Saco
Die hard MF'er
Freinage d’urgence : la moto moins performante que l’auto dah wist ik nie
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Een ervaren chauffeur remt zonder ABS nog altijd sneller dan met ABS.
Ik ben een ervaren chauffeur met een motor met ABS. In al die jaren heeft de ABS een paar keer ingegrepen. Als ik sneller stilstond zonder ABS had de ABS niet ingegrepen.
Dus je stelling klopt niet.
Prutser Ik ben niet eens agent en heb al 3 autos en 1 motor aan mijn lijst kunnen toevoegen
Waarom zou je die afstand tot je voorganger moeten houden? Die staat immers niet instantaan stil.
Als je voorganger remt met de maximaal mogelijk vertraging en jij niet, dan is de afstand tussen jullie twee in die eerste seconde afgenomen met slechts 5 meter.
Vertraging neemt toe als de snelheid afneemt? Dit is een uitspraak gebaseerd op de remcapaciteiten van de bestuurder en niet van de motorfiets neem ik aan?
Je hebt geen reet aan keihard remmen met alleen je voorwiel. Als je nog een beetje wilt sturen pak je je achterrem erbij. Ookal wordt je remweg langer.
Grootste vertraging heb je bij +/- 15% slip, kan wiskundig bewezen worden.
Als je als rijder dus kan remmen in de zone tussen 0 en 15% sta je sneller stil.
Een ervaren chauffeur remt zonder ABS nog altijd sneller dan met ABS.
Grootste vertraging heb je bij +/- 15% slip, kan wiskundig bewezen worden.
Als je als rijder dus kan remmen in de zone tussen 0 en 15% sta je sneller stil.
Dat kan je helemaal niet wiskundig bewijzen. De wrijvingscoëfficiënt moet je experimenteel bepalen.
elke crosserWie doet er wel eens oefeningen in het remmen, echt voluit de maximale remvertraging halen onder gecontroleerde omstandigheden ?
niet op een biljart laken, maar op klinkers, kinderkopjes etc ga ik de uitdaging lachend aanEn dat zou je dan wel halen op een onverwacht moment terwijl je je motor onder die omstandigheden niet door en door kent op een onbekend wegdek ?
"Niemand" remt op zo'n moment een ABS motor eruit.
elke crosserniet op een biljart laken, maar op klinkers, kinderkopjes etc ga ik de uitdaging lachend aan
Overal zijn uitzonderingen op en dingen te bedenken.
Maar voor de gemiddeld ervaren motorrijder in NL is ABS geen overbodige accessoire, toch ?
)~[/size]
gemiddeld ervaren in NL betekent onervaren en rijden als automobilist. Ja, daarvoor zijn zelfs fluor hesjes uitgevondenCrossers zijn een apart soort volk, die tellen we niet mee
Liefst als het dan ook nog regent, neem ik aan ?
Overal zijn uitzonderingen op en dingen te bedenken.
Maar voor de gemiddeld ervaren motorrijder in NL is ABS geen overbodige accessoire, toch
Dat beweer ik ook niet. Maar er zijn best genoeg voorbeelden van omstandigheden waar ABS de remweg merkelijk verlengt. Overigens ben ik van mening dat elke zichzelf ernstig nemende motorrijder af en toe de grenzen van zijn remmen eens opzoekt, juist om het gevoel te behouden.
Ik denk dat ik redelijk ervaren ben.
Op een afgesloten stuk terwijl ik weet dat ik bewust dit ga uitproberen... dan zou ik het wellicht halen, maar het zou ook zeker een aantal keer mislukken. Ik verwacht dat ik eerst op iedere keer hetzelfde stuk een aantal keren moet 'proefremmen' om te merken hoe hard ik kan remmen zonder dat de boel gaat blokkeren en dat ik na een aantal keer dan idd de ABS eruit zou kunnen remmen.
Maar gewoon op straat... lekker doortuffend en plots geconfronteerd worden met iets waarvoor ik vol in de remmen moet ??
No way.
Wie doet er wel eens oefeningen in het remmen, echt voluit de maximale remvertraging halen onder gecontroleerde omstandigheden ?
En dat zou je dan wel halen op een onverwacht moment terwijl je je motor onder die omstandigheden niet door en door kent op een onbekend wegdek ?
"Niemand" remt op zo'n moment een ABS motor eruit.
Ik rem wel "vaak" hard. Het stoplicht naderend bijvoorbeeld en op het aller laatste moment vol in de ankers, kontje soms net iets omhoog, vering aan de voorkant goed naar beneden.
Maar dan kom ik aanrijden en ga ik er ook voor zitten. Uit reflex zo remmen heb ik mijzelf nooit aangeleerd dus dat zal dan ook vast niet zo goed gaan.
Ik zou toch eens op een moderne motor gaan rijden met modern ABS. Ik ben het met je eens dat een ouder ABS systeem een metertje of wat laat liggen in het behalen van de kortste remweg, maar we zitten echt al een paar jaar op het niveau dat een ABS systeem 120 keer per seconde de remdruk moduleert en dus ook 120 keer per seconde de ideale remdruk bepaalt voor het contact wat de banden op dat specifieke moment met de weg hebben.
Als je echt een goede remmer bent, en je remactie is op een stuk weg wat van constante kwaliteit is en waarbij je dus niet tijdens het remmen de remdruk hoeft te variëren voor de veranderingen in grip die je tegenkomt, dan behaal je in het meest optimale geval exact dezelfde remvertraging als een modern ABS remsysteem. Zodra het wegdek niet van constante kwaliteit is (je rijdt over wegbelijning, een teerstreep, stukje oud asfalt ertussen) ga je het keihard verliezen.
En ja, ook als je meteen in ABS schiet verplaatst het gewicht zich razendsnel naar het voorwiel en remt de motor ook een stuk sterker af.
Daarnaast vergeten we voor het gemak ook even dat tijdens een ABS regeling de computer ook rekening houdt met het omhoogkomen van het achterwiel. Ook best handig.
De ABS discussie vindt ik een beetje op de Injectie vs carbs discussie gaan lijken. De eerste is beter, nauwkeuriger, zuiniger en betrouwbaarder, maar de tweede optie vinden sommige mensen leuker/directer/noem het maar op. Dat zijn prima redenen om carbs te verkiezen boven injectie, maar onder de streep is een injectiesysteem beter, en dat is geen kwestie van vinden maar een kwestie van feiten.
Jouw stelling klopt niet, dankzij de abs reclamepraat ben je op het verkeerde (rem)spoor.....
Ook voor jou - lees de test en de remafstanden.
ps: als de abs ingrijpt rem je dus niet.....
5 meter ?
Bij 100 km/u rij je ongeveer 36 meter per seconde.
Vanaf het moment dat je de remlichten van je voorganger ziet gaan branden begint je reactietijd, op het moment dat je zelf begint te remmen heb je dus 36 meter dus al overbrugt.
Als je het voor elkaar zou krijgen.
Rij met 15 km/u en rem.
Rij met 120 en rem naar 105.
Beide 15 km vertraging.
In het eerste geval heb je een meter of 2 nodig ?
In het tweede geval kost dat veeeel meer meters. ( geen zin om t uit te rekenen nu )
Dat kan je helemaal niet wiskundig bewijzen. De wrijvingscoëfficiënt moet je experimenteel bepalen.
Dus als ik in de gevallen dat de ABS ingreep geen ABS had gehad had ik volgens jou sneller stil gestaan? Of was ik dan onderuit gegleden?
ik heb ABS op mijn brommer en die 1 keer in actie gehad. terwijl ik aanvankelijk ongeveer 35 km/u reed.
Resultaat:
8 weken last van mijn linker pols.
En nog net overeind gebleven op de natte koude weg met zand en blubber op het asfalt.
De realiteit:
Doordat auto's nu vaak ABS hebben en bredere banden in vergelijking met de jaren 60, remmen auto's gewoon beter.
Maar veel belangrijker... Rij nooit 10 of 20 meter achter een auto bij 120 km/u, ook niet in de spits. Je bent gewon een vlieg platgeslagen op de achterruit als het mis gaat.
Probeer dus ook nooit auto's naar rechts te drukken op de motor als je er voorbij wilt, je verliest het... echt waar.
wees je bewust dat je kwetsbaar bent en rij daar ook naar, dan leef je nog na 400.000 km op de motor, net zoals ik.