even dat tijdens een ABS regeling de computer ook rekening houdt met het omhoogkomen van het achterwiel. Ook best handig.

De ABS discussie vindt ik een beetje op de Injectie vs carbs discussie gaan lijken. De eerste is beter, nauwkeuriger, zuiniger en betrouwbaarder, maar de tweede optie vinden sommige mensen leuker/directer/noem het maar op. Dat zijn prima redenen om carbs te verkiezen boven injectie, maar onder de streep is een injectiesysteem beter, en dat is geen kwestie van vinden maar een kwestie van feiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik redelijk ervaren ben.
Op een afgesloten stuk terwijl ik weet dat ik bewust dit ga uitproberen... dan zou ik het wellicht halen, maar het zou ook zeker een aantal keer mislukken. Ik verwacht dat ik eerst op iedere keer hetzelfde stuk een aantal keren moet 'proefremmen' om te merken hoe hard ik kan remmen zonder dat de boel gaat blokkeren en dat ik na een aantal keer dan idd de ABS eruit zou kunnen remmen.

Maar gewoon op straat... lekker doortuffend en plots geconfronteerd worden met iets waarvoor ik vol in de remmen moet ??
No way.

Wie doet er wel eens oefeningen in het remmen, echt voluit de maximale remvertraging halen onder gecontroleerde omstandigheden ?
En dat zou je dan wel halen op een onverwacht moment terwijl je je motor onder die omstandigheden niet door en door kent op een onbekend wegdek ?

"Niemand" remt op zo'n moment een ABS motor eruit.

Ik rem wel "vaak" hard. Het stoplicht naderend bijvoorbeeld en op het aller laatste moment vol in de ankers, kontje soms net iets omhoog, vering aan de voorkant goed naar beneden.

Maar dan kom ik aanrijden en ga ik er ook voor zitten. Uit reflex zo remmen heb ik mijzelf nooit aangeleerd dus dat zal dan ook vast niet zo goed gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik rem wel "vaak" hard. Het stoplicht naderend bijvoorbeeld en op het aller laatste moment vol in de ankers, kontje soms net iets omhoog, vering aan de voorkant goed naar beneden.

Maar dan kom ik aanrijden en ga ik er ook voor zitten. Uit reflex zo remmen heb ik mijzelf nooit aangeleerd dus dat zal dan ook vast niet zo goed gaan.

Dan ben je iig goed bezig om je motor te leren kennen. In voorkomende gevallen zou dat erg waardevol kunnen zijn :Y
 
Ik zou toch eens op een moderne motor gaan rijden met modern ABS. Ik ben het met je eens dat een ouder ABS systeem een metertje of wat laat liggen in het behalen van de kortste remweg, maar we zitten echt al een paar jaar op het niveau dat een ABS systeem 120 keer per seconde de remdruk moduleert en dus ook 120 keer per seconde de ideale remdruk bepaalt voor het contact wat de banden op dat specifieke moment met de weg hebben.

Als je echt een goede remmer bent, en je remactie is op een stuk weg wat van constante kwaliteit is en waarbij je dus niet tijdens het remmen de remdruk hoeft te variëren voor de veranderingen in grip die je tegenkomt, dan behaal je in het meest optimale geval exact dezelfde remvertraging als een modern ABS remsysteem. Zodra het wegdek niet van constante kwaliteit is (je rijdt over wegbelijning, een teerstreep, stukje oud asfalt ertussen) ga je het keihard verliezen.

En ja, ook als je meteen in ABS schiet verplaatst het gewicht zich razendsnel naar het voorwiel en remt de motor ook een stuk sterker af.

Daarnaast vergeten we voor het gemak ook even dat tijdens een ABS regeling de computer ook rekening houdt met het omhoogkomen van het achterwiel. Ook best handig.

De ABS discussie vindt ik een beetje op de Injectie vs carbs discussie gaan lijken. De eerste is beter, nauwkeuriger, zuiniger en betrouwbaarder, maar de tweede optie vinden sommige mensen leuker/directer/noem het maar op. Dat zijn prima redenen om carbs te verkiezen boven injectie, maar onder de streep is een injectiesysteem beter, en dat is geen kwestie van vinden maar een kwestie van feiten.

:^ Ik heb de ABS ook moeten leren waarderen. ABS 1 van BMW heb ik nogal eens vervloekt :+ maar de huidige ABS systemen: :Y
 
5 meter ?
Bij 100 km/u rij je ongeveer 36 meter per seconde.
Vanaf het moment dat je de remlichten van je voorganger ziet gaan branden begint je reactietijd, op het moment dat je zelf begint te remmen heb je dus 36 meter dus al overbrugt.


Als je het voor elkaar zou krijgen.
Rij met 15 km/u en rem.
Rij met 120 en rem naar 105.
Beide 15 km vertraging.
In het eerste geval heb je een meter of 2 nodig ?
In het tweede geval kost dat veeeel meer meters. ( geen zin om t uit te rekenen nu )

En in de tijd dat jij zonder te remmen 36 meter aflegt, legt jouw remmende voorganger 31 meter af. Waarmee de afstand tussen jullie twee, na die eerste seconde, met 5 meter is afgenomen.

En in je tweede voorbeeld is de vertraging dus hetzelfde. Je legt in de tussentijd meer meters af, maar dat staat los van de vertraging :)
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je helemaal niet wiskundig bewijzen. De wrijvingscoëfficiënt moet je experimenteel bepalen.

dat kan perfekt. tijdens hogeschool automechanika heeft een leraar wiskundig aangetoond dat als een koppeling 15% slipt, ze het meeste koppel doorgeeft. meer dan als er 0% slip is. Ik was indertijd goed in wiskunde, en daar was geen spelt tussen te krijgen. En nu mag jij op je kop gaan staan dat dat in de praktijk niet zo is, het IS wel zo.
de omgekeerde weg (zijnde remmen en krachten overbrengen tussen band en wegdek) is dus ook op net dezelfde manier te bewijzen.

trouwens : je wrijvingscoefficient is gewoon een ongekende varaibele die afhangt van de materialen, maar in een wiskundige formule/bewijs maakt dat geen zak uit. om maar een vb te geven : als je bewijst dat a*(b+c) = a*b + a*c maakt het ook niets uit wat a is, het geldt altijd. en dus geldt het ook in de diskussie hier voor iedere wrijvingscoefficient.

edit :
TurnFast! Race Driving Techniques for Heel Toe Downshift, Driving Line, Cornering, Braking, and More • Traction
The Fuss about Contact Patch of Tires
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik in de gevallen dat de ABS ingreep geen ABS had gehad had ik volgens jou sneller stil gestaan? Of was ik dan onderuit gegleden?

Nogmaals: Lees de test ;) 20 verschillende motoren, allemaal andere remafstanden. Sommige (goeie) geen ABS :+ sommige (volgens "kenners" hele betrouwbare, goeie motorfietsen) hele lange remwegen.
Meten is weten, aannames heb ik een hekel aan.

Remmen is een belangrijk onderdeel van motorrijden, dus regelmatig oefenen, ipv op abs te vertrouwen. Jezelf onderuit remmen lijkt mij niet wenselijk.... je aanname dat ik denk dat jij dan sneller stil had gestaan is een aanname en dus onjuist.
 
ik heb ABS op mijn brommer en die 1 keer in actie gehad. terwijl ik aanvankelijk ongeveer 35 km/u reed.
Resultaat:
8 weken last van mijn linker pols.
En nog net overeind gebleven op de natte koude weg met zand en blubber op het asfalt.

De realiteit:
Doordat auto's nu vaak ABS hebben en bredere banden in vergelijking met de jaren 60, remmen auto's gewoon beter.
Maar veel belangrijker... Rij nooit 10 of 20 meter achter een auto bij 120 km/u, ook niet in de spits. Je bent gewon een vlieg platgeslagen op de achterruit als het mis gaat.
Probeer dus ook nooit auto's naar rechts te drukken op de motor als je er voorbij wilt, je verliest het... echt waar.

wees je bewust dat je kwetsbaar bent en rij daar ook naar, dan leef je nog na 400.000 km op de motor, net zoals ik.
 
ik heb ABS op mijn brommer en die 1 keer in actie gehad. terwijl ik aanvankelijk ongeveer 35 km/u reed.
Resultaat:
8 weken last van mijn linker pols.
En nog net overeind gebleven op de natte koude weg met zand en blubber op het asfalt.

De realiteit:
Doordat auto's nu vaak ABS hebben en bredere banden in vergelijking met de jaren 60, remmen auto's gewoon beter.
Maar veel belangrijker... Rij nooit 10 of 20 meter achter een auto bij 120 km/u, ook niet in de spits. Je bent gewon een vlieg platgeslagen op de achterruit als het mis gaat.
Probeer dus ook nooit auto's naar rechts te drukken op de motor als je er voorbij wilt, je verliest het... echt waar.

wees je bewust dat je kwetsbaar bent en rij daar ook naar, dan leef je nog na 400.000 km op de motor, net zoals ik.

Je krijgt dus last van je linker pols als je ABS op je motor hebt. Blij dat die er bij mij niet op zit dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan