Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Is het goed dat je je rijbewijs kwijt raakt?

  • Veel te streng

    Stemmen: 49 19,4%
  • prima regeling, z.s.m. uitbreiden naar heel België en Nederland

    Stemmen: 162 64,3%
  • Kan nog wel strenger

    Stemmen: 41 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    252
Het is prima mogelijk om technisch te regelen dat je telefoon boven de 5km/h niet meer te bedienen is. Ik zeg doen.

En ja, dan kun je als passagier ook ff niet bellen. Heel erg 😂 Hoe deden ze dat vroeger, voordat er mobieltjes waren... (al zag ik ook toen al eens een vrachtwagenchauffeur met de krant opengeslagen op het stuur op de snelweg rijden 🤬).

Iedereen die achter het stuur niet met rijden bezig is hoort daar niet te zitten. "Jouw" behoefte aan appen, bellen, whatever is veel minder belangrijk dan het leven van een ander. Stel het gewoon even uit tot je op je bestemming bent of een pauze

Dan heb je het dus over iets dat je als gebruiker vrijwillig inschakelt. Er zijn al apps die dat kunnen, die je vrijwillig inschakelt. In de VS kun je korting op de verzekering krijgen als je die gebruikt.

Zo'n verzekeringspush zou kunnen helpen. Maar wil je het echt oplossen dan moet je het technisch zo afdwingen dat de telefoon uit zichzelf onbruikbaar wordt. Dan moet het dus in elke telefoon zitten en door de gebruiker niet te omzeilen zijn. Dat vereist standaardisatie en is daarmee ingewikkeld. Alleen al omdat het niet in elk land verboden is de telefoon te gebruiken tijdens het rijden.
Handig voor de mensen die onderweg aan het werk zijn en daarvoor hun telefoon nodig hebben...
 
Zal zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren, maar nagenoeg iedereen heeft zijn/haar telefoon gekoppeld aan zijn/haar auto, dus met deze koppeling weet de telefoon ook wanneer jij rijdt.
 
één vraag blijft hangen: waarom moet de techniek (de telefoon dus) de wortel van het probleem (de appende idioot) aanpakken?
velen vinden hun appjes belangrijker dan de veiligheid van henzelf en de rest (als ze zich al om de rest bekommeren...).
hoor in gesprekken daarover ook wel; ´maar als het fout gaat is de ander toch schuldig´ of ´die heb ik niet gezien´ (met telefoon in dr handen) of ´de politie is toch niet in de buurt´ etc.
de pakkans moet gewoon omhoog, en dáár wringt hem de schoen.

vroegah waren er in verhouding veel meer alcohol controles, en het gevolg ervan was dat je een loser werd gevonden als je met een dronken kop
achter t stuur ging zitten.
maar nu rutte&co dat te duur vond en de controles terug schroefde waagt men het weer met een aantal slokken alcohol te gaan rijden, omdat men ervanuit gaat niet betrapt te worden.
in Amersfoort e.o. experimenteren ze met een nieuw soort camera (flits camera in de vorm van een kleine zwarte lunchtrommel d.m.v. tywrap o.i.d.
aan een willekeurige lantaarnpaal) voor snelheid.
zet je aan t denken: die zou je ook kunnen gebruiken om appers te filmen...
maar dan nog: eigenlijk is er imo een verschuiving in denken nodig.
niet alleen v.w.b. het wegleggen van dat k*tschermpje, maar ook in de trend van rijbewijs halen.
er heerst vaak de opvatting dat autorijden voor jan en alleman moet kunnen.
maar lang niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan.

motoren zijn in dat licht bezien ´rechtvaardiger´ dan auto's.
als je niet verantwoord rijd, is de kans dat ze je met motor en al kunnen opvegen vrij groot.
 
Ik krijg vaak een tijdlijn van Google over de afgelopen maand.
En toch knap dat hij ziet dat ik op de motor ben geweest.
Ze weten bijna alles. :o
 
15179078_1352554551473928_3850596347472277417_n.jpg
 
Aha.. dan is hij een gevaar voor anderen. 8)7

Ik heb onder meer mijn rechterarm versplinterd door een appende automobilist. O-)
Dat niet, maar hij vindt dat anderen hun gedrag moeten aanpassen voor zijn veiligheid, terwijl hij zelf duidelijk niet zijn best doet om voor zijn eigen te zorgen. En dat is hypocriet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan